قرارداد پرکیس پزشکان چیست و چگونه تنظیم می شود؟

قرارداد پرکیس پزشکان چیست و چگونه تنظیم می شود؟

قرارداد پرکیس پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران و سایر پیراپزشکان هنوز هم چالش‌های خاص خودش را دارد. تردیدها و نگرانی‌های افراد شاغل در حوزه پزشکی و سلامت درمورد طرح پرکیس، امری بدیهی است و همچنان سؤالات زیر، جزء شایع‌ترین پرسش‌های شاغلین عرصه سلامت است:

·       آیا قرارداد پرکیس، جزء قراردادهای مشارکت مدنی است یا تابع قانون کار؟

·       پزشکانی که با مراکز درمانی چنین توافقی را منعقد کرده‌اند چقدر باید مالیات بدهند؟

·       پرستاران و سایر پیراپزشکانی که از این قرارداد استفاده می‌کنند، بیمه هم می‌شوند یا نه؟

البته، دامنه ابهامات موجود راجع به پرکیس خیلی بیشتر از این‌ها است. به همین خاطر این مطلب از وکیل ‌باشی به چنین قراردادی اختصاص داده شده‌است تا از سردرگمی راجع به مسائل حقوقی مربوط به پرکیس نجات پیدا کنید. برای آشنایی با ابعاد حقوقی این قرارداد مثل مالیات، بیمه، میزان عایدی و سایر جنبه‌های آن، تا انتها همراه ما بمانید.

پرکیس چیست؟

پیش از صحبت در مورد اینکه پرکیس چیست، بهتر است با نحوه همکاری بیمارستان‌ها و سایر مراکز دولتی با پزشکان و پرستاران آشنا شوید. دقت کنید که مراکز درمانی مثل کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به ۳ شکل زیر با کار درمان قرارداد می‌بندند:

۱٫   قرارداد کار، به این صورت که در مقابل خدمات ارائه شده از سوی پزشکان و پیراپزشکان، حق‌الزحمه‌ای به آنان تعلق می‌گیرد.

۲٫   همکاری در قالب قراردادهای مشارکت مدنی یا قرارداد پرکیس که ویژگی‌های حقوقی متعددی دارد و در ادامه این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

۳٫   قرارداد استخدامی به‌صورت رسمی، پیمانی یا قراردادی با دولت. در اینجا، کارفرما دولت است؛ بنابراین پزشکان و دیگر افراد کادر درمان مشمول قانون استخدام کشوری، قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین مقررات صندوق بازنشستگی کشوری می‌شوند.

جالب است بدانید که در اغلب موارد مردم قرارداد پرکیس را که در دومین نوع همکاری پزشکان و مراکز درمانی اشاره کردیم، با طرحی به نام پرکیس، هم‌معنی می‌دانند. به همین دلیل نیز این دو را به‌جای هم به کار می‌برند.

ادامه مطلب  تأثیر مصرف زینک پلاس در تقویت مو

در پاراگراف بعدی دراین‌رابطه بیشتر توضیح می‌دهیم.

طرح پرکیس را با قرارداد پرکیس اشتباه نگیرید!

نکته اصلی این است که عموم افراد طرح پرکیس (حق‌الزحمه کار اضافی) را با قرارداد پرکیس، اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که جهت افزایش انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان مراکز درمانی، بخشنامه‌هایی مبنی بر پرداخت کارانه یا همان حق‌الزحمه کار اضافی به تصویب رسیده است. در واقع، پرکیسی که در اکثر مکالمات میان افراد به کار می‌رود، همین کارانه‌ای است که برای پزشکان و سایر کادر درمان مستخدم دولت در نظر گرفته می‌شود؛ درحالی‌که قرارداد پرکیس دندانپزشک، پزشک متخصص، پرستار و… ماهیت حقوقی متفاوتی با کارانه دارد.

تا اینجا متوجه شدید طرح پرکیس مختص پزشکان و سایر اعضا استخدام شده در مراکز درمانی دولتی است و این افراد بر مبنای عملکرد و کیفیت خدماتی که ارائه می‌کنند، مازادی بر حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. این افزایش دستمزد، کاه به آن کارانه گفته می‌شود، مثلاً بر اساس تعداد عمل‌های جراحی، بیماران ویزیت شده و… به پرسنل بیمارستان‌های دولتی تعلق می‌گیرد.

blank

تعریف قرارداد پرکیس و بررسی ماهیت قانونی آن

قرارداد پرکیس، نوعی قرارداد مشارکت مدنی است که مطابق مواد ۱۰ و ۵۷۱ قانون مدنی منعقد می‌شود. یک طرف این توافق‌نامه، پزشکان، پرستاران، دستیاران اتاق عمل و سایر افراد شاغل در مراکز درمانی هستند و طرف دیگر مدیر آن مرکز است. بر همین اساس، طرفین توافق می‌کنند که سرمایه خود را با هم ادغام کرده و علی‌رغم کسب درآمد بر مبنای میزان سرمایه، در سود و زیان حاصل از امور درمانی آن مرکز نیز سهیم شوند.

سرمایه (آورده) طرفین به شکل زیر خواهد بود:

·       سرمایه پزشک، تخصص او در جراحی، ویزیت بیمار و امثال آن است.

·       سرمایه یا آورده مرکز درمانی، تجهیزات بهداشتی و درمانی، فراهم‌کردن بیمار، تأمین فضا و مکان مناسب برای پزشک و همین‌طور سرمایه مادی برای انجام امور روزانه کلینیک یا بیمارستان خواهد بود.

به بیان ساده، ممکن است یک پزشک با مدیر یک کلینیک تخصصی پوست و مو قرارداد پرکیس ببندد. پزشک متعهد می‌شود هر هفته ۱۰ عمل جراحی انجام دهد. بر همین اساس طرفین توافق می‌کنند که بنابر تعداد عمل‌های جراحی، پزشک ۳۰ درصد از درآمد کلینیک را داشته باشد. ۷۰ درصد دیگر نیز متعلق به همان کلینیک خواهد بود. علاوه بر درآمد، هر دو طرف در سود و زیان مرکز نیز شریک هستند.

ادامه مطلب  چگونه یک هود روغنی را تمیز می کنید؟

توصیه جدی ما در وکیل‌باشی این است که پیش از انعقاد قرارداد حساس Per_case، حداقل یک جلسه مشاوره حقوقی را با وکلای پایه یک دادگستری پشت سر بگذرانید. چرا که وکلا قادرند با به‌خوبی تمامی نکات حقوقی قرارداد پرکیس پزشکان را به شما توضیح دهند.

نحوه همکاری پزشکان و کادر درمانی در قرارداد پرکیس

به نظر شما رابطه کاری میان پزشک و مرکز درمانی، رابطه استخدامی است؟ واقعیت این است که قرارداد پرکیس پرستار، ماما، هوش‌بر، پزشک متخصص و… به‌هیچ‌وجه تابع قراردادهای کاری و استخدامی نیست. در این‌گونه توافقات که بر پایه عقد مشارکت ایجاد می‌شوند، پزشکان طی ساعات یا روزهای مشخص شده در بیمارستان کار می‌کنند. بر اساس میزان ویزیت، عمل جراحی یا سایر خدمات ارائه شده از سوی پزشکان، درصدی از درآمدهای مرکز سهم آنان خواهد بود. نحوه محاسبه سود و زیان قرارداد پرکیس نیز به مذاکرات طرفین بستگی دارد.

نحوه نوشتن قرارداد پرکیس

هرچند که آموزش نحوه صحیح قراردادنویسی برای همه ما ضروری است؛ اما برای تنظیم این قرارداد باید با یک وکیل مجرب مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را از او دریافت کنید. بااین‌حال، آنچه در قرارداد پرکیس وکیل‌باشی آورده‌ایم را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم تا شناخت بیشتری نسبت به این موافقت‌نامه پیدا کنید.

اجزاء و مواد این قرارداد شامل موارد زیر هستند:

ماده اول – مشخصات هر یک از شرکا (طرفین قرارداد)

ماده دوم – تعاریف اصطلاحات موجود در قرارداد مانند بیمار آزاد

ماده سوم – موضوع قرارداد

ماده چهارم – مدت قرارداد و محل انجام تعهدات

ماده پنجم- آورده یا سرمایه طرفین

ماده ششم – مبلغ قرارداد (درصد شراکت)

ادامه مطلب  نقش گل‌ها در بهبود سلامت روانی

ماده هفتم – نحوه پرداخت مبلغ قرارداد

ماده هشتم – تعهدات مرکز درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه و…

ماده نهم – تعهدات پزشک

ماده دهم – سایر شروط فسخ و ضمانت اجرای قرارداد

ماده یازدهم – فورس ماژور

ماده دوازدهم – نحوه حل‌وفصل اختلافات طرفین

ماده سیزدهم – نسخ قرارداد

علاوه بر موارد بالا، می‌توانید بندها و مواد دیگری مانند داوری در قرارداد و ناظر قرارداد را در متن این توافق‌نامه درج کنید. این موضوع به مذاکرات و توافقات دوجانبه طرفین بستگی دارد. ازاین‌رو، ممکن است متن قرارداد مذکور، مواد بیشتر یا کمتری نسبت به دیگری داشته باشد.

تکلیف مالیات پزشکان در قرارداد پرکیس چیست؟

دررابطه‌با تکالیف مالیاتی پزشکان و سایر کادر درمان که قرارداد پرکیس دارند باید بدانید که هر یک از طرفین، نسبت به میزان سهم خود باید مالیات بدهد. در غیر این صورت مشمول جریمه‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم خواهند شد.

بیمه در قرارداد پرکیس

ازآنجایی‌که در قراردادهای پرکیس پزشکی، هیچ رابطه استخدامی میان پزشک و مرکز درمانی وجود ندارد، پزشکان توسط طرف دیگر قرارداد بیمه نخواهند شد. به‌عبارت‌دیگر، کارفرما زمانی ملزم به بیمه کارمند خویش است که رابطه کاری آن‌ها بر اساس قانون کار ایجاد شده باشد. این در حالی است که در توافقات مشارکت مدنی از جمله پرکیس، چنین رابطه‌ای میان طرفین وجود ندارد.

این گونه موضوعات تخصصی در همه قراردادهای مشارکت مدنی تدوین شده از سوی وکلای تیم از جمله قرارداد پرکیس مشاور، دندانپزشک و… لحاظ شده‌اند.

قرارداد پرکیس دندانپزشکی وکیل‌ باشی چه ویژگی‌هایی دارد؟

خوشبختانه وجود وکلای متخصص در حوزه‌های مختلف همچون پزشکی، ساخت‌وساز، مسائل کیفری و… باعث شده هر نمونه قرارداد توسط حرفه‌ای‌ترین فرد تیم تنظیم شود. در همین راستا، نگارش فرم قرارداد پرکیس دندانپزشکی نیز به‌صورت مؤثر، حرفه‌ای و کاملاً تخصصی صورت‌گرفته است. بااین‌وجود مجموعه وکیل‌باشی ضمن ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان برای تنظیم هر قرارداد، به‌صورت ۲۴ ساعته نیز پاسخگوی سؤالات مخاطبان است. برای دست‌یابی به فرم مذکور، کافیست عبارت قرارداد پرکیس دندانپزشکی وکیل باشی را در گوگل سرچ نمایید.

حتما ببینید

ایده های تزیین هدیه شب یلدا برای داماد

ایده های تزیین هدیه شب یلدا برای داماد

تزیین هدیه‌ شب یلدا برای داماد باید به چه صورت باشد؟ چگونه می‌توان هدیه‌ای برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *