استفاده از ژل لوبریکانت چه مضراتی دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳

هنگامی که زنان از نظر جنسی تحریک می شوند، ترشحاتی در بدن آنها وجود دارد که رابطه جنسی را تسهیل می کند. اما گاهی عوامل مختلفی باعث می شود که واژن زن با وجود تحریکات جنسی، رطوبت لازم را نداشته باشد و در نتیجه احساس درد و سوزش لذت جنسی و رضایت شریک جنسی را مختل کند. در این موارد راه حل استفاده از ژل روان کننده است. این محصول که به عنوان روان کننده نیز شناخته می شود، رطوبت لازم برای مقاربت را فراهم می کند و به هر دو طرف کمک می کند تا به ارگاسم برسند. آیا استفاده از ژل روان کننده کاملا بی خطر است؟ از مضرات ژل روان کننده چه می دانید؟ آیا این محصول به بافت واژن آسیب می رساند؟ با خواندن این مقاله پاسخ دقیقی برای هر یک از این سوالات خواهید گرفت.

اگر به دنبال خرید ژل روان کننده هستید، می توانید انواع مختلف این محصول را در برندهای ایرانی و خارجی در داروخانه اینترنتی پوزیتیو گرین پیدا کنید. تمامی این محصولات از نظر کیفیت دارای مجوزهای لازم هستند و با خیالی آسوده می توانید از آنها استفاده کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

چه عواملی باعث خشکی واژن می شود؟

استفاده از روان کننده ژل حتی در بین خانم هایی که مشکل خشکی واژن ندارند رایج است، زیرا این مشکل ممکن است هر از گاهی برای هر فردی پیش بیاید. اما خشکی واژن معمولا در زنانی که:

  • در دوران بارداری یا بعد از زایمان دچار تغییرات هورمونی شده و خشکی موقت واژن دارند
  • در دوران یائسگی هستند
  • استفاده از برخی داروها باعث خشکی ناحیه تناسلی آنها شده است
  • آنها برخی از اختلالات سیستم ایمنی دارند
  • استرس زیادی دارند
  • شما افسردگی دارید
  • آنها برای برداشتن تخمدان های خود تحت عمل جراحی قرار گرفته اند
  • آنها ورزشکار هستند و سخت تمرین می کنند

اگر فردی خشکی واژن داشته باشد و از روان کننده های جنسی استفاده نکند، در حین رابطه جنسی دچار درد، خارش و سوزش می شود و حتی ممکن است به مرور زمان تحمل رابطه برای او غیرممکن شود. بهتر است ابتدا با انواع ژل های روان کننده آشنا شوید. در ادامه به بیان مضرات ژل روان کننده نیز می پردازیم.

ژل روان کننده

چه نوع ژل های روان کننده وجود دارد؟

به طور کلی ژل روان کننده را می توان به ۳ گروه اصلی طبقه بندی کرد:

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
  • ژل روان کننده بر پایه آب: این نوع روان کننده یکی از رایج ترین انواعی است که به وفور و با قیمت مناسب در تمامی داروخانه ها موجود است. بزرگترین مزیت این روان کننده این است که می توان از آن به همراه کاندوم استفاده کرد. روان کننده پایه آب بلافاصله خشک می شود و این مشکل را می توان یکی از معایب آن دانست. در بسیاری از موارد در این نوع روان کننده از گلیسیرین نیز استفاده می شود.
  • روان کننده ژل مبتنی بر سیلیکون: این نوع روان کننده ضد حساسیت است، می تواند با کاندوم های لاتکس استفاده شود و قدرت روان کنندگی بالاتری نسبت به نوع پایه آب دارد. لازم به ذکر است که این نوع روان کننده نباید با دستگاه های ساخته شده از سیلیکون استفاده شود. در مقایسه با روان کننده های پایه آب، این محصول کندتر خشک می شود و قیمت بالاتری دارد.
  • ژل روان کننده بر پایه روغن: این محصول معمولاً فقط برای استفاده خارجی و ماساژ حین رابطه جنسی است و برای واژن داخلی مناسب نیست و حتی ممکن است باعث پارگی کاندوم شود. این نوع روان کننده می تواند باعث عفونت در ناحیه تناسلی شود و معمولا در ایران تولید نمی شود.
  • روان کننده های طبیعی نیز در بازار وجود دارد که باید با احتیاط فراوان از آنها استفاده کرد زیرا به عنوان مثال روغن نارگیل می تواند به کاندوم لاتکس آسیب برساند و مشکلاتی ایجاد کند. در بازار می توانید روان کننده های ترکیبی نیز پیدا کنید که علاوه بر قدرت روان کنندگی، گاهی میل جنسی را افزایش می دهند، گرم می کنند، سفت می کنند و غیره.

معایب ژل روان کننده

روان کننده ها به طور موثر برای بهبود خشکی واژن و جلوگیری از خارش، سوزش و درد ناشی از آن استفاده می شوند. بنابراین از آسیب به بافت حساس واژن در حین رابطه جنسی جلوگیری می کنند. با این حال باید بگوییم که ژل های روان کننده می توانند عوارض جانبی داشته باشند و استفاده طولانی مدت باعث ایجاد مشکل می شود. بنابراین حتی سلامت باروری نیز می تواند به خطر بیفتد. روان کننده ها مستقیماً در واژن قرار می گیرند، بنابراین باید اطلاعات کافی در مورد مضرات ژل روان کننده داشته باشیم و مواد تشکیل دهنده آن را به خوبی بشناسیم.

خشکی واژن

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از ژل های روان کننده موجود در بازار می توانند اثرات مخربی بر بافت واژن بگذارند. در سال ۲۰۱۲، سازمان بهداشت جهانی نگرانی خود را در مورد روان کننده ها اعلام کرد و لازم دید که این محصولات را از نظر pH و اسمولالیته به دقت بررسی کند. بنابراین، معایب ژل روان کننده را می توان به موارد زیر مربوط کرد:

دکتری

PH یک روان کننده نشان دهنده اسیدی یا قلیایی بودن آن است. در حالت ایده آل، pH ژل روان کننده باید بین ۳٫۸ تا ۴٫۵ باشد، زیرا این مقدار کاملاً با یک واژن سالم سازگار است. اگر مقدار اسیدیته روان کننده بیشتر از ۴٫۵ باشد، با افزایش خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی همراه است. بنابراین در هنگام خرید روان کننده ها باید به این نکته توجه کنید.

اسمولاریته

اسمولالیته به توانایی یک ماده برای جذب رطوبت از بافت ها و سلول ها اشاره دارد. استفاده از روان‌کننده‌ای که اسمولاریته بالاتری نسبت به ترشحات طبیعی واژن دارد، می‌تواند باعث آسیب به بافت واژن شود، زیرا رطوبت را از سلول‌ها خارج می‌کند و این فرآیند منجر به تحریک و تخریب پوشش محافظ واژن در برابر عفونت می‌شود و در این صورت خطر ایجاد می‌شود. عفونت های مقاربتی افزایش می یابد. متاسفانه باید گفت که بسیاری از روان کننده ها اسمولالیته صحیحی ندارند و به همین دلیل برای واژن مضر تلقی می شوند.

مواد شیمیایی سمی در روان کننده ها

معایب ژل روان کننده را می توان از نظر مواد شیمیایی نیز مورد بحث قرار داد. مواد شیمیایی نامناسب در ژل های روان کننده می تواند برای بافت واژن و میکروبیوم آن مضر و سمی باشد. میکروبیوم تعادل میکروارگانیسم هایی است که به طور طبیعی در واژن وجود دارد. قرار گرفتن واژن در معرض مواد سمی باعث تحریک و افزایش خطر عفونت می شود. به مرور زمان و در صورت مصرف طولانی مدت عوارض طولانی مدتی برای سلامتی بدن به همراه خواهد داشت که از جمله آنها می توان به افزایش خطر ابتلا به سرطان و بروز مشکلات باروری اشاره کرد. ترکیبات زیر در روان کننده ها می توانند برای سلامت بدن مشکل ساز باشند:

کلرهگزیدین گلوکونات: این ماده شیمیایی دارای خواص ضد عفونی کننده است، اما برخی از باکتری های مفیدی که به طور طبیعی در سطح واژن وجود دارند را از بین می برد.

پارابن: متیل پارابن و پروپیل پارابن که به عنوان مواد نگهدارنده عمل می کنند، پوشش واژن را تحریک می کنند و حتی می توانند باعث مشکلات ناباروری شوند.

سیکلومتیکون، سیکلوپنتازیلوکسان و سیکلوتترازیلوکسان: این مواد در روان کننده های مبتنی بر سیلیکون وجود دارند. این ترکیبات آسیب تولید مثل و سرطان رحم را در مطالعات حیوانی نشان داده اند، اما تحقیقات کافی در این زمینه در انسان وجود ندارد.

طعم ها و رایحه های مختلف: معمولاً طعم ها و رایحه هایی که به ژل های روان کننده اضافه می شوند از ترکیب مواد شیمیایی ناشناخته به دست می آیند. بسیاری از این ترکیبات می توانند سرطان زا، ایجاد حساسیت و حتی برای باروری مضر باشند.

معایب ژل روان کننده

نکاتی برای انتخاب ژل روان کننده مناسب و ایمن

ژل روان کننده محصولی مفید است که در بسیاری از موارد به دلیل مزایای منحصر به فرد آن نمی توان از آن چشم پوشی کرد، بنابراین چاره کار در نظر گرفتن نکاتی و انتخاب مناسب با توجه به آنها است:

  • طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، از ژل های روان کننده با pH کمتر از ۴٫۵ و اسمولالیته زیر ۱۲۰۰ استفاده شود.
  • اگر بسته بندی ژل روان کننده ای که استفاده می کنید حاوی اطلاعات pH و اسمولالیته نیست، می توانید با سازنده تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.
  • به ترکیبات ژل روان کننده توجه کنید تا حاوی مواد شیمیایی ذکر شده در این مقاله نباشد.
  • بهتر است از نوعی ژل روان کننده استفاده کنید که ساده باشد و از عطرها و اسانس های مختلف استفاده نشود.
  • پس از استفاده از روان کننده ها، در صورت مشاهده علائم مشکوک (مانند حساسیت)، بلافاصله استفاده از آنها را قطع کرده و از مارک یا نوع دیگری استفاده کنید.

عوارض جانبی ژل روان کننده برای زنان

ژل های روان کننده برای اکثر افراد بی خطر هستند، اما برخی از زنان ممکن است علائم زیر را هنگام استفاده از این نوع محصولات تجربه کنند:

  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • تحریک پوست
  • عفونت قارچی واژن
  • اختلال در باروری
  • نیاز به استفاده مکرر (به دلیل خشک شدن سریع)

کاهش استروژن در بدن عامل اصلی خشکی ناحیه واژن است. باید بدانید که روان کننده های مصنوعی هرگز مشکل خشکی واژن را درمان نمی کنند، اما یک کمک درمانی هستند که می توانند به طور موقت رطوبت مورد نیاز برای رابطه جنسی را تامین کنند.

عوارض جانبی ژل روان کننده برای مردان

ژل لوبریکانت محصولی است که مخصوص خانم ها برای رفع مشکل خشکی واژن طراحی شده است. در برخی موارد نادر، هنگامی که زنان از ژل روان کننده استفاده می کنند، عوارضی نیز در مردان ایجاد می شود. هنگامی که آلت مردانه با ژل روان کننده تماس پیدا می کند، ممکن است احساس سوزش و خارش کنید. البته این عوارض بیشتر ناشی از سیلیکون یا ژل روان کننده بر پایه روغن است. روان کننده های مبتنی بر آب اغلب هیچ عارضه ای در مردان ایجاد نمی کنند. همانطور که قبلا در این مقاله ذکر شد، ژل روان کننده مبتنی بر روغن نیز می تواند باعث شکستگی کاندوم شود.

روش های دیگر درمان خشکی واژن

در برخی موارد حتی استفاده از ژل روان کننده نیز راه حلی نیست، می توانید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنید. شما همچنین می توانید:

  • بدن را به طور منظم هیدراته نگه دارید
  • او فقط زمانی رابطه جنسی داشت که از نظر جنسی تحریک شده بود
  • او قبل از رابطه جنسی زمان بیشتری را صرف معاشقه می کرد

در این صورت ممکن است نیاز کمتری به استفاده از روان کننده ها وجود داشته باشد.

آخرین کلمه

ژل روان کننده با تمام مزایایی که دارد، خالی از ضرر نیست. در این مقاله به برخی از مضرات ژل روان کننده و همچنین عوارض جانبی آن پرداخته ایم. در پایان می توان گفت از روان کننده هایی استفاده کنید که استانداردهای لازم را که گفتیم داشته باشند و به بافت حساس واژن آسیبی نرسانند. عوارض ژل روان کننده به ندرت در برخی از زنان دیده می شود، اما در صورت مشاهده عوارض، مصرف آن را متوقف کرده و از محصول دیگری استفاده کنید.

ادامه مطلب  بهترین روش درمان عفونت واژن کدام است؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به عفونت واژن مبتلا باشید آپدیت ۱۴۰۳

واژن یکی از قسمت های حساس بدن زن است که معمولاً به تعادل میکروبی بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *