روش تشخیص سرطان پستان

روش‌های تشخیص سرطان سینه [۵+ روش عملی]

آیا می دانید سرطان پستان اولین سرطان شایع در ایران و جهان است؟ آیا سرطان سینه قابل پیشگیری است؟

در کشور های مختلف که سیاست گذاری های متفاوتی دارند، نقش معاینه فردی برست نیز متفاوت خواهد بود. در کشورهایی که سیستم های ریکال دارند ارزش چندانی ندارد اما سازمان WHO اعلام کرده است که در کشورهایی که سیستم غربالگری هنوز جا نیفتاده است همچنان معاینه فردی می تواند درجات بالای سرطان پستان را پایین تر بیاورند.

گاهی اوقات، تشخیص سرطان پستان پس از ظاهر شدن علائم و نشانه های آن، کشف می شود. اما بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان هیچ گونه علائمی ندارند. به همین دلیل، غربالگری مداوم سرطان پستان بسیار مهم است.

پزشکان اغلب از یک سری آزمایش های اضافی برای تشخیص سرطان پستان استفاده می نمایند. آنها ممکن است برخی از بیماران را به متخصصین پستان یا جراح ارجاع نمایند.

البته این بدان معنا نیست که بیمار سرطان دارد یا نیاز به جراحی دارد، بلکه این پزشکان در زمینه تشخیص مشکلات پستان متخصص هستند.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: بهترین جراح زیبایی زنان در تهران [واژینوپلاستی]

تشخیص سرطان سینه

ماموگرام یا مامو گرافی

ماموگرام های سالیانه، همواره برای زنان ۴۵ سال به بالا توصیه می شوند. البته شما می‌توانید برای اطمینان بیش‌تر غربالگری را از ۴۰ سالگی به بعد آغاز نمایید.

ماموگرام آزمایشی است که بر مبنای پرتو x صورت می گیرد. هدف این آزمایش، تصویربرداری از پستان های بیمار است. این تصاویر به پزشک کمک می‌کند تا هرگونه ناهنجاری، از جمله وجود توده های حجیم در پستان را شناسایی کنند. این توده‌ها در حقیقت نشانه‌ای از سرطان پستان تلقی می‌شوند.

به یاد داشته باشید که مواجهه با شرایط غیرعادی در آزمایش ماموگرام، لزوماً به معنی ابتلا به سرطان پستان نیست. در واقعیت امر، شما برای اطمینان از تشخیص باید آزمایش‌های بیشتری را پُشت سر بگذارید.

ادامه مطلب  چگونه زاویه فک داشته باشیم زنانه ؟ [معرفی روش های بدون جراحی]

آزمایش اولتراسوند پستان

اولتراسوند آزمایشی است که با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از بخش های داخلی بدن فراهم می سازد. در صورتی که آزمایش ماموگرام منجر به شناسایی توده شود، آنگاه پزشک درخواست آزمایش اولتراسوند می‌کند تا اطلاعات بیشتری راجع به ویژگی های توده به دست آید. گاهی نیز در صورت وجود توده قابل رویت با چشم عادی در پستان، پزشک می تواند درخواست آزمایش اولتراسوند بدهد.

آزمایش اولتراسوند به پزشک کمک می کند تا وضعیت توده پستان، از نظر جامد یا مایع بودن را تشخیص دهد. توده‌ای که با سیالات پُر شده باشد، نشانه ای از یک کیست است. چنین بافتی ماهیت غیرسرطانی دارد.

برخی توده ها، از نوع ترکیبی هستند، و هر دو حالت جامد و مایع را شامل می شوند. بنابراین اکثراً خوش خیم هستند، اما پیگیری های بعدی بر حسب تصویربرداری پزشکی، یا حتی نمونه گیری از آن ها ضروری است. زیرا اقدامات لازم بعدی به تصاویر بدست آمده از آزمایش اولتراسوند بستگی دارد.

اجرای آزمایش اولتراسوند اینگونه است که پزشک ژلی را روی پستان ها قرار می دهد، سپس با استفاده از دستگاه رویت گر دستی، تصویر بافت پستان را استخراج می کند.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: علائم بارداری را از چه زمانی احساس خواهم کرد؟

تشخیص سرطان پستان

بیوپسی پستان

در بیوپسی، نمونه ای از بافت توده یا غده استخراج می شود. این نمونه تعیین می کند که ماهیت توده سرطانی است یا خیر؟ این عمل جراحی، معمولاً به صورت سرپایی در محیط بیمارستان اجرا می شود.

روش های متعددی برای اجرای بیوپسی پستان وجود دارند. با توجه به اندازه تومور از روش‌های موجود استفاده می‌شود. در صورتی که تومور کوچک تلقی شود و شرایطش چندان مشکوک نباشد، بیوپسی با سوزن توسط یک جراح، یا رادیولوژیست انجام می شود.

ادامه مطلب  علائم بارداری را از چه زمانی احساس خواهم کرد؟

پزشک مجری این آزمایش، سوزنی را وارد پستان می کند، سپس نمونه ای را از بافت غیرعادی برداشت می کند. این جراحی با توجه به توصیه پزشک، به کمک پرتو هدایت کننده تصویربرداری، یا بدون پرتو هدایت کننده انجام می شود.

همچنین ممکن است در برخی مواقع، به بیوپسی با جراحی کامل نیاز داشته باشید. در این حالت، کُل یا بخشی از توده از پستان خارج می شود. علاوه بر این، جراح می تواند هرگونه غده لنفاوی ورم کرده را خارج نماید.

راه های تشخیص سرطان پستان

  • معاینه ماهیانه توسط خود شخص
  • معاینه توسط پزشک
  • انجام ماموگرافی، سونوگرافی و یا نمونه برداری

معاینه ظاهری :

بدون لباس و لباس زیر به حالتی که دستانتان در کنار بدنتان باشد، رو به روی آئینه بنشینید و یا بایستید.

برای بازرسی بصری سینه به شیوه زیر عمل کنید:

رو به جلو بدنبال چین‌خوردگی، کم‌رنگی پوست، یا تغییر در اندازه، شکل یا تقارن باشید. چک کنید که نوک سینه به سمت داخل نباشد.

سپس در حالتی که دست‌ها به سمت پائین روی ران‌ها قرار‌گرفته، سینه را بررسی نمایید.

سپس در حالتی که دستانتان بالای سرتان است و کف دست‌ها روی هم قرار دارد، سینه خود را بررسی نمائید. سینه‌های خود را بالا بگیرید تا از تقارن برآمدگی پایین سینه اطمینان حاصل نمایید.

معاینه لمسی :

سپس از دستان خود برای تشخیص سرطان سینه در منزل استفاده کنید. راه‌های متداول در معاینه دستی سینه شامل موارد ذیل است:

در حالت خوابیده:

از یک تخت یا سطح صافی برای دراز کشیدن به پشت استفاده نمائید. در زمانی‌که دراز می‌کشید، بافت سینه پخش می‌شود و در این حالت بعلت نازک‌تر شدن لمس آن برای معاینه راحت‌تر می‌شود.

ادامه مطلب  اموزش رابطه شب اول ازدواج (مهم)

در زیر دوش:

انگشتان و سینه خود را به صابون آغشته کنید تا در زمان بررسی دستی انگشتانتان راحت‌تر و نرم‌تر بر روی پوست حرکت کند.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: هزینه پروتز سينه در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

روش‌های تشخیص سرطان سینه

در صورت مشاهده این موارد به پزشک مراجعه نمایید:

  • برآمدگی یا غده سفت در ناحیه‌ای نزدیک زیر‌بغل
  • تغییر در شکل یا بافت سینه شامل برجستگی یا سفت بودن که با بافت اطراف متفاوت است
  • برافروختگی، برآمدگی یا چروکیدگی یا فرورفتگی بر روی پوست سینه
  • تغییرات تازه نوک سینه به‌طوریکه به سمت داخل فرو‌رفته باشد
  • قرمزی، گرما، تورم یا درد
  • خارش، فلس، زخم یا بثورات
  • ترشحات خونی نوک سینه

سخن آخر

موضوع بی توجهی افراد نسبت به میزان سواد و تجربه و مهارت پزشکان و متخصصینی است که قرار است توسط ان ها مورد تشخیص و درمان قرار گیرند. این نکته را همواره در پیش چشم خود قرار دهید و حتما در روند درمانی خود از کسانی استفاده کنید که تاریخی پر از موفقیت را در دوره زندگی خود پشت سر گذاشته اند.

تاریخ و رزومه افراد مهم ترین معیار برای تعیین صلاحیت ان هاست. کم نبودند کسانی که به جهت تشخیص های اشتباه عواقب جبران ناپذیری را متحمل شدند. که البته در این مسیر خودشان نیز مقصر و بخشی از اشتباه این ماجرا را باید به دوش بگیرند.

امید است بتوانید با استفاده از اطلاعاتی که در این متن ارائه شد قدمی موثر و سازنده برای ساختن زندگی امن تر و سالم تر بردارید.

حتما ببینید

درمان سنگ مثانه و روش تشخیصی نوار مثانه

درمان سنگ مثانه و روش تشخیصی نوار مثانه

در هیاهوی زندگی مدرن امروزی، بحث سلامتی و تندرستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *