فشار خون و داروهای درمان بیماری قلبی

یکی از بیماری‌های رایج در جوامع امروزی، بیماری‌های قلبی است. این مشکل می‌تواند در رده سنی متفاوتی از کودکان تا بزرگسالان بروز پیدا کند. عوامل متعددی در بروز این بیماری‌ها نقش دارند، برای مثال ژنتیک، تغذیه، سبک زندگی فرد، کم‌تحرکی و… می‌توانند از جمله عوامل مهم بروز باشند. در این مقاله  از «مرجع دارویی داروبین» قصد داریم راجع به این دسته از مشکلات بیشتر صحبت کرده و دارو های درمان بیماری قلبی را که در بین افراد مبتلا رایج هستند، بررسی کنیم.

فشار خون و داروهای درمان بیماری قلبی

بروز بیماری‌های قلبی تحت تاثیر چه عواملی است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، این مشکلات تحت تاثیر عوامل زیادی هستند. عوامل ایجادکننده این بیماری‌ها می‌توانند موروثی یا محیطی و یا ترکیبی از این دو باشند. از جمله این عوامل شامل فشارخون بالا، دیابت، چاقی، استعمال دخانیات، کم‌تحرکی، افزایش چربی خون، مشکلات و ناراحتی‌های عصبی و … می‌شوند.

  • بدین منظور لازم است تا افراد از مصرف غذاهای چرب و شیرین خودداری کرده و رژیم غذایی برپایه مصرف مغزی جات، غلات و حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات داشته باشند.
  • علاوه بر این ورزش باید در برنامه زندگی فرد قرار گیرد تا باعث ارتقا سلامت فرد شود. اما توجه داشته باشید که اصولا انجام ورزش‌های حرفه‌ای به افراد مبتلا به این مشکل توصیه نمی‌شود. بنابراین ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری نباید در برنامه زندگی فرد قرار گیرد. به‌جای این ورزش‌ها می‌توانید به دوچرخه‌سواری، دویدن ملایم، شنا و… بپردازید. به‌طورکلی ورزش‌های هوازی برای این دسته از بیماران توصیه مناسبی است.

بروز بیماری‌های قلبی تحت تاثیر چه عواملی است؟

چه نوع داروهایی موثر هستند؟

دارو های درمان بیماری قلبی  معمولا بسیار متنوع بوده و هرکدام مکانیسم عمل مشخصی دارند. این داروها در دسته‌هایی چون مسدودکننده‌های بتا، داروهای نیترات، مسدودکننده‌های کانال کلسیم، مهارکننده‌های ACE، و.. جای می‌گیرند. در ادامه به معرفی چند نمونه مشهور در درمان مشکلات قلبی و مکانیسم عمل آن‌ها می‌پردازیم.

ادامه مطلب  هر آنچه که باید درباره سنوزیت بدانید!

پروپرانولول (ایندرال)

این گزینه یکی از رایج‌ترین‌ها در میان دارو های درمان بیماری قلبی  است. پروپرانولول با نام ایندرال یا پرانول هم شناخته می‌شود. این دارو جزو مسدودکننده‌های بتا بوده و برای انواع اختلالات قلبی چون فشار خون بالا، تپش و آریتمی قلبی، اختلالات ناشی از اضطراب و تاکی کاردیا تجویز می‌شود. این گزینه می‌تواند تمامی گیرنده‌هایی که هورمون‌های استرس‌زا را که روی آن‌ها اثر دارد، مسدود کند. بدین ترتیب تا حد زیادی از استرس فرد می‌کاهد و به همین دلیل برای کاهش اضطراب تجویز می‌شود.

توجه داشته باشید که یکی از عوارض پرانول کاهش قند خون است. به همین دلیل در افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، باید با نظر دکتر متخصص استفاده شود.

لیزینوپریل

این ترکیب به عنوان مهارگر آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۱ به ۲ شناخته می‌شود. لیزینوپریل برای افرادی که دارای فشار خون بالا و نارسایی قلبی تجویز شده و می‌تواند از قلب در برابر حملات ناگهانی محافظت کند. علاوه بر این در بیماران دیابتی از کلیه‌های فرد نیز محافظت می‌کند.

دیلتیازم

یکی دیگر از دارو های درمان بیماری قلبی  دیلتیازم است. این گزینه اغلب برای کسانی که از آریتمی، تاکی کاردی فوق بطنی، آنژین و افزایش فشار خون رنج می‌برند، تجویز می‌شود. دیلتیازم برای کسانی که محدودیت مصرف داروهای مسدودکننده بتا یا نیترات‌ها را دارند یا این دسته از داروها تاثیری روی تخفیف علائم آن‌ها ندارد، توصیه می‌شود. این ترکیب می‌تواند با تاثیر روی کانال‌های کلسیمی، باعث شل شدن عضلات قلب شده و علائم مشکلات قلبی را تخفیف دهد.

پنتوکسی فیلین

این محصول مشتق شده از گزانتین است و باعث درمان مشکلاتی که مربوط به عروق محیطی هستند، می‌شود. پنتوکسی فیلین می‌تواند، باعث کم شدن ویسکوزیته خون در افراد شود. این اثر به احتمال زیاد مربوط به تغییر فرم گلبول‌های قرمز و میزان چسبندگی پلاکت‌ها است. از جمله تاثیرات پنتوکسی فیلین این است که با کاهش ویسکوزیته خون، باعث افزایش خون‌رسانی به بافت‌ها می‌شود. بدین ترتیب اکسیژن‌رسانی به بافت‌های محیطی و کورتکس مغز و… بیشتر می‌شود. پنتوکسی فیلین برای افرادی که سابقه خونریزی در شبکیه یا مخچه را دارند، منع مصرف دارد.

ادامه مطلب  خواص روغن زردآلو برای پوست و مو و طرز تهیه آن در خانه

نیفدیپین

نیفدیپین

نیفدیپین یکی از دارو های درمان بیماری قلبی  است که جزو دسته مسدودکننده‌های کانال کلسیم قرار می‌گیرد. این ترکیب به طور ویژه برای افرادی که فشار خون خیلی بالایی دارند و یا به علت آنژین صدری دچار درد قفسه سینه می‌شوند، توصیه می‌شود. علاوه بر این نیفدیپین برای کسانی که از رینود رنج می‌برند نیز تجویز می‌شود. نیفدیپین مستقیما روی عضلات قلب و عروق خونی تاثیر گذاشته و آن‌ها را شل می‌کند.

کاپتوپریل

این گزینه یکی از دارو‌های مهمی است که در انواع نارسایی قلبی و فشار خون بالا تجویز می‌شود. کاپتوپریل می‌تواند آنزیم‌های مبدل آنژیوتانسین ۱ به ۲ را مهار کند. آنژیوتانسین در طی یک مکانیسم زیستی و براثر آنزیم‌ها ساخته می‌شود. آنژیوتانسین می‌تواند سدیم را از کلیه‌ها جذب کرده و عروق را منقبض کند. در صورتی که کاپتوپریل روی تولید آنژیوتانسین تاثیر منفی بگذارد، دیوارهای عروق شل شده و سدیم و آب از کلیه‌ها دفع می‌شوند. بدین ترتیب فشار خون کم شده و نارسایی قلبی بهبود پیدا می‌کند.

متوپرولول

این دارو نیز مانند پرانول مهارگر گیرنده بتا است و یکی از بهترین دارو های درمان بیماری قلبی  شناخته می‌شود. متوپرولول می‌تواند درد قفسه سینه، فشار خون بالا، نارسایی و حملات قلبی را کاهش داده و باعث بهبود این علائم در فرد شود.

 

بتاکسولول

بتاکسولول آخرین دارویی است که در این مقاله در لیست دارو های درمان بیماری قلبی  قرار داده‌ایم. بتاکسولول می‌تواند باعث مهار گیرنده بتا ۱ قلب شده و بدین ترتیب علائم را تقلیل دهد. بعد از مصرف بتاکسولول ضربان قلب فرد کاهش پیدا کرده و برون ده قلب کم و به موجب آن فشار خون فرد نیز کم می‌شود.

ادامه مطلب  چگونه سندرم افتادگی شانه را اصلاح کنیم؟

blank

کلام آخر

مشکلات قلبی یکی از انواع بیماری‌های نام‌آشنا در جوامع امروزی است. مبتلایان به این دسته از مشکلات معمولا از درد‌های مکرر در قفسه سینه، فشار خون بالا، تپش قلب و دیگر علائم رنج می‌برند. عوامل محیطی یا ژنتیکی زیادی روی بروز آن تاثیر دارند. البته سبک زندگی فرد می‌تواند تا حدودی باعث اصلاح علائم شود.

اما در برخی از موارد تنها اصلاح سبک زندگی باعث بهبود فرد نشده و لازم است تا فرد دارو های درمان بیماری قلبی را نیز مصرف کند. در این مقاله سعی شد تا انواع گزینه‌های مربوطه معرفی و مکانیسم عمل هر یک بررسی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع داروهای قلبی می‌توانید به سایت “مرجع دارویی داروبین” مراجعه کنید.

حتما ببینید

blank

برای کشتن باکتری های تشک چکار باید کرد؟

گردش هوا راه حل خوبی برای مبارزه با انواع باکتری هایی است که برای خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *