بیماری اچ پی وی چیست؟ از علائم تا درمان

HPV یا زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده منتقل می شود. این بیماری می تواند در مردان و زنان رخ دهد و در بیشتر موارد بدون علامت است. با این حال، برخی افراد دچار زگیل تناسلی می شوند که به صورت برجستگی های گوشتی و کوچک در ناحیه تناسلی یا مقعد ظاهر می شوند. در موارد نادر، HPV می تواند منجر به سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، سرطان فرج، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و سرطان گلو شود. بیماری HPV چیست؟ از علائم تا درمان

در جامعه مدرن به دلیل افزایش روابط کنترل نشده، خطر ابتلا به این بیماری نیز افزایش یافته است. به همین دلیل برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چگونه می توان HPV یا زگیل تناسلی (HPV) را کنترل و از آن پیشگیری کرد؟ آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • ویروس HPV چیست؟
  • علائم HPV
  • انواع بیماری HPV
  • انواع سرطان ناشی از HPV
  • تشخیص HPV
  • درمان های فعلی برای بیماری HPV
  • پیشگیری از بیماری HPV
  • واکسن گارداسیل

ویروس HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عامل بیماری به همین نام است که اغلب در اثر روابط جنسی آلوده ایجاد می شود. این ویروس با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن بیمار باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان می شود. متاسفانه باید بگوییم که تاکنون هیچ راه حلی برای درمان این بیماری پیدا نشده است. بنابراین فقط می توان آن را کنترل کرد. البته باید بدانید که می توان با واکسیناسیون احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش داد.

مقاله پیشنهادی: معرفی چای ضد عفونت ویروسی

علائم HPV

بسیاری از ویروس های HPV پس از ورود به بدن و آلوده کردن فرد، هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند. با این حال، برخی دیگر به صورت توده هایی با اندازه های مختلف ظاهر می شوند که شبیه گل کلم هستند و روی واژن یا آلت تناسلی مرد تشکیل می شوند.

جالب است بدانید که زگیل تناسلی می تواند هفته ها، ماه ها و سال ها پس از ورود ویروس به بدن ظاهر شود. به طور کلی می توان گفت که ظاهر زگیل تناسلی بسیار متنوع است. این توده ها در اندازه های مختلف به صورت تکی یا گروهی صاف یا غیرصاف رشد می کنند و خیانت کننده این بیماری هستند. یکی دیگر از علائمی که افراد مبتلا به HPV می توانند تجربه کنند سرطان است. یکی از شایع ترین انواع سرطان مرتبط با این بیماری سرطان دهانه رحم است.

ادامه مطلب  دلیل سکته در هر سنی

ویروس HPV

انواع بیماری HPV

بیش از ۲۰۰ نوع HPV وجود دارد که حدود ۴۰ نوع آن می تواند دستگاه تناسلی انسان را آلوده کند. این ویروس ها به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند:

۱- ویروس های HPV پرخطر

حدود ۱۴ نوع پرخطر HPV وجود دارد که می تواند باعث سرطان دهانه رحم، مقعد، فرج، واژن، آلت تناسلی، دهان و حلق شود. HPV16 و HPV18 دو نوع پرخطر HPV هستند که باعث ۷۰ درصد سرطان های دهانه رحم می شوند.

۲- ویروس های HPV کم خطر

حدود ۲۰ نوع کم خطر HPV وجود دارد که می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. HPV6 و HPV11 دو نوع HPV کم خطر هستند که باعث ۹۰ درصد زگیل های تناسلی می شوند.

انواع سرطان ناشی از HPV

ورود ویروس HPV به بدن می تواند باعث ایجاد برخی بیماری ها شود. البته این بدان معنا نیست که همه افراد مبتلا به این بیماری قطعا به سرطان مبتلا خواهند شد.

در زیر به برخی از شایع ترین انواع سرطان مرتبط با این بیماری نگاه می کنیم:

  • سرطان دهانه رحم (شایع ترین نوع)
  • سرطان مقعد
  • سرطان فرج
  • سرطان واژن
  • سرطان آلت تناسلی مردانه
  • سرطان دهان و حلق
  • سرطان حنجره

تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص HPV

تشخیص HPV به روش های مختلفی انجام می شود. در واقع می توان گفت برای اینکه پزشک به نتیجه نهایی برسد، باید چندین آزمایش مختلف انجام داد. ابتدا پزشک یک معاینه فیزیکی برای بررسی زگیل تناسلی یا سایر علائم انجام می دهد. سپس با آزمایش پاپ اسمیر سلول های دهانه رحم را بررسی می کند تا سلول های غیرطبیعی یا سرطانی را جستجو کند.

ادامه مطلب  شیوع بیماری‌ها در غزه در بحبوحه جنگ

تست DNA HPV یکی از بهترین آزمایش هایی است که برای بررسی این بیماری تجویز می شود. در این آزمایش آنها ویروس را در سلول های دهانه رحم یا واژن جستجو می کنند. کولپوسکوپی معاینه دقیق تری از دهانه رحم با ذره بین است که گاهی اوقات توسط پزشک مورد نیاز است. در مراحل بعدی نمونه بافتی برای بررسی بیشتر با بیوپسی گرفته می شود تا تشخیص قطعی داده شود.

مطالب پیشنهادی: مکمل روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

درمان های فعلی برای بیماری HPV

از آنجایی که بیشتر افراد پس از ایجاد زگیل تناسلی متوجه می شوند، اکثر درمان های موجود بر روی از بین بردن زگیل ها تمرکز دارند. از مهم ترین درمان های موجود برای بیماری HPV می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارودرمانی

دارو درمانی یکی از مهم ترین راه های رهایی از زگیل تناسلی است. در این روش زگیل ها با استفاده از داروهایی مانند محلول پودوفیلوکس، اسید تری کلرواستیک، ایمیکیمود و اسید سالیسیلیک برداشته می شوند.

سرما درمانی

سرما درمانی یا سرما درمانی یکی از جدیدترین روش های درمانی موجود در پزشکی است. در این روش از گاز نیتروژن برای تامین سرمای لازم برای از بین بردن این توده ها استفاده می شود. توجه داشته باشید که ممکن است پس از چندین سال انجام این درمان، به جای زگیل، تاول مشاهده کنید.

لیزر درمانی

خوشبختانه باید بگوییم که امروزه با پیشرفت های عظیم در لیزر درمانی، طیف وسیعی از بیماری ها را می توان با استفاده از این فناوری درمان کرد. برای از بین بردن زگیل تناسلی، از لیزر مادون قرمز یا پلاسما برای سوزاندن توده استفاده می شود. این روش به عنوان یکی از موثرترین روش های درمان این عارضه شناخته می شود.

عمل

جراحی یکی دیگر از روش های درمانی زگیل تناسلی است. این روش بیشتر در مواقعی استفاده می شود که اندازه زگیل بسیار بزرگ باشد و با روش های دیگر ذکر شده قابل برداشتن نباشد.

پیشگیری از HPV با واکسن گارداسیل

پیشگیری از بیماری HPV

اگر می خواهید هرگز به HPV مبتلا نشوید، مهم است که مراقب زندگی جنسی خود باشید. سعی کنید تا حد امکان از روابط چند همسری دوری کنید. هنگام رابطه جنسی از محصولات بهداشتی مانند کاندوم استفاده کنید. یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن گارداسیل است. کارشناسان توصیه می کنند که این واکسن قبل از شروع رابطه جنسی تزریق شود.

تست پاپ اسمیر یکی دیگر از آزمایشاتی است که می توان به طور منظم برای جلوگیری از بروز این بیماری و تشخیص به موقع آن انجام داد.

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل یک واکسن موثر و ایمن برای پیشگیری از انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این واکسن در دو نوع با ظرفیت ۴ و ۹ موجود است. واکسن نوع ۴ از بدن در برابر ۴ نوع HPV که باعث ۷۰ درصد سرطان دهانه رحم و ۹۰ درصد زگیل تناسلی می شود محافظت می کند. واکسن‌های نوع ۹ همچنین از بدن در برابر ۵ نوع HPV محافظت می‌کنند که باعث ۲۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم و ۱۰ درصد زگیل‌های تناسلی، علاوه بر ۴ نوع HPV موجود در نوع ۴ می‌شود.

ادامه مطلب  این علائم سکته مغزی را بشناسید!

توجه داشته باشید که واکسن گارداسیل برای پسران و دختران ۹ تا ۲۶ سال توصیه می شود. این واکسن به طور کلی بی خطر است. با این حال، کسانی که تزریق می کنند ممکن است عوارض جانبی مانند درد، قرمزی و تورم در محل تزریق را تجربه کنند.

مطالب پیشنهادی: دمنوش های مفید برای سیستم ایمنی بدن

آخرین کلمه

در این مقاله شما را با ویروس HPV و بیماری های مرتبط با آن آشنا کرده ایم و گفته ایم که این ویروس با تاثیر بر سیستم ایمنی چه علائمی را در فرد ایجاد می کند. در صورت ابتلا به این بیماری لازم است در کنار سایر روش های درمانی از رژیم غذایی درمانی نیز برای کمک به تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید. برای دریافت رژیم غذایی مناسب می توانید به کمک کارشناسان ما در رژیم غفاری اعتماد کنید.

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *