دلیل نیامدن اب زن چیست

دلیل نیامدن اب زن چیست؟

خشکی واژن یکی از مشکلات اصلی زنان در زندگی است. بدن یک زن به طور طبیعی در دوران یائسگی گاهی در دوران قاعدگی و گاهی در دوران بارداری دچار خشکی واژن می شود. خشکی واژن مشکلات زیادی ایجاد می کند، اما قابل درمان است.

خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلف ایجاد می شود و می تواند تاثیر زیادی بر رابطه جنسی داشته باشد. اگر شما هم مشکل خشکی واژن دارید با ما در این مقاله همراه باشید تا بگوییم دلیل خیس نشدن واژن چیست؟ چگونه می توانید آن را درمان کرد؟ اگر درمان نشود چه عوارضی دارد؟ آیا راهی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد؟

اگر خشکی واژن دارید و می خواهید این عارضه را درمان کنید، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. می توانید بهترین متخصص زنان و ماماها را نزد پزشک خود بیابید و نوبت بگیرید. علاوه بر ویزیت های حضوری، پزشک شما مشاوره آنلاین، تلفنی یا پیامکی را نیز ارائه می دهد.

خشکی واژن چیست؟

واژن بخشی از اندام تناسلی زنانه است که نقش مهمی در تولید مثل و تنظیم هورمونی دارد. لایه نازکی از ترشحات دیواره داخلی واژن را می پوشاند. ترشحات واژن محیط واژن را قلیایی می کند تا اسپرم بتواند برای تولید مثل جنسی در واژن زنده بماند. ترشحات واژن نیز دیواره های آن را نرم کرده و آسیب های حین رابطه جنسی را کاهش می دهد.

استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که لایه داخلی واژن را نرم و متراکم می کند. خشکی واژن به دلیل کاهش سطح استروژن ایجاد می شود. با افزایش سن، دیواره واژن به دلیل تغییر در تولید هورمون نازک تر می شود. تغییرات هورمونی شایع ترین اما نه تنها علت هستند. خشکی واژن علامتی است که اغلب در زنان بعد از یائسگی دیده می شود. اگرچه ممکن است در هر سنی و به دلایل زیادی رخ دهد، اما خوشبختانه درمان های زیادی برای آن وجود دارد.

علائم خشکی واژن چیست؟

همانطور که گفته شد کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی منجر به کاهش ترشحات طبیعی واژن و سپس ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه لگن می شود. این مشکل همچنین می تواند یکی از علائم زیر را ایجاد کند:

  • احساس خارش واژن
  • سوزش واژن
  • تنگ شدن واژن
  • ایجاد زخم در واژن
  • درد واژن
  • عدم لذت در رابطه جنسی
  • درد هنگام مقاربت (دیس پارونیا)
  • خونریزی پس از نزدیکی
  • افزایش احتمال عفونت واژن

زنان در دوران یائسگی علاوه بر خیس‌نشدن واژن ممکن است هر کدام از علائم زیر را تجربه کنند؛

  • گرگرفتگی
  • تعریق شبانه
  • بی‌خوابی
  • تغییرات خلق‌وخو
  • خستگی
  • جوش و دانه‌های پوستی
  • عفونت ادراری
  • اختلال در حافظه

دلیل نیامدن اب زن چیست

علت خشکی واژن چیست؟ (نشانه خشکی واژن چیست)

شایع ترین علت خشکی واژن کاهش سطح استروژن است که اغلب در اثر یائسگی ایجاد می شود. استروژن توسط تخمدان ها تولید می شود و باعث ایجاد ویژگی های زنانه مانند رشد سینه و فرم بدن می شود. این هورمون همچنین نقش مهمی در چرخه قاعدگی و بارداری دارد. استروژن پوشش واژن را ضخیم، مرطوب و سالم نگه می دارد. با کاهش سطح استروژن، لایه داخلی واژن نازک و خشک می شود، خاصیت ارتجاعی آن نیز کاهش می یابد و به راحتی آسیب می بیند و مخاط آن از صورتی تا آبی دیده می شود. ما این تغییرات را به عنوان آتروفی واژن می شناسیم.

دلایل خشکی واژن شامل موارد زیر است:

  • زایمان
  • شیردهی
  • استرس بیش٬از‌حد
  • کاهش استروژن باعث خشکی واژن می‌شود که از علائم بهم ریختن هورمون زنانه است.
  • اقدامات درمانی برای سرطان‌ها مانند شیمی‌درمانی و پرتو درمانی در ناحیه‌ی لگن
  • ورزش‌های شدید
  • برداشتن تخمدان‌ها به روش جراحی.
  • استفاده از دارو‌های ضداستروژن که با صلاح‌دید پزشک متخصص زنان برای درمان سرطان و اندومتریوز به کار می‌روند مانند: Lupron و Zoladex.

در ادامه به طور مفصل به توضیح علت‌های خشکی واژن در شرایط و دوره‌های مختلف زندگی یک خانم پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

۱٫ علت خشکی واژن در حین رابطه چیست؟ (علت خشکی واژن در حین رابطه جنسی)

چرا واژن هنگام مقاربت خشک می شود؟ حدود ۱۷ درصد از زنان بین ۱۸ تا ۵۰ سال در حین مقاربت دچار این عارضه می شوند. مهمترین دلیل آن عدم تحریک جنسی کافی است. گاهی به دلیل عدم معاشقه، تحریک جنسی صورت نمی گیرد و واژن مرطوب نمی شود. گاهی اوقات فرد تحت استرس است و این حالت ناشی از استرس و اضطراب است. بنابراین علت درد در حین مقاربت می تواند خشکی واژن باشد.

ادامه مطلب  قیمت لیفت ابرو بدون جراحی چقدر است؟

چیزهای مختلفی می تواند بر روی واژن خیس شدن در حین رابطه جنسی تأثیر بگذارد. یکی از دلایل اصلی تغییر سطح استروژن و سایر هورمون ها است. تغییرات استروژن می تواند به دلیل یائسگی، زایمان یا استفاده از برخی داروها باشد. گاهی اوقات کمبود معاشقه یا استرس رابطه می تواند باعث خشکی شود. در این موارد می توانید از روان کننده استفاده کنید.

۲٫ علت خشکی واژن در زنان جوان چیست؟

مهم ترین مشکل زنانی که دچار خشکی واژن می شوند کمبود استروژن و احتمالا برخی عفونت ها است. علل کمتر شایع و سایر علل خشکی واژن در زنان جوان عبارتند از:

سندرم شوگرن: این یک بیماری خودایمنی است که غدد اشکی و بزاقی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث التهاب می شود. این اختلال همچنین می تواند پوشش داخلی واژن را ملتهب کرده و باعث خشکی شود.

داروهای آنتی هیستامین: عوارض جانبی داروهایی مانند دیفن هیدرامین که برای تسکین علائم سرماخوردگی و آلرژی و کاهش ترشحات استفاده می شود، شامل خشکی واژن و مشکلات ادراری است. البته این عارضه در همه افراد ایجاد نمی شود. همچنین با قطع مصرف دارو، رطوبت ناحیه تناسلی به حالت عادی باز می گردد.

داروهای ضد افسردگی: برخی از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی عبارتند از اختلال عملکرد جنسی که عبارتند از: خشکی واژن، کاهش میل جنسی و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم.

سیگار کشیدن: زنان سیگاری زودتر از سایر افراد یائسه می شوند، بنابراین خشکی واژن نیز در سنین پایین در این افراد رخ می دهد.

دوش واژینال: دوش واژن و استفاده از لوسیون های خاص و محصولات بهداشتی زنانه می تواند باعث این عارضه شود.

خشکی واژن یکی از علائم یائسگی زودرس است: تحقیقات نشان می دهد که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از زنانی که نزدیک به یائسگی یا بعد از یائسگی هستند این مشکل را تجربه می کنند، اما تنها ۲۰ درصد از آنها به دنبال درمان مشکل خود هستند.

دلیل نیامدن اب زن چیست

۳٫ علت خشکی واژن در ۴۰ سالگی چیست؟ (علت خشکی واژن بعد از یائسگی)

آتروفی واژن می تواند باعث درد و ناراحتی در حین رابطه جنسی شود و احتمال عفونت واژن را افزایش دهد. همچنین کاهش سطح استروژن باعث نازک شدن پوشش مجاری ادراری و در نتیجه احتمال تکرر ادرار و عفونت ادراری می شود. بنابراین یکی از مهم ترین علائم یائسگی خشکی واژن است.

این علائم به عنوان سندرم یائسگی یا GMS شناخته می شوند. پس از GMS، زنان ممکن است خونریزی بعد از رابطه جنسی یا سوزش و خارش واژن را تجربه کنند. این علائم قطعا می تواند بر لذت جنسی فرد و احساس او نسبت به خود تأثیر بگذارد.

البته هر خانمی در دوران یائسگی علائم متفاوتی را تجربه می کند و هر یک از علائم با شدت های متفاوتی برای افراد بروز می کند و هیچ دو نفر علائم مشابهی را تجربه نمی کنند.

 

۴٫ آیا خشکی واژن در دوران بارداری و جنسیت جنین مرتبط است؟ (علت خشکی واژن در بارداری چیست؟)

خیر خشکی واژن ربطی به جنسیت جنین ندارد. علت خشکی واژن در اوایل بارداری خیلی نگران کننده نیست. برخی از زنان ممکن است در دوران بارداری دچار خشکی واژن شوند. این وضعیت تا شیردهی ادامه دارد. در این مدت برای رابطه جنسی باید از روان کننده یا کاندوم استفاده کرد تا فرد احساس درد نکند. خوشبختانه پس از قطع شیردهی و برقراری تعادل استروژن، این وضعیت برطرف می شود.

ممکن است تعجب کنید که آیا خشکی واژن نشانه بارداری است؟ به طور معمول در دوران بارداری و تخمک گذاری، واژن به دلیل افزایش استروژن خشک نمی شود. در این دوره، مخاط دهانه رحم افزایش می یابد و ترشح مایع افزایش می یابد تا اسپرم به تخمک برسد. خشکی بعد از زایمان و در دوران شیردهی بیشتر است. دلیل این امر کاهش شدید استروژن و نازک شدن مخاط واژن است، اما گاهی اوقات این حالت به دلیل اختلالات هورمونی در اوایل بارداری نیز قابل مشاهده است.

۵٫ علت خشکی واژن بعد از پریود چیست؟ (علت خشکی واژن در دختران)

در طول قاعدگی، ممکن است به دلیل کاهش استروژن، کمی خشکی را تجربه کنید. گاهی اوقات استفاده از نوار بهداشتی علاوه بر بالا و پایین رفتن هورمون ها باعث خشکی می شود. به خصوص تامپون هایی که وارد دهانه رحم می شوند و خاصیت جذب رطوبت بالایی دارند می توانند چنین مشکلی را ایجاد کنند. اگر بعد از پریود احساس خشکی شدید می کنید، به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید. بنابراین علت درد واژن دختر ممکن است خشکی باشد.

ادامه مطلب  راهنمایی درباره میزان استفاده و مصرف تینت لب

علت خشکی واژن بعد از تخمک گذاری چیست؟

در طول چرخه قاعدگی، هورمون استروژن کاهش و افزایش می یابد. همانطور که رحم برای حمایت از تخمک بارور شده آماده می شود، سطح استروژن افزایش می یابد و بافت رحم ضخیم می شود. اگر تخمک بارور نشود، سطح استروژن کاهش می یابد. این افزایش و کاهش استروژن می تواند با خشکی واژن همراه باشد.

 

۶٫ علت خشکی واژن بعد از زایمان چیست؟ (علت خشکی واژن بعد از سزارین)

سطح استروژن و پروژسترون در دوران بارداری افزایش می یابد و باعث جدا شدن جفت می شود. اما پس از زایمان، استروژن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین در عرض ۲۴ ساعت به سطح استروژن قبل از بارداری می رسد. استروژن در دوران شیردهی باید کم باشد. اگر سطح استروژن افزایش یابد، در شیردهی اختلال ایجاد می کند. با کاهش شدید این هورمون، فرد دچار خشکی واژن می شود.

فرقی نمی کند زایمان طبیعی باشد یا سزارین. در هر صورت وقتی نوزاد از رحم خارج می شود، سطح استروژن در بدن کاهش می یابد. با کاهش سطح هورمون استروژن، واژن رطوبت خود را از دست می دهد و فرد ممکن است علائم دیگری مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه کند.

۷٫ آیا عفونت واژن عامل خشکی واژن است؟ (آیا خشکی واژن نشانه بیماری های مقاربتی است؟)

عفونت قارچی واژن می تواند با علائمی مانند خشکی، خارش، قرمزی و درد ظاهر شود. البته مشکلی به نام آتروفی واژن در دوران یائسگی با همین علائم رخ می دهد. علت آتروفی واژن کاهش استروژن است و می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم ادراری شود. اگر علائم مشابهی دارید، برای معاینه کامل به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر علت خشکی عفونت واژن باشد باید داروهای لازم برای رفع کامل عفونت تجویز شود.

دلیل نیامدن اب زن چیست

گاهی اوقات خشکی می تواند نشانه یک بیماری خاص مانند بیماری های مقاربتی باشد. معمولاً در چنین شرایطی علاوه بر خشکی، فرد دچار عوارض دیگری مانند خارش، درد، قرمزی یا تورم می شود. در صورت داشتن ناراحتی همراه با خشکی، باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم برای وجود بیماری های مقاربتی و عفونت ها را انجام دهد.

۸٫ علائم خشکی واژن و خونریزی چیست؟ (خشکی واژن و درد واژن)

معمولاً وقتی این حالت همراه با لکه بینی رخ می دهد، نشانه آتروفی واژن یا سندرم ادراری تناسلی یائسگی است. بسیاری از زنان این علائم را در نزدیکی یائسگی تجربه می کنند. به دلیل کمبود استروژن، مخاط واژن نازک و خشک می شود و باعث سوزش، خارش، لکه بینی، درد حین رابطه جنسی، تکرر ادرار و عفونت مجاری ادراری می شود.

هنگامی که واژن رطوبت خود را از دست می دهد، ممکن است درد واژن را احساس کنید. در عین حال ممکن است رابطه جنسی برای شما دردناک باشد و ممکن است بعد از رابطه جنسی لکه بینی داشته باشید. در این شرایط باید از روان کننده برای تسکین درد هنگام مقاربت استفاده کنید. اگر این مشکل ناشی از تغییرات هورمونی باشد، کرم استروژن واژینال یا سایر داروها می تواند مشکل را حل کند.

۹٫ علائم خشکی و سوزش واژن، خارش واژن و خشکی واژن با بوی واژن چیست؟

خشکی معمولا باعث سوزش واژن نمی شود، پس علامت سوزش واژن چیست؟ اما اگر علت آن عفونت واژن باشد، احتمال سوزش وجود دارد. صرف نظر از اینکه علت خارش واژن عفونت قارچی یا باکتریایی باشد، در هر مورد علائمی مانند خارش، سوزش، قرمزی و سوزش ادرار وجود دارد. در این شرایط می توان با درمان عفونت علائم را کاهش داد.

گاهی اوقات خشکی می تواند باعث خارش واژن در خارج و داخل واژن شود. اگر علت خشکی و خارش مصرف برخی داروها یا استفاده از محصولات بهداشتی زنانه باشد، با تعویض این محصول یا دارو می توان مشکل را برطرف کرد. استفاده از کمی روغن نارگیل می تواند به کاهش این علائم کمک کند.
اما گاهی اوقات علت خشکی و خارش مواردی مانند یائسگی یا تغییرات هورمونی است. در این شرایط پزشک استروژن را به صورت قرص یا کرم واژینال تجویز می کند.

ادامه مطلب  ایا لیزر برای افراد زیر ۱۸ سال ضرر دارد (بهترین سن)

اگر همراه با خشکی احساس می کنید که واژن شما بوی بدی می دهد، ممکن است عفونت واژن داشته باشید. عفونت واژن می تواند باکتریایی یا قارچی باشد. این عفونت معمولاً با علائم دیگری مانند خارش، ترشح غلیظ و احساس سوزش هنگام ادرار همراه است. با درمان عفونت و از بین بردن عامل باکتریایی، بوی بد واژن از بین می رود و خشکی آن نیز از بین می رود.

۱۰٫ آیا ژل شستشوی واژن باعث خشکی واژن می شود؟

انواع خاصی از ژل های شستشوی واژن می توانند بافت واژن را تحریک کرده و این مشکل را ایجاد کنند. ژل های بهداشتی برای بهداشت جنسی زنان ضروری است، اما باید حاوی کمترین میزان مواد شیمیایی باشد. در بیشتر موارد با تعویض ژل شستشوی واژن می توان مشکل را حل کرد. ممکن است به برخی از مواد تشکیل دهنده ژل شستشو حساسیت داشته باشید و جایگزینی محصول دیگری مشکل را حل می کند.

خشکی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورت مشاهده هر یک از تغییرات زیر در واژن، به متخصص زنان مراجعه کنید.

  • احساس سوزش
  • خارش واژن
  • خشکی در ناحیه تناسلی
  • درد در هنگام مقاربت.

با معاینه فیزیکی، پزشک می تواند تغییرات دیواره واژن را بررسی کند و سایر علل مانند عفونت را رد کند. نمونه ای از سلول ها یا ترشحات واژن نیز ممکن است جمع آوری و برای تشخیص عفونت آزمایش شود. هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که بتواند آتروفی را تشخیص دهد و پزشکان معمولاً از علائم برای تشخیص صحیح استفاده می کنند.

گاهی صحبت در مورد چنین مشکلاتی برای فرد ناراحت کننده و شرم آور است، اما پزشک برای تشخیص صحیح باید شرح حال دقیق بیمار را بداند.

برخی علت‌های خشکی واژن علائم خشکی واژن درمان خشکی واژن
یائسگی سوزش واژن کرم‌های موضعی واژن
زایمان خارش واژن درمان دارویی
شیردهی خونریزی بعد از نزدیکی درمان‌های خانگی
عفونت واژن مقاربت دردناک لوبریکانت
عوارض دارویی برخی از داروها احساس تنگی واژن هورمونی درمانی

درمان خشکی واژن چیست؟

توجه داشته باشید که درمان های زیادی برای خشکی واژن وجود دارد، اما درمان این عارضه فقط باید زیر نظر متخصص زنان و زایمان انجام شود. استفاده از کرم های موضعی واژینال، داروها و درمان های خانگی می تواند کمک کننده باشد.

آیا خشکی واژن خطرناک است؟ (عوارض خشکی واژن)

خشکی واژن به طور طبیعی در طول چرخه جنسی زنان رخ می دهد و جای نگرانی نیست. اما اگر با این زمان ها متفاوت است، باید آزمایش های لازم توسط متخصص زنان انجام شود، زیرا ممکن است نشان دهنده تغییرات در چرخه هورمونی زن باشد.

این عارضه می تواند باعث ایجاد ناراحتی در لگن و واژن شود. از دیگر عوارض آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش
  • عدم علاقه به رابطه جنسی
  • درد هنگام سکس
  • خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی
  • عفونت دستگاه ادراری (از بین نمی‌رود و یا دوباره عود می‌کند.)
  • خارش یا سوزش واژن.

خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که در بسیاری از موارد همراه با علائم دیگر ظاهر می شود. در این قسمت از مقاله می خواهیم در قالب چند پرسش و پاسخ به این سوال پاسخ دهیم که نشانه خشکی واژن در کنار علائم دیگر چیست؟

چگونه می توان از خشکی واژن جلوگیری کرد؟

برخی از اقدامات را می توان برای جلوگیری از خشکی واژن انجام داد. شامل؛

چند بار در هفته از مرطوب کننده واژن استفاده کنید

استفاده از روان کننده هنگام رابطه جنسی: از روان کننده های حاوی گلیسیرین استفاده نکنید. زیرا گلیسیرین واژن را بیشتر تحریک می کند.
قبل از رابطه جنسی معاشقه کنید تا مقاربت دردناک نباشد.
رابطه جنسی منظم داشته باشید. مقاربت منظم سلامت کلی واژن را بهبود می بخشد.

نتیجه گیری و راهنمای معاینه پزشک

خشکی واژن یکی از آن مشکلات آزاردهنده ای است که ممکن است برای هر خانمی پیش بیاید، اما خوشبختانه راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد. دلیل اصلی این مشکل کاهش سطح هورمون استروژن است که در زمان های مختلفی از زندگی خانم ها مثلا بعد از یائسگی یا بعد از زایمان و … اتفاق می افتد. اگر با وجود درمان های خانگی همچنان خشکی واژن دارید و نمی توانید رابطه جنسی خوبی داشته باشید، باید به متخصص زنان یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

حتما ببینید

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …

یک نظر

  1. blank

    مطالب این سایت همیشه جزو بهترینهاست ممنون از اینکه برای مخاطبتون وقت میذارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *