خود ارضایی چیست و آیا عارضه جبران ناپذیری دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳

افراد کمی هستند که حتی یک بار در زندگی خود با خودارضایی مواجه نشده باشند. خودارضایی یک راه طبیعی برای رهایی از تنش و لذت جنسی است. اگر بخواهیم از منظر دینی به موضوع لذت نفس نگاه کنیم باید بگوییم که گناه محسوب می شود و باید از آن به کلی پرهیز کرد. اما در این مقاله هدف ما بررسی موضوع خودارضایی از منظر علمی پژوهشی است. با وجود تمام شایعات، جالب است بدانید که خودارضایی عوارض خطرناکی ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مقاله از مجله داروخانه کافه نیوز با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

خودارضایی چیست؟

خودارضایی فعالیتی است که در آن فرد با لمس اندام تناسلی خود را برای لذت جنسی تحریک می کند و سپس به ارگاسم می رسد. یک نظرسنجی نشان داد که بین ۲۷ تا ۴۰ درصد از زنان و ۴۱ تا ۶۵ درصد از مردان در ماه گذشته خودارضایی کرده‌اند.

  • آمار نشان می دهد که ۲۰ درصد از مردان ۱۸ تا ۵۹ ساله ۲ تا ۳ بار در هفته و کمتر از ۲۰ درصد آنها ۴ بار در هفته خودارضایی می کنند. آمار خودارضایی زنان در سراسر جهان کمتر از مردان است.

عوارض خودارضایی

همانطور که گفته شد، خودارضایی عوارض جدی و خطرناکی ندارد. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است هنگام خودارضایی احساس گناه کنند یا پس از خودارضایی مکرر و مکرر دچار عوارض زیر شوند:

رضایت 2

خودارضایی و احساس گناه

باورهای مذهبی و فرهنگی بسیاری از مردان و زنان را در حین یا پس از خودارضایی احساس گناه می کند. اگر به این دسته از افراد تعلق دارید، اثرات مخربی که خودارضایی بر روان شما می گذارد ممکن است بسیار بیشتر از لذتی باشد که برای شما به ارمغان می آورد. پس بهتر است خودارضایی را به طور کامل متوقف کنید.

اعتیاد به خودارضایی

برخی از افراد ممکن است به خودارضایی معتاد شوند. اگر خودارضایی باعث می شود:

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
  • از فعالیت های روزانه خود دوری کنید
  • شما نمی توانید کارهای مربوط به کار و تحصیلات خود را انجام دهید
  • برنامه های خود را با دوستان و اقوام مخلوط کنید
  • ممکن است فعالیت های اجتماعی وجود داشته باشد:

ممکن است به آن معتاد شده باشید. البته این نوع اعتیاد ناشناخته می ماند و به گفته بسیاری از کارشناسان، عملاً اعتیاد محسوب نمی شود. اگر صرف زمان زیاد برای خودارضایی باعث ایجاد مشکل در روابط اجتماعی و عاطفی با دیگران می شود، بهتر است با پزشک یا روانشناس مشورت کنید.

چگونه اعتیاد به خودارضایی را درمان کنیم؟

دفعه بعد که میل به خودارضایی احساس کردید، یکی از فعالیت های زیر را امتحان کنید و آن را جایگزین کنید:

  • خرج کردن
  • برای دویدن به بیرون بروید.
  • وقت خود را با دوستان و افرادی که دوستشان دارید بگذرانید.
  • فعالیتی را که دوست دارید انجام دهید: مانند نوشتن یا فعالیت های هنری.

خودارضایی زنانه

کاهش حساسیت جنسی به دلیل خودارضایی

اگر مردان در طول خودارضایی آلت تناسلی خود را سفت و پرخاشگر نگه دارند، ممکن است به مرور زمان حساسیت خود را نسبت به تحریکات جنسی از دست بدهند و در آینده در رابطه جنسی با شریک یا همسر خود دچار مشکل شوند.

باورهای غلط در مورد خودارضایی

تصورات غلط متعددی در مورد خودارضایی یا خودارضایی در بین عموم وجود دارد که هیچ کدام پایه علمی ندارند. بد نیست با آنها آشنا شوید. خودارضایی انجام نمی دهد:

  • عقیمی
  • کم آبی بدن
  • عدم تعادل هورمونی
  • تغییر در اندازه یا شکل آلت تناسلی
  • کاهش تعداد اسپرم
  • از دست دادن بینایی
  • اختلال در نعوظ
  • کاهش میل جنسی
  • کف دست های مودار

آیا انزال زودرس یکی از عوارض خودارضایی در پسران است؟

طبق برخی مطالعات می توان گفت که خودارضایی بیش از حد می تواند باعث آسیب به اعصابی شود که در انزال مردانه نقش دارند. آسیب به این اعصاب می تواند منجر به انزال زودرس یا حتی انزال بیش از حد در هنگام خواب شود. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است زیرا برخی مطالعات دیگر چنین چیزی را رد می کنند.

سردی جنسی به دلیل ارضای خود

یکی از عوارض خودارضایی که برای بسیاری از افراد اعم از زن و مرد پیش می آید این است که سرد می شوند و دیگر تمایلی به رابطه جنسی با شریک جنسی خود ندارند. این افراد معمولا ترجیح می دهند در خلوت خودارضایی کنند و با جنس مخالف رابطه جنسی واقعی داشته باشند. البته مراقب باشید که این عارضه برای همه پیش نیاید.

عوارض خودارضایی در زنان

مهمترین عوارض خودارضایی در زنان موارد زیر است:

  • خودارضایی بیش از حد باعث عدم تعادل جسمی و روحی می شود و می تواند فرد را از بهره مندی از سایر جنبه های زندگی باز دارد.
  • اگر فردی بعد از خودارضایی احساس گناه کند، عزت نفس او تحت تأثیر قرار می گیرد.
  • خودارضایی بیش از حد منجر به کمردرد و انقباض عضلات لگن می شود.
  • میل جنسی ممکن است کاهش یابد. (اگر اغماض بیش از حد باشد.)

عوارض خودارضایی در زنان

خودارضایی زنان در دوران بارداری

در دوران بارداری تغییرات هورمونی در بدن زن رخ می دهد. گرفتگی لگن در طول ارگاسم زنان رخ می دهد. فشار روی لگن در هنگام خودارضایی اگر خیلی قوی باشد می تواند خطرناک باشد. بنابراین به خانم ها توصیه می شود از خودارضایی بخصوص در دوران بارداری خودداری کنند.

آیا خودارضایی باعث ریزش مو می شود؟

هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه خودارضایی باعث ریزش مو می شود وجود ندارد. این باور در میان برخی ممکن است از این ایده ناشی شود که مایع منی مردانه حاوی مقادیر زیادی پروتئین است. بنابراین با هر بار انزال، بدن مقدار قابل توجهی پروتئین از دست می دهد که هر کدام می توانند در رشد مو نقش داشته باشند.

نظریه دیگر این است که خودارضایی باعث افزایش تستوسترون می شود که خود ممکن است با ریزش مو مرتبط باشد. اما شواهد کافی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

آیا عوارض خودارضایی پس از ترک از بین می رود؟

آره؛ بیشتر عوارض از بین خواهند رفت اما به دو نکته توجه کنید. اولاً ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا فرد مجدداً به فعالیت جنسی با شریک جنسی علاقه مند شود و ثانیاً در بسیاری از موارد لازم است که فرد با روانشناس در تماس باشد و از او مشاوره بگیرد تا بتواند موفق شود. خودارضایی کنار بگذار

آخرین کلمه

خودارضایی به هیچ وجه در فرهنگ و دین ما قابل قبول نیست. حتی ممکن است بسیاری از مقالات خارجی در مورد فواید خودارضایی نوشته باشند، اما اگر خودارضایی فوایدی داشته باشد، قطعاً این فواید به خوبی داشتن یک رابطه جنسی سالم با همسرتان نیست. در نهایت نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات با ما و خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

ادامه مطلب  آیا تمام فواید رسیدن به ارگاسم رو می دونید؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

بهترین روش درمان عفونت واژن کدام است؟ آپدیت ۱۴۰۳

اهمیت درمان عفونت واژن از دو جنبه قابل بررسی است. از نظر سلامتی، عفونت واژن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *