مزایای ایمپلنت دیجیتالی

مزایای ایمپلنت دیجیتالی

به نقل از دکتر مصطفی حیدری

دانستن مزایای ایمپلنت دیجیتالی که روشی جدید برای ایمپلنت دندان‌ها است برای افرادی که میخواهند یک یا چند دندان خود را با روش ایمپلنت جایگزین کنند ضروری است. جراحی ایمپلنت دیجیتالی (Digital implant surgery) روشی است که از فناوری‌های نوین سه‌بعدی کامپیوتری برای بررسی استخوان فک و موقعیت اعصاب استفاده می‌کند.

در این روش دندان‌پزشک از خمیر برای گرفتن قالب استفاده نکرده و برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام جراحی ایمپلنت خواهد داشت، طوری که کمترین برش‌ها را در طول جراحی در استخوان فک ایجاد کند. طبیعی است که بیمار درد کمتری احساس می‌کند و همین دوره نقاهت کوتاه و آسان باعث خوشنودی وی خواهد شد.

در این روش بعد از انجام ایمپلنت، دندان‌ها به‌وسیله فک حمایت میشوند و فرد قادر است هر نوع خوراکی را مصرف کند، به مراقبت‌های ویژه نیاز نداشته و ماندگاری بالایی دارد.

تفاوت ایمپلنت دندان دیجیتالی با ایمپلنت معمولی چیست؟

ایمپلنت دیجیتال روشی است که به تازگی به علم دندانپزشکی راه یافته و در همین مدت کم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دلایل بی‌شماری وجود دارد که چرا اکثر افراد این روش را جایگزین روش سنتی ایمپلنت کرده اند.

درروش دیجیتال ابتدا اسکنی سه‌بعدی از فضای دهان تهیه می‌شود که نشان دهنده وضعیت استخوان فک و موقعیت اعصاب میباشد. در ادامه مناسب با فک هر فرد روکش دندان طراحی شده و محل دقیق قرارگیری پایه‌های ایمپلنت بررسی و تعیین می‌شود.

اما درروش معمولی ابتدا لثه فرد به‌وسیله جراحی باز شده پایه ها قرار داده میشوند سپس قالب‌گیری با خمیر انجام‌شده و در ادامه روکش دندان طراحی و نصب می‌شود.

در هنگام انجام جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال چون از قبل وضعیت فک بررسی شده و روکش ها طراحی شده‌اند، با چند جراحی کوچک که درد زیادی ندارند و بدون بخیه ترمیم میشوند روکش ها جایگذاری شده درنتیجه زمان موردنیاز برای بهبودی بسیار اندک خواهد بود.

ادامه مطلب  بهترین جراح بینی خانم در تهران [معرفی 10 تا از بهترین ها دکترها]

در حالی که درروش معمولی جراحی ایمپلنت لثه کاملا بریده شده، با ایجاد شکافی عمیق محل نصب پایه ایمپلنت مشخص شده سپس پایه کاشته می‌شود. بدیهی است که شکاف های بزرگ به زمان بیشتری برای ترمیم نیازمند اند و بیمار با تحمل درد بیشتر دوره نقاهت طولانی را نیز باید سپری کند.

C:\Users\MOD01\Desktop\implant-dis-avantajlari-ve-dezavantajlari.jpg

آشنایی با مراحل انجام ایمپلنت دیجیتالی

برای انجام ایمپلنت دیجیتال ابتدا دندان‌پزشک بیمار را معاینه کرده سپس از عکس‌برداری های پیشرفته و طراحی کامپیوتری و فناوری شبیه ساز برای ایجاد یک مدل فضایی و مجازی از دهان بیمار، طراحی پروتز و تعیین جنس و مشخصات پایه ایمپلنت استفاده می‌کند.

برآیند این سیستم‌ها یک Surgical guide)) یا راهنمای جراحی است که به دندان‌پزشک کمک می‌کند تا ایمپلنت را دقیق‌تر جایگذاری کند. درواقع در این روش ابتدا پروتز طراحی می‌شود سپس برنامه‌ریزی برای کاشتن پایه ایمپلنت صورت می‌گیرد. در این روش دو راه برای کاشت پایه ایمپلنت وجود دارد:

۱٫اگر بیمار استخوان فک مناسب ایمپلنت داشته باشد جراح روش پانچ ایمپلنت را پیشنهاد می‌کند.

۲٫دندان‌پزشک می‌تواند بعد از طراحی پروتز با ایجاد چند برش کوچک پایه‌های ایمپلنت را در لثه قرار دهد که البته برش‌ها بسیار کوچک‌اند و به‌سرعت ترمیم می‌شوند.

مزایای ایمپلنت دیجیتالی

دقت کنید که هر دو روش ایمپلنت یعنی دیجیتال و معمولی ازنظر زیبایی و جلوگیری از تحلیل استخوان فک و اصلاح طرح لبخند مزیت یکسانی دارند اما روش دیجیتال ایمپلنت مزایای خاصی دارد که شاید وجود این مزیت‌ها باعث محبوبیت این روش در مدت‌زمانی کوتاه شده است.

مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دیجیتالی به‌طورکلی شامل:

  • داشتن ظاهر طبیعی دندان
  • دارای عملکردی مشابه با دندان اصلی
  • نیاز نداشتن به مراقبت‌های ویژه
  • حفظ ساختار استخوان فک و دوام بالای دندان‌ها پس از کاشت

مطالعاتی که توسط پژوهشگران انجام‌شده نشان میدهد که ایمپلنت دندان چیزی در حدود ۳۰ سال دوام و ماندگاری خود را حفظ خواهد کرد.

ادامه مطلب  بهترین دکتر جراحی فک در تهران [10 دکتر برتر در اردیبهشت 1401]

البته ذکر این نکته ضروری است که نمی‌توان مزایای ایمپلنت دیجیتالی را در چند جمله خلاصه‌وار بیان کرد زیرا مزیت‌های آن بی‌شمار است. برای مثال بی‌حسی که در این روش استفاده میشود به‌گونه‌ای است که به‌هیچ‌وجه بیمار در طول درمان احساس درد و ناراحتی ندارد.

طول درمان کوتاه و کاهش تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی

اکثر افراد هنگام مراجعه به دندانپزشکی استرس زیادی را متحمل میشوند. اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید بهتر است از روش دیجیتال ایمپلنت استفاده کنید زیرا طول درمان درروش معمولی برای کاشت ۲ ایمپلنت چیزی در حدود ۱۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد اما درروش دیجیتال زمان لازم برای کاشت ۲ ایمپلنت ۲۰ دقیقه است.

آرامش حین انجام جراحی

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم بی‌حسی موضعی استفاده‌شده در این روش به‌گونه‌ای است که فرد دردی احساس نمی‌کند علاوه بر این نداشتن نیاز به بخیه و کوتاه بودن زمان جراحی آرامش خاطر و آسودگی بیمار را حین جراحی فراهم می‌کنند.

به حداقل رسیدن خطا درروند کاشتن ایمپلنت

از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دیجیتالی همین مورد می‌باشد که پروسه کاشت به‌درستی انجام‌شده و خطابه حداقل می‌رسد. در این روش دندان‌پزشک با کمک فناوری‌های سه‌بعدی و مدل مجازی محل قرارگیری پایه را به‌درستی مشخص می‌کند تا به‌راحتی تاج دندان روی پایه قرارگیری. به همین دلیل در این روش نیازی به ترمیم و کوتاهی تاج دندان وجود ندارد.

اما درروش معمولی انجام ایمپلنت بعد از کاشت پایه تصمیم گرفته می‌شود که چه نوع تاجی روی آن قرار گیرد و حتی گاهی اوقات ممکن است تاج دندان برای پایه مناسب نباشد و کاشت به خطر بیافتد.

دقت بسیار بالا

هرچقدر دقت انجام یک روش بالاتر باشد به همان نسبت دوام و ماندگاری دندان‌ها افزایش مییابد. طبق تحقیقات صورت گرفته روش دیجیتال چیزی در حدود ۹/۰ درجه خطا دارد درصورتی‌که خطای روش معمولی ۳ تا ۶ برابر روش دیجیتال است.

ادامه مطلب  بهترین جراح بینی استخوانی در شیراز ( معرفی 8 دکتر معروف در 1401)

دقت بالای روش دیجیتال باعث شده موارد پیچیده‌ای که با استفاده از روش معمولی ایمپلنت قادر به انجام آن نبوده‌اند با استفاده از این روش کاشت ایمپلنت انجام دهند و از موهبت لبخندی زیبا بی‌نصیب نمانند.

آیا شرایط خاصی برای انجام ایمپلنت دیجیتالی وجود دارد؟

تمامی افرادی که میتوانند ایمپلنت معمولی انجام دهند قادر به انجام ایمپلنت دیجیتال نیز خواهند بود.

به‌طورکلی افراد زیر قادر هستند از ایمپلنت دیجیتالی استفاده کنند:

افراد دارای فشارخون بالا

این افراد به دلیل آن‌که درروش معمولی ممکن است دچار خونریزی شدید شوند نمی‌توانستند ایمپلنت کنند اما با استفاده از روش دیجیتال که کمترین تهاجم را دارد و با کوچک‌ترین برش‌ها و کمترین میزان خونریزی انجام می‌شود می‌توانند ایمپلنت کنند.

افراد سیگاری

اگر شما جزو آن دسته از افراد سیگاری هستید که لازم است ایمپلنت کنید اما قصد ندارید سیگار را ترک کنید استفاده از ایمپلنت دیجیتالی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

افراد مبتلابه بیماری دیابت

این افراد باید تمامی اطلاعات پزشکی خود را در اختیار دندان‌پزشک قرار دهند سپس با مشورت وی و پیروی از دستوراتش از این روش استفاده کنند.

افرادی که به خاطر کوتاهی استخوان فک برای انجام ایمپلنت نیاز به جراحی فک دارند.

افرادی که زخم‌های دهانی آن‌ها با تأخیر زیاد بهبود مییابد.

در مرکز تخصصی دندانپزشکی دکتر حیدری ارائه کلیه خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی در محیطی کاملا حرفه‌ای و بهداشتی صورت می‌گیرد. کلیه تجهیزات این مرکز از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اروپایی و ژاپنی تشکیل شده است. همه خدمات در مرکز دندانپزشکی دکتر حیدری مطابق با استادنداردهای روز دنیا و بالاترین کیفیت در اختیار شما عزیزان قرار دارد.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین متخصص دندانپزشکی در تهران از طریق شماره ۰۲۱۸۸۲۴۸۸۳۰ اقدام به تعیین نوبت نموده تا ویزیت شوید.

حتما ببینید

بهترین جراح بینی استخونی در شیراز

بهترین جراح بینی استخوانی در شیراز ( معرفی ۸ دکتر معروف در ۱۴۰۱)

امروزه افراد زیادی در شهرهای مختلف از جمله شیراز به دنبال جراحی های زیبایی مانند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *