علائم درآوردن دندان شیری اطفال

علائم درآوردن دندان شیری اطفال

دندان‌های شیری معمولا در کودکان از ۶ ماهگی تا ۱۲ ماهگی شروع می‌کنند به رشد کردن اما در بعضی از کودکان ممکن است خیلی زودتر و یا دیرتر دربیایند. بعضی کودکان در ابتدای تولد برآمدگی‌هایی روی لثه خود دارند که ممکن است با دندان شیری اشتباه گرفته شود، به این برآمدگی‌ها پیش دندان می‌گویند. بر اساس تحقیقات دیر یا زود درآمدن دندان ارثی است یعنی مربوط به ژن‌ها است و بستگی به این دارد که والدین در زمان کودکی در چه زمانی دندان درآورده‌اند.

مطلب مرتبط: مطب ایمپلنت اقساطی تهران

دندان شیری از ابتدای رشد تا افتادن و جایگزین شدن

کودکان جمعا ۲۰ تا دندان شیری دارند که از ۶ تا ۱۲ ماهگی شروع به درآمدن می‌کنند ابتدا دندان‌های پایین وسطی شروع به بیرون آمدن از لثه‌ها می‌کنند و سپس از ۸ تا ۱۲ ماهگی دندان‌های وسط بالایی بیرون می‌آیند و بعد به ترتیب دندان‌های جانبی و دندان‌های مولار که معمولا تا ۳ همه‌ی ۲۰ تا دندان کودک رشد می‌کند. از ۲۰ دندان شیری ۸ تا از آن‌ها دندان‌های آسیاب ۴ تا دندان نیش و ۸ تا دیگر دندان اگزوریو یا دندان‌های جلویی هستند که هر کدام نقش متفاوتی دارند.

از ۶ سالگی تا ۱۲ سالگی دندان‌های شیری شروع می‌کنند یکی یکی به لقه شدن و افتادن. دندان‌ها به همان ترتیبی که در ابتدا ظاهر می‌شدند، می‌افتند. یعنی ابتدا دندان‌های پایین وسطی، سپس دندان‌های وسطی بالا، بعد دندان‌های جانبی و در آخر دندان‌های مولار می‌افتند.

وقتی دندان شیری شروع به لقه زدن می‌کنند نباید سعی کنید که با فشار آن را دربیارید زیرا این کار فقط درد کودک را افزایش می‌دهد، باید اجازه دهید تا دندان ها با روند طبیعی خود بیفتند و دندان دائمی از زیر آن رشد کند و بیرون بیاید، در طی وقتی که دندان واقعی از زیر دندان شیری رشد می‌کند آرام آرام دندان شیری را به سمت بیرون حل داده و باعث لقه زدن و در نهایت افتادن آن می‌شود‌.

ادامه مطلب  پول تو جیبی کودک هفتگی یا ماهانه؟

وقتی دندان شیری می‌افتد امکان دارد کمی خونریزی داشته باشید این خونریزی در صورتی که کم و موقتی باشد نرمال است و نیاز به نگرانی ندارد ولی در غیر این صورت باید به دندان پزشک مراجعه شود.

بهترین مرکزشرق ایمپلنت تهران

علائم درآوردن دندان

blank

شکل قرارگیری دندان شیری و دائمی از حدود ۱۳ سالگی به بعد

۱.بی‌قراری و گریه

به دلیل فشاری که دندان در حین رشد به بافت نرم لثه وارد می‌کند ممکن است لثه‌ها درد کنند یا خارش پیدا کند. برای آرام کردن بچه می‌توان از اسباب بازی های مخصوص که از مواد ویژه‌ای ساخته شده‌اند و هیچ ضرری برای بچه ندارند استفاده کرد و یا می‌توان با پارچه‌ای کاملا تمیز و مرطوب لثه‌های کودک را ماساژ داد تا درد و خارش را کمتر کند، همچنین داروهایی نیز برای تسکین درد وجود دارد که می‌توان از آنها نیز کمک گرفت.

بی‌قراری و گریه برای بچه‌هایی که تازه دندان‌های شیری آن‌ها رشد می‌کند طبیعی است ولی به شرطی که این بی‌قراری بیش از حد نباشد، در صورت گریه‌ی بیش از حد باید به دندان پزشک مراجعه شود تا از عفونت لثه و سایر بیماری‌های رایج اطمینان حاصل شود.

بهترین درمانگران دندانپزشک شرق تهران

۲.تب

تب یکی از علائم شایع برای این دوران است. در حین رشد دندان شیری به دلیل وارد شدن فشار به لثه، سیستم ایمنی حساس می‌شود و باعث بالا رفتن دمای طبیعی بدن می‌شود. البته دمای بدن باید حداکثر تا ۳۸ درجه بالا برود و دمای بیشتر از ۳۸ درجه می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌های دیگر باشد.

میتوان گفت تب یک واکنش اولیه برای انواع عفونت‌ها است و می‌تواند نشان دهنده‌ی سرماخوردگی و عفونت‌ها و سایر بیماری ها باشد و اگر دما بدن از حد مشخص شده فراتر رفت می‌تواند منجر به تشنج شده و بسیار خطرناک باشد پس باید در حین مشاهده‌ی بالا رفتن دمای بدن کودک هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

ادامه مطلب  چرا بچه ها باید زیاد پرتقال بخورند؟

۳. افزایش ترشح بزاق

یکی دیگر از علائم قابل توجه رشد دندان شیری، افزایش ترشح بزاق است که به دلیل رشد دندان‌ها ترشح آن تحریک می‌شود‌. در این دوران به حدی ترشحات دهان زیاد می‌شود که ممکن است از دهان کودک به صورت و لباس‌های او بریزد. بزاق ماده‌ای در دهان است که دارای آنزیم‌ها و آب و مواد دیگر است، آنزیم ها در از بین بردن باکتری‌های دهان نقش دارند. بنابراین افزایش بزاق دهان ضرری برای کودک ندارد.

۴. افزایش سرفه، عطسه و استفراغ

افزایش ترشحات بینی و حلق باعث سرفه و عطسه در کودک می‌شود. فشاری که در حین رشد دندان به لثه وارد می‌شود باعث وارد شدن فشار به اعصاب فک و دهان و به دنبال آن باعث تحریک سینوس‌ها می‌شود، تحریک سینوس‌ها نیز ترشحات بینی و حلق را افزایش می‌دهند.

باید توجه داشت که سرفه و عطسه ناشی از رشد دندان شیری موقتی است و اگر کودک شما بیش از حد و در زمان طولانی عطسه و سرفه داشته باشد امکان دارد به دلیل سرما خوردگی یا بیماری دیگری باشد و نیازمند مراجعه به پزشک می‌باشد.

۵.دست بردن مداوم به دهان

در دوران رشد دندان شیری کودک دست و هر چیزی مثل اسباب بازی و… را به دهان می‌برد دلیل این‌ کار خارش گونه و لثه‌ها است برای کمک به کاهش خارش می‌توانید از اسباب بازی خنک کننده، ماساژ لطیف لثه‌ها و داروی مخصوص تسکین دهنده‌‌ی درد دندان استفاده کنید. توجه استفاده از دارو نیازمند مشورت پزشک می‌باشد.

۶. افزایش یا کاهش اشتها

در برخی کودکان در آوردن دندان باعث کاهش اشتها و در برخی باعث افزایش اشتها می‌شود. در این دوران توصیه می‌شود از غذاهای نرم مثل فرنی، سوپ و … استفاده شود.

ادامه مطلب  دلایل ادرار نکردن نوزاد چیست؟

روش‌های مراقبت از دندان شیری

blank

همانطور که گفته شد به دلیل اهمیت دندان‌های شیری باید به خوبی از این دندان‌ها مراقبت شود بنابراین باید مراقبت زود هنگام و از همان اول شروع شود. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از روش های مراقبت می‌پردازیم:

استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب می‌تواند در این امر مفید باشد. دندان‌ها را باید به طور مرتب با مسواک بشویید و مسواکی که برای این کار استفاده می‌شود باید مسواک نرم و با سر کوچک باشد تا به لثه‌های کودک آسیب وارد نکند و باعث ایجاد زخم نشود. خمیر دندانی که برای شستن دندان بچه‌ها استفاده می‌شود باید خمیر دندان بدون فلوراید باشد چرا که بچه‌ها تا حدودا ۲ سالگی نمی‌توانند تف کنند بنابراین این امکان وجود دارد که خمیر دندان را ببلعند.

مصرف شیرینی‌جات باید برای بچه‌ توسط والدین محدود شود زیرا مصرف زیاد شیرینی‌جات باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. مراجعه‌ی منظم به دندان ‌پزشک نیز برای بررسی دندان‌ها الزامی می‌باشد تا از پوسیدگی‌های احتمالی و بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری شود.

چند راه پیشگیری از پوسیدگی دندان

  • برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مصرف متعادل و کم شیرینی‌جات بسیار حائز اهمیت است. زیرا شیرینی‌ها اغلب به دندان ها می‌چسبند و باکتری‌هایی که در روی دندان زندگی می‌کنند از این شیرینی تغذیه می‌کنند و باعث پوسیده شدن دندان می‌شوند.
  • مصرف ویتامین Cو آنتی اکسیدان برای سلامت لثه‌ها ضروری است. ویتامین Cمورد نیاز بدن را می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات تامین کرد هویج، پرتقال و میوه های به رنگ نارنجی به مقدار قابل توجهی ویتامینC دارند. آنتی اکسیدان‌ها نیز به مقدار قابل توجهی در سبزیجات یافت می‌شوند. بنابراین مصرف سبزیجات و میوه‌ها برای سلامت دندان‌های شیری کمک زیادی می‌کند.

حتما ببینید

دلایل ادرار نکردن نوزاد چیست؟

دلایل ادرار نکردن نوزاد چیست؟

عادات ادرار هنگام ادرار در نوزادان: باید بدانید که ادرار در نوزادان بسیار زیاد است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *