عوارض خطرناک سیگار کشیدن و بیماری های مرتبط با آن

اثرات سیگار تنها به بیماری های قلبی عروقی و مشکلات ریوی محدود نمی شود. در عوض، تحقیقات جدید نشان می دهد که طیف گسترده ای از بیماری ها می تواند از سیگار ایجاد شود. علاوه بر این، بسیاری از بیماری ها می توانند با مضرات سیگار بدتر شوند یا درمان آنها به تعویق بیفتد. از سوی دیگر، حداقل ۸ سرطان خطرناک مرتبط با سیگار شناسایی شده است که به طور همگن نشان می دهد که سیگار نه تنها اثرات مضری بر قلب و ریه ها دارد. اما می تواند سلامت کلی افراد سیگاری و حتی اطرافیان را به خطر بیندازد. اثرات خطرناک سیگار و بیماری های مرتبط با آن

مرگ سالانه بیش از ۸ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل استعمال دخانیات، دانشمندان بسیاری را به تحقیق در این زمینه سوق داده است، متاسفانه باید بگوییم که اثرات سیگار و دخانیات آنقدر زیاد است که زبان نمی تواند همه آنها را بیان کند. با این حال، بسیاری از مردم در سراسر جهان سیگار می کشند. تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۲۲٫۳ درصد از مردم جهان در طول زندگی خود تجربه سیگار کشیدن یا نوع دیگری از تنباکو را داشته اند. اگر می خواهید بدانید افراد سیگار با چه عوارضی مواجه خواهند شد، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

خطرناک ترین عوارض سیگار

خطرناک ترین عوارض سیگار

  • بیماری های تنفسی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • عقیمی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • بدتر شدن عوارض دیابت
  • برای پوست مضر است
  • برای مو مضر است
  • افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان
  • مشکلات دهان و دندان
  • پوکی استخوان
  • مشکلات شنوایی
  • مشکلات بینایی
  • اختلالات روانی
  • اختلالات گوارشی
  • بیماری کبد
  • بیماری های کلیوی
  • تاثیر منفی بر عضلات و عضله سازی

اثرات سیگار بر سیستم تنفسی

۱- اثرات سیگار بر دستگاه تنفسی

می توان گفت اولین و مهم ترین قسمت بدن که سیگار روی آن تاثیر منفی می گذارد ریه است. به همین دلیل افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر بیماری های تنفسی هستند.

سیگار باعث التهاب و همچنین آسیب ریه می شود. این می تواند منجر به بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) شود.

ادامه مطلب  در هنگام گلو درد لب به این غذاها نزنید

۲- اثرات سیگار بر قلب و عروق خونی

تحقیقات نشان می دهد که افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستند. به عبارت دیگر می توان گفت که سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، فشار خون و تصلب شرایین را افزایش می دهد، بنابراین پزشکان افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی را از کشیدن سیگار منع می کنند.

سیگار کشیدن و بیماری های قلبی عروقی

۳- آثار زیانبار سیگار و ناباروری

در سال های اخیر متخصصان دریافته اند که استعمال دخانیات به ویژه سیگار باعث کاهش قدرت جنسی افراد می شود و به طور مستقیم بر ناباروری تأثیر می گذارد. جالب است بدانید که سیگار کشیدن در زنان می تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و نوزادان کم وزن را افزایش دهد. در مردان نیز بر تولید اسپرم تأثیر می گذارد.

۴- تضعیف سیستم ایمنی بدن

ضعف سیستم ایمنی یکی دیگر از عوارض سیگار است که نباید نادیده گرفته شود. این مشکل همچنین خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی را در افرادی که از دخانیات استفاده می کنند افزایش می دهد. به همین دلیل است که گفته می شود سیگار برای افرادی که از بیماری های سیستم ایمنی رنج می برند سم است.

مطالب پیشنهادی: ۷ راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۵- اثرات منفی سیگار بر دیابت

دیابت یکی دیگر از بیماری هایی است که سیگار بر آن تأثیر می گذارد. طبق تحقیقات اخیر مشخص شده است که سیگار خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد به عبارت دیگر می توان گفت سیگار بر میزان انسولین تولید شده توسط بدن تأثیر می گذارد.

۶- اثرات مضر سیگار بر پوست

اکثر مردم فکر می کنند که سیگار و سایر محصولات تنباکو هیچ تاثیری بر پوست و زیبایی آنها ندارد. اما باید بدانید که سیگار می تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه های تیره و سایر مشکلات پوستی شود. همین امر باعث می شود افراد سیگاری بسیار بیشتر از سایر افراد به بیماری های پوستی مبتلا شوند و عوارض پیری در این افراد سریعتر ظاهر شود.

ادامه مطلب  +10 خواص روغن بنفشه + خواص روغن بنفشه برای پوست و مو

اثرات سیگار بر روی پوست

۷- اثرات سیگار بر روی مو

اگر به سلامت و زیبایی موهای خود اهمیت می دهید، ترک سیگار ضروری است. زیرا سم تنباکو می تواند باعث نازک شدن مو و ریزش مو شود.

۸- سیگار و سرطان

شاید عجیب به نظر برسد، اما در سال های اخیر مشخص شده است که سیگار یکی از عوامل اصلی سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، مری، معده، روده بزرگ، مثانه، کلیه، پانکراس، رحم و لوزالمعده است. به طور کلی می توان گفت که سیگار احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. به همین دلیل افراد می توانند با ترک سیگار خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهند.

۹- دهان و دندان

پوسیدگی دهان و دندان یکی دیگر از عوارض مهم سیگار کشیدن است که معمولا کمتر قابل توجه است. لازم به ذکر است که سیگار می تواند باعث پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات دهان و دندان شود. به همین دلیل، افراد سیگاری بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان هستند.

عوارض خطرناک سیگار کشیدن

۱۰- پوکی استخوان و استعمال دخانیات

سیگار همچنین می تواند بر سلول های استخوانی تأثیر بگذارد و تولید این سلول های مهم را از بین ببرد و در نتیجه باعث پوکی استخوان و سایر بیماری های مرتبط شود. تحقیقات نشان می دهد که سیگار مهمترین عامل محیطی برای پوکی استخوان است.

۱۱- مشکلات شنوایی و استعمال دخانیات

اثر نیکوتین، مونوکسید کربن و سایر گازهای ناشی از سیگار، خطر کم شنوایی و مشکلات گوش میانی را افزایش می دهد.

۱۲- مشکلات بینایی و استعمال دخانیات

یکی از مهم ترین عوارض سیگار که معمولا کمتر در مورد آن صحبت می شود، آسیب به عصب بینایی است. در نتیجه این آسیب بیماری هایی مانند آب سیاه، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا ظاهر می شود.

مطالب پیشنهادی: راه حل های تقویت چشم

۱۳- افسردگی و اختلالات روانی

از دیگر مضرات سیگار می توان به افسردگی و اختلالات روانی و همچنین آسیب به اعصاب مرکزی اشاره کرد. مطالعات کارشناسان و محققانی که در زمینه روانپزشکی و روانشناسی کار می کنند نشان می دهد که افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد به افسردگی مبتلا می شوند.

ادامه مطلب  ناشتا مصرف شود/ با مصرف این دم کرده‌ها دور استامینوفن را خط قرمز بکشید

عوارض خطرناک سیگار کشیدن

۱۴- اختلالات گوارشی

دستگاه گوارش یکی از مهم ترین اعضای بدن است که از عوارض سیگار در امان نمانده است. افراد سیگاری بیشتر به زخم معده و سوزش سر دل و همچنین زخم اثنی عشر مبتلا می شوند.

۱۵- استعمال دخانیات و اختلالات کبدی

سیگار کشیدن نیز یکی از عوامل ایجاد کبد چرب و سایر اختلالات کبدی است که نباید آنها را نادیده گرفت. به عبارت دیگر می توان گفت سیگار باعث اختلال در عملکرد صحیح کبد و ایجاد این بیماری ها می شود.

۱۶- مشکلات کلیوی

اختلال در عملکرد کلیه را می توان یکی از مهم ترین عوارض مصرف سیگار دانست. در واقع می توان گفت که افراد سیگاری بسیار بیشتر از افراد عادی در معرض خطر ابتلا به پروتئینوری و سایر بیماری های کلیوی هستند. به همین دلیل استعمال دخانیات برای افراد مبتلا به این بیماری ها بسیار خطرناک است.

مضرات سیگار کشیدن

۱۷- تاثیر منفی سیگار بر عضلات و بدنسازی

اگر به بدنسازی علاقه زیادی دارید و به رشد عضلات خود فکر می کنید، ضروری است که همین الان سیگار را ترک کنید. در واقع می توان گفت که سموم ناشی از نیکوتین بر روی فیبرهای عضلانی تاثیر می گذارد و از عضله سازی جلوگیری می کند.

مطالب پیشنهادی: بدنسازی در خانه

چرا سیگار نمی کشیم؟

آخرین کلمه

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف سیگار پرداخته ایم و اطلاعات مفیدی در مورد آن ارائه کرده ایم. اگر می خواهید هر چه سریعتر سیگار را ترک کنید، بسیار مهم است که در دوران ترک سیگار به فکر تغذیه مناسب باشید تا ضعف سیستم ایمنی شما برطرف شود و بتوانید این دوران را به راحتی پشت سر بگذارید. کارشناسان رژیم غفاری سعی می کنند بهترین برنامه های تغذیه ای را برای شما در نظر بگیرند. از این رو، می توانید با دریافت خدمات این رژیم درمانی، ترک سیگار را آسان تر کنید.

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *