كيست سينه در زنان

علائم كيست سينه چیست؟ چگونه کیست سینه را تشخیص دهیم؟

با شناخت علائم كيست سينه شما میتوانید این عارضه را بهراحتی تشخیص دهید. کیست سینه معمولا مشکل جدی برای بیماران نخواهد بود و آنها میتوانند تا آخر عمر با این عارضه به سلامت زندگی کنند. البته همه کیستها چنین شرایطی ندارند. بعضی از آنها ممکن است خطرساز شوند و سلامتی شما را به خطر بیندازند. بهترین راه برای فهمیدن این موضوع بررسی مستمر سینهها و توجه به تغییرات آنهاست. در صورتی که تغییرات بزرگی اتفاق افتاده باشد باید به پزشک متخصص برای درمان مراجعه کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا این عارضه را بهطور کامل بررسی کنیم و نشانههای آن را برای شما ذکر کنیم.

کیست سینه چیست؟

Breast cysts یا کیست سینه نام عارضهای است که در وضعیت خوشخیم قرار دارد و هنوز سرطانی نشده است. این کیست میتواند در یک سینه یا هر دو سینه بانوان باشد. آنها مهمترین عامل برای ایجاد توده در پستانها هستند. بافت پستان با افزایش سن تغییرات هورمونی زیادی پیدا میکند و همین نکته باعث میشود که کیستها رشد کنند.

داخل کیستها با مایع پر شده و اصولا گرد، بیضی و دارای زوایای مشخص هستند. گاهی ممکن است تنها یک کیست تشکیل شود و گاهی هم ممکن است چند مورد از آنها داخل بافت سینه بهوجود بیایند که علائم كيست سينه در زنان متفاوت است.

پیش از رسیدن به دوران پساقائدگی ممکن است این اتفاق برای خانمهای بین سن ۳۵ تا ۵۰ سال اتفاق بیفتد. البته احتمال بروز آن در بین تمامی سنین وجود دارد. اما در موردی که ذکر شد این اتفاق رایجتر است. زنانی که پس از دوره پساقائدگی درمان هورمونی را پیش میگیرند، احتمال بروز کیست در آنها بیش از بقیه است.

علت كيست سينه زنان چیست؟

غدد تولیدکننده شیر و لوله‌هایی که شیر را به نوک پستان می‌برند، ساختار پستان را تشکیل میدهد. همانطور که احتمالا میدانید، تمامی بافت سینه از چربی تشکیل شده است. غدد شیری بهوسیله این چربیها و پشتیبان فیبری محافظ میشود.

ادامه مطلب  مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

شکل و اندازه پستان به این بافت وابسته است. غدد شیری سینه اگر با مایع به جای شیر پر شوند، همان عارضه کیست رخ خواهد داد و علائم كيست سينه بروز خواهد کرد. در پستانها مایع بهکل مداوم ساخته میشود و سریعا هم جذب بدن خواهد شد.

در زمانهایی ممکن است مجرای مربوط به شیر مسدود شده باشد یا بدن مایعی بیشتر از ظرفیت جذب تولید کند که معمولا در زمان تغییرات هورمونی است. در این موقعیت احتمالا بروز کیست بالا میرود. قطر کیست معمولا از چند میلیمتر فراتر نمیرود و اندازه آنها بسیار کوچک است. همانطور که گفتیم سینهها با شرایط بدن و بالا رفتن سن تغییرات زیادی خواهند کرد.

این تغییرات میتواند سبب ایجاد کیستهای مختلفی در داخل آن بشود. استروژن یکی از مهمترین هورمونهای دوران قائدگی، عامل اصلی تولید مایع در بدن است. علائم کیست سینه در هر سنی ممکن است مشاهده شود. اما معمولا در زنان بالای ۳۵ سال دیده میشود.

در دوران پساقائدگی، یعنی زمانی که دیگر استروژنی نیست که مایع تولید کند، تولید کیستها نیز پایان خواهند یافت. برخی از زنان در مقایسه با دیگران این عارضه را بیشتر تجربه میکنند اما هنوز بهطور دقیق علت این اتفاق مشخص نیست.

علائم كيست سينه در زنان کدامند؟

کیست میتواند در یکی از سینهها یا هر دوی آنها پیدا شود. علائم كيست سينه عبارتند از:

توده یا یک برآمدگی مشخص در سینه که به راحتی هم حرکت میکند.

مشاهده ترشحات زردرنگ، قهوهای یا کدر از سینه

تحریکپذیر شدن سینه و بروز درد در اطراف آن

آسیبپذیر شدن و تحریکپذیری سینه و همچنین کاهش و ضعف آن بهخصوص در زمان پریود

کیستهای سینه ممکن است سفت یا نرم باشند. این کیستها گاهی تا چند سانتیمتر قطر دارند. بسیاری اصلا متوجه حضور آنها در پستان نخواهند شد. اما بعضی از افراد ممکن است درد در سینه خود احساس کنند و این شرایط برای آنها آزار دهنده باشد.

ادامه مطلب  انواع تنبلی تخمدان چیست؟ + درمان

 

كيست سينه بیشتر در زنان دیده میشود. اما جالب است بدانید که مردان هم میتوانند به چنین عارضهای دچار شوند. کیست و سرطان سینه با یکدیگر ارتباط خاصی ندارند اما برای بررسیهای بیشتر علائم كيست سينه به متخصص زنان تهران مراجعه نمود.

کیستها دارای چه انواعی هستند؟

به صورت کلی، ما در سینه ۳ نوع کیست داریم که عبارتند از:

کیست ساده: این کیستها همیشه از نوع غیر سرطانی هستند و داخل آنها از مایع پر شده است.

کیست پیشرفته: در این کیست قطعات جامد شکل و معلق در مایع هستند. برای درمان این کیست از آسپیراسیون استفاده میشود. در این روش مایع داخل کیست برای تجزیه و تحلیل از طریق سوزن برداشته میشود.

کیست پیچیده: خطرناکترین کیستها از همین نوع هستند. آنها بافتی جامد دارد که احتمال سرطانی بودنشان را بالا میبرد. راهی است که معمولا پزشکان برای درمان آن بهکار میگیرند. در این شرایط، پس از شناسایی علائم كيست سينه، بایستی برای درمان اقدام کرد.

تقسیم بندی بر اساس اندازه

کیستهای سینه را به لحاظ اندازه هم میتوان تقسیمبندی کرد. آنها دارای دو نوع هستند که عبارتند از:

میکروکیستها: این کیست بهراحتی بعد از سونوگرافی یا ماموگرافی تشخیص داده میشوند و بسیار کوچک هستند.

ماکروکیستها: اندازه آنها ممکن است بین ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر باشد که بزرگترین اندازه برای یک کیست سینه است. این کیستها بهدلیل بزرگی به بافت سینه فشار زیادی وارد میکنند و باعث درد میشوند.

زمان مناسب مراجعه به پزشک برای کیست سینه

زمانی که خودتان احساس کردید بافت سینه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و حالتش غیرطبیعی است، به سراغ پزشک بروید. در صورتی که در سینه خود توده مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید، چرا که کیستها نوعی توده هستند اما هر تودهای کیست نیست. بهتر است علائم كيست سينه را بشناسید.

ادامه مطلب  هزینه لیفت شقیقه چقدر است؟[ در سال 1400]

بر اساس لیستی که در ادامه گفته خواهد شد شرایط خود را چک کنید و با دارا بودن چنین شرایطی به نزد دکتر متخصص بروید:

توده جدیدی در سینه یا زیر بغل خود میبینید.

سینه هایی متورم دارید یا قسمتی از سینه شما متورم شده است.

پوست سینه تحریک شده است.

نوک سینه شما ترشح دارد، درد می کند یا کشیده شده است.

پوست روی سینه یا نوکسینه به راحتی قرمز میشود. (پوسته پوسته شدن)

شکل و اندازه سینه شما تغییر کرده است.

سینه شما بهشکل مداوم درد میکند.

در بیشتر موارد شما نیازمند درمانی جدی نیستید. کیستها تودههایی بیخطر هستند که مشکلی برای انسان بهوجود نخواهند آورد. در صورتی که کیست دردناک باشد، پزشک مایع آن را خارج میکند. اگر که شرایط وخیمتر و کیست سبب درد بشود، پزشک آن را بهوسیله جراحی از بدن خارج خواهد کرد.

با مشاهده علائم كيست سينه پیچیده، باید به شکل مستمر شرایط پستان و تغییرات آن را بررسی کرد. بررسی مواردی مثل وراثت، قائدگی، نمونهبرداری از کیست، ماموگرافی و ترشحات سینه برای تشخیص و درمان این بیماری لازم هستند.

در این مقاله علائم كيستهای سينه را بررسی کردیم و به راههای درمانی آن پرداختیم. کیستها تودههایی بیخطر هستند که میتوانند در هر قسمتی از بدن از جمله سینهها تشکیل شوند. آنها معمولا باعث ایجاد مشکلی نمیشوند اما همراه باید نسبت به آنها حساس بود تا دردسرساز نشوند.

 

بهترین راه پیشگیری از بروز کیستهای خطرناک این است که شرایط پستانهای خود را به شکل مستمر چک کنید و نسبت به تغییرات آگاه باشید. در صورتی که تغییرات شدیدی احساس کردید به سراغ پزشک بروید.

حتما ببینید

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *