دلایل استفراغ در کودکان و راهکارهای خانگی

استفراغ در کودکان یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از مادران از دیدن آن در کودکان خود ناراحت و آزرده می شوند. به همین دلیل به دنبال راهکارهایی برای کاهش یا رفع کامل این عارضه هستند. توجه داشته باشید که استفراغ در کودکان همیشه به معنای بیمار بودن آنها نیست، اما اگر بیش از حد رخ دهد، می تواند نشانه بیماری باشد. خوشبختانه باید بگوییم که در نتیجه پیشرفت های فراوان در زمینه علم پزشکی، درمان این عارضه به راحتی در خانه امکان پذیر شده است. علل استفراغ در کودکان و درمان های خانگی

علت استفراغ در کودکان چیست؟

استفراغ در کودکان دفع ناگهانی و غیرارادی محتویات معده از طریق دهان و گلو است. استفراغ می تواند در هر سنی رخ دهد. دوران کودکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما استفراغ در کودکان کمی حساس تر از بزرگسالان است. در واقع می توان گفت که استفراغ می تواند نشانه بیماری باشد. در بیشتر موارد استفراغ در کودکان جای نگرانی ندارد و خود به خود می گذرد. اما اگر استفراغ شدید یا طولانی مدت باشد، می تواند منجر به کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت شود. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که علل استفراغ در کودکان چیست و چه عواملی باعث بروز این عارضه می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که استفراغ در کودکان می تواند علل مختلفی داشته باشد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت های ویروسی
  • مسمومیت غذایی
  • بیماری دریا
  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • آلرژی غذایی
  • مصرف داروهای خاص
ادامه مطلب  به جای شیمی درمانی از این گیاه استفاده کنید (قاتل سرطان)

دلایل استفراغ در کودکان چیست؟

درمان فوری و خانگی استفراغ

اگر می خواهید استفراغ فرزندانتان را در خانه سریع درمان کنید، مصرف مواد غذایی زیر ممکن است برای شما بسیار مناسب باشد.

۱- سرکه سیب

سرکه سیب مایعی ترش و تند است که از تخمیر سیب به دست می آید. سرکه سیب قرن ها به عنوان یک داروی سنتی و همچنین در آشپزی مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماده به دلیل خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی خود می تواند در درمان استفراغ ناشی از عفونت موثر باشد. اما استفاده از این سرکه توسط کودکان زیر یک سال به هیچ وجه توصیه نمی شود.

۲- پیاز و زنجبیل

پیاز و زنجبیل دو ماده طبیعی هستند که به طور سنتی برای درمان استفراغ استفاده می شود. توجه داشته باشید که پیاز و زنجبیل حاوی ترکیباتی هستند که می توانند به تسکین معده و کاهش حالت تهوع کمک کنند. تهیه چای زنجبیل و پیاز برای کودکان بالای ۴ سال که از این بیماری رنج می برند می تواند ایده خوبی باشد.

مطالب پیشنهادی: روش های کاهش حالت تهوع

۳- چای میخک

چای میخک یک نوشیدنی گرم و معطر است که از دم کردن گل میخک در آب تهیه می شود. میخک یک ادویه تند و تند است که قرن هاست در طب سنتی استفاده می شود. این چای می تواند به هضم غذا کمک کند و نفخ و سوء هاضمه را کاهش دهد. توجه داشته باشید که این چای برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی مفید است.

۴- دارچین و نعنا

نعنا و دارچین دو گیاه مفید در طب سنتی هستند که فواید درمانی زیادی دارند. به همین دلیل مورد توجه قرار می گیرد. توجه داشته باشید که تهیه چای نعنا و دارچین یا افزودن پودر نعنا و دارچین به غذای کودکان می تواند در درمان استفراغ بسیار موثر باشد.

ادامه مطلب  آیا شیر سویا برای شما خوب است؟

۵- دانه رازیانه

یکی از مهمترین خواص رازیانه رفع حالت تهوع است. دانه های رازیانه دانه های معطر و معطر گیاهی به نام رازیانه است که فواید زیادی برای بدن به ویژه برای دستگاه گوارش و هضم غذا دارد. استفاده از چای رازیانه می تواند در بهبود سیستم گوارش و کاهش حالت تهوع موثر باشد.

روشی برای درمان استفراغ در کودکان

۶- هسته هل

دانه های هل دانه های سیاه کوچکی هستند که در داخل غلاف هل قرار دارند. این دانه ها طعمی قوی و تند دارند و در طب سنتی به عنوان یک داروی گیاهی مفید برای معده شناخته می شوند. نوشیدن چای هسته هل می تواند برای درمان استفراغ کودکان و سایر مشکلات گوارشی مفید باشد.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان استفراغ در کودکان فرا رسیده است

همانطور که قبلا ذکر شد، در اکثر موارد استفراغ دوران کودکی قابل درمان است و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست. اما گاهی در کنار این عارضه یک سری علائم نیز مشاهده می شود که مراجعه به مراکز درمانی و پزشکان را ضروری می کند. مهمترین این علائم عبارتند از:

  • اگر استفراغ بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد.
  • کاهش ادرار
  • خشکی دهان و مخاط
  • گریه بدون اشک
  • بی حالی و خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • تشنج
  • اگر کودک شما دارای درجه حرارت بالا (بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد) است.
  • اگر استفراغ کودک شما خونی یا سبز است.
  • اگر کودک شما درد شدید شکم دارد.
  • اگر کودک شما بی حال یا گیج به نظر می رسد.
  • اگر کودک شما ناگهان دچار مشکل تنفسی شد.

مطالب پیشنهادی: درمان های خانگی برای گرفتگی معده

ادامه مطلب  پوست موز آشغال نیست ، آن را دور نریزید

نتیجه

در این مقاله به بررسی استفراغ در کودکان پرداختیم و نحوه درمان این عارضه در خانه را بیان کردیم. یکی از مهم ترین علل استفراغ در کودکان تغذیه نامناسب است. به همین دلیل لازم است به تغذیه فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشید. اگر کودک شما دچار سوء هاضمه است و در حال کاهش یا افزایش وزن است، کارشناسان ما در رژیم غفاری می توانند به علاقه مندان در تنظیم یک رژیم غذایی مناسب کمک کنند.

حتما ببینید

blank

نادرترین عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟ + فواید آن

داشتن اندامی زیبا و تراشی شده آرزوی هر فردی است و کمتر کسی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *