دلایل درد در بیضه چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

دلایل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه در مردان می شود. غدد تناسلی مردانه یا بیضه ها هورمون هایی به نام آندروژن تولید می کنند که مهم ترین آنها تستوسترون است. این هورمون ها تغییراتی را که در بدن به دلیل رشد جنسی ایجاد می شود کنترل می کنند. در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین کافه نیوز به بررسی علل اصلی درد بیضه می پردازیم.

درد در بیضه می تواند ناشی از آسیب های جزئی در این ناحیه باشد. با این حال، اگر درد بیضه دارید، باید علائم خود را ارزیابی کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

درد در بیضه ها

درد بیضه می تواند به دلیل شرایط جدی مانند پیچ ​​خوردگی بیضه یا عفونت های مقاربتی (STIs) باشد. نادیده گرفتن درد می تواند آسیب جبران ناپذیری به بیضه ها وارد کند.

بیشتر مشکلات بیضه قبل از درد بیضه باعث درد شکم یا کشاله ران می شود. درد ناگهانی شکم یا کشاله ران باید به سرعت توسط پزشک ارزیابی شود.

علل درد بیضه چیست؟

ضربه یا آسیب به بیضه ها می تواند باعث درد شود، اما درد بیضه اغلب نتیجه مشکلات پزشکی است که نیاز به درمان دارند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان


قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

  • آسیب عصب اسکروتوم ناشی از نوروپاتی دیابتی
  • اپیدیدیمیت یا التهاب بیضه ها، ناشی از کلامیدیا STI
  • گانگرن یا مرگ بافت ناشی از پیچ خوردگی بیضه یا ترومای درمان نشده
  • هیدروسل با تورم کیسه بیضه مشخص می شود
  • فتق بیضه
  • سنگ کلیه
  • اورکیت یا التهاب بیضه ها
  • اسپرماتوسل یا مایع در بیضه ها
  • بیضه نزولی
  • واریکوسل یا گروهی از وریدهای بزرگ در بیضه

در برخی موارد، درد بیضه می تواند به دلیل یک وضعیت پزشکی جدی به نام پیچ خوردگی بیضه باشد. در این شرایط بیضه پیچ خورده و جریان خون به بیضه را قطع می کند و باعث آسیب بافتی می شود.

پیچ خوردگی یک اورژانس پزشکی است که باید به سرعت درمان شود تا از آسیب به بیضه ها جلوگیری شود. این بیماری بیشتر در مردان بین ۱۰ تا ۲۰ سال رخ می دهد.

درد بیضه به ندرت ناشی از سرطان بیضه است. سرطان مثانه معمولاً باعث درد در بیضه ها می شود، بنابراین پزشک شما باید هر توده ای را که روی بیضه های شما ایجاد می شود ارزیابی کند.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

  • حساسیت و ناراحتی بیضه
  • تورم
  • تب
  • استفراغ
  • ادرار دردناک

پزشکان باید از آزمایشات و معاینات فیزیکی برای تشخیص درد در بزرگسالان و کودکان استفاده کنند. درمان تا حد زیادی به علت و ریشه مشکل بستگی دارد، بنابراین از روش های درمانی مختلفی مانند استفاده از مسکن، جراحی و آنتی بیوتیک استفاده می شود.

درمان این مشکل به شناخت علل درد بستگی دارد. در برخی موارد درد و ناراحتی به راحتی برطرف می شود و در برخی موارد احتمال ناباروری و حتی مرگ وجود دارد.

بررسی علل درد بیضه

ما با هم به موارد مهم در ایجاد این درد خواهیم پرداخت:

پیچ و تاب دادن بیضه ها

بیضه ها و کیسه بیضه به اکسیژنی نیاز دارند که از طریق خون تامین شود تا بیضه عملکرد مناسب و مداومی داشته باشد که در نتیجه به دلیل چرخش و عدم خون رسانی به بیضه، احتمال آسیب به بیضه وجود دارد.

پیچ خوردگی بیضه در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما نوزادان و بین سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی بیشتر در معرض پیچ خوردگی بیضه هستند.

پیچ خوردگی بیضه در مردانی اتفاق می افتد که بیضه های آنها از دیواره کیسه بیضه منحرف می شود و این نوع ناهنجاری به نام تغییر شکل زنگی شناخته می شود. بسیاری از این افراد در هر دو بیضه ناهنجاری دارند.

پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس است که نیاز به جراحی دارد. این مشکل زمانی رخ می دهد که بیضه در داخل کیسه بیضه می چرخد ​​که معمولا به دلیل ضربه ناگهانی چرخش بیضه است و به ندرت این اتفاق می افتد. هنگامی که بیضه می‌چرخد، رگ‌های خونی به همراه بند ناف منیال کشیده می‌شوند و در نتیجه جریان خون به بیضه چرخیده قطع می‌شود و در بیضه احساس درد می‌کند.

چه عواملی باعث پیچ خوردگی طناب بیضه می شود؟

  1. ضربه
  2. دوچرخه سواري
  3. اسب سواری
  4. درد ناگهانی بیضه با علت ناشناخته که به طور خود به خود در هنگام خواب و بیداری شروع می شود

فتق

فتق زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره ماهیچه‌ای شکم در نقطه‌ای ضعیف می‌شود و برخی از حلقه‌های روده از این شکاف بیرون می‌آیند و باعث ایجاد توده‌ای می‌شود که روی پوست دیده می‌شود.

در مورد فتق در کشاله ران، حلقه ای که از روده پایین می آید، بیضه ها را بزرگتر از حد معمول نشان می دهد و باعث دردی می شود که به نظر منشا شکمی دارد، این درد با حرکت، سرفه یا عطسه بدتر همراه است.

ضربه خوردن

کبودی و تورم بیضه ها معمولاً از جمله عواقب بد ضربه های مستقیم است، اما با وجود این وضعیت هشدار دهنده، در بیشتر موارد با رعایت نکات احتیاطی می توان این مشکل را در عرض چند روز برطرف کرد. اقدامات حفاظتی شامل پوشیدن لباس زیر مخصوص، استفاده از مسکن ها و کمپرس گرم است. تورم و کبودی ناشی از وازکتومی را می توان به همین روش درمان کرد.

معمولاً هنگام ضربه زدن، بیضه ها باعث درد شدید می شوند. در صورت ضربه به کیسه بیضه، درد در بیضه بسیار دردناک است و معمولاً این درد موقتی است. در بیشتر موارد، آسیب های بیضوی ناشی از ضربه، مانند:

  • صدمات حین تمرین
  • لگد زدن یا مشت زدن
  • فاجعه

در برخی موارد، آسیب به بیضه ها می تواند باعث آسیب جدی تری شود که نیاز به جراحی اورژانسی دارد.

هیدروسل

هیدروسل به معنای تجمع مایع شفاف در کیسه ای است که بیضه را احاطه کرده است. گاهی اوقات این حالت می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد که عمدتاً به دلیل اختلال در تشکیل کیسه های اطراف بیضه است. تشخیص و درمان هیدروسل های کوچک به تنهایی دشوار است، اما انواع بزرگ هیدروسل باید با جراحی درمان شوند.

سنگ کلیه

گاهی در حین برداشتن سنگ، درد شدیدی در ناحیه شکم احساس می شود که معمولاً به بیضه ها سرایت می کند. این نوع درد نشان دهنده ترشح سنگ کلیه است. حتی گاهی اوقات می توانید خون را در ادرار ببینید.

ادامه مطلب  راهنمای تفسیر آزمایش ایدز آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *