فواید و مضرات ظروف تفلون چیست؟

تفلون یک پلاستیک مصنوعی است که به دلیل خواص ویژه آن از ارزش بالایی برخوردار است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای تفلون در ساخت لوازم آشپزخانه می باشد. در واقع می توان گفت نچسب بودن این محصول باعث شده است که در این صنایع بسیار مورد استفاده قرار گیرد. اگر می خواهید بدانید استفاده از این ظروف می تواند به سلامت فرد آسیب برساند یا خیر، این مقاله از رژیم غفاری را بخوانید. مزایا و معایب ظروف تفلون چیست؟

معرفی ظروف تفلون

تفلون نام تجاری نوعی پلاستیک مصنوعی به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) است. این ماده به دلیل خاصیت نچسب بودن در تولید ظروف پخت و پز و سایر کاربردهای صنعتی کاربرد دارد. با معرفی ظروف ساخته شده از این ماده می توان گفت ظروف تفلون نوعی ظروف است که با روکش نچسب تفلون پوشانده می شود. این روکش از چسبیدن غذا به تابه جلوگیری می کند و پخت و شستن را آسان می کند. اما در عین حال، این ظروف می توانند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کنند. مهمترین معایب استفاده طولانی مدت از قابلمه و تابه تفلون عبارتند از:

  • افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان
  • مشکلات تنفسی
  • احتمال مسمومیت با فلزات سنگین
  • عقیمی
  • علاوه بر مشکلات بهداشتی که این ظروف ایجاد می کنند، به دلیل غیرقابل بازیافت بودن برای محیط زیست نیز مضر هستند.

مزایا و ویژگی های مثبت

ظروف تفلون چندین مزیت دارد که آن را به یک انتخاب محبوب در آشپزخانه تبدیل می کند. نچسب بودن این ظروف امکان پخت و پز را بدون نیاز به روغن یا چربی زیاد فراهم می کند و شست و شو را آسان می کند. این محصول همچنین دارای مقاومت حرارتی بالایی است که آن را به گزینه ای مناسب برای پخت و پز در دمای بالا تبدیل می کند.

عمر طولانی، تنوع طرح و رنگ، قیمت مناسب، حتی پخت و جلوگیری از سوختن غذا از دیگر ویژگی هایی است که باعث محبوبیت این محصول شده است.

مطالب پیشنهادی: معایب و مزایای ظروف مسی

ادامه مطلب  افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند قند مصرف کنند؟

استفاده از ظروف تفلون

بررسی معایب استفاده از ظروف تفلون

استفاده از ظروف تفلون در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت. از مهمترین معایب استفاده از این ظروف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- احتمال خطر سرطان

در دماهای بالا (بالاتر از ۲۶۰ درجه سانتیگراد)، تفلون تجزیه شده و گازهای سمی آزاد می کند که در صورت استنشاق می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

۲- مشکلات تنفسی

دود تفلون داغ می تواند باعث تحریک ریه و علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و تب شود.

۳- احتمال مسمومیت با فلزات سنگین

برخی از ظروف تفلون با استفاده از فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم ساخته می شوند که می توانند به مرور زمان وارد غذا شده و باعث مسمومیت شوند.

خطرات ظروف تفلون

۴- قابلمه و تابه تفلون باعث مشکلات باروری می شود

برخی از مطالعات نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در تفلون می تواند بر هورمون ها و باروری در مردان و زنان تأثیر منفی بگذارد.

۵- تفلون ها قابل بازیافت نیستند

ظروف تفلون به دلیل مواد شیمیایی موجود در آنها قابل بازیافت نیستند و برای محیط زیست مضر هستند.

بهترین جایگزین برای ظروف تفلون

دست شما در انتخاب غذاهای مناسب برای طبخ کاملا باز است. با توجه به تنوع ظروف موجود در بازار، می توانید با مقایسه مزایا و معایب استفاده از ظروف مختلف تصمیم بگیرید که کدام ظروف برای استفاده بهتر است.

ظروف چدنی، استیل ضد زنگ، پیرکس و مسی مهم ترین ظروفی هستند که می توان از آنها به عنوان جایگزین تفلون استفاده کرد.

ادامه مطلب  فشار خون و داروهای درمان بیماری قلبی

تفلون سرطان زا است

نتیجه

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از ظروف تفلون پرداختیم. اگر قصد استفاده از این ظروف را دارید، باید در استفاده از این وسایل نهایت دقت و احتیاط را به خرج دهید. سعی کنید از قاشق و ملاقه چوبی استفاده کنید تا به بدنه ظروف آسیبی نرسد و سموم آن سلامت شما را به خطر نیندازد. همچنین اگر مدت زیادی است که از این ظروف استفاده می کنید، بهتر است هر چه سریعتر آنها را تعویض کنید. قطعا با رعایت این نکات می توانید بدون هیچ خطری از ظروف تفلون استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی: معایب ظروف ذهنی

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *