چه کسانی بیشتر در معرض بیماری های قلبی هستند؟

چه کسانی بیشتر در معرض بیماری های قلبی هستند؟

امروزه بسیاری از ما افرادی را در اطراف خود مشاهده می‌کنیم که به انواع بیماری قلبی مبتلا هستند. این مسئله باعث نگرانی ما می‌شود که آیا قرار است دچار بیماری قلبی شویم و یا عزیزان ما در معرض بیماری قلبی هستند؟ اگر اینطور است چه باید کرد و چگونه می‌توان شانس ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داد؟ برای دریافت پاسخ این سؤالات این بخش را تا انتها بخوانید. در این راهنما توضیح داده‌ایم که چه کسانی بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند و در این صورت چه اقدامی باید انجام دهند. با ما همراه باشید.

علل ایجاد بیماری های قلبی

عوامل زیادی هستند که می‌توانند باعث بیماری قلبی شوند، از جمله مهم‌ترین علل ایجاد بیماری قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سن
  • یائسگی
  • فشار خون
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • چاقی
  • مصرف دخانیات
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی

افزایش سن

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مطمئناً با سن مرتبط است. سکته قلبی در افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال بیشتر است. همچنین بیشتر بیماری‌های قلبی در این سن خود را نشان می‌دهند. از آنجایی که نمی‌توان از روند افزایش سن جلوگیری کرد، باید سبک زندگی را اصلاح کرد و همچنین چکاپ های پزشکی را جدی گرفت. یکی از مواردی که می‌تواند به کاهش خطرات قلبی مثل سکته قلبی در سن بالا انجام داد، سبک زندگی سالم و انجام منظم آزمایشات است تا در صورت ابتلا بتوان در زمان درست درمان را شروع کرد.

به خصوص اگر عزیزان شما دارای بیماری زمینه‌ای هستند، انجام اکو قلب و نوار قلب در منزل توصیه می‌شود.

یائسگی

خطر قلبی عروقی برای زنان و مردان متفاوت است و جنسیت یک عامل خطر واقعی است. مردان به طور طبیعی در معرض فشار خون و ضربان قلب بالاتر هستند و بنابراین بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی هستند. در زنان، این خطر در مراحل مختلف زندگی تغییر می‌کند: در سنین باروری، هورمون‌های استروژن که بدن به طور منظم در طول چرخه قاعدگی تولید می‌کند، اثر محافظتی بر قلب و عروق دارد.

در دوران یائسگی، تولید هورمون استروژن متوقف می‌شود و خطر ابتلا به یک بیماری قلبی عروقی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، تا جایی که تفاوت‌ها در مقایسه با جنسیت مرد تا حد ناپدیدشدن کاهش می‌یابد. زنان بالای شصت سال، در دوره بیشترین آسیب‌پذیری قلبی عروقی، سهم قابل توجهی از بیماران را در جمعیت عمومی تشکیل می‌دهند، به همین دلیل است که ترویج فرهنگ پیشگیری از قلب زنان برای افزایش آگاهی زنان در این زمینه ضروری است.

فشار خون

فشاری که از ۱۳۰ میلی متر جیوه برای سیستولیک و ۸۰ میلی متر جیوه برای دیاستولیک تجاوز نکند، مطلوب در نظر گرفته می‌شود. مقدار فشار خون به طور معمول در طول روز متفاوت است: صبح ها با تلاش، احساسات، سرما یا درد افزایش می‌یابد و با گرما، استراحت و خواب کاهش می‌یابد . وقتی فشار خون از مقادیر ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه فراتر می‌رود، بدون توجه به سن و سایر شرایط پاتولوژیک همراه، از فشار خون بالا صحبت می‌کنیم. فشار خون زمانی ایجاد می‌شود که دیواره رگ های بزرگ خاصیت ارتجاعی طبیعی خود را از دست داده و سفت می‌شود که در نهایت عروق خونی کوچکتر باریک می‌شوند. فشار خون بالا به قلب فشار وارد می‌کند، می‌تواند اندازه آن را افزایش دهد و کارایی آن را کاهش دهد. به همین دلیل است که افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته هستند.

ادامه مطلب  خط چشم؛ بایدها و نبایدها

کلسترول بالا

کلسترول اضافی یا هیپرکلسترولمی در خون می‌تواند برای قلب، عروق و مغز بسیار مضر باشد.در سطح شریان‌ها، کلسترول می‌تواند به پوشش داخلی رگ‌ها آسیب برساند و باعث ایجاد یک سری پدیده‌های پیش‌رونده شود. با کلسترول بالا دیواره رگ‌ها سفت‌تر می‌شوند. اگر عروق کرونر (شریان‌های قلب) تحت تأثیر قرار گیرند، خطر انفارکتوس میوکارد بسیار زیاد است. در افراد سیگاری، آسیب عمدتاً روی دیواره‌های آئورت ایجاد می‌شود و به شکل‌گیری آنوریسم یا شریان‌های اندام تحتانی کمک می‌کند.

دیابت

دیابت یا قند خون یکی از عوامل خطر برای ایجاد بیماری قلبی است. دو نوع دیابت وجود دارد:

  • دیابت نوع ۱ یا وابسته به انسولین که حدود ۱۰ درصد از دیابتی ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • دیابت نوع ۲ یا غیر وابسته به انسولین که حدود ۹۰ درصد از دیابتی ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اغلب با اضافه‌وزن مرتبط است.

علل دیابت نوع ۱ اساساً ژنتیکی هستند. دیابت نوع دوم به سن، سابقه خانوادگی و عادات ناسالم مانند سبک زندگی کم تحرک، رژیم غذایی بسیار غنی از قند و چاقی بستگی دارد. دیابت بیماری مهمی است که در تمام نواحی و به ویژه در شریان‌های کرونری، کاروتید و اندام تحتانی (آسیب ماکرو عروقی ) و در شریان‌های چشم، کلیه و سیستم عصبی محیطی (آسیب میکروواسکولار) عوارض عروقی ایجاد می‌کند . ). بیماری عروقی دیابتی عموماً گسترده تر، شدیدتر از افراد غیر دیابتی است و به همین علت تشخیص زود هنگام بیماری قند خون بسیار مهم است.

چاقی

اضافه‌وزن پیش ساز چندین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت است. پوند اضافی باعث می‌شود که قلب حتی برای انجام عملکردهای طبیعی بیش از حد کار کند. ارزیابی صحیح خطرات قلبی عروقی شامل ارزیابی شاخص توده بدنی (BMI) و اندازه‌گیری دور کمر است. شاخص توده بدن از طریق فرمول وزن (به کیلوگرم) / قد (بر حسب متر) به دست می‌آید: مقادیر بین ۲۵-۲۹٫۹ وضعیت اضافه‌وزن را توصیف می کنند، در حالی که مقادیر بالای ۳۰ شرایط چاقی را تشکیل می‌دهند.

ادامه مطلب  ترفند‌های آرایش فصل پاییز کدام‌اند؟

شواهد علمی نشان می‌دهد که توزیع چربی در بدن در پیش‌بینی خطر قلبی نیز اهمیت دارد: برای شاخص توده بدنی یکسان، افراد با ساختار بدنی «سیب»، با تجمع چربی احشایی، بیشتر از افرادی که در معرض خطر هستند قرار دارند. شکل بدن “گلابی” با تجمع روی ران‌ها و باسن. در نهایت، اهمیت عامل زمان را نباید دست کم گرفت. زندگی با اضافه‌وزن برای سال‌ها یا دهه‌ها می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت عروق و عروق کرونر در بزرگسالی بگذارد.

مصرف دخانیات

سیگارکشیدن علاوه بر شروع تومورهایی مانند سرطان ریه، عامل خطر بسیار مهم قلبی عروقی به ویژه در جوانان است. سیگار میزان اکسیژنی که به قلب می‌رسد را کاهش می‌دهد، فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد، با افزایش انقباض عروق و اسپاسم به شریان‌ها آسیب می‌رساند و باعث بیماری آترواسکلروتیک می‌شود. همه اینها شانس سکته مغزی یا حمله قلبی، پیشرفت آرتریوپاتی اندام تحتانی را افزایش می‌دهد و مهم‌ترین عامل خطر برای تشکیل و پیشرفت آنوریسم آئورت شکمی است.

مصرف مشروبات الکلی

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند باعث افزایش فشار خون، نارسایی قلبی و سکته شود. همچنین با تری گلیسیرید بالا، ضربان قلب نامنظم، چاقی و سرطان مرتبط است. مطالعات نشان داده است افرادی که یک نوشیدنی در روز می‌نوشند ممکن است کمتر در معرض خطر باشند. با این حال، برای افرادی که الکل نمی‌نوشند شروع به نوشیدن الکل کنند و یا مصرف الکل را افزایش دهند.

اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی یا کلسترول بالا دارید، کاهش سایر عوامل خطر مهم‌تر است. هر سال سطح کلسترول خود را آزمایش کنید. مقادیر خود را از جمله فشار خون، BMI، دور کمر و هموگلوبین A1c بدانید. حتماً سالانه برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا سابقه خانوادگی بر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر دارد؟

سابقه خانوادگی این یکی از عوامل مستعدکننده است، اگرچه باید تأکید کرد که ژنتیک بیماری‌های عروقی بسیار پیچیده است، ژن‌های زیادی دخیل هستند برای مثال، ژن‌هایی که در متابولیسم چربی، در ایجاد خون بالا یا پایین دخالت می‌کنند. آنچه مسلم است این است که داشتن یک سری از بستگان نزدیک که در سنین نسبتاً جوان به بیماری قلبی مبتلا شده‌اند

(زیر ۵۵ سال برای مردان و زیر ۶۰ سال برای زنان ) با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است. در این صورت باید پیش از این سن و قبل از ابتلا به فکر پیشگیری و شناسایی زودهنگام باشید.

چگونه از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنیم؟

وجود همزمان چندین عامل خطر به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. از آنجایی که نمی‌توان برای عوامل خطر غیرقابل‌تغییر احتیاط کرد، شناخت و درمان عوامل خطر قابل‌تعدیل یکی از مهم‌ترین اقدامات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.

ادامه مطلب  کرنوگراف ساعت چیست و چه کاربردی دارد؟

بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باید مطلع شوند که مشکلات عروقی آنها ممکن است پیشرفت کند؛ زیرا آنها در معرض خطر هستند و عوامل خطر شناسایی شده باید به طور دقیق برای آنها توضیح داده شود.

چکاپ پزشکی بهترین راه برای پیشگیری از بیماری قلبی است:

از آنجایی که برخی از عوامل ایجادکننده بیماری قلبی مثل افزایش سن یا سابقه بیماری قلبی خانوادگی قابل‌اصلاح نیستند، بهترین راه این است که چکاپ سلامت قلب را نادیده نگیریم. به خصوص این مسئله در افرادی که سن بالا دارند بسیار مهم است.

از آنجایی که سلامت سالمندان بسیار حائز اهمیت است و همچنین ممکن است دچار برخی از بیماری‌های کهولت سن باشند، بهترین کار این است که چکاپ قلب خود را در منزل و به دور از استرس محیط بیرون انجام دهند. برای این کار می‌توانید از مرکز خدمات پزشکی و پرستار در منزل مهر درمان کمک بگیرید.

در صورتی که از مرکز مهر درمان کمک بگیرید، در بهترین زمان ممکن چکاپ سالمند شما در منزل و توسط بهترین متخصصان این حوزه انجام خواهد شد.

مرکز مهر درمان همراه همگی شما در هر لحظه و هرجا

اگر درخواست چکاپ دارید، می‌توانید برای هر ساعت در شبانه‌روز و در محیط منزل خود از مهر درمان خدمات بگیرید. چکاپ قلب با معاینه فیزیکی آغاز می‌شود. در این معاینه تمامی سیستم‌های فرد چک می‌شود و فشار خون اندازه‌گیری می‌شود و آزمایشات برنامه‌ریزی می‌شود. اختلالات ریتم قلب را می‌توان با ECG یا اکو قلب در منزل تشخیص داد. آزمایش خون سطح قند و کلسترول فرد را بررسی می‌کند. با اکوکاردیوگرافی می‌توان بیماری دریچه قلب، بیماری عضله قلب یا حمله قلبی قبلی را مشخص کرد.

با توجه به نتایج آزمایش، در صورت لزوم، سی‌ تی آنژیوگرافی عروق کرونر می‌تواند مشکلات موجود در رگ‌های قلب را تشخیص دهد. در نتیجه این آزمایش‌ها برنامه‌هایی مانند تغییر سبک زندگی، برنامه غذایی و تجویز ورزش برای فرد انجام می‌شود. اصل اساسی در بیماری‌های قلبی عروقی، تشخیص و شروع درمان قبل از پیشرفت بیماری است.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل به حفظ وزن طبیعی بدن، سطح کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. همچنین اختصاص زمان به فعالیت بدنی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مهم است. نیم ساعت فعالیت متوسط ​​ در روز، مانند پیاده روی سریع، دوچرخه‌سواری یا شنا (بسته به سن و تحمل فردی)، به کاهش شانس ابتلا به بیماری قلبی عروقی کمک می‌کند.

برای هریک در موارد بالا می‌توانید روی مرکز مهر درمان حساب کنید و در هر مرحله از پیشگیری گرفته تا درمان صحیح و اصولی، می‌توانید با کارشناسان مهر درمان در ارتباط باشید تا از خدماتی چون اکو قلب در منزل، پرستاری در منزل و … بهره‌مند شوید.

حتما ببینید

اصولی ترین نکات و روش های تربیت کودک و نقش پدر و مادر در موفقیت فرزندانشان

اصولی ترین نکات و روش های تربیت کودک و نقش پدر و مادر در موفقیت فرزندانشان

  تربیت کودکان یکی از مسائل اساسی و مهم در زندگی هر پدر و مادری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *