سرفه خشک، علل و راه‌های درمان

سرفه یک مکانیسم طبیعی بدن است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی مانند بیماری ها یا قرار گرفتن در معرض برخی آلرژن ها رخ دهد. این وضعیت می تواند آزار دهنده باشد و بنابراین نیاز به اقدامات درمانی خاصی دارد. اگر می خواهید در مورد سرفه خشک، علل و روش های درمان آن بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله به شما کمک می کند. آنچه در این مقاله خواهید خواند: سرفه خشک چیست؟ علل سرفه خشک راههای درمان سرفه خشک در خانه درمان دارویی سرفه خشک چگونه از سرفه خشک جلوگیری کنیم؟ سرفه خشک، علل و روش های درمان

۸ تا از بهترین درمان های خانگی برای سرفه خشک

  • تنفس و ماساژ قفسه سینه
  • مصرف چای، عسل و لیمو
  • چای نعنا
  • چای آویشن
  • چای زنجبیلی
  • چای چهار تخم مرغ
  • با آب نمک غرغره کنید
  • چای بابونه

مطالب پیشنهادی: درمان خارش گلو

سرفه خشک چیست؟

سرفه خشک چیست؟

سرفه خشک نوعی سرفه است که مخاط یا خلط در مجاری تنفسی تولید نمی کند. به همین دلیل معمولاً خشن و آزاردهنده است. این عارضه می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که باید در مورد درمان آن بدانید. به عبارت دیگر، می توان گفت که درمان علت زمینه ای می تواند به بهبود سرفه کمک کند. به عنوان مثال، اگر سرفه خشک ناشی از عفونت تنفسی باشد، مصرف آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروسی می تواند به بهبود سرفه کمک کند. در موارد دیگر، درمان‌های خاصی برای سرفه خشک، مانند داروهای سرکوب‌کننده سرفه یا بخار، ممکن است مورد نیاز باشد.

علل سرفه خشک

یکی از مهم ترین سوالاتی که مردم اغلب از خود می پرسند این است که علل سرفه خشک چیست؟ موارد زیر مهمترین دلایل سرفه خشک هستند:

عفونت های تنفسی

عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت یکی از شایع ترین علل سرفه خشک هستند. این عفونت ها باعث التهاب و تحریک راه های هوایی می شود که می تواند منجر به سرفه شود.

آلرژی

آلرژی یکی دیگر از دلایل سرفه خشک است. به عبارت دیگر، مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار، موی حیوانات یا گرده گیاهان می توانند مجاری تنفسی را تحریک کرده و باعث سرفه شوند.

آسم

آسم یک بیماری التهابی مزمن است که باعث باریک شدن راه های هوایی می شود. و گاهی اوقات خود را به صورت سرفه خشک نشان می دهد.

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

GERD یا ریفلاکس معده به مری، بیماری است که در آن اسید معده به مری برگشته است. این می تواند گلو را تحریک کند و باعث سرفه خشک شود.

ادامه مطلب  اگر چربی در ران دارید این حرکات ورزشی را انجام دهید

علل سرفه خشک

دود سیگار

استنشاق دود سیگار و تنباکو می تواند باعث سرفه خشک نه تنها برای فرد، بلکه برای دیگران نیز شود.

مطالب پیشنهادی: عوارض سیگار کشیدن

قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی

گاهی اوقات افراد به دلیل قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی مانند گرد و غبار، مواد شیمیایی یا دود دچار سرفه خشک می شوند.

عوارض جانبی برخی داروها

استفاده از برخی داروها مانند مهارکننده های ACE گاهی خود را به صورت سرفه خشک نشان می دهد.

تومور دستگاه تنفسی

تومورهای مجاری تنفسی بیماری های ریوی هستند که یکی از علائم نادر آن سرفه خشک است.

اختلالات عصبی

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما حتی بیماری های عصبی مانند سکته مغزی یا آسیب نخاعی گاهی اوقات باعث سرفه خشک می شوند.

بیماری های ریوی مانند برونشیت مزمن یا آمفیزم

برونشیت مزمن یا آمفیزم و سایر بیماری های ریوی به شکل اختلالات تنفسی و گاهی اوقات سرفه خشک ظاهر می شود.

درمان های خانگی برای سرفه خشک

روش های درمان در خانه

برخی افراد به دلایل خاصی دوست دارند سرفه خشک را در خانه بدون استفاده از داروهای شیمیایی درمان کنند. توصیه ما به این افراد این است که راه حل های زیر را امتحان کنند:

۱- شیردهی و ماساژ

بخور دادن و ماساژ سینه دو روش موثر برای درمان و کنترل خشکی سینه هستند. این استراتژی ها می توانند به شما در بهبود التهاب راه هوایی و بهبود سریعتر کمک کنند.

۲- چای و عسل

چای و عسل دو ترکیب فوق العاده برای درمان سرفه خشک هستند. اگر از خشکی سینه رنج می برید و می خواهید به نحوی با این مشکل مقابله کنید، بهتر است در صبحانه یا شام خود چای همراه با عسل بگنجانید.

۳- چای نعناع

چای نعناع یکی از بهترین دمنوش ها برای درمان و کنترل سرفه خشک است. برای این چای به تنهایی کافی است نعنا را بجوشانید و بنوشید.

۴- چای آویشن

آویشن یکی از بهترین گیاهان دارویی است که برای کنترل و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. چای این گیاه می تواند برای درمان سرفه خشک در خانه بسیار مفید باشد. خواص آویشن برای درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی نیز به اثبات رسیده است.

۵- چای زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید است که علاوه بر بهبود سیستم تنفسی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند. درمان و کنترل سرفه خشک در منزل با استفاده از جوشانده این گیاه امکان پذیر است.

۶- چای چهار عدد تخم مرغ

اگر سرفه خشک دارید و نمی دانید چگونه این حالت را کنترل کنید، بهتر است به سراغ چای چهار تخم مرغی بروید.

ادامه مطلب  علائم بیماری زونا + بیماری زونا تا چه مدت واگیردار است؟

چای چهار تخم مرغ در کنترل و درمان عفونت های ویروسی و بیماری های تنفسی بسیار موثر است.

۷- نمک غرغره کنید

نمک به دلیل خواص ضد باکتریایی خود می تواند در بهبود بیماری های تنفسی و همچنین درمان انواع سرفه ها به ویژه سرفه های خشک موثر باشد.

۸- بابونه

بابونه یک گیاه دارویی بسیار خاص و مفید است که برای درمان و کنترل بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. با کمک این گیاه می توانید دمنوشی آرام بخش و مفید برای درمان انواع سرفه ها تهیه کنید.

مطالب پیشنهادی: خواص مهم بابونه

درمان های خانگی طبیعی برای سرفه خشک

درمان دارویی سرفه خشک

یکی از روش های درمان سرفه خشک استفاده از داروهایی است که مخصوص این منظور ایجاد شده است. درمان های دارویی برای سرفه خشک را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

داروهای سرکوب کننده سرفه

این داروها با مسدود کردن رفلکس سرفه، دفعات و شدت سرفه را کاهش می دهند. دکسترومتورفان (DXM) و کدئین از داروهای سرکوب کننده سرفه هستند. سرفه های سرفه معمولاً برای سرفه های خشک و تحریک کننده استفاده می شود. این داروها می توانند به بهبود خواب و کاهش درد ناشی از سرفه کمک کنند. اگر از داروهای سرکوب کننده سرفه استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که این داروها می توانند باعث خواب آلودگی شوند.

پیش بینی کننده ها

این داروها با رقیق کردن مخاط، سرفه و خلط را آسان تر می کنند. گوایافنسین و آمبروکسل خلط آور هستند. اکسپکتورانت ها معمولا برای سرفه های خشک همراه با مخاط استفاده می شوند. این داروها می توانند به تسکین گلو کمک کرده و خلط زایی را آسان تر کنند. اگر از این دسته از داروها استفاده می کنید، ممکن است علائمی مانند اسهال و حالت تهوع را تجربه کنید. در نظر داشته باشید که مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

مطالب پیشنهادی: روش های پاکسازی ریه ها

روش های پیشگیری از سرفه خشک

بهتر است برای جلوگیری از شروع سرفه خشک قبل از بروز آن اقداماتی انجام شود. برای جلوگیری از سرفه خشک باید به نکات زیر توجه کرد:

ایمنی خود را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا تقویت کنید.

تقویت سیستم ایمنی احتمال ابتلا به بیماری هایی که می توانند باعث سرفه خشک شوند را کاهش می دهد. شما می توانید این کار را با واکسیناسیون، شستن مرتب دست ها و اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار و همچنین تغذیه مناسب انجام دهید.

ادامه مطلب  ۶ دلیل که می‌گویند بیشتر قارچ بخورید

از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها خودداری کنید.

آلرژی و حساسیت یکی از مهم ترین دلایلی است که می تواند باعث سرفه خشک شود. اگر می دانید به چه چیزی حساسیت دارید، اقداماتی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض آن انجام دهید.

اگر آسم دارید، درمان خود را به طور منظم زیر نظر بگیرید.

افراد مبتلا به آسم معمولاً سرفه خشک را بیشتر تجربه می کنند. این افراد با مصرف منظم داروهای خود می توانند سرفه خشک را کنترل کرده و از آن جلوگیری کنند.

از سیگار کشیدن خودداری کنید.

دود سیگار، قلیان و سایر دود تنباکو می تواند مجاری تنفسی را تحریک کرده و باعث سرفه شود. به همین دلیل، افرادی که سیگار می کشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

از قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی خودداری کنید.

محرک های محیطی مانند گرد و غبار، مواد شیمیایی یا دود می توانند با تحریک مجاری تنفسی باعث سرفه شوند. اگر در شهری با هوای بسیار آلوده زندگی می کنید یا به دلیل شرایط کاری که با عوامل محرک در تماس هستید، استفاده از ماسک به شما کمک زیادی می کند.

مایعات زیادی بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.

نوشیدن مایعات زیاد می تواند به نرم شدن مخاط کمک کند و تخلیه آن را آسان تر کند.

از غذاهای سالم استفاده کنید.

غذاها نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند، بلکه خطر ابتلا به آلرژی را نیز کاهش می دهند. به همین دلیل، رعایت یک رژیم غذایی اولیه و تغذیه سالم می تواند کمک زیادی به شما کند

کمی بخواب

خواب کافی به بدن شما کمک می کند تا به طور موثرتری با عفونت ها مبارزه کند. به عبارت دیگر، خواب کافی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

آخرین کلمه

در این مقاله سرفه خشک را بررسی کردیم و گفتیم که چگونه می توان این عارضه را درمان کرد. یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری و کنترل سرفه خشک، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، خوش اندام شوید و بهتر با این وضعیت کنار بیایید.

برای گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و ایده آل لازم است با کارشناسان ما در رژیم غفاری مشورت کنید. همچنین می توانید به بخش رژیم غذایی من بروید تا بهترین برنامه های مدیریت وزن را برای خود بیابید.

مطالب پیشنهادی: آنتی بیوتیک های طبیعی برای گلودرد

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *