انگل دمودکس و تاثیرات آن بر پوست صورت و موها

پوست و مو از حساس ترین قسمت های بدن هستند که برای حفظ سلامتی خود باید از آنها مراقبت کنیم. افرادی که نمی توانند به درستی از پوست و موی خود مراقبت کنند و با عوامل عفونی مانند انگل ها در تماس باشند، ممکن است به بیماری های مختلفی مبتلا شوند. انگل Demodex یکی از عوامل بیماری زا است که می تواند در اثر تماس با فرد مبتلا مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند و به پوست و موی شما آسیب برساند. سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان انگل دمودکس را درمان کرد؟ آیا می توان از این عارضه پیشگیری کرد یا خیر؟ علائم این بیماری چیست؟ انگل دمودکس و اثرات آن بر پوست و موی صورت

انگل دمودکس چیست؟

انگل demodex یک کنه میکروسکوپی است که به طور طبیعی در فولیکول های مو و غدد چربی پوست انسان زندگی می کند. تعداد کمی از این انگل در پوست بی ضرر و حتی مفید است زیرا از سلول های مرده پوست تغذیه می کند. اما افزایش بیش از حد دمودکس می تواند منجر به مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه، خارش، قرمزی و التهاب شود. این انگل از طریق تماس مستقیم با پوست آلوده منتقل می شود و احتمال انتقال آن در مکان های عمومی مانند آرایشگاه ها و سالن های زیبایی بیشتر است. Demodex با میکروسکوپ تشخیص داده می شود و درمان آن شامل استفاده از داروهای موضعی و خوراکی است.

کنه های دمودکس شبیه کرم های کوچک و دراز هستند و دارای هشت پا هستند. آنها بی رنگ هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. این ارگانیسم ها معمولا در نواحی چرب پوست مانند صورت، سینه و پشت یافت می شوند.

ادامه مطلب  منابع غذایی سرشار از آهن کدامند؟

مطالب پیشنهادی: علل و درمان اگزمای پوستی

انواع انگل دمودکس

تاکنون بیش از ۶۵ گونه دمودکس شناسایی شده است که دو مورد از آنها معمولاً در انسان یافت می شود. این انگل ها عبارتند از:

  • انگل فولیکولی
  • انگل دمودکس برویس

این دو انگل بیشتر روی پوست تاثیر می گذارند با این تفاوت که تاثیرات آنها متفاوت است. انگل های فولیکولاروم معمولاً خفیف هستند و علائم جدی ایجاد نمی کنند. در همین حال، انگل Bruis علائم جدی تری ایجاد می کند و منجر به بیماری هایی مانند روزاسه و اگزما می شود. توجه داشته باشید که هر دو انگل می توانند از طریق تماس با فرد آلوده منتقل شوند.

عوارض انگل دمودکس

مطالب پیشنهادی: بیماری پوستی پسوریازیس چیست و چگونه درمان می شود؟

روش های انتقال

راه های مختلفی برای انتقال انگل demodex وجود دارد. به طور کلی می توان گفت که این انگل از طریق تماس با فرد مبتلا و همچنین با وسایل شخصی، حوله و لباس وی منتقل می شود. توجه داشته باشید که امکان انتقال این انگل از طریق وسایل بدنسازی، استخرها و … وجود دارد. همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از این عارضه رنج می برند.

اثرات بر روی پوست

انگل Demodex نیز تاثیر زیادی بر روی پوست دارد. در واقع می توان گفت که افزایش این انگل در پوست می تواند علائمی مانند قرمزی، التهاب، خارش، جوش های سرسیاه و سرسفید، روزاسه، درماتیت سبورئیک، ریزش مو، شوره سر، خشکی پوست، زبری و ضخیم شدن پوست را ایجاد کند. ، و تغییر رنگ پوست .

شدت علائم بیان شده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به همین دلیل انجام معاینات پزشکی برای تشخیص این عارضه ضروری است.

ادامه مطلب  هشدار ! بلایی که دیابت سر چشم می آورد

اثرات انگل demodex بر روی پوست سر و مو

افزایش تعداد انگل های دمودکس در مو می تواند با آسیب رساندن به فولیکول مو باعث ریزش مو، کاهش تراکم، نازک شدن و شکنندگی، التهاب و خارش پوست سر، بثورات و عفونت های پوستی شود. توجه داشته باشید که همه افراد نباید این علائم را تجربه کنند. علاوه بر این، ظهور این علائم نشانه ای از افزایش تعداد انگل های Demodex نیست. بنابراین بهترین راه حل مراجعه به پزشک برای تعیین علت عوارض ذکر شده است.

مطالب پیشنهادی: علل ریزش مو و راه حل های درمان

تشخیص انگل های دمودکس

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ابتدا پزشک با درماتوسکوپ به پوست نور می تاباند و پوست یا موهای شما را معاینه می کند. پس از انجام معاینات بالینی، پزشک نمونه کوچکی از پوست شما را می گیرد و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا این وضعیت را با دقت بیشتری تشخیص دهد.

در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش خون یا ادرار را برای بررسی عفونت یا سایر مشکلات سلامتی تجویز کند.

اثرات انگل demodex بر روی پوست

درمان انگل های دمودکس

درمان انگل دمودکس به نوع و شدت علائم بستگی دارد. در موارد خفیف، شستشوی روزانه صورت با یک پاک کننده ضد انگلی ملایم مانند شامپو بچه یا صابون گوگرد می تواند به کنترل جمعیت Demodex کمک کند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروهای موضعی مانند کرم های ضد انگلی یا لوسیون هایی مانند کرم پرمترین یا ایورمکتین را تجویز کند. در برخی موارد، آنتی بیوتیک های خوراکی برای درمان عفونت های ثانویه پوست تجویز می شود. علاوه بر اقدامات پزشکی، بهداشت فردی نیز در درمان و پیشگیری از دمودکس بسیار مهم است. شستن منظم ملحفه ها، روبالشی ها و حوله ها، استفاده نکردن از وسایل شخصی و استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند به کنترل جمعیت دمودکس و جلوگیری از ظهور مجدد آن کمک کند.

ادامه مطلب  پیکر تراشی چیست؟ مهم‌ترین عوارضی که باید بدانید!

جلوگیری از اثرات منفی انگل دمودکس بر روی پوست و مو

اگر قصد پیشگیری از انگل های دمودکس را دارید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • سعی کنید به اندازه کافی بخوابید. زیرا کمبود خواب می تواند سیستم ایمنی بدن فرد را کاهش دهد.
  • درست بخورید و از غذاهای ضد التهابی مانند میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • بهداشت فردی را رعایت کنید و از شانه، حوله، لباس و روبالشی دیگران استفاده نکنید.
  • از محصولات آرایشی برندهای معروف استفاده کنید و تا حد امکان استفاده از محصولاتی که باعث چرب شدن پوست می شوند را کاهش دهید.

درمان دمودکس

نتیجه

در این مقاله به بررسی انگل دمودکس پرداختیم و گفتیم که حضور بیش از حد این انگل در بدن می تواند اثرات منفی بر سلامت انسان داشته باشد. همچنین گفته شد که چگونه می توان اثرات این انگل را به میزان قابل توجهی کاهش داد. همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از یک رژیم غذایی ضد التهابی و همچنین حفظ سبک زندگی مناسب می تواند در کنترل و درمان این بیماری مفید باشد.

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *