چرا نباید قلیان بکشیم؟ ۷ دلیل که نباید قلیان بکشید

متاسفانه باید بگوییم که مصرف قلیان در سال های اخیر به خصوص در بین جوانان بسیار افزایش یافته است. این سوال این سوال مهم را مطرح می کند که آیا کشیدن قلیان برای بدن مضر است؟ ضرر قلیان کمتر است یا سیگار؟ چرا نباید قلیان بکشیم؟ آیا مصرف قلیان می تواند روی ظاهر افراد نیز تاثیر بگذارد؟ نظر کارشناسان در مورد قلیان کشیدن چیست؟ آیا راهی برای کاهش مضرات قلیان کشیدن وجود دارد؟ این سوالات تنها بخشی از مهم ترین سوالاتی است که در رابطه با قلیان کشیدن مطرح می شود. 

مهم ترین مضرات قلیان کشیدن چیست؟

  • پیری زودرس پوست
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • بیماری های قلبی عروقی
  • بیماری های تنفسی
  • بیماری های روانی
  • احتمال ابتلا به بیماری های عفونی
  • ریزش مو

دلیل مضر بودن قلیان برای سلامتی

دود قلیان حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که در صورت کشیدن سیگار می تواند به ترکیبات سمی تبدیل شود و باعث بیماری شود. البته برخی تصور می کنند با استفاده از عرقیات می توانند ضرر قلیان را کاهش دهند. اما باید بدانید که این تصور کاملاً اشتباه است. بنابراین توصیه کارشناسان این است که از مصرف هر نوع قلیان با هر طعمی خودداری کنید.

لازم به ذکر است که کشیدن قلیان نه تنها برای فرد، بلکه برای اطرافیان نیز با تولید دود دست دوم مضر است.

ترکیبات سمی در دود قلیان

ترکیبات سمی زیادی در دود قلیان وجود دارد که می تواند به بدن آسیب برساند. از مهمترین این ترکیبات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مونوکسید کربن: این گاز سمی با جابجایی اکسیژن در گلبول های قرمز باعث کاهش اکسیژن رسانی به اندام ها و بافت های بدن می شود.

تار: این ماده سرطان زا باعث بروز انواع سرطان به خصوص سرطان ریه، دهان و حنجره می شود.

ادامه مطلب  آشنایی با فواید پوست انار

آلاینده های مضر: دود قلیان حاوی فلزات سنگین (مانند سرب، آرسنیک و کروم) و مواد شیمیایی سمی (مانند بنزن، فرمالدئید و سیانید هیدروژن) است که باعث بیماری های تنفسی، قلبی عروقی و عصبی می شود.

نیکوتین: این ماده اعتیادآور باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

علاوه بر این، دود قلیان حاوی ذرات معلق و سایر آلاینده هایی است که ریه ها را تحریک می کند، علائم آسم و برونشیت را بدتر می کند و خطر عفونت های تنفسی را افزایش می دهد.

 

دود قلیان چه ضرری برای بدن دارد؟

این سوال که دود قلیان چه مضراتی برای سلامتی دارد یکی از مهم ترین سوالاتی است که توسط افراد مختلف مطرح می شود. در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید بگوییم که استفاده از دود قلیان مضرات زیادی دارد که زبان نمی تواند همه آنها را بیان کند. به همین دلیل، ما باید تنها برخی از مهمترین معایب را ارائه کنیم:

۱- کشیدن قلیان پیری پوست را تسریع می کند

پیری پوست یکی از مهم ترین عوارض سلامتی سیگار کشیدن قلیان است. مطالعات علمی نشان می دهد افرادی که به طور مکرر قلیان می کشند به طور کلی بیشتر در معرض خطر پیری پوست هستند.

سموم قلیان روی پوست تاثیر می گذارد و علائم پیری را سریعتر نمایان می کند. علاوه بر این، کشیدن قلیان حتی باعث تیره شدن پوست و تغییر رنگ لب ها می شود.

۲- افزایش خطر ابتلا به سرطان

سرطان یکی دیگر از خطرات سلامتی ناشی از کشیدن قلیان است. در واقع می توان گفت که پس از کشیدن قلیان، دودی آزاد می شود که می تواند باعث جهش ژنتیکی در پروتئین های سرکوب کننده تومور شود و خطرات ابتلا به این بیماری را چند برابر کند.

ادامه مطلب  چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟

البته باید بدانید افرادی که قلیان هم می کشند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان گلو و ریه هستند. اگر خطر ابتلا به سرطان در خانواده شما بالاست، باید از مصرف این دارو خودداری کنید.

 

۳- قلیان و بیماری های قلبی و عروقی

بیماری های قلبی عروقی از دیگر عارضه هایی است که مصرف کنندگان قلیان به آن مبتلا هستند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به صورت تفریحی یا منظم قلیان می کشند، باید بدانید که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بسیار بیشتر از سایر افراد است.

مطالعات علمی نشان می دهد که کشیدن قلیان می تواند خطر حمله قلبی را چند برابر کند و رگ های خونی را مسدود کند.

قلیان بدتر است یا سیگار

۴- احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی

دود قلیان دود مضری برای ریه ها است که می تواند فرد را به بیماری های شایع تنفسی مبتلا کند. آسم یکی از مهم ترین بیماری های تنفسی است که مصرف قلیان را محدود می کند. برخی تصور می کنند با تعویض مکرر آب قلیان می توانند خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را کاهش دهند، اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و تعویض آب قلیان خطرات آن را کاهش نمی دهد.

 

۵- افزایش خطر ابتلا به بیماری های روانی

متخصصان و محققانی که در زمینه بیماری های روانی و روانی فعالیت فعال دارند، معتقدند افرادی که از قلیان لذت می برند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های روحی و روانی هستند. افسردگی و اضطراب مزمن یکی دیگر از بیماری هایی است که بیشتر در دوستداران قلیان شروع می شود. بنابراین توصیه می شود اگر در دوره افسردگی هستید، برای درمان سریعتر قلیان را کنار بگذارید.

ادامه مطلب  علائم بیماری زونا + بیماری زونا تا چه مدت واگیردار است؟

 

۶- بیماری های عفونی

یکی دیگر از خطرات سلامتی قلیان ابتلا به بیماری های عفونی است. از آنجایی که افرادی که از قلیان لذت می برند به صورت گروهی از قلیان معمولی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی ویروسی و باکتریایی قرار دارند.

تبخال، سرماخوردگی و کرونا از مهم ترین بیماری های عفونی هستند که از طریق کشیدن قلیان نیز قابل انتقال هستند.

۷- ریزش مو

ریزش مو یکی دیگر از مضرات قلیان کشیدن است. کشیدن قلیان معمولاً بر کیفیت و زیبایی مو تأثیر می گذارد و باعث وز، شوره و شوره سر می شود. لازم به ذکر است که افراد قلیان دار تمایل بیشتری به طاسی دارند. در واقع می توان گفت که دود قلیان حتی می تواند زیبایی موهای شما را به خطر بیندازد.

 

چرا کشیدن قلیان برای ورزشکاران خطرناک است؟

قلیان کشیدن زیاد برای افرادی که ورزش می کنند خطرناک است. به عبارت دیگر می توان گفت به دلیل افزایش ضربان قلب پس از کشیدن قلیان، افراد در حین ورزش صدمات زیادی را تجربه خواهند کرد.

کارشناسان به کسانی که ورزش می کنند و می خواهند اندام ایده آل خود را بسازند توصیه می کنند از کشیدن قلیان پرهیز کنند.

 

در این مقاله به بررسی مضرات قلیان کشیدن برای سلامتی پرداخته ایم و گفته ایم مصرف قلیان در معرض چه خطرات و بیماری هایی قرار خواهید گرفت. اگر به دنبال بدنی سالم هستید و می خواهید خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش دهید، قلیان را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید که دود قلیان می تواند به سیستم ایمنی بدن شما آسیب برساند و سلامت روحی و جسمی شما را به خطر بیندازد.

 

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *