علائم و عوارض دیابت در مردان

دیابت یا بیماری قند خون بالا می تواند در مردان با علائم منحصر به فردی ظاهر شود. این بیماری می تواند علائم مختلفی داشته باشد و با اثراتی که بر روی قسمت های مختلف بدن می گذارد خود را نشان دهد. برخی از علائم دیابت در مردان شایع تر است. مثلا تکرر ادرار در مردان یا اختلال نعوظ که می تواند نشان دهنده قند خون بالا در این افراد باشد و تا حدودی قابل درمان است. علائم و عوارض دیابت در مردان

علائم خاص دیابت در مردان شامل چند مورد مهم است که در این مقاله به همراه سایر علائم عمومی و رایج قند خون بالا معرفی کرده ایم. برخی از این علائم ممکن است خفیف و برخی دیگر شدید باشند. به عنوان مثال، در مراحل اولیه ممکن است علائم اولیه مانند خستگی، تاری دید و غیره را تجربه کنیم. در این مرحله، تشخیص دیابت دشوار است و بیشتر افراد متوجه مشکل اصلی نیستند. اگر به موقع تشخیص داده نشود، مشکلات و علائم جدی تری رخ می دهد که می تواند سایر قسمت های بدن از جمله بینایی، پوست، کلیه ها و حتی قلب را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم خاص دیابت در مردان چیست؟

  • اختلالات سیستم عصبی خودمختار (ANS) و اختلال نعوظ
  • مشکلات اورولوژی
  • کاهش توده عضلانی
  • تکرر ادرار
  • انزال رتروگراد
  • مشکلات پوستی
  • برفک تناسلی
  • احساس ضعف، خستگی و بی حالی

۱- آسیب به سیستم عصبی خودمختار و اختلال نعوظ

هنگامی که سیستم عصبی خودمختار که به اختصار ANS نیز نامیده می شود، به دلیل قند خون بالا دچار مشکلاتی شود، قادر به کنترل رگ های خونی نخواهد بود. در نتیجه باعث ایجاد مشکلات جدی جنسی در مردان خواهد شد. با آسیب به رگ های خونی و ناتوانی در کنترل این سیستم عصبی، مشکلات نعوظ در مرد ایجاد می شود. البته این علامت می تواند به دلیل عوامل دیگری نیز رخ دهد که در تحقیقات بعدی مشخص خواهد شد.

این بیماری معمولا در افراد زیر ۴۵ سال بروز می کند و یکی از علائم جدی و اصلی دیابت در مردان است. در صورت مشاهده این مشکل باید با پزشک متخصص برای تشخیص نوع بیماری موثر بر آن مشورت کنید.

۲- مشکلات اورولوژی

دیابت همچنین می تواند به سیستم عصبی مردان آسیب برساند و در نتیجه باعث ایجاد برخی مشکلات ارولوژی در آنها شود. برخی از این آسیب ها از علائم اصلی دیابت هستند و با پیگیری و تشخیص به موقع قابل کنترل و درمان هستند.

به عنوان مثال عدم کنترل ادرار در مردان به دلیل فعالیت بیش از حد مثانه است و می تواند به عنوان یکی از علائم دیابت شناخته شود. در این شرایط فرد در معرض عفونت های ادراری قرار خواهد گرفت.

دیابت در مردان

۳- کاهش توده عضلانی در مردان

در بدن مردانی که دیابت دارند، به دلیل افزایش قند خون و کاهش سطح پروتئین، آتروفی عضلات و توده عضلانی کاهش می یابد. این به دلیل کمبود دو نوع پروتئین KLF15 و WWP1 است که بیشتر در بدن مردان مبتلا به دیابت وجود دارد.

ادامه مطلب  این میوه مخصوص بیماران مبتلا به کم‌خونی و چربی خون

مطلب پیشنهادی: صبحانه مناسب برای بیماران دیابتی

۴- مشکل تکرر ادرار

در واقع تکرر ادرار یکی از شایع ترین علائم دیابت است که در مورد مردان نیز صدق می کند. این عارضه در همه انواع دیابت به عنوان مثال دیابت بی مزه نیز مشاهده می شود. زنان مبتلا به دیابت نیز از تکرر ادرار شکایت دارند. اما این مشکل در مردان بیشتر دیده می شود.

۵- مشکل انزال رتروگراد

این مشکل در اکثر مردان مبتلا به دیابت دیده می شود. در این اختلال مقداری از مایع منی وارد مثانه می شود. اختلال انزال مکرر زمانی اتفاق می افتد که مردان به دلیل قند خون بالا، اسپرم زیادی تولید کنند.

۶- مشکلات و بیماری های پوستی

به دلیل عدم گردش خون سالم در قسمت های مختلف بدن مردان، در صورت ابتلا به دیابت، این افراد ممکن است با مشکلات پوستی و عفونت های مختلف مواجه شوند که درمان آن دشوار است.

۷- برفک تناسلی

مردانی که دیابت دارند با مشکل برفک تناسلی روبرو هستند، اگرچه این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. مردانی که ختنه نشده اند در صورت ابتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این بیماری نوعی عفونت قارچی است که به دلیل رشد نوعی مخمر به نام کاندیدا در ناحیه تناسلی ایجاد می شود.

۸- احساس خستگی و بی حالی

یکی از علائم اولیه دیابت در مردان ضعف، خستگی مفرط و بی حالی است. بنابراین مردان مبتلا به دیابت بیشتر از همسالان خود احساس خستگی می کنند و نمی توانند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. این مشکل به دلیل التهاب در بدن رخ می دهد که با ورزش و کنترل سایر علائم دیابت برطرف می شود.

علائم دیابت در مردان

چرا علائم و عوارض دیابت در مردان و زنان متفاوت است؟

ساختار بدن مردان و زنان تفاوت های زیادی دارد. به خصوص تفاوت هورمون هایی که در بدن هر فرد ترشح می شود، در صورت ابتلا به بیماری می تواند علائم متفاوتی ایجاد کند.

همین امر در مورد قند خون بالا نیز صدق می کند. هورمون های مردانه تستوسترون به مقدار زیادی در بدن مردان ترشح می شود. این هورمون می تواند مردان را بیشتر از زنان مستعد ابتلا به دیابت کند. هورمون تستوسترون که برای رشد ماهیچه ها و فعالیت جنسی در بدن مردان ضروری است، در صورت ترشح بیش از حد می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. به طور معمول، این هورمون مسئول ویژگی های مردانه مانند تغییر در صدای مردان در دوران بلوغ، رشد مو، تولید اسپرم و غیره است. اما در صورت ترشح بیش از حد می تواند باعث ایجاد بافت چربی (چربی احشایی) در اطراف قلب، کبد و پانکراس شود. این امر منجر به اختلال در عملکرد این اندام ها می شود.

همانطور که می دانید ترشح انسولین که وظیفه تنظیم سطح قند خون را بر عهده دارد بر عهده پانکراس است. با آسیب به پانکراس، شاهد مشکلات زیادی از جمله قند خون بالا یا دیابت در مردان خواهیم بود.

ادامه مطلب  مصرف یک لیوان از آب این میوه در پاییز کل امراض یک ساله بدن را از کبد و گوارش شما بیرون می ریزد

روش های تشخیص قند خون بالا در مردان

با وجود علائم و نشانه های رایج این بیماری، تشخیص آن بدون بررسی دقیق تقریبا غیرممکن است. برخی از این تست ها عبارتند از:

  • آزمایش قند خون

  • تست A1C

  • آزمایش ادرار

  • تست گلوکز

بررسی برخی علائم بالینی توسط پزشک متخصص می تواند به تشخیص دیابت در مردان کمک کند. مثلا:

  • افزایش حجم و تکرر ادرار

  • تب

  • بی اشتهایی

  • دهان خشک

  • ضعف غیر معمول

  • خستگی

  • تشنج

  • افزایش آکنه و مشکلات پوستی

  • افزایش خطر ابتلا به عفونت

  • و…

سایر علائم رایج قند خون بالا در مردان

دیابت بیماری است که می تواند بر بسیاری از اندام ها و قسمت های بدن تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل می توان آن را با علائم مختلف و متنوع بسیاری شناسایی کرد. برخی از این علائم بسیار شناخته شده تر هستند.

تکرر ادرار

مثلا تکرر ادرار که به دلیل تجمع قند در خون باعث افزایش فعالیت کلیه ها می شود. در نتیجه ادرار بیشتری در بدن این افراد تولید می شود و فرد با فواصل کوتاه تری دچار تکرر ادرار می شود.

خیلی تشنه

در عین حال تشنگی بیش از حد یکی از علائم شایع قند خون بالا است. دلیل این مشکل این است که بدن از انسولین برای تبدیل گلوکز خون به انرژی استفاده نمی کند. در نتیجه سطح گلوکز در خون افزایش می یابد. سپس کلیه ها سعی می کنند این قند اضافی را از خون خارج کرده و حجم ادرار را افزایش دهند. این مشکل نیاز بدن به آب را افزایش می دهد و فرد اغلب احساس تشنگی می کند.

درمان دیابت در مردان

ضعف در بینایی

شبکیه که در پشت چشم قرار دارد و می تواند اشیاء را با انعکاس نور به آن ببیند، در بیماران دیابتی آسیب دیده است. دلیل این امر تغییرات رگ های خونی به دلیل افزایش سطح قند خون است که می تواند باعث مشکلات شبکیه در افراد شود. برخی از این مشکلات عبارتند از تخریب سلول های سبک، تورم، خونریزی و غیره. در نتیجه، فرد دچار مشکلات بینایی شده و ممکن است به تدریج دچار ضعف یا کاهش سطح بینایی شود. با کنترل دیابت و سطح قند خون می توان از این مشکل پیشگیری کرد.

احساس خستگی و ضعف

مردان مبتلا به دیابت قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نیستند. زیرا به دلیل مشکل در فرآیند متابولیسم به دلیل کمبود انرژی نمی توانند قدرت بدنی یک فرد سالم را داشته باشند. این امر باعث خستگی مفرط و نیاز به استراحت بیشتر در طول روز در این افراد می شود.

زخم هایی که به سختی التیام می یابند

این مشکل یکی از شایع ترین عوارض دیابت است که در مردان نیز دیده می شود. با آسیب به اعصاب و عروق کوچک به دلیل تجمع قند در خون، ترمیم زخم ها به سرعت افراد سالم امکان پذیر نخواهد بود.

ادامه مطلب  کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

بدن مردان مبتلا به دیابت مانند سایر افراد قادر به مبارزه با باکتری ها و عفونت ها نیست. به همین دلیل اگر زخمی در بدن آنها وجود داشته باشد، خطر عفونت زخم وجود دارد و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد.

کاهش وزن

در موارد شدیدتر، دیابت می تواند باعث کاهش وزن افراد به خصوص در مردان شود. زیرا انرژی مورد نیاز سلول ها برای عضله سازی تامین نمی شود. می تواند باعث کاهش وزن مردان شود.

علائمی که می توانید در دهان مردان مبتلا به دیابت مشاهده کنید

  1. خشکی دهان و بافت در داخل دهان و زبان تغییر می کند

  2. عفونت هایی که در دهان ایجاد می شوند، مانند تبخال، زخم های شانکر یا التهاب لثه

  3. تغییر رنگ دندان ها به خاکستری تیره یا قهوه ای

  4. تغییر در بوی بد دهان به دلیل ترشح بیش از حد بزاق یا خشکی دهان

  5. ترشحات بیش از حد و غیرعادی دهان

مطالب پیشنهادی: علائم پیش دیابت چیست؟

علائمی که در ادرار مردان مشاهده می شود

دیابت در ادرار مردان نیز با علائم مختلفی خود را نشان می دهد. همانطور که گفتیم اولین علامت می تواند تکرر ادرار و تکرر ادرار باشد که به دلیل دفع گلوکز اضافی خون توسط کلیه ها است. این باعث افزایش حجم ادرار و تکرر ادرار می شود. علائم دیگری که دیابت در ادرار مردان به جا می گذارد عبارتند از:

تشخیص دیابت در مردان

عفونت مجاری ادراری

این افراد به دلیل تکرر بیش از حد و مشکلات عروق خونی، بیشتر از سایرین مستعد عفونت ادراری هستند و این مشکل باعث افزایش دفعات ترشح زیاد و درد در ناحیه مجاری ادراری می شود.

اختلال در دفع ادرار

یکی از علائم شایع دیابت در ادرار مردان، چکیدن قطره چکان هنگام تخلیه مثانه است. زیرا اعصاب پایینی مجاری ادراری به دلیل تجمع قند در خون آسیب می بیند.

بوی بد ادرار

به دلیل ترشح زیاد، ادرار مردان دیابتی ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد.

عفونت های دستگاه ادراری

با توجه به ادرار شیرینی که در آن قند اضافی وارد خون می شود، احتمال عفونت ادراری بسیار زیاد خواهد بود.

دیابت مردان و مشکلات ناباروری

افزایش سطح قند خون و انسولین در بدن می تواند بر سیستم جنسی و تناسلی مردان تأثیر بگذارد. در نتیجه شاهد مشکلات ناباروری در مردان مبتلا به دیابت هستیم. برخی از دلایل عبارتند از:

  • عوارض داروهای دیابت

  • کمبود تستوسترون

  • اثرات قند خون بالا بر اندام های تناسلی

  • آسیب به اعصاب و عروق خونی

با کنترل بیماری و تغییر سبک زندگی و عادات غذایی می توان دیابت و عوارض آن را کنترل کرد که یکی از آنها ناباروری مردان است. برای این منظور باید با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین برای کنترل دیابت و عوارض آن با رعایت عادات غذایی سالم، برنامه غذایی متعادل دیابتی را با مشورت متخصص تغذیه در نظر بگیرید.

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *