درمان خانگی آفت دهان

آفت دهان را چگونه درمان کنیم؟

دیفن هیدرامین برای آفت دهان

درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین

درمان آفت دهان کودک با دیفن هیدرامین

درمان آفت دهان با ماست

درمان خانگی آفت دهان کودک

 

درمان خانگی آفت دهان چگونه است؟ راه فوری درمان آفت دهان چیست؟ درمان آفت در کودکان چگونه است؟ اگر شما هم بله دنبال جواب این سوال ها هستید جای درستی آمده اید ما در این مقاله قصد داریم بهترین روش های درمان آفت را معرفی کنیم.

همانطور که می دانید چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید در هر سنی امکان مبتلا شدن به آفت وجود دارد و همچنین نیز بسیار آزار دهنده است.

یکی از علل آفت زدن دهان می تواند ارثی باشد و یا عامل های بیرونی مانند حساس بودن به نوع مواد غذایی و .. بروز کند. طبق تحقیقی که انجام شده بانوان در طول عمر خود بیشتر از مردان به آفت دهان مبتلا می شوند.

آفت دهان چیست؟

آفت دهان در واقع نوعی زخم سطحی و خوش خیم است که در بافت نرم دهان معمولا زیر زبان، لب ها و لثه ها ایجاد می شود. شکل ظاهری این زخم های معمولا به صورت گردو و بیضی است و اندازه آن از یک سانت بیشتر نمی شود داخل آن زرد و سفید بوده و اطراف زخم قرمز می شود. یکی از فاکتورهای بد این نوع زخم های سوزش های آن است.

علت آفت مکرر دهان

هنوز دلیل خاصی برای این نوع زخمی پیدا نشده است. اما عوامل زیادی اعم از گار گرفتن لب و گونهاز داخل، حسایت های غذایی،تمیز کردن بیش از حد دندان ها، استفاده از خمیر دندان ها دارای لوریل سولفات سدیم، استرس باعث ایجاد آفت می شوند.
همچنین کمبود ویتامین های گروه ب، روی، فولاتو آهن هم از دلایل دیگر بروز آفت دهانی است.

انواع آفت دهان چیست؟

آفت کوچک
بیشترین نوع زخم از این نوع است. شکل آن بصورت بیضی کوچک با لبه های قرمز است. هنگام خوردن غذا بسیار باعث سوزش می شود. مدت زمان درمان آن یک الی دو هفته است و اثری از زخم باقی نمی ماند.

آفت بزرگ
کمتر از نوع اول رخ می دهد از زخم های کوچک تر عمیق تر و بزرگتر هستند و درد آنها نسبت به نوع اول بسیار دردناک تر است.
طول درمان آن نیز به مراتب بیشتر است و تا ۶ هفته امکان دارد طول بکشد و همچنین احتمال دارد جای زخم آن نیز باقی بماند.

ادامه مطلب  اگر اهل قهوه خوردن هستید این داروها را مصرف نکنید

آفت دهانی هرپتی فرم
بیشتر افراد مسن دچار این نوع می شوند. اندازه آن کوچک است ولی بصورت خوشه ای ظاهر می شوند. گاهی نیز امکان دارد بصورت یک زخم بزرگ با لبه های نامنظم ظاهر شود.
مدت زمان بهبود آن یک الی دو هفته است.

چگونه آفت دهان را درمان کنیم
چگونه آفت دهان را درمان کنیم

درمان خانگی آفت دهان

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم هر آفت دهانی یک بازه زمانی طول درمان دارد که بعد از گذشت آن بهبود پیدا می کند اما تحمل همان بازه زمانی می توانید برای خیلی ها دردناک و غیرقابل تحمل باشد.

راه های درمان زیادی برای آفت دهان وجود دارد که ما در ادامه سعی می کنیم بهترین روش های بهبود سریع این نوع زخم را بیان کنیم.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: از کجا ترازو وزن کشی بخرم؟

درمان فوری آفت دهان

قبل از اینکه راهکار ها را توضیح دهیم باید بدانید هنگام آفت دهان باید از خوردن غذاهای خشک مانند ته دیگ و نان تست همچنین غذاهای تند و ترش که باعث تحریک زخم می شوند خودداری کنید.

درمان آفت دهان با ماست
ماست به دلیل دارا بودن پروبیوتیک بسیار برای آفت دهان موثر است. و مانند فیلتر عمل کردن و به باکتری های کمتری اجازه ورود به دهان شما را می دهد. همچنین خنکی و نرمی ماست باعث کمتر شدن درد زخم می شود.

مکمل های ویتامین ب
براساس تحقیق دانشمندان مصرف مکمل های زیرزبانی ویتامین ب ۱۲ حتی برای افرادی که کمبود این نوع ویتامین را ندارند مانع ایجاد دوباره آفت دهانی می شود.

مکمل های آهن
در صورت کم بودن آهن مصرف این نوع مکمل با نظر پزشک می تواند موثر باشد.

مکمل روی
یکی از دلایل ایجاد افت کمبود روی در بدن است که با مصرف این مکمل مشکل حل می شود.

آنتی اسید ها
استفاده از قرص‌ها‌یی جویدنی مثل «پپتو‌بیسمول» (بیسموت ساب سیترات Pepto-Bismol)، «تامس» (Tums) و «رولایدز» (Rolaids) می‌تواند کمک‌کننده باشد.
علل سوزش این زخم ناشی از اسیدها و آنزیم های گوارشی است. استفاده از این قرص ها آنتی اسیدی موثر است. البته مصرف اینگونه دارو باید تحت نظر دکتر انجام شود.

ادامه مطلب  نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری های قلبی

درمان آفت دهان

درمان آفت دهان با عسل

همانطور که می دانید عسل یک خوراکی و دارو مفید برای بسیاری از بیماری هاست. همچنین عسل تاثیر بسزای در بهبود آفت دهان دارد.

روش درمان به این صورت است که بعد از مصرف هر وعده غذایی با یک پنبه استریل محل زخم را تمیز کرده و مقداری عسل را با گوش پاک کن یا قاشق چای خوری رو زخم بمالید و بعد از چند دقیقا ماندن آن را به خوبی شستشو دهید.

درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین

دهانشویه با شربت آلومینیوم ام جی ( شیر منیزیم ) در ترکیب مساوی با شربت دیفن هیدرامین به عنوان درمان سریع آفت دهان کمک میکند که زخم آفتی شما زودتر جمع شود. اما اکیدا توصیه میشود مراقب باشید که این ترکیب را نخورید.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: بهترین دکتر جراحی فک در تهران

درمان آفت دهان کودکان

اگر کودک شما دچار آفت دهان شد بهتر است به رژیم غذایی او دقت کنید و از دادن غذاهای گرم اجتناب کنید و همچنین در غذای کودک ادویه و فلفل استفاده نکنید زیرا باعث تحریک آفت می شود.

یکسری راهکارهای درمان خانگی برای آفت دهان وجود دارد که در درمان آفت دهان بسیار موثر هستند و روند درمان را سریع تر می کنند در ادامه شرح می دهیم:

  • عسل
  • ترکیب عسل و زردچوبه
  • نارگیل و روغن نارگیل
  • روغن حیوانی
  • کشک
  • آلوئه ورا
  • قرقره آب نمک
  • عصاره گیاه شیرین بیان
  • آبرسانی
  • برگ ریحان
  • ماست
  • سرکه سیب

 

همچنین برای درد کمتر در آفت دهان کودکان رعایت یکسری نکات مهم است که در ادامه توضیح می دهیم.

  1. از کمپرسور یخ برای بی حس کردن ناحیه زخم می توانید استفاده کنید.
  2. از مصرف غذاهای تند و داغ جلوگیری کنید و ترجیحا غذای سرد به او بدهید
  3. استفاده از مواد غذایی شور مانند چیپس و پفک و … جلوگیری کنید.
  4. از مسواک نرم و مخصوص کودک استفاده کنید.
  5. عدم استفاده از غذاهایی که کودک به آن حساسیت دارد
  6. در صورت نوشیدن مایعات سعی کنید از نی استفاده کنید.
  7. در صورت وخیم بودن آفت دهان می توانید به پزشک مراجعه کنید.
ادامه مطلب  قیمت دستگاه لیزر خانگی فیلیپس [13 مدل پرفروش]

درمان گیاهی آفت دهان

راه هی طبیعی درمان آفت دهان با گیاهان نیز وجود دارد که با استفاده از انواع گیاهان طبیعی می توانید زخم حاصل از آفت را درمان کنید.

برگ ریحان: برگه ریحان تازه را دو بار در طول روز بجوید. تعداد برگ ریحان بین ۳ الی ۵ تا تا زمان درمان اینکار رو تکرار کنید.

پیاز: پیاز بدلیل داشتن سولفور بسیار در درمان افت دهان موثر است سعی کنید هر روز به همراه غذا بصورت خام مصرف کنید.

گوجه فرنگی: د رهنگام استفاده از سالاد و یا جدا گانه حتما استفاده کنید همچنین می توانید آب گوجه را روزی دو الی سه مرتبه تا زمان بهبود قرقره کنید.

دمنوش مریم گل: از این دمنوش می توانید بصورت دهان شویه استفاده کنید و بعد از جوشیدن و خنک شدن آن را قرقره کنید.

زرد چوبه: کمی پودر زرد چوبه را با گلیسیرین مخلوط کرده بصورت خمیر درآورده روی زخم قرار دهید. در صورت نبود گلیسرین از آب می توانید استفاده کنید.

آب پرتغال: خوردن آب پرتغال تازه سه الی چهار مرتبه در روز به بهبود زخم کمک می کند. یکی از دلایل آفت دهان کمبود ویتامین سی است.

شاه توت: این میوه باعث کاهش درد و تحریک آفت دهان می شوئد.

دارچین: پودر دارچین را با آب مخلوط کرده و بصورت دهان شویه استفاده کنید بهترین زمان برای اینکار صبح است.

درمان آفت دهان با استفاده از آفتین ژل

یکی دیگر از موثر ترین روش های درمان آفت دهان استفاده از ژل آفتین است که در تمامی داروخانه ها موجود است و در کمتر از ۲۰ ثاینه مشکل آفت را حل می کند.

برای اینکار کافی است یک قطره از آفتین ژل را به کمک گوش پاک کن که همراه ژل گوش پاک نیز وجود دارد را روی زخم قرار دهید بعد از ۲۰ ثانیه زخم درمان می شود.

آفتین ژل

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشه و تونسته باشید بهره لازم را ببرید اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم با ما و دیگر مخاطبان زیر همین مقاله بخش دیدگاه بنویسید.

 

.

 

 

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *