علل افت توان جنسی در کهنسالی آپدیت ۱۴۰۳

از دست دادن قوای جنسی در سنین بالا یکی از مشکلات زنان و مردان بالای ۵۰ سال است که قابل بررسی و پیشگیری است. میل جنسی با افزایش سن تغییر می کند. سالمندی برای هر یک از دو جنس دارای ویژگی های خاصی از نظر رفتار و فعالیت جنسی است. تغییرات هورمونی و فیزیکی، افزایش آستانه تحریک، کاهش سطح انرژی، یائسگی در زنان و بسیاری عوامل دیگر باعث تغییر قوای جنسی در جهت کاهش می شود.

آنچه در این مقاله می خوانیم

علت ناتوانی جنسی در زنان مسن

علاوه بر عامل مهم یائسگی، دلایل اصلی کاهش قدرت جنسی در زنان سالمند به عوامل روانی و روحی نیز مربوط می شود. از عامل یائسگی که خود دنیایی از تغییرات مهم هورمونی را به همراه دارد، بگذریم، زنان معمولاً مانند گذشته در سنین بالا و بزرگ شدن فرزندانشان نیازی به اعمال جنسی احساس نمی کنند.

علل اختلال نعوظ در سنین بالا

در جوامع سنتی و مذهبی تر، این رویداد بیشتر از جوامع غربی رخ می دهد. به عبارت دیگر در این جوامع وقتی افراد پیر می شوند دیگر زندگی و لذت بردن از آرمان را حق خود نمی دانند.

علاوه بر این، در بین زنان سراسر جهان، عامل اعتماد به نفس در کاهش قدرت جنسی آنها بسیار تأثیرگذار است. به دلیل به هم خوردن فرم بدنی ایده آل خود به دلیل افزایش سن، زنان دیگر مانند گذشته به فعالیت های جنسی علاقه ای نشان نمی دهند.

علل اختلال نعوظ در مردان مسن

از جمله مشکلات مردان در سنین بالا مشکل زود انزالی و دیر نعوظ است. در مردان مسن، با کاهش تستوسترون، فعالیت سلول های شبکه ای لیدیگ کاهش می یابد. اکثر مردان با افزایش سن، کاهش حساسیت جنسی را تجربه می کنند. نعوظ کندتر اتفاق می افتد و زمانی که نعوظ رخ می دهد، شدت و مدت آن در اکثر مردان بالای ۶۰ سال کاهش می یابد.

تغییرات در مرحله انزال با افزایش سن رخ می دهد. انقباضات عضلانی که در طول ارگاسم رخ می دهد با افزایش سن شدت کمتری پیدا می کند، انزال کندتر می شود و حجم اسپرم کاهش می یابد. با کاهش اسپرم، تعداد اسپرم ها نیز کاهش می یابد، اگرچه مردان سالم هنوز در سنین بالا می توانند بچه دار شوند، اما بازده تولید مثل مردان مسن کمتر از مردان جوان است.

نقش هورمون ها

در مردان، میانگین سطح تستوسترون در سنین بالای ۴۰ سال به میزان ۱ درصد در سال کاهش می یابد، اما حتی مسن ترین مردان هنوز تستوسترون کافی برای عملکرد جنسی دارند. تستوسترون بر روی بخشی از مغز به نام لوکوس سرولئوس برای ایجاد برانگیختگی جنسی عمل می کند و سلول های عصبی در این قسمت از مغز با افزایش سن کمتر به هورمون ها پاسخ می دهند. سطح استرادیول، یک هورمون جنسی عمدتا زنانه، نیز با افزایش سن کاهش می یابد. از سوی دیگر، سطح هورمون زنانه پرولاکتین با افزایش سن افزایش می یابد. واکنش آلت تناسلی نیز با افزایش سن کاهش می یابد. علاوه بر این، جریان خون به آلت تناسلی می‌تواند با افزایش سن مردان کاهش یابد، حتی اگر سالم بمانند.

علل اختلال نعوظ در سنین بالا

تاثیر بیماری ها

تصلب شرایین و فشار خون بالا، دیابت، استرس، افسردگی و ناتوانی جسمی همراه با آسیب های استخوانی در از دست دادن قدرت جنسی در سنین بالا نقش دارند.

یک عامل مهم

یکی از مهم ترین عواملی که محققان آن را در کاهش قدرت جنسی در دوران سالمندی موثر می دانند، کمبود فضای شخصی بین زن و مرد است. در کنار مرگ یکی از همسران و تنهایی دیگری که منجر به تحلیل قدرت جنسی دیگری می شود، سالمندانی که همسرانشان در قید حیات هستند به دلیل رفت و آمدهای مکرر و خروج از خانه کم هستند. ، باقی ماندن فرزندان و نوه های آنها و از دست دادن شدت احساسات آنها.

ادامه مطلب  استفاده از ژل لوبریکانت چه مضراتی دارد؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *