راه های انتقال زگیل تناسلی کدام است؟ آپدیت ۱۴۰۳

زگیل تناسلی بیماری است که متاسفانه روز به روز در جامعه در حال افزایش است. اگرچه هم مردان و هم زنان ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوند، اما این بیماری در زنان خطرناک‌تر از مردان است. زگیل تناسلی توسط ویروس HPV در بدن ایجاد می شود. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ناخوشایند، بهتر است اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهید و در صورت لزوم از پماد زگیل تناسلی یا سایر داروها برای درمان کمک بگیرید. با مطالعه این مقاله با راه های انتقال زگیل تناسلی آشنا می شوید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که توسط ویروس HPV ایجاد می شود. این بیماری در هنگام آمیزش جنسی و تماس نزدیک آلت تناسلی با ویروس در بدن رخ می دهد. هر فردی که به HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) آلوده باشد مطمئناً آن را به شریک جنسی خود منتقل می کند، اما ممکن است فرد علائم واضح بیماری را نشان دهد یا علائم در بدن او پنهان باشد. زگیل تناسلی معمولا کوچک و برجسته هستند و دردناک نیستند. رابطه جنسی بدون کاندوم رایج ترین راه انتقال زگیل تناسلی است.

HPV

راه های انتقال زگیل تناسلی

با دانستن نحوه انتقال زگیل تناسلی، بهتر می توانید از بروز آنها جلوگیری کنید:

رابطه جنسی واژینال

در رابطه جنسی، اگر آلت تناسلی یکی از افراد آلوده به ویروس HPV باشد و از کاندوم استفاده نکند، به راحتی می تواند آن را به طرف مقابل منتقل کند. حتی اگر دخول یا انزال وجود نداشته باشد، اما دو آلت تناسلی با یکدیگر در تماس باشند، این ویروس به راحتی قابل انتقال است. زگیل تناسلی از بوسه و آغوش بدون دست زدن به آلت تناسلی به طرف دیگر سرایت نمی کند.

رابطه جنسی مقعدی

رابطه مقعدی به هیچ وجه توصیه نمی شود اما متاسفانه افرادی که این نوع رابطه را دارند در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند. زگیل های اطراف مقعد معمولا در ابتدا کوچک و بدون درد هستند، اما به مرور زمان می توانند بزرگ و دردناک شوند. همچنین ممکن است مردی اصلاً رابطه مقعدی نداشته باشد، اما زگیل به مرور زمان از آلت تناسلی او به پرینه و مقعد سرایت کند.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
برای جلوگیری از بروز زگیل تناسلی استفاده از کاندوم بسیار مفید است اما ایمنی کاملی ایجاد نمی کند بنابراین توصیه می شود همه افراد از واکسن گارداسیل استفاده کنند. گارداسیل واکسنی است که در برابر انواع خاصی از HPV محافظت می کند.

روش های انتقال

رابطه جنسی دهانی

راه دیگر انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی دهانی است اما باید بدانید که انتشار ویروس HPV از این طریق بسیار نادر است. با این حال، زگیل تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود و دهان و گلو را درگیر کند.

اسباب بازی های جنسی

اسباب بازی های جنسی بیشتر در خارج از ایران استفاده می شود. اکثر مراجع تقلید استفاده از این وسیله را حرام و حرام اعلام کرده اند، اما باید بدانید که در صورت اشتراک گذاری این نوع وسایل، زگیل تناسلی به راحتی قابل انتقال است.

اپیلاسیون

اگر به مرکز مخصوص اپیلاسیون مراجعه می کنید، توجه داشته باشید که در آنجا فقط از وسایل یکبار مصرف استفاده می شود. اگر فردی که قبل از شما اپیلاسیون کرده خونریزی داشته باشد و سپس از همان محصولات روی شما استفاده شود، احتمال انتقال زگیل تناسلی و همچنین تبخال تناسلی وجود دارد. تزریق واکسن گارداسیل می تواند خیال شما را از شیوع ویروس HPV راحت کند.

اپیلاسیون

آیا امکان انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت وجود دارد؟

می دانیم که رابطه جنسی برای انتقال زگیل تناسلی ضروری نیست. تماس پوست به پوست با پوست آلوده یکی از مهم ترین راه های انتقال زگیل تناسلی است. از آنجایی که ویروس HPV به سرعت در خارج از بدن انسان از بین می رود، بعید است که این ویروس از طریق توالت و حوله های آلوده منتقل شود. اما همیشه قبل از استفاده از توالت، آن را بشویید و از حوله یا روکش توالت استفاده کنید، زیرا به طور کلی توالت فرنگی محل بسیار کثیفی است که بیماری های مختلف به راحتی در آن شیوع پیدا می کند.

زگیل تناسلی با استفاده از لباس زیر دیگران، استفاده از حوله های مشترک برای حمام کردن و رفتن به استخر منتقل نمی شود. شرط انتقال زگیل تناسلی، تماس پوست با مخاط عفونی است که در رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی به راحتی امکان پذیر است.

زگیل تناسلی در دوران بارداری

ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر خانمی در دوران بارداری به زگیل تناسلی مبتلا شود، آیا می تواند این بیماری را به فرزند خود منتقل کند؟ آره؛ این خطر وجود دارد که زگیل تناسلی از بدو تولد به نوزاد منتقل شود، اما احتمال آن بسیار بسیار اندک است. معمولا زگیل تناسلی در دوران بارداری درمان نمی شود و درمان به بعد از زایمان موکول می شود، اما اگر زگیل ها بسیار بزرگ باشند می توان از روش هایی مانند انجماد، لیزر و جراحی استفاده کرد.

انتقال زگیل تناسلی روی دست؟

اگرچه زگیل تناسلی ویروسی و مسری است، اما زگیل روی دست یا پا نمی تواند به ناحیه تناسلی منتقل شود و بالعکس. نوع زگیل هایی که روی دست و پا ظاهر می شوند متفاوت است. در واقع، تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمولی در این است که زگیل های معمولی بافت نرمی دارند و روی پایه زیرین رشد می کنند، در حالی که زگیل تناسلی ضایعات صافی هستند که فقط کمی از سطح پوست بلند شده و گاهی اوقات به شکل گل کلم به نظر می رسند. زگیل های معمولی می توانند در سراسر بدن ظاهر شوند، اما زگیل تناسلی فقط روی آلت تناسلی، مقعد و دهان رشد می کنند.

راه های انتقال زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی

در بیشتر موارد HPV علائم خاصی ایجاد نمی کند و فرد از بیماری خود بی اطلاع است. اما در برخی موارد زگیل تناسلی تلفظ می شود و به صورت ضایعات برجسته دیده می شود. علائم زگیل تناسلی اغلب شبیه گل کلم است. این ضایعات در بدن زنان در نواحی داخل یا اطراف واژن یا مقعد و همچنین در دهان و گلو و در مردان نیز در اطراف ناحیه تناسلی، مقعد، دهان و گلو دیده می شود، زیرا مسیرهای انتقال زگیل تناسلی از طریق این اجسام است.

درمان HPV یا زگیل تناسلی

در بیشتر موارد، زگیل تناسلی بدون نیاز به درمان خاصی به خودی خود بهبود می یابد. اما می توان از پمادها و داروهای موضعی برای تسریع روند بهبودی استفاده کرد. اقلامی که معمولا برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شوند عبارتند از: پماد ایمیکیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس، تری کلرواستیک اسید و پماد سینکاتچین. لیزر درمانی، انجماد و در نهایت جراحی زگیل تناسلی از دیگر راه های درمان HPV است که باید با صلاحدید پزشک از یکی از آنها استفاده کرد. معمولاً زمانی از جراحی استفاده می شود که فرد به سایر گزینه های درمانی پاسخ ندهد.

سخنرانی پایانی

ما در این مقاله راه های انتقال زگیل تناسلی را بررسی کرده ایم. برای پیشگیری از این بیماری، در مورد واکسن گارداسیل تحقیق و تزریق کنید، استفاده از کاندوم را در حین رابطه جنسی فراموش نکنید و حداقل سالی دو بار به پزشک مراجعه کنید تا بدن خود را از نظر زگیل تناسلی معاینه کند. توجه داشته باشید که زگیل تناسلی درمان نشده می تواند منجر به سرطان دهانه رحم در زنان شود، بنابراین این بیماری را دست کم نگیرید و با مشاهده اولین علائم عفونت، گزینه های درمانی را بررسی کنید.

ادامه مطلب  9 نشانه کمبود تستوسترون در مردان آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *