پروستات چیست و چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟ آپدیت ۱۴۰۳

غده پروستات یکی از اجزای اندام تناسلی مردانه است که مایعاتی را برای تغذیه و محافظت از اسپرم تولید می کند. مردان بالای ۵۰ سال باید برای بررسی سلامت غده پروستات خود توسط پزشک معاینه شوند. به طور کلی بیماری های مربوط به پروستات به ۳ دسته اصلی تقسیم می شوند. در این مقاله ابتدا برای شما توضیح می دهیم که پروستات چیست و سپس انواع این بیماری را به شما معرفی می کنیم.

برای تهیه کپسول های درمان پروستات می توانید با کلیک بر روی لینک ارائه شده وارد داروخانه آنلاین سبز مثبت شوید و محصول مورد نظر را از برندهای مختلف بیابید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

پروستات چیست؟

همانطور که گفته شد غده پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است. اندازه این غده بسیار کوچک است و در اکثر منابع به اندازه یک گردو توصیف شده است. غده پروستات درست زیر مثانه و در مسیر مجرای ادرار قرار دارد. مجرای حامل ادرار از مثانه از وسط پروستات می گذرد. غده پروستات مایعی تولید می کند که به تغذیه اسپرم کمک می کند و همراه با مایع منی از مجرای ادرار خارج می شود.

در طول زندگی یک مرد، پروستات دچار ۲ جهش رایج می شود. بزرگ شدن غده پروستات ابتدا در دوران بلوغ اتفاق می افتد و توسط هورمون های جنسی تولید شده توسط بیضه ها ایجاد می شود. در این صورت پروستات به وزن متوسط ​​۲۰ گرم می رسد. جهش دوم در رشد پروستات زمانی شروع می شود که مردان به سن ۳۰ سالگی می رسند. درمان پروستات کاملاً بستگی به نوع بیماری دارد که برای این اندام رخ داده است.

غده پروستات

رابطه بیماری پروستات با افزایش سن

حدود ۲۵ درصد از مردان بالای ۵۵ سال مشکلات پروستات دارند. این آمار در سن ۷۰ سالگی به ۵۰ درصد می رسد. اختلالات مربوط به پروستات معمولاً در مراحل اولیه بدون علامت هستند و ممکن است فرد از آن آگاه نباشد. به عنوان یک آقا، اگر در دهه ۵۰ یا ۶۰ خود هستید، در مورد سلامت غده پروستات خود با پزشک خود مشورت کنید. اگر سابقه خانوادگی مشکلات پروستات مانند سرطان پروستات دارید، حتما از سنین پایین هر سال توسط پزشک معاینه شوید.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

انواع بیماری های پروستات

اکنون که می دانید پروستات چیست، باید بدانید که ۳ نوع بیماری رایج پروستات به شرح زیر وجود دارد:

  • التهاب پروستات (پروستاتیت)
  • بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH)
  • سرطان پروستات

برخی از مردان ممکن است به طور همزمان از چندین بیماری پروستات رنج ببرند.

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت یا التهاب پروستات می تواند مردان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایع تر است. انواع اصلی پروستاتیت عبارتند از:

  • پروستاتیت باکتریایی – عفونت باکتریایی حاد یا مزمن
  • پروستاتیت غیر باکتریایی – پروستات ملتهب به نام سندرم درد مزمن لگن (CPPS)

در بیشتر موارد، علت پروستاتیت ناشناخته است، اما پروستاتیت باکتریایی معمولاً به داروهای آنتی بیوتیکی که برای درمان آن استفاده می شود، پاسخ می دهد. پروستاتیت غیر باکتریایی که شایع ترین نوع پروستاتیت است، درمان دشوارتر است و علائم آن از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت است. آزمایش خاصی برای تشخیص CPPS وجود ندارد، بنابراین پزشک قبل از تشخیص قطعی باید علل این نوع پروستاتیت را بررسی کند. علل احتمالی پروستاتیت غیر باکتریایی شامل موارد زیر است:

  • عفونت قبلی مرتبط با پروستاتیت باکتریایی
  • سوختگی ناشی از برخی مواد شیمیایی
  • اختلالات اعصاب همبند دستگاه ادراری تحتانی
  • مشکلات عضلات کف لگن
  • مورد آزار جنسی قرار گرفتن
  • مشکلات مربوط به اضطراب مزمن

بزرگ شدن خوش خیم پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات چیست؟ در این بیماری که BPH نیز نامیده می شود، غده پروستات بزرگ می شود اما سرطانی نیست. این مشکل با افزایش سن بیشتر اتفاق می افتد و اگرچه خطرناک نیست، اما می تواند اثرات نامطلوبی بر کیفیت زندگی داشته باشد. بزرگ شدن غده پروستات مجرای ادرار را باریک می کند و به مثانه فشار وارد می کند تا جایی که می تواند منجر به انسداد مجاری ادراری شود. این مشکل باعث می شود که فرد در دفع ادرار دچار مشکل شود و گاهی تصور کند که ادرار هنوز در مثانه اوست و به طور کامل تخلیه نشده است. اگر این اتفاق به طور ناگهانی رخ دهد، احتباس حاد ادرار نامیده می شود که درمان آن تا حدودی دشوار و دردناک است.

اگر احتباس ادرار مزمن باشد، می تواند منجر به تجمع خطرناک ادرار در مثانه شود، اگرچه این امر خیلی رایج نیست. اگر احتباس ادرار مزمن باشد، می تواند با فشار بر مثانه باعث اختلال در عملکرد کلیه شود.

سرطان پروستات

سرطان پروستات معمولاً مردان بالای ۵۰ سال را مبتلا می کند. سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان است و دومین عامل مرگ و میر در مردان است. افزایش سن و بار خانوادگی تاثیر زیادی بر شانس ابتلای مردان به سرطان پروستات دارد. در مراحل اولیه این بیماری، سلول های سرطانی فقط در غده پروستات وجود دارند، اما پس از مدتی، سلول های سرطانی وارد سیستم عروقی و لنفاوی شده و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند.

سرطان پروستات

علائم بیماری پروستات

اگر می خواهید بدانید علائم بیماری پروستات چیست، باید گفت که علائم این بیماری کاملاً به وضعیت و نوع اختلال در غده پروستات بستگی دارد. با این حال، علائم زیر در بیماری های مرتبط با پروستات رایج است:

  • مشکل در ادرار کردن
  • تکرر ادرار (به خصوص در شب)
  • احساس خالی نشدن کامل مثانه
  • ادرار دردناک
  • وجود خون در ادرار

البته باید گفت که دیدن خون در ادرار اغلب به دلایلی غیر از پروستات اتفاق می افتد. اما در صورت وجود خون در ادرار، باید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص بیماری پروستات

بیماری های پروستات توسط پزشکان با استفاده از آزمایش های مختلفی از جمله موارد زیر تشخیص داده می شود:

  • معاینه فیزیکی (معاینه رکتوم دیجیتال یا DRE)
  • آزمایش خون برای آنتی ژن اختصاصی پروستات
  • آزمایش هایی برای بررسی عفونت یا وجود خون در ادرار
  • سونوگرافی و بررسی جریان ادرار
  • بیوپسی پروستات

تشخیص بیماری پروستات

درمان بیماری های پروستات

گفتیم که بیماری های پروستات به ۳ نوع اصلی تقسیم می شوند. درمان پروستاتیت (التهاب پروستات) ممکن است بسته به نوع پروستاتیت شامل داروهای ضد باکتری و مراقبت های حمایتی باشد. درمان BPH، که یک نوع خوش خیم بزرگ شدن پروستات است، ممکن است شامل داروهایی برای شل کردن عضلات غده پروستات و کاهش اندازه آن یا جراحی باشد.

درمان سرطان پروستات بسته به شرایط فرد متفاوت است و بر این اساس ممکن است از جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی، شیمی درمانی و استفاده از برخی داروها استفاده شود.

آخرین کلمه

در پاسخ به این سوال که پروستات چیست، تمام اطلاعات کلی در مورد انواع بیماری های پروستات را برای شما توضیح داده ایم. همه بیماری های مرتبط با پروستات معمولاً با افزایش سن بیشتر اتفاق می افتد. به خصوص اگر سن شما بالای ۵۰ سال است، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت غده پروستات خود مطمئن شوید تا بتوانید در پیشگیری از بیماری های مرتبط با پروستات موفق تر باشید.

ادامه مطلب  همه چیز درباره پریود مردان آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *