آیا زگیل تناسلی می تواند شما را بکشد؟ آپدیت ۱۴۰۳

یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی که هر روز در همه جوامع ایجاد می شود و نگران کننده به نظر می رسد زگیل تناسلی است. هر فردی که از نظر جنسی فعال است در معرض خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. زگیل تناسلی به صورت زائده یا برجستگی های همرنگ پوست یا سفید ظاهر می شود. ضایعات زگیل تناسلی می تواند کوچک، بزرگ، برجسته یا مسطح باشد. زگیل تناسلی معمولاً خارش و درد ایجاد نمی کند، اما مشکل اینجاست که به راحتی به افراد دیگر منتقل می شود. قرص های زگیل تناسلی برای مردان و زنان تفاوتی ندارند و معمولاً بسیار مؤثر عمل می کنند، اما گاهی اوقات به درمان های جدی تری نیاز است. در این مقاله به توضیح خطرات زگیل تناسلی می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

انواع زگیل تناسلی

HPV بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد که همه آنها باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی شوند. برخی از آنها باعث ایجاد زگیل های پوستی و برخی دیگر باعث تغییرات سلولی می شوند که می تواند خطرناک باشد و منجر به برخی از انواع سرطان شود. ویروس زگیل تناسلی می تواند برای مدت طولانی در بدن وجود داشته باشد و پس از آن، زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شد، فعالیت خود را آغاز کرده و علائم را نشان می دهد. اکثر زگیل های تناسلی نوع ۶ یا ۱۱ هستند و کم خطر محسوب می شوند. زگیل تناسلی خطرناک معمولاً توسط انواع ۱۶ و ۱۸ ایجاد می شود. انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ را می توان از انواع پرخطر در نظر گرفت. زگیل ناحیه تناسلی.

خطرات زگیل تناسلی

اگر انواع پرخطر زگیل تناسلی را که در بخش قبل به آن اشاره کردیم را دارید، انواع سرطان زیر محتمل است:

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول های دهانه رحم، قسمتی که واژن به رحم متصل می شود، رخ می دهد. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مهمترین نقش را در ایجاد اکثر انواع سرطان دهانه رحم ایفا می کند. هنگامی که فردی در معرض HPV قرار می گیرد، سیستم ایمنی بدن اغلب از آسیب رساندن ویروس به سلول ها جلوگیری می کند. با این حال، این ویروس سال ها در بدن برخی افراد نهفته باقی می ماند و باعث می شود سلول های دهانه رحم به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تقریباً هیچ علامتی ندارد، اما در مراحل پیشرفته تر ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

علائم سرطان دهانه رحم

  • خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی، بین سیکل های قاعدگی یا بعد از یائسگی
  • ترشحات آبکی و خونی واژن که ممکن است غلیظ و بدبو باشد
  • درد لگن یا درد هنگام مقاربت

شاید در مورد زگیل تناسلی و ناباروری شنیده باشید، برای اطلاعات بیشتر روی لینک ارائه شده کلیک کنید.

سرطان واژن

یکی دیگر از خطرات زگیل تناسلی سرطان واژن است که نادر است و اغلب در زنان بالای ۶۰ سال رخ می دهد. اگر فردی به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده باشد یا مادرش در دوران بارداری دتیل استیل بسترول مصرف کرده باشد، احتمال ابتلا به این سرطان زیاد خواهد بود. علاوه بر این، وجود سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم خطر ابتلا به سرطان واژن را افزایش خواهد داد. این بیماری اغلب علائم اولیه ندارد، اما در صورت مشاهده خونریزی غیرعادی از واژن یا درد در ناحیه لگن، بهتر است برای آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید. سرطان واژن معمولاً در مراحل اولیه قابل درمان است و با انجام آزمایش پاپ اسمیر به موقع تشخیص داده می شود.

ارتباط بین سرطان آلت تناسلی مردان و HPV

عفونت HPV خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی را افزایش می دهد. HPV از یک فرد آلوده به فرد دیگر در طی تماس پوست به پوست با ناحیه آلوده بدن منتقل می شود. زگیل تناسلی می تواند در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل شود. عفونت HPV همچنین می تواند از یک قسمت بدن به قسمت دیگر سرایت کند. به عنوان مثال، عفونت از آلت تناسلی شروع می شود و سپس تا مقعد ادامه می یابد.
زگیل تناسلی در اکثر مردان خود به خود بهبود می یابد، اما برخی از عفونت ها از بین نمی روند و به مرور زمان مزمن می شوند. عفونت مزمن با انواع خاصی از HPV می تواند باعث سرطان آلت تناسلی شود.

مردان ختنه نشده ممکن است بیشتر از سایرین در معرض HPV قرار بگیرند و به آن مبتلا شوند.

اولین علامت قابل توجه سرطان آلت تناسلی در مردان یک توده یا زخم است که ممکن است کوچک یا بزرگ باشد.

زگیل تناسلی و سرطان مقعد در مردان و زنان

به نظر می رسد اکثر سرطان های رکتوم با عفونت HPV مرتبط هستند. بنابراین یکی دیگر از خطرات زگیل تناسلی سرطان مقعد در مردان و زنان است. این سرطان نیز به دلیل رشد غیر طبیعی سلول های ناحیه مقعد ایجاد می شود. علائم سرطان مقعد شبیه هموروئید است و شامل خونریزی از مقعد، مدفوع شل، ترشح از مقعد، خارش و تغییر در عادات روده می شود. این سرطان می تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد و توسط HPV ایجاد می شود.

سرطان مقعد

سرطان دهان، زبان، گلو، لوزه ها و حنجره

این نوع سرطان نیز می تواند توسط ویروس HPV در مردان و زنان ایجاد شود. در هنگام رابطه جنسی دهانی و تماس تناسلی با دهان، اگر فردی به زگیل تناسلی مبتلا شود، این عفونت به ناحیه دهان منتقل می شود. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی فرد جنگی را علیه ویروس HPV آغاز می کند و آن را از بین می برد، اما در برخی موارد عفونت مزمن شده و به سرطان تبدیل می شود. مشکل در بلع، سرفه کردن ترشحات خونی، گلودرد مداوم، توده در گونه و لب ها، تغییر صدا و درد مداوم در گوش می تواند از علائم سرطان دهان و گلو باشد.

چه نوع زگیل تناسلی با واکسن گارداسیل قابل پیشگیری است؟

بسیاری از خطرات زگیل تناسلی که منجر به سرطان می شود، ناشی از انواع ۱۶ و ۱۸ است که با واکسن گارداسیل به خوبی قابل پیشگیری است. همچنین دو نوع کم خطر اما رایج به نام های ۶ و ۱۱ نیز با واکسن گارداسیل قابل پیشگیری هستند.

واکسن HPV

راه های انتقال HPV

همانطور که گفته شد راه های انتقال زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی است. HPV از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی قابل انتقال است. استفاده از کاندوم می تواند احتمال انتقال زگیل تناسلی را تا حد زیادی کاهش دهد، اما مصونیت ۱۰۰٪ ایجاد نمی کند.

روش های درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولاً طی حداکثر ۲ سال خود به خود ناپدید می شود. هنوز درمان قطعی برای زگیل تناسلی پیدا نشده است. اما درمان زگیل تناسلی با برخی روش ها می تواند بسیار موثر باشد:

  • درمان دارویی و استفاده از پماد ایمیکیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس
  • استفاده از داروها برای تقویت سیستم ایمنی
  • سرما درمانی
  • لیزر درمانی
  • عمل

آخرین کلمه

در پاسخ به این سوال که آیا HPV می تواند شما را بکشد، خطرات زگیل تناسلی را توضیح دادیم. زگیل تناسلی، اگر ناشی از انواع پرخطر باشد، می تواند منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی یا دهان و گلو شود. بهترین راه برای پیشگیری از این نوع سرطان، تزریق واکسن گارداسیل و انجام تست پاپ اسمیر سالانه است. اگر مشکوک به زگیل تناسلی هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و آن را نادیده نگیرید.

ادامه مطلب  راه های افزایش تستوسترون برای نتیجه گیری سریع آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *