روش های تشخیص دندان­های شیری از دائمی که دندانپزشکان از شما مخفی می کنند!

روش های تشخیص دندان­های شیری از دائمی که دندانپزشکان از شما مخفی می کنند!

دندان­ها بخشی از رشد انسان هستند و شیری یا دائمی بودن آن­ها به یک میزان اهمیت دارد و لایق توجه است. نحوه مراقبت از دندان­های خود در سنین کودکی و جوانی، به دوران بزرگسالی نیز انتقال می­یابد. پس خوب است که عادات صحیح مراقبت از دندان­ها را از سنین کودکی به فرزندان آموخته تا در حین رشد و در آینده، دندان­های سالم و محکمی داشته باشند. رشد دندان­ها از شش یا هفت ماهگی در نوزادان آغاز می­شود و در نهایت در سن شش سالگی شروع به افتادن می­کنند. درست است که دندان­های شیری پس از افتادن با دندان­های دائمی جایگزین می­شوند، اما مراقبت درست از دندان­های شیری همچون دندان­های دائمی مهم است، زیرا همان­طور که اشاره کردیم، این عادات مراقبتی به بزرگسالی نیز منتقل می­شوند. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی؟ در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما ارائه دهیم.

دندان شیری چیست؟

ابتدا به یک توضیح کوتاه در مورد دندان­های شیری و سپس دندان­های دائمی می­پردازیم. همان­طور که قبل­تر گفتیم، دندان­های شیری در نوزادان به طور معمول از شش یا هفت ماهگی شروع به رشد کرده و تمامی آن­ها باید تا سن حدوداً سه سالگی رشد کرده باشند. دندان­های شیری اولین مجموعه دندان­هایی هستند که در انسان­ها و سایر پستانداران ایجاد می­شوند. آن­ها تا زمانی که از بین می­روند، از سن پنج یا شش سالگی تا اوایل نوجوانی، به جویدن کمک می­کنند. یکی از راه­های این­که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی، همین است که اگر دندانی که از زمان نوزادی رشد کرده، هنوز نیفتاده است، پس مشخص بوده که آن دندان شیری است. دندان­های شیری برای رشد صحیح ماهیچه­های جویدن مهم هستند. همچنین، این دندان­ها استخوان فک را برای دندان­های دائمی آماده می­کنند. دندان­های شیری با ادامه رشد استخوان­ها، بین استخوان­های فک فضایی ایجاد می­کنند که ریشه­های آن­ها(دندان­های شیری) بعدها به دندان­های دائمی کمک می­کنند تا در موقعیت درستی رشد کرده و بیرون بیایند. علاوه بر این­ها، دندان­های شیری به شکل­گیری صورت و یادگیری خوردن و صحبت کردن در کودکان نیز کمک می­کنند.

دندان دائمی چیست؟

دومین مجموعه از دندان­هایی که در دهان انسان رشد می­کنند، دندان­های دائمی هستند که در واقع، جایگزین دندان­های شیری هستند. همچنین این دندان­ها به عنوان دندان­های بالغ یا ثانویه نیز شناخته می­شوند. تا زمانی که نوبت به رشد دندان­های دائمی برسد، دندان­های شیری در دوره جایگزینی و انتقال دندان، لق شده و می­ریزند. در این دوره انتقال، یک دوره دندانی مختلط وجود خواهد داشت که دندان­های شیری و دائمی با هم وجود دارند. این دوره یکی از مواقعی است که ممکن است شما دچار سردرگمی شوید، بخواهید بدانید کدام دندان­ها شیری و کدام دائمی هستند و این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.

ادامه مطلب  کرنوگراف ساعت چیست و چه کاربردی دارد؟

مطلب مرتبط: لیست دندانپزشکی های برتر تهران

چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی؟

برای این­که به پاسخ سوال چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی، برسیم، بیایید به تفاوت­های این دو دسته دندان بپردازیم.

تفاوت­های دندان­های شیری و دائمی

تعداد دندان­ها

یکی از راه­های این­که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی، تعداد متفاوت دندان­های شیری و دائمی است. دندان­های شیری در مجموع، ۲۰ عدد و دندان­های دائمی ۲۸ الی ۳۲ عدد هستند. علت این تفاوت تعداد بین دندان­های شیری و دائمی، اضافه شدن ۸ دندان آسیاب کوچک و ۴ دندان آسیاب سوم یا همان دندان«عقل» به مجموعه دندان­های دائمی است. دندان­های آسیاب کوچک پشت دندان­های نیش قرار دارند و برای خرد کردن و جویدن غذا قبل از بلع هستند. دندان­های عقل پشت دندان­های آسیاب کوچک هستند و با سطح پهن خود، همان کار دندان­های آسیاب کوچک را انجام می­دهند. لازم به ذکر است که این ۴ دندان عقل، به طور معمول بین سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می­کنند، اما به هرحال برای هر فرد متفاوت است. ممکن است همه آن­ها بیرون نیایند! بنابراین، حل این مسئله که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی، برای دندان­های عقل و آسیاب کوچک راحت است، زیرا همان­طور که گفتیم، کاملاً مشخص است که این دندان­ها جزو مجموعه دندان­های دائمی هستند.

لیست مراکز معتبر ایمپلنت تهران

اندازه دندان­ها

راحت­ترین راه برای این­که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی، اندازه متفاوت این دو با یکدیگر است. دندان­های شیری نسبت به دندان­های دائمی از نظر اندازه کوچکتر هستند. این کوچکتر بودن دندان­های شیری دلیلی است که آن­ها ابتدا در دوران نوزادی فوران می­کنند! همچنین مشخص است که با رشد و بزرگتر شدن فک انسان، دندان­هایی که رشد می­کنند نیز بزرگتر می­شوند. بنابراین اگر در دهانتان دندانی دیدید که نسبت به بقیه­ی دندان­هایتان اندازه کوچکتری دارد و یا با اندازه آن­ها سازگاری ندارد، بدانید که دندان شیری است.

ادامه مطلب  ترفند‌های آرایش فصل پاییز کدام‌اند؟

ترکیب بندی و مینای دندان­ها

لایه مینای دندان­های شیری در مقایسه با دندان­های دائمی نازک­تر است. دندان­های شیری به دلیل دارا بودن مینای نازک­تر، احتمال پوسیدگی بیشتری دارند. مصرف قند و شکر و درمان ناکافی با فلوراید، فرایند پوسیدگی دندان­های اولیه را سرعت می­بخشد؛ بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشکی برای شروع عادات بهداشتی و مراقبتی دهان و دندان ضروری است. همچنین مینای نازک­تر، خطر ایجاد حفره در کودکان را افزایش می­دهد؛ بنابراین، دندان­های دائمی از دندان­های شیری قوی­تر هستند. این نیز می­تواند یک راه برای این باشد که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی.

ظاهر و رنگ دندان­ها

راه دیگر برای این­که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی، تفاوت رنگ و ظاهر آن­ها است. دندان­های شیری به دلیل دارا بودن مینای نازک­تر، سفیدتر از دندان­های دائمی هستند. اگر به دهان کودکی که هم دندان­های شیری و هم دائمی دارد، نگاه کنید، این تفاوت به وضوح قابل مشاهده است. حتی بسیاری از والدین در این مورد احساس نگرانی می­کنند زیرا لایه زرد روی دندان­های دائمی به وضوح در بین دندان­ها قابل مشاهده است. بنابراین در پاسخ به سوال چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی؟ میتوان رنگ دندان­ها را بررسی کرد.

لیست مراکز ایمپلنت اقساطی شرق تهران

ساختار دندان­ها

یکی از راه­های دیگر برای این­که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی، مقایسه شکل و ساختار دندان­ها است. زمانی که دندان­های دائمی جلویی رشد می­کنند، به طور معمول تعدادی برآمدگی­های دندانه­ای کوچک روی خود دارند که به آن­ها مامِلون (mamelon) نیز گفته می­شود. اگر دندان­ها به طور مساوی به هم برسند، این ماملون­ها به مرور زمان از بین می­روند. همچنین دندانپزشک می­تواند برای اطمینان از صاف و یکدست شدن دندان­ها، آن­ها را سوهان بکشد. دندان­های دائمی از نظر ریشه نیز با دندان­های دائمی متفاوت هستند. آن­ها ریشه نازک­تر و کوتاه­تری نسبت به دندان­های دائمی دارند، زیرا طوری طراحی شده­اند که می­افتند. طول کوتاه دندان­های دائمی باعث می­شود که عمل افتادن و کشیدن دندان نیز راحت­تر انجام شود، زیرا ریشه در عمق فک گیر نمی­کند. بنابراین برای این­که چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی، می­توان یک تصویربرداری از فک و دندان­ها انجام داد و ریشه­ها را بررسی کرد. کوتاه بودن ریشه دندان­های شیری همچنین تضمین می­کند که دندان­های دائمی فضایی برای تشکیل در زیر خود دارند.

ادامه مطلب  وکیل متخصص مسائل بیمه

محفظه­های پالپ دندان­ها

محفظه پالپ (داخلی ترین قسمت دندان) دندان­های شیری نسبت به دندان­های دائمی بزرگتر است. این محفظه حاوی اعصاب و رگ­های خونی است که برای محکم نگه داشتن دندان­ها بسیار مهم است. مینای نازکتر علاوه بر پالپ بزرگ دندان­های شیری، می­تواند باعث ایجاد حفره همراه با مقداری عفونت در آن­ها شود. قسمت پالپ باید تمیز شود و تا درمان مناسب برای آن انجام شود.

جمع بندی «چگونه بفهمیم دندان شیری است یا دائمی؟»

ویژگی­ها دندان شیری دندان دائمی
تعداد ۲۰ ۲۸-۳۲
اندازه کوچک­ بزرگ­
مینا نازک­ ضخیم­
رنگ سفید­ زرد(کم)
شکل ظاهری صاف دارای برآمدگی
ریشه نازک و کوتاه عمیق

blank

چرا مراقبت از دندان­های شیری اهمیت دارد؟

درست است که دندان­های شیری طوری طراحی شده­اند که می­افتند، اما این تصور که نیازی به مراقبت ندارند، غلط است. مراقبت از دندان­های شیری به اندازه دندان­های دائمی(جایگزین) اهمیت دارد. اگر دندان­های شیری زود از بین بروند یا کشیده شوند، ممکن است نتوانند به عنوان فضاساز عمل کنند و فضای کافی برای دندان­های دائمی به جا نگذارند. همچنین یک کودک ممکن است در تراز دندان­های خود مشکل پیدا کند. برای محافظت از دندان­های شیری، بهتر است کودکان را زودتر با یک روال بهداشت دهان و دندان آشنا کنید. این عادت به مراقبت از دندان­ها به دوران بزرگسالی نیز انتقال پیدا کرده و باعث حفظ سلامت دندان­های دائمی و دوام آن­ها برای مدت طولانی می­شود. همچنین هنگامی که کودکان از سنین پایین مراقبت از دندان­های خود را شروع می­کنند، نه تنها دندان­هایشان از پوسیدگی در امان می­ماند، بلکه اعتماد به نفس بیشتری نیز برای لبخند زدن پیدا می­کنند. خوب است کودکان به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کرده و وضعیت سلامت دندان­های آن­ها را مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت نیاز، هر گونه مشکل اصلاح شود.

حتما ببینید

ایده های تزیین هدیه شب یلدا برای داماد

ایده های تزیین هدیه شب یلدا برای داماد

تزیین هدیه‌ شب یلدا برای داماد باید به چه صورت باشد؟ چگونه می‌توان هدیه‌ای برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *