سلامت جنسی چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟ آپدیت ۱۴۰۳

داشتن سلامت جنسی به فرد این امکان را می دهد که نه تنها بدنی سالم و ذهنی آرام داشته باشد، بلکه در روابط جنسی موفق بوده و رضایت جنسی را به شریک جنسی خود منتقل کند. سلامت جنسی به عوامل مختلفی از جمله عوامل روانی و جسمی بستگی دارد. در این مقاله ابتدا به مفهوم سلامت جنسی می پردازیم و سپس به اهمیت توجه به آن می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

مفهوم سلامت جنسی

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سلامت جنسی وضعیتی از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مرتبط با تمایلات جنسی است و تأثیر مستقیمی بر روابط جنسی دارد. سلامت جنسی مستلزم رویکردی مثبت و محترمانه به تمایلات و روابط جنسی است و تجربه‌های لذت‌بخش و لذت‌بخش جنسی را ممکن می‌سازد. توانایی مردان و زنان در دستیابی به سلامت جنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به اطلاعات جامع و مفید در مورد جنسیت و تمایلات جنسی دسترسی داشته باشید
  • آگاهی از خطرات جبران ناپذیر رابطه جنسی محافظت نشده
  • امکان دسترسی به مراقبت های بهداشتی
  • زندگی در یک محیط سالم (که سلامت جنسی را افزایش می دهد)

به طور کلی برای توضیح مفهوم سلامت جنسی می توان گفت که سلامت جنسی فراتر از مطالعه روش های پیشگیری از بارداری و شناخت بیماری های جنسی است، بنابراین باید به موارد دیگری نیز توجه کرد:

سلامت جنسی 2

بدن خود را بهتر بشناسید

سلامت جنسی مستلزم شناخت بهتر بدن، به ویژه سیستم تناسلی، و یادگیری بیشتر در مورد عملکرد آن است. شما باید آگاهی خود را افزایش دهید و بدانید، برای مثال، تجاوز به عنف چه تأثیر نامطلوبی بر خلق و خوی و روابط جنسی آینده شما خواهد داشت. همچنین باید بدانید که چگونه و از چه طریقی با شناخت بدن خود از رابطه جنسی لذت بیشتری خواهید برد. رابطه جنسی یک رابطه بین دو نفر است و باید یاد بگیرید که چگونه از بارداری جلوگیری کنید.

به نظر می رسد یکی از مهم ترین عوامل در تامین سلامت جنسی، میزان آگاهی جنسی افراد است. سلامت جنسی مانند سیستمی است که از بخش‌های مختلف تشکیل شده است و بدون تشکیل هر یک از این بخش‌ها، بهره‌مندی کامل از سلامت جنسی امکان‌پذیر نخواهد بود. به دلیل اهمیت موضوع و مفهوم سلامت جنسی، از سال ۲۰۱۰، ۴ سپتامبر به عنوان روز جهانی بهداشت جنسی نامگذاری شده است.

امراض مقاربتی

برای محافظت از خود در برابر بیماری های مقاربتی نیز لازم است اطلاعات خود را در مورد رابطه جنسی محافظت شده افزایش دهید و در صورت لزوم تحت معاینه پزشکی قرار بگیرید تا در صورت ابتلا به بیماری های مقاربتی روند درمان برای شما آغاز شود. کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس، زگیل تناسلی، ایدز و هپاتیت از بیماری های مقاربتی هستند. برخی از بیماری ها مانند هپاتیت واکسن دارند و شما می توانید با واکسن در برابر آنها محافظت کنید، اما سایر موارد فقط با رابطه جنسی ایمن (استفاده از کاندوم) قابل پیشگیری است.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

امراض مقاربتی

مشاوره گرفتن

اجازه ندهید هیچ مشکلی سلامت جنسی و روابط جنسی شما را تحت الشعاع قرار دهد. شرم را کنار بگذارید و در مورد مشکلات جنسی خود با پزشک یا در صورت لزوم روانشناس مشورت کنید. انزال زودرس و اختلال نعوظ از مشکلات اصلی جنسی در مردان است، در حالی که کمبود میل جنسی و عدم ارگاسم از شایع ترین شکایات جنسی در زنان است. اگر هر یک از این مشکلات را در وجود خود احساس کردید، باید به فکر درمان باشید و با حسرت زندگی خود را ترک نکنید.

محصولات تقویت جنسی مردانه بخرید

سلامت جنسی چگونه مختل می شود؟

در ادامه این مقاله و تبیین مفهوم سلامت جنسی، باید تاکید کنیم که سلامت جنسی دامنه وسیعی دارد و شامل تمایلات جنسی، هویت جنسی، روابط جنسی و لذت جنسی می شود. سلامت جنسی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد:

  • عفونت های دستگاه تناسلی و عفونت های مقاربتی
  • حاملگی ناخواسته و سقط جنین
  • اختلال عملکرد جنسی
  • روابط جنسی خشونت آمیز
  • انجام عمل های نامناسب در ناحیه تناسلی

سلامت جنسی

اقدامات لازم برای مراقبت از سلامت جنسی

اکنون که با مفهوم سلامت جنسی آشنا شدید، بهتر است بدانید که با اجرای راهکارهای زیر می توانید سلامت جنسی خود را بهبود ببخشید:

  • در ازدواج خود صادق باشید و با همسرتان در مورد رابطه جنسی خود صحبت کنید و با هم به این نتیجه برسید که چگونه می توانید رابطه خود را بهبود ببخشید و لذت بیشتری ببرید.
  • با تمام روش های پیشگیری از بارداری آشنا شوید و با توجه به سن و شرایط خود بهترین روش را انتخاب کنید.
  • برای بررسی سلامت دستگاه تناسلی و پیشگیری از بیماری ها به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف برخی داروها و الکل می تواند بر سلامت جنسی شما تأثیر منفی بگذارد، بنابراین برای همیشه از الکل اجتناب کنید و در مورد مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • داشتن چندین شریک جنسی تأثیرات روانی نامطلوبی بر شما دارد و شما را مستعد ابتلا به بیماری های مقاربتی می کند، بنابراین به داشتن رابطه جنسی در خانواده خود فکر کنید تا عوارض بسیاری از روابط جنسی با افراد مختلف بر وضعیت شما تأثیر نگذارد.
  • کار در برخی مشاغل و قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی (کار با فلزات سنگین، باتری سازی، جوشکاری) نیز در ایجاد اختلالات جنسی موثر است.

آخرین کلمه

سلامت جنسی تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی هر فرد دارد و به همین دلیل باید در جامعه مورد توجه ویژه قرار گیرد. سلامت جنسی بخشی از سلامت باروری است و زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد. برای دستیابی به سلامت جنسی کامل باید مجموعه ای از عوامل مختلف را کنار هم قرار داد و از این رو افرادی در جامعه زندگی می کنند که از نظر روانی نیز سالم هستند. مفهوم سلامت جنسی شامل طیف گسترده ای از عوامل است که در این مقاله به تفصیل به آنها پرداخته ایم.

ادامه مطلب  برای سلامت جنسی چه بخوریم؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *