یخ شما را لاغر می کند!

روش کاهش وزن یخ که به آن هک یخ آلپاین نیز می گویند یکی از روش های جدید کاهش وزن است که توسط اینفلوئنسرها و عمدتاً در فضای مجازی به عنوان راه حلی سریع برای چربی سوزی و کاهش وزن معرفی شده است. با توجه به اینکه ادعای کاهش وزن یخ در شبکه های اجتماعی به ویژه تیک توک و اینستاگرام به شدت ویروسی شده است، در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات متخصصان تغذیه در مورد این روش خواهیم پرداخت. همچنین بررسی می کنیم که آیا خوردن یخ به کاهش وزن کمک می کند یا خیر. آیا با قرار گرفتن در آب یخ یا کمپرس آب سرد می توان چربی سوزی کرد؟ یخ شما را لاغر می کند!

با یخ لاغر شوید

امروزه بسیاری از اینفلوئنسرها، به خصوص در TicToc، روش هایی را معرفی می کنند که با استفاده از تکه های یخ می توان وزن را کاهش داد. زیرا یخ می تواند به طور معجزه آسایی چربی های شکم را آب کند. این ویدیوها ادعا می کنند که:

این یک راز کاهش وزن است که هیچ کس هرگز به شما نگفته است و هیچ دکتر یا متخصص تغذیه نمی خواهد شما بدانید!

سپس این اینفلوئنسرها عکس‌های قبل و بعد از افرادی را که با استفاده از این روش وزن کم کرده‌اند، منتشر می‌کنند، بنابراین آنها توانستند بین ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم بدون رژیم یا ورزش وزن کم کنند. اما این واقعا درست است؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است!

blank رژیم یخی (همچنین به عنوان رژیم یخی آلپاین شناخته می شود) چیست و چگونه کار می کند؟

در سال ۲۰۱۴، دکتر برایان واینر، یک پزشک در نیوجرسی، رژیم غذایی یخ را ایجاد کرد و ادعا کرد که خوردن یخ کالری می سوزاند زیرا بدن برای ذوب کردن تکه های یخ به انرژی نیاز دارد. اما در واقعیت، قرار گرفتن در معرض سرما تأثیر کمی بر متابولیسم دارد. حتی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

یک متخصص تغذیه می گوید: «چند مطالعه روی حیوانات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض سرماخوردگی مزمن منجر به پرخوری می شود، چیزی که در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما زمانی که انجام شود، کاهش وزن را دشوارتر می کند.

مطالعات همچنین نشان داده است که ورزشکارانی که در حین ورزش آب سرد می نوشند توانسته اند افزایش دمای مرکزی بدن را کاهش دهند. اما مشاهده شد که میزان متابولیسم آنها به جای افزایش کاهش یافته است. جالب است بدانید که اکثر افرادی که این روش کاهش وزن را تحت عنوان رژیم یخ معرفی می کنند مکمل هایی را معرفی می کنند که باید با آب یخ استفاده شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هدف از این ویدئوهای تبلیغاتی فروش یک محصول یا مکمل خاص به قصد کاهش وزن آسان بدون نیاز به رژیم غذایی یا ورزش است.

ادامه مطلب  این افراد نباید آویشن بخورند! / آویشن برای چه کسانی ضرر دارد؟

blank

تاثیر خوردن یخ در کاهش وزن

خوردن یخ تنها در صورتی می تواند به کاهش وزن کمک کند که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و از خوردن غذاهای چرب و پرکالری خودداری کنید. همچنین به اندازه کافی ورزش کنید. در این شرایط خوردن یک لیتر تکه یخ در روز می تواند به اندازه دویدن چند ساعته وزن کم کند.

البته این خیلی کاربردی نیست. زیرا اگر این مقدار یخ را در طول روز قبل از کاهش وزن بخورید، با مشکل له شدن دندان ها و آسیب به سایر اعضای بدن به خصوص کبد چرب مواجه خواهید شد. اما در عین حال، نوشیدنی های سرد می توانند تا حدودی اشتهای شما را کنترل کنند و در عین حال با کاهش دمای مرکزی بدن، روند چربی سوزی را تسریع کنند.

همانطور که می دانید استفاده از یخ می تواند سرعت گردش خود را در بدن افزایش دهد. همه ما در مورد اثرات کمپرس یخ بر روی پوست صورت و تاثیر آن بر گردش خون موضعی و کمک به بهبود خون رسانی و در نتیجه جوان سازی و جلوگیری از افتادگی پوست شنیده ایم. کاهش وزن با یخ نیز از طریق همین فرآیند امکان پذیر است، اما به میزان محدود و تنها در صورتی که از غذایی که می خورید پیروی کنید.

blank

چگونه با کیسه یخ چربی بسوزانیم؟

شاید روش خوردن تکه های یخ برای کاهش وزن موثر نباشد. اما می توانید از روش دیگری با استفاده از کمپرس یخ استفاده کنید که به شما کمک می کند چربی بیشتری بسوزانید.

همانطور که می دانید استفاده از یخ می تواند التهاب یا آسیب های ورزشی را کاهش دهد و از تورم در ناحیه مورد نظر جلوگیری کند. اما در عین حال می توان از همین روش برای کاهش وزن استفاده کرد.

ادامه مطلب  با این گیاه می توانید وز وز گوش و اختلالات قاعدگی خود را درمان کنید!

فشرده شدن آب سرد در مناطقی از بدن که تجمع چربی در آنها بیشتر است، مانند شکم یا ران ها به مدت ۳۰ دقیقه، می تواند به سوزاندن کالری هایی که با ورزش و رژیم های کاهش وزن می سوزانید کمک کند. سرما باعث می شود که چگالی کم و چربی سفید بدن (بخش هایی که چربی آزاد دارند) به چربی تیره (بژ تا قهوه ای) تبدیل شود.

به یاد داشته باشید، اگر می خواهید این روش را امتحان کنید، هرگز یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. این می تواند باعث سوختگی و آسیب جدی به پوست شما در آن ناحیه شود. برای این کار می توانید تکه های یخ را در پارچه یا حوله بپیچید و از آنها استفاده کنید.

blank

تفاوت بین چربی سفید و چربی قهوه ای BAT

دو نوع بافت چربی در بدن انسان وجود دارد که با توجه به رنگ آنها چربی سفید و قهوه ای نامیده می شود. چربی سفید همان چربی شکم یا چربی ران است. این چربی ها از طریق رگ ها به تغذیه ماهیچه ها کمک می کنند و در افراد دارای اضافه وزن به دلیل تجمع در اندام ها، صورت را چاق نشان می دهند.

چربی BAT که به آن چربی بژ یا قهوه ای نیز می گویند، نوع دیگری است که بدن برای تولید گرما از آن استفاده می کند. زمانی که شما سرد هستید و بدن شما می خواهد گرم شود، چربی قهوه ای را می سوزاند.

علاوه بر این، چربی قهوه ای یا بافت چربی قهوه ای نوع خاصی از چربی یا لیپید تولید می کند که می تواند با خنک کردن چربی سفید شکم یا ران افراد چاق، متابولیسم مواد مغذی را در بدن افزایش دهد.

یخ چگونه چربی می سوزاند؟

دانشمندان دریافته اند که اگر مقدار زیادی چربی سفید را در بدن خنک کنیم، به چربی قهوه ای تبدیل می شود. همان نوع چربی که برای تولید گرما و گرم کردن بدن انسان استفاده می شود و بدن آن را راحتتر می سوزاند.

هر چه چربی قهوه ای بیشتر باشد، از چاقی در امان خواهید بود. زیرا اینها چربی های سفید رنگی هستند که در اندام های مختلف به خصوص در شکم و پاها تجمع می یابند. در این روش دانشمندان و محققان چربی ران چند فرد چاق را به مدت ۳۰ دقیقه در معرض کیسه یخ قرار می دهند. سپس نوع چربی آن ناحیه را بررسی کردند.

ادامه مطلب  میزان قند دوغ از نوشابه بیشتر است؟! افراد دیابتی نوشابه بخورند یا دوغ؟

blank

در این مطالعه مشخص شد که چربی سفید به چربی قهوه ای تبدیل شده است که بدن به طور طبیعی در فصل زمستان برای گرم کردن بدن تولید می کند. در ناحیه شکم نیز مشخص شد که در زمستان یا در شرایط مشابه در معرض کیسه یخ، درصد بیشتری از چربی شکم بژ است.

جالب است بدانید که تبدیل چربی سفید به بژ در افراد چاق دشوارتر از افراد لاغر است. همچنین التهاب در بدن یکی از دلایلی است که در تولید چربی قهوه ای در بدن اختلال ایجاد می کند. اما در همین شرایط، خنک کردن چربی سفید می تواند به تبدیل آن به چربی قهوه ای کمک کند که سوزاندن آن آسان تر و در نتیجه کاهش وزن است.

blank

مطالب پیشنهادی: محلول های معده صاف

آیا زندگی در سرما برای کاهش وزن مفید است؟

گروهی از پزشکان بر این باورند که از آنجایی که افراد در فصول سرد سال چربی قهوه ای بیشتری در بدن خود تولید می کنند تا گرم شوند، اگر دمای هوای خانه شما به طور متوسط ​​۵ تا ۱۰ درجه کمتر از دمایی باشد که در آن احساس راحتی می کنید. (۲۱ درجه سانتیگراد)، می توانید راحت تر وزن کم کنید.

هوای گرم خانه یا محل کار ما از سوزاندن کالری برای گرم نگه داشتن بدن جلوگیری می کند. پس اگر می خواهید سریعتر وزن کم کنید، چند ساعت در روز گرمای خانه یا محل کار خود را خاموش کنید! زیرا تکان دادن باعث می شود بدن کالری بیشتری برای ورزش بسوزاند.

انجماد چربی یا کرایولیپولیز نیز یکی از روش های چربی سوزی بر اساس سرد شدن آنهاست که البته تفاوت های زیادی با روش کمپرس سرد دارد. اما به طور کلی نشان می دهد که با خنک کردن چربی می توان آن را سوزاند و از بدن خارج کرد.

مقاله پیشنهادی: راه حل های کاهش وزن بدون گرسنگی

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *