علت و راه های پیشگیری از بلوغ زودرس در کودکان آپدیت ۱۴۰۳

یکی از مشکلاتی که می توان گفت در دنیای ما مشکلات اجتماعی وجود دارد، بلوغ زودرس در کودکان است که بسیاری از افراد آن را ناشی از تغییر روش های تربیتی اجتماعی و خانوادگی می دانند و برخی دیگر دلیل اصلی آن را اختلال در سطح هورمون ها به دلایل ژنتیکی و نظریه های مختلفی که در این زمینه مطرح می شود.

این مقاله از مجله داروخانه آنلاین کافه نیوز را دنبال کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بلوغ طبیعی

بلوغ طبیعی دوره ای است که طی آن ویژگی های جنسی ثانویه بارور می شوند. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در سیستم عصبی مرکزی، تحریک اندام های جنسی و ترشح هورمون های جنسی است.

بلوغ زودرس و اهمیت آن

در تعریف کلی به بروز علائم فیزیکی و هورمونی بلوغ در دختران قبل از ۸ سالگی و در پسران قبل از ۱۰ سالگی بلوغ زودرس می گویند!

بلوغ زودرس در کودکان از این نظر بسیار مهم است که تأثیر اصلی بلوغ زودرس بر رشد قد و رشد ذهنی کودک است. را

علل و راههای پیشگیری از بلوغ زودرس در کودکان

مهمتر از آن، کودکان با استرس دوران جوانی خود مواجه می شوند اما نمی دانند چه کنند. این کودکان از نظر جسمی علائم بلوغ را دارند اما از نظر درونی تجربه کافی برای مقابله با این شرایط را ندارند!

علائم بلوغ زودرس

اولین علامت بلوغ در دختران، برآمدگی سینه ها و در پسران بزرگ شدن و تغییر اندازه بیضه ها است، بنابراین اگر دختری در ناحیه تناسلی و زیر بغل مو احساس کرد، نباید این را بالغ دانست. ، زیرا این حالت مقدمه ای برای بلوغ است نه بلوغ زودرس.

در پسران اولین نشانه بزرگ شدن بیضه ها و سپس بلوغ سایر قسمت های اندام های تناسلی ظاهر می شود.

علل بلوغ زودرس در کودکان چیست؟

مهم ترین عامل ژنتیک است، در واقع ژنتیک است که تعیین می کند فرد در چه سنی وارد بلوغ می شود، اما عوامل دیگری نیز بر سن شروع و البته پیشرفت بلوغ تاثیر می گذارد. رژیم غذایی، سلامت عمومی، موقعیت جغرافیایی و البته وضعیت روانی نیز می تواند بر زمان بلوغ تأثیر بگذارد. البته عوامل محیطی نیز باعث ایجاد این ژن می شوند، از جمله وزن، قد، رژیم غذایی و ….

علل و راههای پیشگیری از بلوغ زودرس در کودکان

راه پیشگیری

روش پیشگیری به تغذیه و مراقبت از رشد صحیح فرد بستگی دارد. والدین باید از چاقی در فرزندان خود جلوگیری کنند.

امتناع والدین از سیگار، نگذاردن پول زیاد در جیب، تنها نگذاردن کودک برای مدت طولانی، کاهش زمان تماشای تلویزیون و… نیز از دیگر راه های پیشگیری از بلوغ زودرس است!

یادداشت مهم

به همه والدین توصیه می شود مراقب تمام جنبه های جسمی و روحی فرزندان خود باشند و کوچکترین چیزی را بدون اینکه کودک متوجه چیزی شود ببینند با بهانه ای موجه به متخصص غدد مراجعه کنند!

ادامه مطلب  1 دسامبر روز جهانی ایدز آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *