وظیفه هورمون تستوسترون در بدن چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

تستوسترون متعلق به نوعی از هورمون مردانه به نام آندروژن است که گاهی به عنوان استروئید یا استروئید آنابولیک شناخته می شود. در مردان، تستوسترون عمدتاً در بیضه ها تولید می شود و مقدار کمی در غدد فوق کلیوی ترشح می شود. هیپوتالاموس مغز و غده تستوسترون را کنترل می کند، هیپوتالاموس پیامی در مورد میزان تستوسترون مورد نیاز ارسال می کند و غده هیپوفیز این پیام را به بیضه ها می فرستد. این پیوند از طریق مواد شیمیایی و هورمون های موجود مبادله می شود. چرا همه ما به تستوسترون نیاز داریم؟

تستوسترون به عنوان هورمونی که در بدن زنان و مردان رایج است، نقش حیاتی در بدن دارد. تستوسترون به تنظیم جنسیت و میل جنسی، عملکرد مغز، توده استخوانی، توده عضلانی، قدرت و توزیع چربی کمک می کند. بنابراین علائم کمبود تستوسترون شامل کاهش توده عضلانی، تحریک پذیری، افسردگی، پوکی استخوان، اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و…

آنچه در این مقاله می خوانیم

چرا زنان به مقدار کمی تستوسترون در بدن نیاز دارند؟

تستوسترون به طور سنتی توسط بسیاری از افراد یک هورمون مردانه در نظر گرفته می شود. تستوسترون در تخمدان ها و غدد فوق کلیوی زنان تولید می شود و عملکردهای مختلفی دارد. اما برای اکثر زنان، سطح تستوسترون تا اواخر دهه ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی کمتر از حد مطلوب است.

نقش تستوسترون برای همه زنان، تستوسترون نقش مهمی در استحکام استخوان، عملکرد مغز، و رشد کلی توده استخوانی و قدرت عضلانی بدون چربی دارد. همچنین به احساس عمومی و سطح انرژی بالا کمک می کند و شاید مهمترین تأثیر آن بر میل جنسی یا تمایلات جنسی زنان باشد. بنابراین، حفظ تستوسترون در سطوح بهینه برای زنان مهم است زیرا به حفظ سلامت کلی بدن آنها کمک می کند.

اما به یاد داشته باشید که افزایش این هورمون در بدن زنان به هیچ وجه مناسب نیست و علائمی مانند کمبود میل جنسی، ریزش مو، آکنه های متوسط ​​تا شدید ناشی از چربی پوست، چاقی، ناباروری، خشن شدن صدا و … را به دنبال دارد.

چرا مردان به این هورمون بیشتر نیاز دارند؟

در مردان، تستوسترون در دهه ۲۰ سالگی به اوج خود می رسد، اما پس از آن در حدود ۳۵ سالگی شروع به کاهش می کند. بسیاری از علائم اولیه در مردان می تواند بسیار شبیه علائم یائسگی در زنان باشد.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

نوسانات خلقی، سطح انرژی پایین، از دست دادن انگیزه و افسردگی از علائم آندروپوز هستند. با کمال تعجب، اختلال نعوظ، که احتمالاً یکی از شناخته شده ترین علائم مرتبط با کاهش سطح تستوسترون است، در واقع یکی از آخرین علائم آندروپوز (یائسگی در مردان) است. در دراز مدت، سطح پایین تستوسترون در مردان می تواند به معنای کاهش توده عضلانی و استحکام استخوان و همچنین کاهش باروری باشد.

با هر کاهش قابل اندازه گیری سطح تستوسترون در مردان، خطر ابتلا به برخی بیماری ها افزایش می یابد. وقتی سطح تستوسترون به زیر ۶۰۰ می رسد، خطر همه علل مرگ از جمله دیابت و بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد.

وظایف اصلی هورمون تستوسترون در بدن چیست؟

همانطور که می دانید میزان تستوسترون توسط غده کوچکی در زیر مغز به نام غده هیپوفیز کنترل می شود. پس از تولید، هورمون تستوسترون شروع به حرکت برای انجام وظایف خود در خون می کند. این تعهدات شامل موارد زیر است:

تستوسترون و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر

مطالعات نشان می دهد که سطح پایین تستوسترون با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر یا حتی زوال عقل مرتبط است. مطالعه ای در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه ایالتی وین نشان داد که هر ۵۰ درصد افزایش تستوسترون آزاد در جریان خون با کاهش ۲۶ درصدی خطر آلزایمر مرتبط است.

نقش تستوسترون در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه موناش استرالیا، محققان دریافتند که در میان گروهی از زنان یائسه سالم، کسانی که تحت درمان با افزایش سطح تستوسترون قرار گرفتند، در آزمایش‌های عملکرد مغز بهتر عمل کردند. مطالعه دیگری در دانشگاه هنگ کنگ نشان داد که گروهی متشکل از ۱۵۳ مرد چینی به دلیل کاهش سطح تستوسترون بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر بودند.

حفظ سلامت روان با کمک تستوسترون

یک مطالعه توسط مرکز آندرولوژی در دانشگاه جورج واشنگتن نشان داد که بیش از نیمی از مردانی که سطح تستوسترون بالایی داشتند، افسردگی کمی داشتند یا اصلاً افسردگی نداشتند. همین مطالعه همچنین نشان داد که این مردان اختلال نعوظ، میل جنسی کم، انرژی کم، اختلالات خواب و کاهش تمرکز را گزارش نکرده اند که همگی از علائم سطوح پایین تستوسترون هستند.

راه های افزایش تستوسترون در بدن

در این قسمت از مقاله مجله داروخانه آنلاین سبز مثبت، چند روش مبتنی بر شواهد را برای افزایش طبیعی سطح تستوسترون در اختیار شما قرار می دهیم:

۱٫ ورزش و وزنه برداری

ورزش یکی از موثرترین راه ها برای پیشگیری از بیماری های سبک زندگی است. جالب اینجاست که می تواند تستوسترون شما را نیز افزایش دهد.

یک مطالعه بزرگ نشان داد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند سطح تستوسترون بالاتری دارند. علاوه بر این، در افراد مسن، ورزش باعث افزایش سطح تستوسترون، هوشیاری و زمان واکنش می شود.

تحقیقات جدید در مردان چاق نشان می دهد که افزایش فعالیت بدنی حتی از رژیم غذایی برای کاهش وزن با افزایش سطح تستوسترون مفیدتر است.

تمرینات مقاومتی مانند وزنه برداری بهترین نوع ورزش برای افزایش تستوسترون در کوتاه مدت و بلند مدت است.

تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) نیز می تواند بسیار موثر باشد، اگرچه هر نوع تمرین باید با توجه به محدودیت های بدنی شما انجام شود.

مصرف کافئین و کراتین مونوهیدرات به عنوان مکمل می تواند به افزایش سطح این هورمون در صورت ترکیب با یک برنامه ورزشی کمک کند.

۲٫ پروتئین، چربی و کربوهیدرات بخورید

آنچه می خورید تأثیر مهمی بر روی تستوسترون و همچنین سطح سایر هورمون ها در بدن شما دارد.

به همین دلیل باید برای مدت طولانی به کالری دریافتی و رژیم غذایی توجه کنید.

یک رژیم غذایی ثابت یا ناکافی می تواند سطح تستوسترون را مختل کند. خوردن پروتئین کافی می تواند به حفظ سطح سالم و کمک به از دست دادن چربی کمک کند، که همچنین باعث افزایش تستوسترون می شود.

نقش تستوسترون مصرف کربوهیدرات نیز نقش مهمی در این امر ایفا می کند، زیرا تحقیقات نشان می دهد که کربوهیدرات ها می توانند سطح تستوسترون را در طول تمرینات مقاومتی بهینه کنند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که چربی های سالم کافی برای تستوسترون و سلامتی نیز مفید هستند.

رژیمی که عمدتاً از این سه ماده تشکیل شده است بهترین انتخاب است، با تعادل سالم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها می توانید در درازمدت هم از سطح هورمون ها و هم از سلامت خود حمایت کنید.

۳٫ استرس را کاهش دهید

تحقیقات به طور مداوم خطرات استرس طولانی مدت بر سطح تستوسترون را نشان می دهد.

افزایش غیر طبیعی سطح کورتیزول می تواند به سرعت منجر به کاهش تستوسترون شود.

استرس و کورتیزول بالا همچنین می تواند باعث افزایش مصرف غذا، افزایش وزن و تجمع چربی مضر در اطراف شکم و دور کمر شود. به نوبه خود، این تغییرات می تواند بر سطح تستوسترون تأثیر بگذارد.

به طور کلی، تمرکز بر رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای کامل، ورزش منظم، خواب خوب، زندگی شاد و سبک زندگی متعادل می تواند استرس را کاهش دهد و سطح سلامت و تستوسترون را بهبود بخشد.

راه های دیگر برای افزایش تستوسترون

  • دریافت نور خورشید کافی یا مصرف مکمل های ویتامین D
  • مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید
  • یک خواب بسیار آرام و با کیفیت را تضمین کنید

نحوه خرید محصولات تستوسترون

برای خرید یک محصول با کیفیت حاوی هورمون تستوسترون می توانید به داروخانه دکتر دکتر مراجعه کنید. حق نژاد واقع در
تهران، میدان رسالت، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، پلاک ۲ مراجعه کنید.

تلفن تماس: ۷۷۲۵۲۹۰۰

ادامه مطلب  اسپری تاخیری چقدر تأثیر دارد؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *