این افراد پس از ابتلا به «ام اس» به زندگی عادی بر می‌گردند

به گزارش تاپ پرشین ، ام اس یک بیماری مربوط به سیستم عصبی است که می تواند مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم بالقوه از جمله مشکلات بینایی، مشکلات حرکتی دست ها یا پاها و مشکلات عاطفی می شود. ام اس اغلب در افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال تشخیص داده می شود، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان از این بیماری رنج می برند.

مانند بیماری های نوظهور، ام اس از باورهای غلط رایج مصون نیست. برخی آن را یک بیماری صعب العلاج می دانند و برخی دیگر معتقدند که فقط جوانان به این بیماری مبتلا می شوند.

اگرچه علائم اولیه ام اس غیرقابل پیش بینی است و در بین افراد مبتلا متفاوت است، اما به طور کلی، خستگی و بی حسی، مشکلات بینایی، درد یا سفتی عضلات، بی حسی در قسمت هایی از بدن به ویژه دست ها، انگشتان و پاها، مشکلات تعادلی، سرگیجه و مثانه. و اختلال عملکرد روده در این افراد شایع است.

از آنجایی که علت اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است، هیچ راه قطعی برای پیشگیری از آن وجود ندارد، اما به طور کلی، محققان معتقدند که حفظ سطح ویتامین D در بدن می تواند تا حد زیادی از ابتلا به ام اس جلوگیری کند.

ترک سیگار و ورزش منظم نیز در کاهش خطر ابتلا به ام اس موثر است.

دکتر سرور عدوانی متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چندین باور غلط در مورد ام اس از جمله نابینایی، فلج، ناباروری و صعب العلاج بودن این بیماری پاسخ داد و گفت: رایج ترین تصور غلط در مورد این بیماری این است که افراد مبتلا به ام اس می توانند ازدواج کنند یا روند تولد آنها دشوار است در حالی که این کاملا اشتباه است.

ادامه مطلب  هشدار ! بلایی که دیابت سر چشم می آورد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با توجه به اینکه اغلب مبتلایان به ام اس معمولاً در سنین پایین به این بیماری مبتلا می شوند یا هنوز به سن باروری نرسیده اند، ممکن است این مشکل برای این افراد باشد، این باور مبتنی بر خطا است. و بیماران ام اس مشکلی برای ازدواج ندارند و به راحتی می توانند تحت نظر پزشک مادر یا پدر شوند.

ادوانی همچنین درباره احتمال ابتلای کودکان به ام اس توضیح داد: مبتلایان به این بیماری باید توجه داشته باشند که شاید نوزادانی که از والدین مبتلا به ام اس متولد می شوند، بیشتر از سایر افراد جامعه در خطر ابتلا به این بیماری باشند، اما اصلا به این شکل نیست. که این احتمال درصد بالایی است.

وی یادآور شد: این تصور که در صورت ابتلا به ام اس، نوزاد شما با این بیماری متولد می شود، اساسا اشتباه است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی از طیف های ام اس می تواند ارثی باشد، تصریح کرد: تا زمانی که آزمایشات ژنتیکی انجام نشود، هیچکس نمی تواند نظر قطعی در مورد خطر بالای ابتلا سایر اعضای خانواده به این بیماری بدهد.

وی گفت: تعداد پدران و مادرانی که به ام اس مبتلا شده اند و نوزادی کاملا طبیعی به دنیا آورده اند کم نیست.

ادوانی با تاکید بر اینکه مشکل ام اس مستقل از مشکلات ژنتیکی و محیطی است افزود: در نهایت علت اصلی این بیماری و بسیاری از عوامل ایجاد آن هنوز ناشناخته است.

ام اس بیماری مختص جوانان نیست

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به باور اشتباه دیگری مبنی بر اینکه ام اس بیماری مختص به جوانان است توضیح داد: اصلا به این صورت نیست و این بیماری در کودکان و یا افراد بالای ۶۰ یا ۷۰ سال هم دیده می‌شود.

ادامه مطلب  انگل دمودکس و تاثیرات آن بر پوست صورت و موها

عدوانی با بیان اینکه برخی تصور می کنند مبتلایان به ام اس عمر کمتری دارند و یا نابینا می شوند، افزود: این بیماری طول عمر افراد را کاهش نمی‌دهد ضمن آنکه همه مبتلایان بینایی خود را از دست نمی دهند.

وی این نکته را مطرح کرد که در سال های اخیر درمان‌های نوینی برای این بیماری یافت شده که به میزان قابل توجهی بیماری را کنترل می کند و اگر تا ۲۰ یا ۳۰ سال پیش درمان قابل توجهی برای این بیماری وجود نداشت ولی اکنون بخش عمده‌ای بیماران به صورت موفقیت آمیز درمان شده و به زندگی عادی برمی‌گردند.

عدوانی گفت: ام اس احتمال حملاتی به سیستم عصبی را در پی دارد یا حتی بیماران به صورت موقتی دچار تاری دید، ضعف اندام‌ها، اختلال تعادل و دوبینی می‌شوند ولی با درمان به موقع علامت‌ها به میزان بسیار بالایی و در بیشتر موارد به صورت کامل برطرف می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید کرد: ام اس قابل کنترل است و هنوز دارویی نداریم که بیمار استفاده کند و به طور کلی درمان شود به طور مثال بیماران دیابتی تا آخر عمر باید داروهای خود را استفاده کنند و اگر دارو را قطع کنند قطعا مشکلات جدی خواهند داشت.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش تاکید کرد: ام اس و درمان‌های آن وابسته به درمان موثر در سالهای اول شیوع بیماری است، به این شکل که در صورت تشخیص به موقع اگر درمان‌ها به موقع انجام شود حتی امکان خاموش شدن این بیماری نیز وجود دارد یا در آینده فرد مبتلاکمتر دچار عوارض خواهد شد.

ادامه مطلب  چه مشکلات ریه با برونکوسکوپی تشخیص داده و درمان می شوند؟

عدوانی هشدار داد: مبتلایان به ام اس بعد از درمان و کاهش نشانه‌های بیماری، روند درمان را قطع نکنند به این دلیل که ام اس ماهیت بهبوده یابنده و حمله کننده دارد شاید مدتها خاموش شود و بعد از مدتی بیمار با حمله‌های بیشتر که کنترل آن مشکل است مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه مبتلایان به ام اس باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند، گفت: عاداتی مثل سیگار کشیدن، استفاده از قلیان می تواند سیر بیماری را شدیدتر کند و تشدید حملات را در پی خواهد داشت بنابراین توصیه اکید ترک مواد دخانی است.

 

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *