مضرات ظروف روحی (رویی) برای سلامتی

کافی است سری به آشپزخانه مادربزرگ ها و افراد مسن بزنید تا با غذاهای زیبا و سبکی به نام تاپ دیش آشنا شوید. در زمان های قدیم اکثر مردم از این نوع ظروف برای تهیه انواع غذاها استفاده می کردند اما با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این ظروف به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. سوالات زیادی در ارتباط با رگ های معنوی یا ظاهری مطرح می شود. برخی می خواهند بدانند چرا کارشناسان مردم را از استفاده از این ظروف منع می کنند؟ آیا واقعا این ظروف برای بدن مضر هستند؟ آیا مزایای سلامتی وجود دارد؟ سرنوشت افرادی که از ظروف سطحی استفاده می کنند چیست؟ مضرات غذای معنوی برای سلامتی

غذاهای برتر کدامند؟

ظروف روی که به عنوان ظروف آشپزی نیز شناخته می شود، نوعی ظروف پخت و پز است که از فلز روی ساخته شده است. این ظروف به دلیل رسانایی حرارتی بالا و حتی پخت غذا و قیمت مناسب از دیرباز در بین ایرانیان محبوب بوده است. در واقع می توان گفت روی فلزی ارزان و در دسترس است که می توان آن را بازیافت کرد. علاوه بر این، پخت و پز با آن نیز بسیار آسان است. این امر باعث می شود افراد زیادی تصمیم به خرید و استفاده از این ظروف بگیرند.

برخلاف تصور عموم، ظروف الکلی موجود در بازار از روی ساخته نمی شوند، بلکه از آلومینیوم ساخته شده اند. به همین دلیل گفته می شود استفاده از این ظروف برای پخت و پز می تواند خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشد. در زیر به مهمترین معایب استفاده از ظروف معنوی خواهیم پرداخت:

  • ورود آلومینیوم به بدنه
  • احتمال پوکی استخوان
  • افزایش کم خونی
  • اختلالات گوارشی
  • یبوست
  • سیاهی ایجاد کنید
  • واکنش با غذاهای اسیدی و قلیایی و نمک
  • خطر مسمومیت
ادامه مطلب  دلیل مهم برای آب پز نکردن کلم بروکلی

تأثیر غذاهای معنوی یا سطحی بر سلامتی

ورود آلومینیوم به بدنه

آلومینیوم یک فلز سمی است و می تواند از طریق غذا وارد بدن شود. تجمع آلومینیوم در بدن می تواند منجر به بیماری های مختلفی مانند آلزایمر، پوکی استخوان، کم خونی، اختلالات گوارشی، یبوست و حتی غش شود. به همین دلیل، افرادی که از ظروف سطحی موجود تجاری استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند.

هر چه فرد بیشتر از این ظروف استفاده کند، خطر ابتلا به عوارض ذکر شده چندین برابر افزایش می یابد. در واقع می توان گفت که تماس طولانی مدت غذا با رگ های فوقانی احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

واکنش با غذا

آلومینیوم موجود در ظروف الکلی با غذاهای اسیدی، شور و قلیایی واکنش داده و یون های آلومینیوم را آزاد می کند. این یون ها به مواد غذایی نفوذ کرده و کیفیت آن را کاهش می دهند. به همین دلیل بر خلاف رگ های سطحی گذشته و قدیمی، استفاده از رگ هایی که با نام رگ های روح به بازار عرضه می شوند، می تواند برای شما خطرناک باشد و حتی باعث مسمومیت و بیماری های مختلف شود.

سیاهی ایجاد کنید

در اثر پختن غذا در ظروف الکلی به ویژه غذاهای اسیدی و شور، سطح داخلی این ظروف سیاه می شود. این سیاهی در واقع اکسید آلومینیوم است که می تواند وارد غذا شود و برای سلامتی مضر باشد. این امر باعث می شود این ظروف پس از مدت کوتاهی زیبایی خود را از دست بدهند. البته به خاطر داشته باشید که تمیز کردن این ظروف نیز برای برخی افراد دشوار است.

ادامه مطلب  هر آنچه که باید درباره سنوزیت بدانید!

مسمومیت سقف آلومینیوم

خطر مسمومیت

یکی دیگر از معایب استفاده از ظروف الکلی، خطر مسمومیت است. در واقع می توان گفت در صورت خراشیدگی یا ساییدگی سطح داخلی ظروف، خطر مسمومیت با آلومینیوم افزایش می یابد. این مشکل به خصوص برای افرادی که بدن ضعیف‌تری دارند، می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین اگر از بیماری خاصی رنج می برید، استفاده از این ظروف به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نکاتی در مورد استفاده از ظروف الکل

ممکن است برخی افراد پس از اطلاع از مضرات شناورهای سطحی به دلایلی تصمیم به استفاده از این شناورها بگیرند. در چنین شرایطی توجه به نکات زیر ضروری است:

  • تا حد امکان سعی کنید برای پخت غذاهای اسیدی و قلیایی و همچنین غذاهای شور از ظروف روح استفاده نکنید.
  • از پختن طولانی مدت در ظروف الکلی خودداری کنید. زیرا استفاده طولانی مدت از این ظروف خطر ترشح مواد سمی را چندین برابر افزایش می دهد.
  • در صورت مشاهده هرگونه خراش یا ساییدگی در سطح داخلی ظروف روح، سعی کنید دوباره از آنها استفاده نکنید.
  • ظروف الکل را پس از هر بار استفاده کاملاً بشویید و خشک کنید.

مطالب پیشنهادی: رژیم قلیایی چیست؟

ظروف الکلی یا سطحی یا آلومینیومی

آخرین کلمه

در این مقاله نگاهی به مضرات ظروف الکل انداختیم و گفتیم چرا کارشناسان استفاده از این ظروف را منع می کنند. شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که اگر سرویس قدیمی و اورجینال پیدا کردیم می توانیم از آن استفاده کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم که شانس شما برای یافتن رگ های روی ساخته شده از فلز روی بسیار کم است. علاوه بر این، ظروف روی نیز به دلیل آزاد شدن بیش از حد روی می توانند باعث آسیب و مسمومیت شوند، بنابراین بهتر است از این ظروف استفاده نکنید. کارشناسان رژیم غفاری استفاده از ظروف مسی را برای حمایت از سلامت و تندرستی توصیه می کنند.

ادامه مطلب  بهترین روش درمان اسپاسم روده چیست؟

مطالب پیشنهادی: غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *