بهترین روش درمان اسپاسم روده چیست؟

درد شکم و نفخ از جمله مشکلاتی است که می تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. علل مختلفی باعث نفخ و درد شکم می شود. به همین دلیل هر یک از ما حداقل یک بار در زندگی خود این حالت را تجربه خواهیم کرد. یکی از مهم ترین علل دردهای شکمی که در پزشکی مورد بررسی قرار گرفته اسپاسم روده است. بهترین درمان برای اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده این یک عارضه دردناک است که می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود و شرایط دردناکی را برای بیمار ایجاد کند. خوشبختانه باید بگوییم که با تغییر سبک زندگی و مصرف یک سری داروهای خاص می توان این عارضه را به میزان قابل توجهی کنترل کرد.

مقاله پیشنهادی: علائم و روش درمان اسپاسم معده چیست؟

اسپاسم روده چیست؟

گرفتگی روده انقباضات ناگهانی و غیرارادی ماهیچه های روده است که می تواند باعث درد شکم، نفخ و ناراحتی شود. در بیشتر موارد، این عارضه خفیف است و خود به خود برطرف می شود. اما گاهی ادامه می یابد و نیاز به اقدامات درمانی خاصی دارد.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است فرد دچار گرفتگی روده شود. شناخت این علائم می تواند هم به فرد و هم به پزشک معالج در مراحل اولیه بهبودی کمک کند و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند.

به خاطر داشته باشید که گرفتگی روده ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و علائم متفاوتی داشته باشد. اما افرادی که سبک زندگی ناسالمی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

علائم اصلی اسپاسم روده چیست؟

علائم اسپاسم روده چیست؟

اکنون که دانش کافی در مورد اسپاسم روده به دست آورده اید، ممکن است بخواهید بدانید که علائم اسپاسم روده چیست. در پاسخ باید بگوییم که علائم اسپاسم روده برای افراد متفاوت است. مهمترین این علائم عبارتند از:

  • درد معده
  • نفخ شکم
  • درد و ناراحتی
  • گرفتگی عضلات
  • من احساس تحریک می کنم
  • احساس سیری
  • اسهال
  • یبوست
  • احساس نیاز فوری به اجابت مزاج
  • پاساژ گاز
  • صداهای روده

اسپاسم روده چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص اسپاسم روده فرآیند تعیین علت درد شکم، نفخ و سایر علائم گوارشی است. این فرآیند شامل چندین مرحله است. در ابتدا پزشک با پرسیدن سوالات متعدد، شرح حال کاملی از بیمار می گیرد. سپس سوالاتی در مورد نوع درد شکم، محل آن، زمان شروع و تشدید آن و سایر علائم مانند اتساع شکم، اسهال، یبوست و احساس سوزش پرسیده می شود.

در طول معاینه، سابقه بیماری های گوارشی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و سندرم روده تحریک پذیر، عادات غذایی و داروها نیز پرسیده می شود. در نهایت برای تشخیص بهتر از تست های اضافی مانند کولونوسکوپی، توموگرافی کامپیوتری، آزمایش خون و مدفوع استفاده می شود. تفسیر نتایج این آزمایشات به پزشک کمک می کند تا به درمان دقیق تری دست یابد.

ادامه مطلب  خانم ها تا می توانند قهوه بنوشند! / فواید قهوه برای زنان

مقاله پیشنهادی: راه حل درمان کولیت اولسراتیو چیست؟

مهمترین علل اسپاسم روده

اسپاسم روده به دلایل مختلفی ایجاد می شود. از مهمترین دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر شایع ترین علت اسپاسم روده، IBS است. در این بیماری، انقباضات روده به طور غیرعادی قوی یا نامنظم می شود. IBS می تواند با علائمی مانند نفخ، اسهال، یبوست و درد شکم همراه باشد.

بیماری التهابی روده (IBD)

برخی از بیماری های التهابی مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون باعث التهاب و زخم در روده بزرگ می شوند. اسپاسم روده یکی از علائم شایع این بیماری هاست.

عفونت روده

باکتری ها، ویروس ها و انگل ها می توانند روده ها را آلوده کرده و باعث گرفتگی عضلات، اسهال و تب شوند. این عارضه در صورت عدم درمان می تواند خطرات زیادی برای فرد داشته باشد.

مسمومیت غذایی یا عدم تحمل

مصرف غذای آلوده و مسمومیت یا عدم تحمل لاکتوز، عدم تحمل گلوتن و سایر عدم تحمل های غذایی از دیگر علل گرفتگی روده، نفخ و اسهال است.

قاعدگی و بارداری

برخی از زنان سندرم روده تحریک پذیر را در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی و بارداری تجربه می کنند.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب گاهی اوقات باعث تغییراتی در بدن می شود. یکی از این تغییرات اسپاسم روده است. با دانستن روش های مدیریت استرس و اضطراب می توانید از این بیماری پیشگیری کنید.

اسپاسم روده در بارداری

جالب است بدانید که اسپاسم روده در بارداری بسیار شایع است. بروز این عارضه در دوران بارداری دلایل مختلفی دارد.

مادران می توانند در طول ۹ ماه استرس و اضطراب زیادی را تجربه کنند. عادات غذایی خود را تغییر دهید و غذای بیشتری بخورید. همچنین رشد جنین در شکم باعث فشار به روده ها می شود. علاوه بر این موارد باید بگوییم که در دوران بارداری سطح هورمون پروژسترون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد.

اسپاسم روده در کودکان

کودکان همچنین گاهی اوقات علائم اسپاسم روده را تجربه می کنند. از مهم ترین دلایل بروز این عارضه در کودکان می توان به عفونت های روده ای و سایر قسمت های دستگاه گوارش، عدم تحمل غذایی، سبک زندگی نامناسب و مسمومیت اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که علائم این بیماری در کودکان می تواند بسیار شدید باشد، بنابراین توصیه می شود سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که پرهیز از غذاهای فست فود، غذاهای چرب و سنگین در کودکان می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

مطالب پیشنهادی: بهترین درمان برای بیماری کرون چیست؟

ادامه مطلب  بیماری آنفولانزا، علائم، راهکارهای پیشگیری و درمان

مهم ترین راه حل ها برای درمان اسپاسم روده

درمان اسپاسم روده به روش های مختلفی انجام می شود. از جمله مهمترین تصمیمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان های دارویی

برای درمان این عارضه می توان از داروهای ضد اسپاسم مانند دی سیکلومین و هیوسین عضله روده برای کاهش درد، ملین هایی مانند لاکتولوز برای رفع یبوست، آنتی بیوتیک ها برای رفع عفونت و لوپرامید برای اسهال استفاده کرد.

درمان خانگی

استفاده از کیسه آب گرم و نوشیدن چای هایی مانند زنجبیل، هل و بابونه می تواند در درمان خانگی این بیماری بسیار مفید باشد.

عمل

در موارد نادر، زمانی که اسپاسم روده به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، ممکن است جراحی لازم باشد.

تغییر در سبک زندگی

پزشک معمولاً از بیمار می خواهد که علاوه بر مصرف دارو، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کند. از غذاهای ناسالم دوری کنید. غذای سنگین نخورید. ورزش مصرف غذاهای سالم حاوی فیبر را افزایش دهید.

پیشگیری و درمان اسپاسم روده

مهم ترین راه های پیشگیری از گرفتگی روده

حتما این جمله معروف را شنیده اید که می گوید پیشگیری بهتر از درمان است. شنیدن این جمله برای بسیاری از افراد کافی است تا تصمیم بگیرند برای جلوگیری از گرفتگی روده اقداماتی انجام دهند.

اگرچه نمی توان از این عارضه ۱۰۰% پیشگیری کرد، اما می توان خطر ابتلا به آن را کاهش داد.

کمتر بودن خطر اسپاسم روده توجه به نکات زیر ضروری است:

غذاهای محرک را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید

برخی غذاها می توانند علائم IBS را در افراد مختلف بدتر کنند. رایج ترین غذاهای محرک شامل محصولات لبنی، کافئین، غذاهای چرب و تند، حبوبات و شیرین کننده های مصنوعی است. اجتناب از مصرف زیاد این غذاها می تواند به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد.

مصرف فیبر کافی

تحقیقات نشان می دهد که فیبر به تنظیم حرکات روده کمک می کند و از یبوست و اسهال جلوگیری می کند. به همین دلیل، کارشناسان افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات که سرشار از فیبر هستند را توصیه می کنند.

مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفید روده هستند که تعادل میکرو فلور روده را حفظ می کنند و هضم غذا و سلامت روده را بهبود می بخشند. مصرف مکمل های پروبیوتیک یا غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست و کیمچی می تواند در بهبود علائم IBS موثر باشد.

خواب کافی

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر خواب کافی است. متاسفانه باید بگوییم که بی خوابی یا کم خوابی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را چند برابر کند. به همین دلیل توصیه می شود که هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.

ادامه مطلب  این عامل مهم در ابتلا به زوال عقل است

مصرف آب کافی

نوشیدن آب و مایعات فراوان، فواید زیادی برای بدن و سلامتی دارد. یکی از مهمترین این فواید کمک به بهبود هضم و جلوگیری از اختلالات گوارشی است. اگر نمی خواهید سندرم روده تحریک پذیر را تجربه کنید، مهم است که مصرف آب خود را افزایش دهید.

خوردن وعده های کوچک

به جای سه وعده غذایی بزرگ، پنج یا شش وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید تا از تجمع غذا در روده و بدتر شدن علائم IBS جلوگیری کنید.

ورزش

تحقیقات زیادی در مورد اثرات ورزش بر سلامت روان انجام شده است. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد. تقویت عضلات روده یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر است.

تسکین روح

استرس، اضطراب و سایر بیماری‌های روانی می‌توانند تأثیرات گسترده‌ای بر دستگاه گوارش داشته باشند و باعث ایجاد اختلال در آن دستگاه شوند. یکی از مهم ترین راهکارهایی که متخصصان برای پیشگیری از اختلالات گوارشی به ویژه سندرم روده تحریک پذیر توصیه می کنند، دوری از استرس و اضطراب است.

چه زمانی برای گرفتگی روده باید به پزشک مراجعه کرد؟

یکی از مهم ترین نگرانی ها در مورد گرفتگی روده این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در پاسخ باید بگوییم که در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی روده شدید است، اغلب رخ می دهد یا بیش از چند روز طول می کشد.
  • با علائم دیگری مانند تب بالا، اسهال خونی، استفراغ، کاهش وزن ناخواسته، یا تغییر در عادات روده (مانند یبوست یا اسهال مزمن) همراه باشد.
  • سابقه اختلالات گوارشی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دارید.
  • علائم هشدار دهنده ای مانند خونریزی مقعدی، درد شدید شکم، یرقان یا ناتوانی در دفع مدفوع یا گاز مشاهده می کنید.

نتیجه

در این مقاله به بررسی اسپاسم روده پرداخته و اطلاعات لازم را ارائه کرده ایم. به خاطر داشته باشید که درمان این بیماری تا حد زیادی به تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی بستگی دارد. بنابراین اگر سبک زندگی شما سالم نیست و مصرف مواد غذایی مضر به سلامتی شما آسیب می زند، همین حالا اقدامات لازم را برای ترک این عادات غلط انجام دهید. به یاد داشته باشید که سلامتی خاصیت هر انسانی است. پس چه بهتر که برای حفظ و نگهداری این ملک تلاش کنیم.

ما در رژیم غفاری می توانیم با ارائه رژیم های غذایی فوق العاده و سلامتی علاوه بر داشتن اندامی زیبا و ایده آل به شما در بهبود سبک زندگی کمک کنیم.

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *