صبحانه برای دیابتی ها، باید ها و نباید ها

حتما شنیده اید که صبحانه مهمترین وعده غذایی است که نباید آن را حذف کنید. بعد از یک خواب شبانه و ناشتایی طولانی مدت، فقط صبحانه می تواند میزان گلوکز و انرژی مورد نیاز برای فعالیت های حیاتی شما را تامین کند. بنابراین حتی اگر جزو افراد دیابتی هستید، لازم است صبحانه را با آگاهی از روش های کنترل قند خون و استفاده از غذاهای مجاز جدی بگیرید. صبحانه برای دیابتی ها، بایدها و نبایدها

افراد دیابتی برای صبحانه چه بخورند؟ بهترین صبحانه برای دیابتی ها شامل چه غذاهایی است؟ با توجه به اهمیت خوردن صبحانه برای همه گروه های سنی و همه افراد حتی افراد دیابتی، در این مقاله با ارائه چند صبحانه مفید و مجاز برای افراد دیابتی، روش های موثری برای کنترل قند خون ارائه می کنیم.

نکات مهم در تهیه صبحانه برای بیماران دیابتی

همانطور که می دانید روش های درمان دیابت قطعی نیست و تنها با عادات غذایی صحیح و سبک زندگی سالم قابل کنترل است. یکی از عادات غلط غذایی مربوط به صبحانه است که با رعایت برخی موارد و بررسی قند خون می توان آن را به یک وعده غذایی مفید و سالم تبدیل کرد.

صبحانه برای دیابتی ها

دریافت مقادیر کافی پروتئین، فیبر و کربوهیدرات از غذاهای صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ بسیار مهم است، دستور العمل های مختلفی وجود دارد که می تواند این سه دسته از مواد مغذی مورد نیاز این بیماران را تامین کند. این کار از مشکلاتی مانند افت قند خون، ضعف و گرسنگی و همچنین بی حالی در طول روز جلوگیری می کند. در زیر چند غذای ساده و مقرون به صرفه را ارائه می کنیم که برای افراد دیابتی بسیار مفید و مناسب است.

مطالب پیشنهادی: رژیم غذایی متعادل برای دیابتی ها شامل چه غذاهایی می شود؟

۱- دیابتی ها باید در وعده صبحانه تخم مرغ بخورند

با توجه به اینکه تخم مرغ کالری کم و پروتئین بالایی دارد، یک غذای بسیار سالم برای همه افراد در هر گروه سنی است. افراد دیابتی همچنین می توانند از تخم مرغ به عنوان یک صبحانه عالی استفاده کنند.

خوردن تخم مرغ در صبحانه می تواند سطح قند خون ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این به دلیل محتوای پروتئین بالا در تخم مرغ است که حتی می تواند سطح Hba1c (شاخص کنترل طولانی مدت قند خون) را کاهش دهد. جالب است بدانید که مصرف دو عدد تخم مرغ در روز می تواند میزان پروتئین مورد نیاز را تامین کند، قند خون و حتی فشار خون را کنترل کند. بهترین روش پخت تخم مرغ برای صبحانه دیابتی، جوشاندن آنها و ترجیحا استفاده از سفیده آن است. اما می توانید تخم مرغ را به شکل یک املت سالم با قارچ، گوجه فرنگی، اسفناج و فلفل با روغن زیتون تهیه کنید.

ادامه مطلب  7 باورهای غلط درباره سرماخوردگی

نیمرو برای بیماران دیابتی

۲- جو دوسر، بلغور و شیر در وعده صبحانه بیماران دیابتی باشد

جو، به ویژه جو دوسر، یک غذای صبحانه بسیار سالم است که افراد دیابتی به دلیل داشتن فیبر بالا برای کاهش سطح قند خون می توانند از آن بهره مند شوند. بلغور جو دوسر نسبتاً کربوهیدرات بالایی دارد، اما فرنی آن می تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد. علاوه بر این، بلغور جو دوسر به همراه مکمل هایی مانند شیر که سرشار از پروتئین است و همچنین دارچین، انواع توت ها یا ماست یونانی می تواند به یک صبحانه بسیار خوشمزه و فوق العاده تبدیل شود.

همچنین می توانید از بلغور جو دوسر با شیر برای کنترل و تنظیم سطح قند خون خود در وعده صبحانه استفاده کنید. فیبر بالای جو دوسر برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و همراه با شیر کم چرب به همراه میوه شیرین مجاز یا میوه خشک می تواند صبحانه ای سالم، خوش طعم و نسبتا ارزان باشد.

صبحانه برای دیابتی ها

۳- سوپ عدس دیابت را کنترل می کند

یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی عدس است که خوشبختانه برای افراد دیابتی می تواند بسیار مفید باشد. عدس یک صبحانه ساده و راحت است که می تواند به کاهش قند خون در صبح کمک کند، به خصوص اگر در حین پخت و پز یک چوب دارچین اضافه کنید. در حالی که انرژی مورد نیاز شما را در طول روز تامین می کند، قند خون شما را با محتوای بالای فیبر و پروتئین خود کنترل می کند.

۴- املت و قند خون بالا

املت جزء لاینفک صبحانه افراد دیابتی است که تنوع و دستور پخت متنوعی دارد. آنها همچنین به عنوان یک صبحانه مقرون به صرفه در نظر گرفته می شوند که پختن آن تقریبا برای همه آسان است. مواد خوشمزه و مفید زیادی برای پخت املت وجود دارد، به عنوان مثال می توانید از قارچ، اسفناج، گوجه فرنگی، تخم مرغ، ادویه و حتی پنیر برای طعم خوب آن استفاده کنید. سعی کنید تا حد امکان از روغن کمتری استفاده کنید و در املت های دیابتی روغن زیتون را جایگزین کره یا روغن مایع کنید.

دیابتی ها چه صبحانه ای بخورند؟

۵- افراد دیابتی نان و پنیر بخورند؟

یکی از پرطرفدارترین و رایج ترین صبحانه ها در بین ایرانیان خوردن نان با پنیر و گاهی با چای یا گوجه و خیار است. برای افراد دیابتی بهتر است از نان جو استفاده شود. چای شیرین را حذف کنید و از خیار و گوجه فرنگی همراه با نان جو استفاده کنید تا میزان فیبر مورد نیاز بدنتان تامین شود.

ادامه مطلب  صورتتان درباره سلامتی شما چه می گوید؟

صبحانه مناسب برای بیماران دیابتی

۶- نان جو و کره بادام زمینی و سایر مغزها

فواید نان جو برای همه افراد ثابت شده است. اما می توانید از کره آجیل مانند بادام زمینی یا آووکادو نیز استفاده کنید. زیرا این دو غذای خوشمزه سرشار از فیبر و در عین حال حاوی اسیدهای چرب غیراشباع هستند. بنابراین از افزایش غیرقابل کنترل قند خون بعد از صبحانه جلوگیری می کنند.

نان جو به عنوان یک منبع کامل فیبر، می توانید از تخم مرغ آب پز به عنوان منبع غنی پروتئین به عنوان یک صبحانه کامل، اما ساده و سریع برای دیابتی ها استفاده کنید. این ترکیب به آرامی سطح قند خون را بالا می برد. برای تنوع بیشتر، می توانید صبحانه خود را با دارچین یا توت یا سایر میوه های کم قند میل کنید. البته مطمئن شوید که کره آجیلی که استفاده می کنید، مانند کره بادام زمینی یا فندق، حاوی شکر یا شیرین کننده های دیگر مانند شکر نباشد.

۷- دیابتی ها در وعده صبحانه لبنیات بخورند

اگر لبنیاتی که برای صبحانه می خورید از انواع سالم و کم چرب باشد، این می تواند برای همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ مفید و قابل قبول باشد.

صبحانه برای دیابت مناسب است

۸- بهترین نان صبحانه برای بیماران دیابتی

سبوس و همچنین گندم از مواد غذایی مفید و مناسب برای بیماران دیابتی سرشار از فیبر هستند. بنابراین بهتر است از غلات کامل مانند نان سنگک، نان چند دانه مانند نان جو و … استفاده شود. در صبحانه خود برای کنترل سطح قند خون. استفاده از نان سفید مانند باگت، لواش، تافتون و … توصیه نمی شود.

بهترین نان صبحانه برای دیابتی ها

۹- میوه های مناسب برای صبحانه

افراد دیابتی می توانند صبحانه خود را با هر نوع میوه ای از خرما گرفته تا سیب، پرتقال و حتی توت فرنگی جایگزین کنند. این میوه ها قند متعادلی دارند و کالری کمتری در اختیار بدن قرار می دهند. حتی انجیر و میوه های خشک نیز می توانند با مصرف متعادل در وعده صبحانه انرژی لازم برای فعالیت های روزانه افراد دیابتی را تامین کنند. عدم افزایش ناگهانی سطح قند خون.

شیرینی مناسب برای صبحانه برای بیماران دیابتی

۱۰- شیرینی مجاز صبحانه

باید بدانید که اگر در مرحله پیش دیابت هستید یا به یکی از انواع دیابت بارداری نوع ۱ و ۲ مبتلا هستید، باید با مصرف غذاهای شیرین حاوی قند خداحافظی کنید. یکی از این نوع غذاهای صبحانه عسل و مربا است که باید با شیرینی های طبیعی و سالم تری مانند آب انگور یا ارده جایگزین شود.

ادامه مطلب  چه غذاهایی را نمی‌توان فریز کرد؟

مقاله پیشنهادی: رژیم غذایی دیابت در دوران بارداری

میان وعده های خطرناک برای دیابتی ها

بر خلاف غذاهای صبحانه توصیه شده در بالا که از افزایش خطرناک قند خون جلوگیری می کند، برخی از غذاهای مضر برای این بیماران وجود دارد که باید به شدت محدود شوند. یک صبحانه سالم و مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید فاقد هر نوع قند و شکر مصنوعی باشد.

یک صبحانه خطرناک برای دیابتی ها

عسل و شیرینی نخورید

این دو ماده غذایی شیرین که در اکثر تنقلات ایرانی دیده می شود، می توانند سطح قند خون را به سطوح خطرناکی برسانند. بنابراین بهتر است از مصرف عسل و مربا بخصوص در انواع کارخانه ای که حاوی مقادیر بسیار زیادی شکر هستند خودداری شود. می توانید از گونه های خانگی آن به مقدار محدود با قند کنترل شده در وعده صبحانه خود استفاده کنید.

شیرینی های مجاز برای صبحانه در دیابت

آبمیوه های مصنوعی

یکی از خطرناک ترین غذاها برای دیابتی ها انواع آب میوه های مصنوعی و کارخانه ای حاوی قند زیادی است که می تواند تهدیدی برای افراد دیابتی باشد. بنابراین اگر اصرار به مصرف آب میوه در وعده صبحانه دارید، بهتر است آب میوه مورد نظرتان را در منزل مصرف کنید و به صورت طبیعی از آن استفاده کنید.

کیک، پنکیک، شیرینی

از خوردن کیک و پنکیک آماده که سرشار از آرد سفید و شکر هستند و علاوه بر قند زیاد، کربوهیدرات بالایی نیز دارند خودداری کنید. این غذاها ارزش غذایی چندانی ندارند تا انرژی مورد نیاز شما را تامین کنند، اما در عوض می توانند سطح قند خون شما را در مدت زمان کوتاهی به طور چشمگیری افزایش دهند.

یک صبحانه مناسب برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

آخرین کلمه

با خوردن پروتئین و فیبر کافی در وعده صبحانه، می توانید دیابت خود را تحت کنترل داشته باشید. البته برنامه غذایی مناسب صبحانه برای بیماران مختلف کمی متفاوت است. این تا حد زیادی به پیشرفت بیماری، سن، جنس، روش کنترل بیماری و غیره بستگی دارد. پزشک می تواند بهترین توصیه را در این مورد به شما بدهد. اما به طور کلی به خاطر داشته باشید که صبحانه بسیار مهم است و می تواند بیشتر مواد معدنی، ویتامین ها، کلسیم، پروتئین و انرژی مورد نیاز روزانه را تامین کند. پس سعی کنید هرگز صبحانه خود را حذف نکنید.

به خصوص اگر دیابت دارید حتما صبحانه بخورید و در این وعده غذایی مهم کربوهیدرات، پروتئین و فیبر کافی دریافت کنید. تنها در این صورت است که گام مهمی در جهت کنترل و درمان بیماری خود برداشته اید.

مطالب پیشنهادی: چرا باید صبحانه بخوریم؟

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *