زگیل تناسلی در مردان آپدیت ۱۴۰۳

زگیل تناسلی یا HPV در مردان می تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی را افزایش دهد. بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت، حدود ۸ درصد از مردم ایران به زگیل تناسلی مبتلا هستند. برای کاهش درصد این آمار باید اطلاعات خود را در مورد ویروس HP افزایش دهیم. این مقاله به موضوع زگیل تناسلی در مردان اختصاص دارد. با ما بمان.

آنچه در این مقاله می خوانیم

زگیل تناسلی مردانه چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟ این یک نوع بیماری مقاربتی است که از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی منتقل می شود. ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عامل این بیماری است. بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد که بیشتر آنها بی ضرر هستند، اما ۳۰ نوع از این گونه ها می توانند خطرناک باشند و باعث سرطان در مردان و زنان شوند. زگیل تناسلی در مردان، اگر علامت دار باشد، به صورت برآمدگی های خشن و شبیه گل کلم روی پوست ظاهر می شود.

خطرات زگیل تناسلی در مردان

سرطان مقعد یا آلت تناسلی در مردان ممکن است به دلیل عفونت HPV رخ دهد. با این حال، هر دو نوع سرطان، به ویژه در مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی ندارند، نادر هستند. شایان ذکر است که خطر ابتلا به سرطان مقعد در مردان همجنس گرا یا دوجنسه ۱۷ برابر بیشتر از مردانی است که فقط با جنس مخالف رابطه دارند. همچنین، سرطانی که در پشت گلو، زبان یا لوزه‌ها رخ می‌دهد، بیشتر در اثر HPV ایجاد می‌شود.

سالانه بیش از ۱۳۰۰۰ مورد جدید HPV در مردان گزارش می شود.

به طور کلی می توان گفت که خطر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان بیشتر از مردان است زیرا HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود. اما سرطان هایی که در مردان ذکر کردیم چندان شایع نیستند. با این حال، این کلمات به این معنی نیست که زگیل تناسلی در مردان را جدی نگیرید. همانطور که توضیح دادیم، HPV می تواند برای مردان خطرناک باشد و منجر به سرطان یا مرگ شود. خرید قرص زگیل تناسلی می تواند تا حدودی به درمان HPV کمک کند.

قرص های تقویت کننده مردانه
قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید کنید
X-Ade
قرص های تقویت کننده مردانه
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید کنید

علائم زگیل تناسلی در مردان

ویروس HPV گونه های مختلفی دارد و انواع پرخطری که منجر به سرطان می شوند کمتر در مردان و زنان علائمی را نشان می دهند. یعنی باعث عفونت بدون علامت می شوند. زگیل تناسلی اولین علامتی است که در نتیجه سویه های کم خطر HPV دیده می شود و معمولاً منجر به سرطان نمی شود.

ادامه مطلب  بهترین ویتامین برای تقویت قوای جنسی آپدیت 1403

عکس زگیل تناسلی در مردان

در عکس زیر عکس زگیل تناسلی در مردان را مشاهده می کنید:

عکس زگیل تناسلی در مردان

علائم سرطان مقعد

گفتیم که سرطان مقعد می تواند در نتیجه زگیل تناسلی ایجاد شود. در این مورد، با علائم زیر همراه است:

  • خونریزی مقعد، درد، خارش یا ترشح
  • غدد لنفاوی متورم در مقعد یا کشاله ران
  • تغییر رنگ مدفوع
  • تغییر در عادات روده

در بسیاری از موارد، ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد.

علائم سرطان آلت تناسلی مردانه

  • اولین علائم: تغییر رنگ، ضخیم شدن پوست یا تجمع بافت روی آلت تناسلی
  • علائم ثانویه: زخم آلت تناسلی (ممکن است بدون درد یا دردناک همراه با خونریزی باشد)

علائم سرطان گلو در مردان

رابطه جنسی دهانی در مردان می تواند باعث انتقال ویروس HPV و سرطان گلو شود. سرطان های اوروفارنکس یا حلق با علائم زیر همراه هستند:

  • گلودرد یا گوش درد که از بین نمی رود
  • سرفه های مداوم
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • کاهش وزن
  • صدای خشن یا تغییر در صدا (اگر بیش از ۲ هفته طول بکشد)
  • توده در گردن

تست زگیل تناسلی در مردان

برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک ناحیه تناسلی را به صورت چشمی بررسی می کند تا ببیند آیا زگیل وجود دارد یا خیر. برخی از پزشکان از محلول سرکه برای تشخیص زگیل هایی که قابل مشاهده نیستند استفاده می کنند. اما با این روش احتمال خطا زیاد است و در بسیاری از موارد می توان پوست طبیعی فرد را زگیل تناسلی دانست.

معمولاً هیچ آزمایشی برای زگیل تناسلی در مردان وجود ندارد که بتواند سویه‌های پرخطر HPV را که می‌توانند باعث سرطان شوند، شناسایی کند. با این حال، برخی از پزشکان از تست پاپ اسمیر رکتوم برای مردان همجنسگرا یا دوجنسه استفاده می کنند، زیرا آنها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هستند. در آزمایش پاپ اسمیر رکتوم، پزشک برخی از سلول‌ها را از مقعد جمع‌آوری می‌کند و آنها را به آزمایشگاه می‌فرستد تا هر گونه رشد غیرطبیعی سلول را برای تشخیص سرطان جستجو کند.

زگیل تناسلی می تواند منجر به سرطان شود.

درمان زگیل تناسلی در مردان

اگر عفونت HPV در مردان علامتی نداشته باشد، هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و پزشک بیشتر بر روی درمان مشکلاتی که پس از بیماری ایجاد می شود تمرکز می کند. اما در صورت بروز زگیل تناسلی می توانید از برخی کرم ها یا داروهای موضعی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید. در برخی موارد، پزشک زگیل را با جراحی خارج می کند.

درمان زودهنگام زگیل تناسلی توسط برخی از پزشکان ممنوع است، زیرا در بسیاری از موارد زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود. فردی که خیلی زود زگیل تناسلی را درمان می کند ممکن است بعداً دوباره به درمان نیاز داشته باشد. اگر HPV منجر به سرطان مقعد شود، باید از شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی برای درمان آن استفاده شود. نوع درمان بر اساس مرحله سرطان تعیین می شود.

ادامه مطلب  آیا زگیل تناسلی می تواند شما را بکشد؟ آپدیت 1403

پماد برای درمان زگیل تناسلی

برخی از پمادها را می توان به صورت موضعی برای درمان زگیل تناسلی استفاده کرد. کرم آلدرا یکی از آن پمادهایی است که علاوه بر رفع لک های ناشی از آفتاب سوختگی، به درمان HPV در مردان و زنان نیز کمک می کند. برای استفاده باید هر شب مقداری پماد روی زگیل تناسلی مالیده و بعد از ۶ تا ۱۰ ساعت بشویید. سایر کرم ها برای درمان زگیل تناسلی عبارتند از: کرم ایمیکیمود، پماد رزورسینول، ژل پودوفیلین و غیره.

بهترین قرص برای درمان زگیل تناسلی

یکی از معروف ترین و بهترین قرص ها برای درمان زگیل تناسلی، قرص پاورفیت است که در آن از عصاره قارچ شیتاکه استفاده می شود. این قرص سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در نتیجه به بدن کمک می کند تا زگیل تناسلی را از بین ببرد. برخی از داروهای دیگر برای درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان عبارتند از:

  • قرص Kinoko AHCC Platinum
  • کپسول اکومکس سوبان
  • کپسول هگزیم
  • کپسول Kinoko Gold AHCC

یخ زدن زگیل تناسلی یکی از گزینه های درمانی است.

یخ زدن زگیل تناسلی

یکی از راه های درمان زگیل تناسلی در مردان انجماد است که به آن کرایوتراپی نیز می گویند. در این روش از نیتروژن مایع برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده می شود. کرایوتراپی باید چندین هفته متوالی انجام شود تا موثر باشد و زگیل را از بین ببرد. یخ زدن زگیل تناسلی می تواند باعث سوزش، التهاب، قرمزی و سایر علائم آلرژیک در برخی افراد شود. در این موارد باید به پزشک اطلاع داده شود.

درمان خانگی زگیل تناسلی

در اینجا چند درمان خانگی برای درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان آورده شده است:

درمان زگیل تناسلی با سیر

برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از عصاره سیر بر روی زگیل تناسلی مردانه و زنانه ممکن است در از بین بردن آنها موثر باشد. برای امتحان این روش، مقداری گاز استریل بردارید و آن را در مخلوطی از سیر و روغن خیس کنید. سپس آن را روی زگیل بمالید و بگذارید چند ساعت بماند تا اثرش باقی بماند. اگر می‌خواهید از درمان‌های خانگی برای زگیل تناسلی استفاده کنید، باید حداقل چند ماه به درمان آن‌ها ادامه دهید.

سرکه سیب برای درمان زگیل تناسلی مردان

ماده دیگری که می توانید برای درمان زگیل تناسلی استفاده کنید سرکه سیب است. سرکه سیب اسیدی است و مانند کرم های موضعی روی زگیل تناسلی اثر می گذارد. یک تکه پنبه یا گاز را بردارید و آن را در سرکه سیب آغشته کنید و بگذارید چند ساعت روی ناحیه آسیب دیده بماند. این روش را ادامه دهید تا به نتیجه مطلوب نزدیک شوید.

درمان خانگی زگیل تناسلی با چای سبز

چای سبز می تواند در از بین بردن زگیل تناسلی موثر باشد. عصاره چای سبز را تهیه کنید و چند قطره روغن نارگیل به آن اضافه کنید و روی زگیل تناسلی بمالید و بگذارید چند ساعت بماند.

ادامه مطلب  علت درد هنگام رابطه جنسی و راه های درمان آن آپدیت 1403

توجه داشته باشید که تحقیقات بیشتری در مورد هر یک از درمان های خانگی برای زگیل تناسلی مورد نیاز است.

واکسن HPV برای مردان

مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله می توانند برای واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل اقدام کنند. تزریق این واکسن می تواند از عفونت HPV و سرطان های مرتبط مانند سرطان رحم یا مقعد جلوگیری کند.

اطلاعات بیشتر را در این مقاله بخوانید: واکسن گارداسیل چیست؟ فواید و عوارض جانبی را بررسی کنید

با تزریق واکسن گارداسیل می توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد.

روش های پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان

HPV از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی منتقل می شود. برای پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان، فرد باید با فردی که HPV ندارد رابطه جنسی داشته باشد. همچنین باید از ارتباط با افراد مختلف پرهیز کرد و فرد باید تک همسر باشد. اگر تعداد شرکای جنسی زیاد باشد، احتمال ابتلا به ویروس HPV افزایش می یابد. خرید کاندوم می تواند در پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان کاملاً مؤثر باشد، اما متأسفانه محافظت ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی کند زیرا همانطور که گفته شد HPV اغلب از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. بنابراین اگر قسمتی از پوست با کاندوم پوشانده نشود، ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شود.

مطالعات نشان می دهد افرادی که در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده می کنند ۷۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند.

زگیل تناسلی در مردان مجرد

زگیل تناسلی در پسران مجرد بیشتر زمانی ظاهر می شود که این افراد با افراد دیگر رابطه جنسی داشته باشند. اگر فردی شرکای جنسی زیادی داشته باشد، احتمال زگیل تناسلی افزایش می یابد. HPV در پسران مجرد می تواند در بیضه ها، آلت تناسلی، کشاله ران یا مقعد ظاهر شود. زگیل تناسلی می تواند از طریق لوازم جنسی آلوده به ویروس HPV نیز منتقل شود.

عواملی که خطر ابتلا به زگیل تناسلی را در مردان افزایش می دهد

در موارد زیر احتمال زگیل تناسلی در مردان افزایش می یابد:

  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • بدون استفاده از کاندوم
  • گی یا دوجنسه بودن

عوارض زگیل تناسلی در مردان

اکثر انواع زگیل تناسلی بی ضرر هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. اما سویه های پرخطر آن می تواند مشکلات زیر را در مردان ایجاد کند:

  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان لوزه، زبان و گلو

خطر ابتلا به سرطان مقعد در همجنس گرایان بیشتر است.

آخرین کلمه

به طور کلی می توان گفت که زگیل تناسلی در مردان به اندازه زنان خطرناک نیست، زیرا به ندرت منجر به سرطان می شود. با این حال، رابطه جنسی محافظت شده می تواند تا حد زیادی از انتقال زگیل تناسلی جلوگیری کند. اگر علائم زگیل تناسلی را در خود احساس می کنید یا با فردی که به ویروس HPV آلوده شده است رابطه داشته اید، حتما برای انجام آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *