مصرف کورتون چه عوارضی دارد ؟

کورتون ها مجموعه ای از داروهایی هستند که برای کاهش التهاب و بهبود سیستم ایمنی در بیماری های مختلف استفاده می شوند.از آنجایی که مصرف هر دارویی می تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد، همواره این سوال مطرح می شود که مصرف کورتون چه عوارضی دارد. ? اگر می خواهید پاسخ این سوال را بیابید، مطالعه این مقاله به شما کمک می کند. عوارض مصرف کورونت چیست؟

همانطور که کورتون ها در درمان بیماری ها موثر و مفید هستند، عوارض جانبی زیادی نیز دارند. به ویژه افزایش وزن ناخواسته یکی از مهم ترین عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها است. در زیر به مزایا و معایب استفاده از کورتیکواستروئیدها خواهیم پرداخت. مهمترین عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها عبارتند از:

  • افزایش اشتها و افزایش وزن ناخواسته
  • اختلالات فکری و روانی
  • مشکلات گوارشی
  • افزایش فشار خون و قند خون
  • اختلالات قاعدگی
  • پوکی استخوان
  • آب مروارید و گلوکوم
  • آتروفی عضلانی
  • افزایش خطر عفونت
  • اختلالات رشدی در کودکان و نوجوانان

عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها

کورتون چیست؟

قبل از اینکه در مورد عوارض کورتون صحبت کنیم، لازم است در مورد چیستی این دارو صحبت کنیم. کورتیکواستروئیدها گروهی از داروهای مصنوعی و مصنوعی هستند که نقش مهمی در تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن دارند. هورمونی به نام کورتیزول به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود و در پاسخ به استرس، التهاب و عوامل دیگر استفاده می شود.

کورتون ها همچنین به صورت مصنوعی در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله آسم، آرتریت، لوپوس و سرطان استفاده می شوند. مهمترین کاربرد کورتیکواستروئیدها کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن است. به همین دلیل در طب نوین جایگاه ویژه ای دارند.

مطالب پیشنهادی: بیماری های خود ایمنی و درمان آنها

انواع کورتیکواستروئیدها

انواع مختلفی از کورتیکواستروئیدها وجود دارد که بر اساس اثربخشی آنها تقسیم بندی می شوند. گلوکوکورتیکوئیدها و مینرالوکورتیکوئیدها دو دسته مهم از کورتیکواستروئیدها هستند که در ادامه به آنها می پردازید.

گلوکوکورتیکوئیدها

گلوکوکورتیکوئیدها دارای اثر ضد التهابی و سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند. این اثرات به دلیل افزایش تولید پروتئین هایی مانند آنتی اینترلوکین ۱ (IL-1) و ضد اینترلوکین ۶ (IL-6) است. IL-1 و IL-6 پروتئین های مهمی هستند که نقش مهمی در التهاب دارند.

لازم به ذکر است که گلوکوکورتیکوئیدها همچنین ممکن است تولید گلوکز کبدی را افزایش داده و جذب گلوکز بافتی را کاهش دهند. این نکته را به خاطر بسپارید؛ مصرف این دارو می تواند باعث افزایش قند خون شود. گلوکوکورتیکوئیدها خود به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کورتیکواستروئیدهای کوتاه اثر: این کورتیکواستروئیدها دارای اثرات ضد التهابی سریع هستند اما نیمه عمر کوتاهی دارند. این داروها معمولاً برای درمان علائم حاد بیماری هایی مانند آسم استفاده می شوند. این داروها شامل پردنیزولون، دگزامتازون و هیدروکورتیزون هستند.
  • کورتیکواستروئیدهای طولانی اثر: این کورتیکواستروئیدها اثرات ضد التهابی طولانی مدتی دارند و به همین دلیل نیمه عمر بیشتری دارند. کورتون ها همچنین برای درمان بیماری های مزمن مانند آرتریت روماتوئید استفاده می شوند. فلودروکورتیزون، متیل پردنیزولون و تریامسینولون در این دسته قرار می گیرند.
ادامه مطلب  پوست موز آشغال نیست ، آن را دور نریزید

مینرالوکورتیکوئیدها

مینرالوکورتیکوئیدها دسته مهمی از کتون ها هستند که دارای اثرات تنظیم کننده الکترولیت هستند. این اثرات به دلیل افزایش تولید آلدوسترون است. آلدوسترون هورمونی است که باعث افزایش جذب سدیم و دفع پتاسیم از بدن می شود. ناگفته نماند که این داروها در افزایش فشار خون نیز موثر هستند.

کورتون استفاده شده

کورتون ها برای درمان و کاهش علائم بسیاری از بیماری ها استفاده می شوند. از مهم ترین این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری های خود ایمنی: آرتریت روماتوئید، لوپوس، کولیت اولسراتیو و اسکلرودرمی
  • بیماری های آلرژیک: آسم، اگزما و آنافیلاکسی
  • بیماری های التهابی: سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون و آرتریت
  • بیماری های خونی: لوسمی، لنفوم و بیماری ویلسون
  • بیماری های پوستی: پسوریازیس، آکنه و سودوموناس آکوآگیگا
  • اختلالات چشمی: مانند ورم ملتحمه و سندرم شوگرن
  • بیماری های عفونی: سل، سندرم شوگرن و بیماری های خود ایمنی
  • سرطان ها: سرطان خون، سرطان سینه و سرطان ریه

مطالب پیشنهادی: رژیم غذایی ضد سرطان

عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها

عوارض کورتون یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در دنیای پزشکی است که نباید نادیده گرفته شود. به طور کلی عوارض این دسته از داروها به دو دسته عوارض بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می شوند. در زیر به بررسی این دسته از عوارض خواهیم پرداخت.

عوارض جانبی کورتون

عوارض جانبی کوتاه مدت

عوارض جانبی کوتاه مدت کورتیکواستروئیدها مجموعه ای از عوارض جانبی هستند که معمولاً طی چند هفته یا چند ماه پس از قطع مصرف از بین می روند. برخی از عوارض به شرح زیر است:

  • افزایش اشتها و افزایش وزن
ادامه مطلب  با نوشیدن روزانه این چای بدن سالم تری خواهید داشت!

کورتون ها می توانند باعث افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن شوند. این افزایش وزن معمولا در شکم و صورت اتفاق می افتد. به همین دلیل توصیه می شود افراد در حین مصرف این داروها رژیم غذایی و وزن خود را به دقت کنترل کنند. توجه داشته باشید که چاقی ناشی از مصرف این دارو در دراز مدت باقی خواهد ماند.

  • اختلالات فکری و روانی

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کورتیکواستروئیدها با تأثیر بر ترشح هورمون ها می تواند باعث اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی و بی خوابی شود. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

  • مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، اسهال و زخم معده از دیگر عوارض طولانی مدت مصرف کورتون هستند که نباید نادیده گرفته شوند. گاهی اوقات این علائم می توانند در دراز مدت بروز کنند. افزایش مصرف مایعات می تواند به کاهش بروز این عارضه کمک کند.

  • افزایش فشار خون و قند خون

مصرف کورتیکواستروئید می تواند فشار خون و قند خون را افزایش دهد. بنابراین اگر از این دسته از بیماری ها رنج می برید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • اختلالات قاعدگی

از دیگر عوارض استفاده از کورتون می توان به اختلالات قاعدگی اشاره کرد. باید گفت که این عارضه بسیار نادر است و در افراد محدود رخ می دهد.

عوارض جانبی طولانی مدت کورتیکواستروئیدها

برخی از عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها حتی پس از قطع مصرف نیز ممکن است رخ دهد و حتی گاهی بدتر می شود. این عوارض جانبی به عنوان عوارض جانبی طولانی مدت کورتیکواستروئیدها در نظر گرفته می شود. از جمله مهمترین عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوکی استخوان

مصرف کورتون ممکن است جذب کلسیم را کاهش دهد و در نتیجه منجر به پوکی استخوان شود. به همین دلیل افرادی که از این دارو استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر تحلیل استخوان قرار دارند. برای پیشگیری از این عارضه مصرف جدی مکمل ها و غذاهای حاوی ویتامین D و کلسیم توصیه می شود.

مطالب پیشنهادی: خواص پای مرغ در پوکی استخوان

فواید کورتیکواستروئیدها

  • آب مروارید و گلوکوم

جالب است بدانید در برخی موارد مصرف کورتون حتی باعث آسیب به چشم و افزایش خطر ابتلا به آب مروارید و گلوکوم می شود.

  • آتروفی عضلانی
ادامه مطلب  باطب سنتی میتونی یبوست رو درمان کنی!

آتروفی و ​​ضعف عضلانی از دیگر علائم مصرف طولانی مدت کورتون است. ورزش می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

  • افزایش خطر عفونت

در نتیجه سرکوب سیستم ایمنی توسط کورتون، خطر ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونی را می توان تا حد زیادی در کاربران افزایش داد.

  • اختلالات رشدی در کودکان و نوجوانان

یکی دیگر از عوارض نادر مصرف کورتیکواستروئید، نارسایی رشد در کودکان و نوجوانان است. توصیه می شود در چنین مواقعی از متخصصان تغذیه مشاوره بگیرید.

مطالب پیشنهادی: داروهای چاقی را بشناسید

چگونه عوارض استفاده از کورتون را کاهش دهیم؟

گاهی اوقات افراد به دلیلی نیاز به مصرف کورتون دارند. به همین دلیل باید برای کاهش عوارض این دارو اقدام کنند. از جمله مهمترین تصمیمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با پزشک مشورت کنید

از مصرف خودسرانه کورتیکواستروئیدها خودداری کنید. مقدار مصرف این داروها و همچنین مدت زمان مصرف باید توسط پزشک تعیین شود. بنابراین، فراموش نکنید که قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

  • تغذیه مناسب را جدی بگیرید

یکی از مهم ترین راه های کاهش عوارض کورتون، داشتن یک برنامه غذایی مناسب است. اگر به هر دلیلی نیاز به مصرف این داروها برای جلوگیری از عوارض جانبی به خصوص چاقی دارید، بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید. ما در مجموعه رژیم غفاری می توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم.

  • یک سبک زندگی سالم را هدایت کنید

پرهیز از نوشیدنی های الکلی، افزایش مصرف مایعات، دوری از تنباکو، خواب کافی و ورزش می تواند عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها را تا حد زیادی کاهش دهد.

نتیجه

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف کورتون پرداخته و اطلاعات لازم را ارائه کرده ایم. همانطور که گفته شد رژیم غذایی مناسب می تواند به کاهش این عوارض و بسیاری از مشکلات کمک کند. اگر به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می دهید و می خواهید پس از مصرف این داروها از افزایش وزن خودداری کنید، بهتر است هم اکنون با کارشناسان ما در گروه رژیم غفاری تماس بگیرید تا رژیم غذایی مناسبی برای شما در نظر گرفته شود.

مطالب پیشنهادی:

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *