راهنمای تفسیر آزمایش ایدز آپدیت ۱۴۰۳

تنها راه برای تشخیص اینکه آیا فرد مبتلا به ایدز است یا خیر، آزمایش خون یا سایر مایعات بدن اوست. فردی که به ایدز مبتلا می شود قطعا ویروس HIV در بدن خود دارد. ویروس اچ آی وی در ۳ مرحله در بدن ظاهر می شود که مرحله سوم یا پیشرفته آن ایدز نام دارد. بسیاری از آزمایش‌هایی که برای تشخیص ایدز استفاده می‌شوند، نمی‌توانند HIV را بلافاصله پس از عفونت شناسایی کنند، زیرا بدن زمان می‌برد تا آنتی‌بادی تولید کند یا ویروس رشد کند. در این مقاله با انواع تست ایدز و همچنین تفسیر تست ایدز بیشتر آشنا خواهید شد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اهمیت آزمایش ایدز

اگر از راه های انتقال ایدز آگاه هستید و به یکی از این راه ها در معرض HIV قرار گرفته اید، بهتر است فورا آزمایش HIV بدهید. تشخیص زودهنگام و به موقع این ویروس در بدن به شروع سریعتر درمان کمک می کند و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بیماری به ایدز تبدیل شود. اگر استفاده از داروهای ART با تشخیص به موقع HIV خیلی سریع شروع شود، فرد می تواند سال های زیادی از عمر خود را بدون مشکلات جدی سلامتی سپری کند و حتی عمر طولانی داشته باشد. آزمایش HIV برای زنان باردار اجباری است، زیرا تشخیص ویروس می تواند از انتقال آن به کودک جلوگیری کند.

چه افرادی باید آزمایش HIV بدهند؟

در موارد زیر سعی کنید در اسرع وقت آزمایش HIV بدهید:

  • اگر با افراد مختلف رابطه جنسی داشته اید
  • اگر رابطه جنسی محافظت نشده (بدون کاندوم) با فردی داشته اید که به اندازه کافی نمی شناسید
  • اگر از سرنگ یا سوزن برای تزریق مواد یا دارو به همراه شخص دیگری استفاده کرده اید
  • اگر یک بیماری مقاربتی مانند هپاتیت، سیفلیس، سوزاک، زگیل یا تبخال تناسلی دارید.
  • اگر با فردی که HIV دارد رابطه جنسی داشته اید

چه نوع افرادی باید در آزمون شرکت کنند؟

انواع آزمایش اچ آی وی

۲ تا ۴ هفته پس از آلوده شدن به ویروس اچ آی وی، بدن پروتئینی تولید می کند که با انجام برخی آزمایشات می توان آن را تعیین کرد. این تست ها را ایمونواسی یا الایزا نیز می نامند و دقت آنها نیز بسیار بالاست. نسخه های سریعی از آزمایش های زیر وجود دارد که می توانند در مدت زمان کوتاهی (کمتر از ۳۰ دقیقه) نتیجه دهند، اما دقت آنها به اندازه کافی خوب نیست و حتی در صورت آلوده شدن فرد به HIV می تواند نتایج منفی نشان دهد. تفسیر آزمایش ایدز بهتر است به پزشک سپرده شود، اما ما نیز در این مقاله راهنمایی های لازم را به شما ارائه می دهیم:

آزمایش ترکیبی آنتی بادی-آنتی ژن

انجام این آزمایش می تواند HIV را زودتر از آزمایش غربالگری آنتی بادی شناسایی کند. این آزمایش بدن را از نظر آنتی ژن HIV، پروتئینی به نام P24 و آنتی بادی HIV بررسی می کند. آزمایش آنتی بادی-آنتی ژن فوری می تواند نتیجه را تنها در ۲۰ دقیقه مشخص کند.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

تست ایدز

آزمایش RNA یا اسید نوکلئیک (NAT)

این آزمایش خود ویروس HIV را در خون جستجو می کند و می تواند آن را در بدن حدود ۱۰ روز پس از آلوده شدن فرد به ویروس HIV شناسایی کند. هزینه انجام این تست بالاست و به همین دلیل معمولا جزو اولین گزینه های توصیه نمی شود. اما اگر فردی در شرایطی قرار دارد که احتمال ابتلا به ویروس اچ آی وی بالا به نظر می رسد و در عین حال علائمی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز وجود دارد، می توان با صلاحدید پزشک این آزمایش را برای او نوشت، بنابراین تشخیص زودهنگام این بیماری به فرد کمک می کند تا درمان بهتری دریافت کند

تست آنتی بادی

این آزمایش رایج ترین روشی است که برای تشخیص عفونت HIV استفاده می شود. همانطور که گفته شد، زمانی که فردی به HIV آلوده می شود، بدن او پروتئین هایی به نام آنتی بادی تولید می کند تا ویروس را از سیستم ایمنی حذف کند. این آنتی بادی ها قادر به از بین بردن ویروس نیستند، اما وجود آنها در بدن نشان دهنده عفونت HIV است. نتیجه این آزمایش حدود ۱ یا ۳ روز دیگر مشخص می شود.

کیت تست خانگی ایدز

گاهی اوقات می توانید با خرید کیت تست خانگی ایدز، آزمایش ایدز را خودتان تفسیر کنید، اما باید بدانید که دقت این نوع آزمایش به اندازه سایر تست ها نیست. شما به راحتی می توانید این کیت را در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا خریداری و استفاده کنید. در ایران اگرچه تست های خانگی ایدز به صورت گسترده در دسترس نیست، اما در دسترس است و می توان آن را از برخی فروشگاه های اینترنتی خریداری کرد.

تفسیر آزمایش ایدز

نتیجه آزمایش ایدز را می توان به ۳ روش درخواست کرد:

  • مثبت یا منفی: اگر نتیجه آزمایش شما مثبت باشد به این معنی است که شما به ویروس اچ آی وی مبتلا شده اید و اگر منفی باشد به این معنی است که در حال حاضر به ویروس HIV مبتلا نیستید. منفی بودن آزمایش یک فرد به این معنی نیست که شریک جنسی او HIV ندارد.
  • واکنشی یا غیر واکنشی: ممکن است هنگام تفسیر آزمایش ایدز با این کلمات مواجه شوید. واکنشی به این معنی است که آنتی بادی های ضد HIV در بدن وجود دارد و فرد به HIV آلوده شده است. اما یک نتیجه غیر واکنشی به این معنی است که هیچ آنتی بادی ساخته نشده است و فرد HIV ندارد.
  • شماره بررسی: ممکن است شماره آزمایش HIV را نیز مشاهده کنید. معمولاً مشخص است که اگر شماره آزمایش شما کمتر از ۱ باشد، آزمایش شما منفی است و اگر شماره آزمایش شما بالای ۱ باشد، نتیجه آزمایش شما مثبت است، یعنی شما HIV دارید.

تست ایدز

آخرین کلمه

معمولاً سه نوع آزمایش ایدز یا HIV وجود دارد. این آزمایشات HI را از طریق خون یا سایر مایعات بدن تعیین می کند. بهتر است تفسیر آزمایش ایدز را به دست پزشک بسپارید تا با دقت و تخصص کافی نتیجه را برای شما تفسیر کند. در این مقاله سعی شده است اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. به خاطر داشته باشید که مثبت شدن آزمایش اچ آی وی هرگز به معنای پایان زندگی نیست و منفی بودن آزمایش به این معنا نیست که دوباره به اچ آی وی مبتلا نخواهید شد. در بسیاری از موارد، حتی اگر آزمایش منفی باشد، اگر فرد در معرض ویروس اچ‌آی‌وی قرار گرفته باشد یا علائمی داشته باشد، پزشک انجام آزمایش‌های بیشتری را برای اطمینان توصیه می‌کند. امید ما این است که این بیماری را از تمام دنیا ریشه کن کنیم.

ادامه مطلب  چه کسانی نباید قرص تاخیری مصرف کنند؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به عفونت واژن مبتلا باشید آپدیت ۱۴۰۳

واژن یکی از قسمت های حساس بدن زن است که معمولاً به تعادل میکروبی بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *