علائم بیماری زونا + بیماری زونا تا چه مدت واگیردار است؟

بیماری هرپس زوستر (هرپس زوستر) یک بیماری ویروسی است که به دلیل بازگشت ویروس واکسن پس از عفونت با آنفولانزا (آنفولانزای رایج) ایجاد می شود. این بیماری معمولا در افراد بالای ۵۰ سال و در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بروز می کند. ویروس هرپس زوستر باعث ایجاد زونا می شود. این ویروس در گروه ویروس های آنفلوانزای واکسینه نشده (واریسلا-زوستر) قرار می گیرد. پس از ابتلا به آنفولانزا، ویروس در بدن باقی می‌ماند و در دوره بعدی می‌تواند به شکل هرپس زوستر بازگردد. علائم زونا + چه مدت زونا مسری است؟

علائم هرپس زوستر چیست؟

علائم زونا شامل موارد زیر است:

۱٫ درد و سوزش در ناحیه خاصی از پوست

معمولاً در پهلوی یکی از شانه ها یا پهلوی بدن، این درد و سوزش شدید و طولانی مدت است.

۲٫ روز ضایعات پوستی قرمز و سوزان

آفات در ناحیه خاصی از پوست ظاهر می شوند (همان ناحیه ای که باعث درد و سوزش می شود) و معمولاً به صورت خطی و منظم در ناحیه مورد نظر قرار می گیرند.

۳٫ حساسیت و درد در ناحیه ضایعات پوستی

کنه های پوستی می توانند بسیار حساس بوده و در هنگام لمس باعث درد و سوزش شدید شوند.

۴٫ علائمی مانند تب، سردرد، خستگی و حالت تهوع در برخی موارد: در برخی موارد، زونا می تواند با علائمی مانند تب، سردرد، خستگی و حالت تهوع همراه باشد.

برای درمان زونا چه بخوریم؟

برای درمان زونا چه بخوریم؟

برای درمان هرپس زوستر باید به دنبال روش های درمانی پزشکی باشید. درمان زونا شامل دارو، تسکین درد و مراقبت از پوست است.
درمان دارویی ممکن است شامل مصرف داروهای ضد ویروسی، تسکین دهنده درد و ضد التهاب باشد. برای تسکین درد و التهاب، پزشک ممکن است مسکن ها، محلول های ضد عفونی کننده و قرص های ضد اضطراب تجویز کند.
علاوه بر این، مراقبت از پوست نیز می تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند. ممکن است پزشک شامپوی ضد باکتری و مرطوب کننده پوست را توصیه کند. همچنین برای کاهش خطر عفونت دیگر، باید نواحی زخمی پوست را بپوشانید و از دست زدن به آنها خودداری کنید.
در کنار درمان پزشکی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سالم با غذاهای غنی از ویتامین و مواد مغذی می تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند. اما باید توجه داشت که رژیم غذایی به تنهایی برای درمان هرپس زوستر کافی نیست و باید همراه با درمان دارویی مصرف شود.

زونا چه مدت مسری است؟

زونا چه مدت مسری است؟

بیماری هرپس زوستر تا زمانی که ضایعات پوستی بیمار کاملاً خشک نشده و به پوست دیگران دسترسی نداشته باشد مسری است. در این مرحله، هرپس زوستر به عنوان یک بیماری مسری شناخته می شود.
همچنین در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ویروس هرپس زوستر می تواند در بدن باقی بماند و دوباره حمله کند. در این حالت، هرپس زوستر مزمن می تواند مسری باشد.
بدون درمان مناسب، علائم زونا می تواند ۲ تا ۴ هفته طول بکشد. با این حال، در برخی افراد، علائم زونا می تواند برای مدت طولانی (از چند ماه تا یک سال) به شکل درد شدید پوستی (نورالژی پس از ترمیم) ادامه یابد. درمان به موقع و مناسب علائم بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و خطر عود را کاهش می دهد

علل تبخال در زنان

علت زونا در مردان و زنان یکسان است و به عامل ایجاد کننده آن یعنی ویروس واریسلا زوستر مربوط می شود. این ویروس عامل آبله است که در دوران کودکی ایجاد می شود. پس از بهبودی از آبله، ویروس در اعصاب حسی بدن باقی می ماند و در صورت فعال شدن مجدد باعث ایجاد زونا می شود.
در زنان، عواملی مانند افزایش سن، استرس، کمبود ویتامین D و سیستم ایمنی ضعیف می تواند خطر ابتلا به زونا را افزایش دهد. علاوه بر این، در زنان باردار، تحریک سیستم ایمنی برای محافظت از جنین می تواند پاسخ بدن به ویروس را کاهش دهد و خطر ابتلا به زونا را افزایش دهد.
بنابراین، زونا در مردان و زنان به دلیل ویروس واریسلا زوستر رخ می دهد و عواملی مانند افزایش سن، استرس، کمبود ویتامین D و سیستم ایمنی ضعیف می تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

سوالات متداول

۱٫ آیا زونا مسری است؟

ادامه مطلب  قیمت دستگاه لیزر خانگی فیلیپس [13 مدل پرفروش]
بله، زونا معمولا مسری است. علت مسری بودن این بیماری این است که ویروس واریسلا زوستر که عامل بیماری زونا است از طریق تماس با بیمار به افراد دیگر منتقل می شود. این ویروس از طریق خارجی شدن ضایعات پوستی بیمار از طریق باد، تماس مستقیم با پوست بیمار یا تماس با جسم یا اشیایی که با ضایعات پوستی بیمار در تماس بوده اند، منتقل می شود.
بنابراین برای جلوگیری از انتقال ویروس به افراد دیگر، بیمار باید از دوره ای که ضایعات پوستی در حال خشک شدن است دوری کند و وسایل شخصی را با افراد دیگر به اشتراک نگذارد. همچنین افرادی که با فرد مبتلا به زونا در تماس هستند و به آبله مرغان مبتلا نشده اند می توانند در معرض ویروس زونا قرار بگیرند و به زونا مبتلا شوند. افرادی که با فرد مبتلا به زونا در تماس هستند و به آبله مرغان مبتلا شده اند به طور طبیعی از ابتلا به زونا محافظت می شوند.

۲٫ آیا واکسنی برای پیشگیری از زونا وجود دارد؟

بله، واکسن هایی برای پیشگیری از زونا وجود دارد. Zostavax و Shingrix دو نوع واکسن مورد تایید سازمان های بهداشتی برای پیشگیری از زونا هستند.
Zostavax واکسنی است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای جلوگیری از هرپس زوستر تایید شده است. این واکسن برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه می شود و در مواردی که فرد قبلاً زونا داشته است می تواند خطر ابتلا به زونا را کاهش دهد.
واکسن شینگریکس همچنین یک واکسن جدیدتر برای پیشگیری از هرپس زوستر است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است. این واکسن برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه می شود و سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس هرپس زوستر تقویت می کند.
همچنین برای افرادی که قبلا از واکسن زوستاواکس استفاده کرده اند، واکسن شینگریکس نیز توصیه می شود. با این حال، بهتر است مزایا و معایب واکسن های مختلف را با پزشک خود در میان بگذارید و بر اساس توصیه ها و توصیه های پزشک خود تصمیم بگیرید.

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *