مگس پران چشم چیست؟

آیا مگس پران چشم خطرناک است؟ (+ روش های درمان خانگی)

درمان خانگی مگس پران چشم

درمان فوری مگس پران چشم

 

مگس پران چشم چیست؟

مایع شفاف و ژله مانند زجاجیه چشم در مواقع عادی دارای شفافیت بوده و فاقد هرگونه سلولی می باشد. گاهی ذرات، توده ها و یا بطور کلی رسوباتی در اندازه و تراکم مختلف در مایع زجاجیه تشکیل می شود.

با افتادن سایه این ذرات و اجسام شناور زجاجیه، بر جلوی پرده شبکیه، گاهی فرد احساس می کند، که قادر به دیدن آنهاست. در اصطلاح مگس پران اتفاق می افتد.

مشکل مگس پران چشم عموما علت خطرناکی ندارد و نیازی به درمان نیست. در اکثر موارد پس از چند هفته تا چند ماه، مگس پران به تدریج کوچک می‌شود و شخص نیز به آن عادت می‌کند که باید آن را نادیده بگیرد.

اما در مواردی که مگس پران با سوراخ یا پارگی پرده شبکیه همراه باشد، ممکن است نیاز به اقدامات درمانی مثل لیزر یا عمل جراحی به منظور پیشگیری از پارگی پرده شبکیه وجود داشته باشد.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: روش‌های تشخیص سرطان سینه [۵+ روش عملی]

درمان مگس پران چشم

مگس پران قدیمی که برای سال‌ها وجود داشته و تغییر خاصی پیدا نکرده است، معمولاً خطری ندارد، اما در موارد نام برده شده نیاز است که فرد فورا به چشم پزشک مراجعه نماید:

  • مگس‌پرانی که اخیرا ایجاد شده است (حتی اگر پس از چند هفته خود به خود بر طرف شده باشد)
  • مگس پران قدیمی که اخیرا بزرگ‌تر شده، یا تغییراتی در آن ایجاد شده است.
  • مگس پران همراه با جرقه (حتی در صورتی که پس از چند روز جرقه خود به خود بر طرف شده باشد)
  • مگس پران همراه با کاهش یا تاری دید یا احساس وجود پرده در جلوی چشم (این علامت، بسیار مهم است و ممکن است ناشی از کنده شدن بخشی از شبکیه باشد که به درمان فوری نیاز دارد).
ادامه مطلب  بهترین درمان سردرد استرسی با این گیاه امکان پذیر شد

چرا مگس‌پران ایجاد می‌شود؟

مگس‌پران عارضه بسیار شایعی است و با گذشت سن شیوع آن افزایش می‌یابد به طوریکه بیش از %۷۰_۶۰ افراد بالای ۶۰ سال مگس‌پران را تجربه کرده‌اند.

رشته‌های موجود در زجاجیه در بچه‌ها و افراد جوان معمولاً بسیار ظریف است و دیده نمی‌شود اما با بالا رفتن سن این رشته‌ها ضخیم‌تر می‌شوند و در بعضی جاها به هم می‌چسبند و باعث ایجاد کدورت می‌شوند که سایه این کدورت بر روی شبکیه به صورت مگس‌پران احساس می‌شود.

به علاوه در بسیاری از افراد مسن بخشی از رشته‌های محیطی زجاجیه که به شبکیه متصل بوده و از جای خود کنده می‌شود و به داخل بخش‌های مرکزی زجاجیه می‌افتد. این حالت که آن را (جداشدگی خلفی زجاجیه) می‌نامند شایع ترین علت ایجاد مگس‌پران است.

گاهی اوقات هم وجود التهاب داخل چشمی (یووئیت) سبب تجمع سلول‌های التهابی در زجاجیه می‌شود که باعث ایجاد مگس‌پران می‌شود. یک علت دیگر مگس‌پران وجود خونریزی داخل زجاجیه است؛ مثلاً در افراد مبتلا به دیابت ممکن است خونریزی خفیف چشمی ابتدا به صورت یک مگس‌پران دیده شود.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: علائم بارداری را از چه زمانی احساس خواهم کرد؟

مگس پران چشم چیست؟

مگس‌پران در چه افرادی شایع‌تر است؟

  • افراد بالای ۶۰ سال
  • افراد نزدیک بین
  • افرادی که سابقه جراحی چشمی (بخصوص جراحی آب مروارید) دارند.
  • افرادی که سابقه التهاب داخل چشمی (یووئیت) دارند.

آیا مگس پران عارضه ای خطرناک است؟

این اختلال بینایی در واقع همیشه هم نمیتواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد و می توان گفت که به طور کل عارضه مگس پران خطرناک نیست. در صورتی که مایع ژله ای زجاجیه چروک شود و اتصال خود را به دیواره چشم از دست بدهد ممکن است که در نهایت یک سوراخ کششی در شبکیه ایجاد شود.

ادامه مطلب  بلایی که فشار خون بالا سر اعضای بدنتان می آورد

این حالت ممکن است که حتی باعث خونریزی های کوچکی هم در چشم بشود که فرد آن ها را به صورت مگس پران های جدید خواهد دید. برعکس مگس پران، سوراخ شدن شبکیه همیشه یک عارضه خطرناک است که می تواند منجر به جدا شدن شبکیه شود.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: چطور چال گونه داشته باشیم ؟ [۱۰ روش طبیعی و عملی]

مگس پران چشم

درمان های خانگی مگس پران چشم

اگر که برای سال هاست به مگس پران چشم دچار هستید می‌توانید از راه حل های زیر استفاده کنید تا این مگس پران را از بین ببرید:

شقیقه های خود را به آرامی ماساژ دهید.

این راه در اینکه ساده است اما بسیار موثر است و یک درمان خانگی آسان برای مگس پران چشم هم به شمار می آید. برای این کار باید یک پارچه را در آب گرم خیس کنید و چشم های خود را ببندید و آن را روی چشم های خود قرار دهید.

در این حال باید شقیقه های خود را به آرامی ماساژ دهید. این کار به نوبه خود باعث می شود تا سطح استرس شما کاهش پیدا کند و این امر از بروز مگس پران جلوگیری خواهد کرد.

خط دید متمرکز را امتحان کنید.

اینکه شما روی هر شیئی متمرکز شوید در واقع به شما اجازه می دهد تا چشمان خود را ریلکس کنید. برای این کار بهتر است که یک شئ خاص را در نظر بگیرید و سپس روی آن متمرکز شوید. شما برای این کار میتوانید شیء مورد نظر را در فاصله پانزده سانتی متری صورت قرار دهید و سپس آن را مجددا در جای خود قرار دهید.

ادامه مطلب  ویتامین‌های چاق‌کننده کدامند؟

این روند را باید حدود ۱۰ بار در روز تکرار کنید. این کار میتواند چشم های شما را تسکین بدهد و به کاهش مگس پران چشم هم کمک خواهد کرد.

تمرینات یوگا انجام دهید و آب بنوشید.

یکی دیگر از راه هایی که جز درمان های خانگی مگس پران چشم به شمار می آید یوگاست. این کار به کاهش استرس شما کمک خواهد کرد و میتوانید ناراحتی چشم های شما را هم تسکین دهد.

همچنین نوشیدن آب نیز میتواند در تخلیه سموم بدن به شما کمک کند که با این کار در واقع شانس ابتلا به این عارضه نیز کمتر خواهد شد.

 

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *