شیوع بیماری‌ها در غزه در بحبوحه جنگ

به گزارش تاپ پرشین، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) درحالی‌که هزاران فلسطینی سعی می‌کنند در پناهگاه‌های غزه فضایی پیدا کنند یا برای ایمنی در برابر بمباران اسرائیل به سمت جنوب حرکت کنند، بیماری‌های عفونی در سراسر منطقه تحت محاصره در حال گسترش است.

سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه گزارش داد که بیماری‌های عفونی مانند اسهال و آبله‌مرغان در غزه در حال افزایش است، این در حالی است که سازمان‌های پزشکی نسبت به خطر ابتلا به وبا و همه‌گیری‌ها هشدار داده‌اند.
علاوه بر این، بحران آب و بهداشت غزه باعث شده است که ساکنان نتوانند از اثرات موجی حملات و محاصره اسرائیل در زندگی روزمره خود بگریزند. کمبود آب آشامیدنی تمیز و آلاینده‌هایی که پس از خرابی زیرساخت‌ها از طریق آبراه‌ها تکثیر می‌شوند، به پخش عفونت‌ها کمک کرده‌اند.

تأمین آب آلوده یا ناکافی، ازدحام بیش از حد جمعیت در یک مکان و اختلال در بهداشت برخی از عوامل کلیدی در شیوع بیماری‌های عفونی هستند

در مواجهه با چنین محدودیت‌هایی، صدها هزار نفر در غزه نیز در پناهگاه‌ها جمع شده‌اند و به طور بالقوه گسترش بیماری‌ها را تسریع می‌کنند. هزاران نفر دیگر نیز به دنبال دستور اسرائیل برای تخلیه غزه در جمعیت از شمال تا جنوب غزه در حال حرکت هستند.
کارشناسان می‌گویند در بین سطوح نگران‌کننده دسترسی به آب و سرویس بهداشتی مناسب، تراکم شدید جمعیت و بخش بزرگی از جمعیتی که به سه استان جنوبی تخلیه شده‌اند، یک محیط بسیار مساعد برای شیوع و گسترش بیماری‌های عفونی وجود دارد.

چه بیماری‌هایی غزه را بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؟
عفونت‌های تنفسی فوقانی: در مجموع ۵۴۸۶۶ مورد تا کنون ثبت شده است. این در درجه اول بر تنفس با علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه و گلودرد تأثیر می‌گذارد. پیش از شروع جنگ در ماه گذشته، بیماری‌های تنفسی ششمین علت شایع مرگ‌ومیر در نوار غزه بود.
اسهال: به گفته سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۳۵۵۱ مورد اسهال گزارش شده است که حداقل نیمی از آنها در میان کودکان زیر پنج سال بوده است. در مقایسه، سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به طور متوسط شاهد ۲۰۰۰ مورد در ماه در کودکان زیر پنج سال بود. نوشیدن آب آلوده یکی از دلایل اصلی اسهال است.
بثورات و جوش‌های پوستی: در مجموع ۱۲۶۳۵ مورد رخ داده است. باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند قسمت‌هایی از پوست را قرمز، ملتهب و خارش‌دار کنند. به گفته کارشناسان، بثورات پوستی و گال از اولین نشانه‌های تأمین آب ناکافی برای رعایت بهداشت هستند.
گال و شپش: در مجموع ۸۹۴۴ مورد از این عفونت‌های انگلی گزارش شده است. درحالی‌که شپش معمولاً به موها هجوم می‌آورد، گال در سایر قسمت‌های بدن رخ می‌دهد؛ زیرا آنها ترجیح می‌دهند در پوست فرو بروند. هر دو باعث خارش شدید می‌شوند.
آبله‌مرغان: حداقل ۱۰۰۵ مورد آبله‌مرغان گزارش شده است. این بیماری ویروسی باعث خارش، بثورات تاول مانند و تب می‌شود. در درجه اول کودکان را مبتلا می‌کند؛ اما می‌تواند بزرگسالان را نیز مبتلا کند.
به گفته مقامات آژانس، آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های عفونی معمولاً سالانه توسط وزارت بهداشت گزارش می‌شود، اگرچه WHO در تلاش است تا این داده‌ها را در طول جنگ سریع‌تر دریافت کند.

ادامه مطلب  این غذا ها را بخورید دیگر نیازی به قرص خواب آور نخواهید داشت

برخی از عوامل این بیماری‌ها چیست؟
تأمین آب آلوده یا ناکافی، ازدحام بیش از حد جمعیت در یک مکان و اختلال در بهداشت برخی از عوامل کلیدی در شیوع بیماری‌های عفونی هستند.
درحالی‌که برخی از خانواده‌ها در غزه در آپارتمان‌ها متراکم هستند، برخی دیگر در تأسیسات سازمان ملل پناه گرفته‌اند که برخی از آنها توسط خود سازمان ملل به‌عنوان نامناسب برای فراهم‌کردن «شرایط زندگی امن و باعزت» نام‌گذاری شده‌اند.
به گفته سازمان بهداشت جهانی، زباله‌هایی که در خیابان‌های غزه جمع شده‌اند زمینه‌ای برای پرورش حشرات و جوندگانی ایجاد می‌کنند که ناقل بیماری‌ها هستند.
باکتری‌های مضر از طریق منابع آب غزه که از دریا به آب آشامیدنی نفوذ کرده‌اند، به منبع اصلی عفونت‌ها تبدیل شده‌اند؛ چه در افرادی که در حال شستن لباس‌های خود باشند و چه افرادی که آن را برای رفع کم‌آبی بدن می‌نوشند.
کارشناسان درباره تأمین آب آشامیدنی می‌گویند: حتی اگر در منبع، این آب را تصفیه کنند، هنگام توزیع به ساختمان‌ها، راه‌های زیادی وجود دارد که آلاینده‌ها می‌توانند وارد شوند و نظارت در این شرایط بسیار دشوار است.
آن‌ها توضیح می‌دهند که علاوه بر این، آسیب به ساختمان‌های مسکونی می‌تواند منابع آب برای مصارف خانگی را نیز آلوده کند، زیرا آنها معمولاً به زیرساخت‌هایی متصل هستند که در زیر جاده‌های اصلی و خیابان‌های فرعی قرار دارند.
در میان خرابی سیستم بهداشتی، صدها نفر در سراسر غزه مجبور به استفاده از تعداد محدودی توالت هستند. به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در پناهگاه‌های جنوب، جایی که مردم در حال تخلیه به آنجا هستند، حداقل هر ۶۰۰ نفر یک توالت مشترک دارند.
در مورد عفونت‌های دستگاه تنفسی، درحالی‌که ویروس‌ها یک علت شایع هستند، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در مورد آسیب‌های ناشی از جنگ در نوار غزه همچنین نشان داد که استنشاق گاز سمی ناشی از فعالیت‌های نظامی منجر به بیماری‌های تنفسی می‌شود.

ادامه مطلب  سلامت قلبتان را اینگونه تضمین کنید

پوشش ناقص سیستم‌های مراقبت بیماری‌ها، اتصال ناکافی اینترنت و تلفن همراه و اختلال در خدمات پزشکی نیز نظارت یا واکنش به بیماری‌های عفونی را با مشکل مواجه کرده است.
سازمان جهانی بهداشت گفت، حتی در بیمارستان‌ها، اجبار به کار با تجهیزات حفاظت فردی ناکافی یا لوازم بهداشتی به این معنی است که کارکنان پزشکی می‌توانند در حین ارائه مراقبت‌ها، بیماری‌ها را نیز دریافت کرده و منتقل کنند.
به گزارش OCHA، منابع پزشکی مگس‌های سفید و لاروهای آن‌ها را روی زخم‌ها گزارش کرده‌اند که می‌توانند خطر آسیب بافتی و عفونت باکتریایی را داشته باشند.

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *