تاثیر مصرف مکمل های بدنسازی بر عقیم شدن و ناباروری آپدیت ۱۴۰۳

با توجه به شایعات فراوان در مورد عوارض مکمل های ورزشی، قصد داریم در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین داروخانه تاثیر مصرف مکمل های بدنسازی بر ناباروری و ناباروری را به طور کامل بررسی کنیم و دریابیم که آیا این مکمل ها منجر به عوارض جانبی جبرانی می شوند یا خیر؟ همانطور که می گویند آیا آنها نابود نشدنی خواهند شد؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

یادداشت مهم

قبل از اینکه به تأثیر مصرف مکمل های بدنسازی بر ناباروری یا سایر عوارض جانبی بپردازیم، لازم است یک نکته مهم را بیان کنیم. باروری یک فرآیند طبیعی در بدن است که در صورت مصرف برخی داروها یا مکمل ها می تواند مختل شود. مهمتر از آن، این قدرت بدن می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گیرد که می توان نادیده گرفت، مانند کار در مشاغلی که در معرض رادیواکتیو و …

چرا باید از مکمل های بدنسازی استفاده کرد؟

نیازی به مصرف مکمل بدنسازی نیست، اما زمانی که قصد دارید حرفه ای بدنسازی شوید، حتما به مکملی نیاز دارید که به بدنتان کمک کند، مثلا مصرف پروتئین یک ضرورت برای عضله سازی است. اگر نمی توانید در طول روز به میزان لازم از این ماده غذایی استفاده کنید، باید مکمل مصرف کنید. نکته مهم در این زمینه این است که مصرف مکمل ها نیز مانند هر داروی دیگری باید بر اساس نیاز بدن و زیر نظر پزشک یا مربی مجرب انجام شود.

مکمل‌های بدنسازی که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند را می‌توان با موادی که مورد نیاز بدن نیست و عوارض جانبی مانند افزایش توده عضلانی ایجاد می‌کند، فرموله کرد. این مکمل های نامرغوب که سازمان غذا و دارو برای این مکمل های بدنسازی تایید نمی کند، علائمی مانند حجم بسیار زیاد ماهیچه ها، ریزش مو، صدای بلند، موهای زائد و حتی ناباروری و اختلالات کبدی و کلیوی را ایجاد می کند.

استفاده از مکمل ها و اثرات منفی آنها

استفاده از مکمل های پروتئینی برای بدنسازی به ویژه در بین جوانانی که در باشگاه های ورزشی فعال هستند افزایش یافته است. اخیراً نشان داده شده است که این مکمل‌های ظاهراً طرفدار آندروژن، احتمالاً با مکمل‌های متداول‌تر پروتئین وی و سویا متفاوت هستند. با این حال، هر دو محصول به عنوان مکمل های غذایی ذکر شده اند، نه دارو. بنابراین آزمایش دقیقی ندارند و لزوماً تمام محتویات بسته را به مشتری ذکر نمی کنند و در نتیجه ممکن است حاوی مواد موثره ناشناخته باشند و تأثیر مصرف مکمل های بدنسازی بر عقیمی آشکار شود.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

بنابراین به همه ورزشکاران توصیه می شود قبل از مصرف هر نوع مکمل بدنسازی برای حجیم سازی یا کاهش وزن و رشد عضلانی از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرند تا ترکیب آنها توسط مربی متخصص یا مجرب مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

نکته مهم در اینجا این است که تأثیر منفی داروهای انرژی زا و تقویت کننده های هورمونی نه تنها عقیم سازی و ناباروری مردان است، بلکه عوارض خطرناک دیگری مانند نارسایی کبد و کلیه نیز دارد.

تاثیر مصرف مکمل های بدنسازی بر عقیمی و ناباروری

تاثیر مکمل کراتین و سایر مکمل های بدنسازی بر ناباروری

مصرف زیاد مکمل های کراتین منجر به سنگ کلیه، نارسایی کلیه، دیالیز و در نهایت مرگ می شود که نشانه مصرف زیاد کراتین، کم آبی بدن، تشنگی است که در این صورت باید کراتین را قطع کرد. افرادی که در معرض مصرف کراتین هستند باید هر ۶ ماه یکبار آزمایش شوند زیرا مصرف کراتین به طور غیر مستقیم باعث می شود فرد دچار اختلالات فشار خون و بیماری های قلبی عروقی شود. علاوه بر این موارد، کراتین در کنار مکمل های پروتئینی به عنوان مکمل های محبوب، اگر اصل نباشد، تاثیر زیادی روی هورمون های بدن دارد و استفاده از مکمل های بدنسازی منجر به ناباروری خواهد شد.

داروهای هورمونی عامل اصلی ناباروری هستند

در حالی که برخی از اثرات مکمل های بدنسازی که تستوسترون را تغییر می دهند می توانند معکوس شوند، کارشناسان هشدار می دهند که بهتر است از هرگونه عدم تعادل در سطح تستوسترون بدن جلوگیری شود. اساساً هر چه مغز تستوسترون خون را بیشتر حس کند، کمتر تولید می کند.

هنگامی که تستوسترون خارجی وارد بدن انسان می شود، چرخه طبیعی بدن را مختل می کند و باعث می شود که بیضه ها تولید تستوسترون طبیعی خود را متوقف کنند و در نتیجه آتروفی بیضه ایجاد می شود. همانطور که می توانید تصور کنید، بیضه های کوچک شده تا حد زیادی نابارور هستند. هنگامی که تستوسترون درمانی افزایش می یابد، بیضه ها خاموش می شوند و سطح تستوسترون کاهش می یابد. این منجر به اختلال نعوظ و ناباروری می شود.

مصرف مکمل های بدنسازی چه تاثیری بر عقیمی و ناباروری دارد؟

تاثیر مصرف مکمل های بدنسازی بر ناباروری هم در مردان و هم در زنان به اثبات رسیده است، اما برخی از عوارض آن مختص زنان و برخی دیگر برای مردان است، از جمله تبدیل تستوسترون در بدن مردان به استرادیول که یک هورمون زنانه است. این هورمون رشد و اندازه سینه ها را در مردان افزایش می دهد. زیرا تولید هورمون تستوسترون توسط بیضه ها به طور مستقیم تحت تاثیر غده هیپوفیز در مغز است.

تستوسترون ترشح هورمون های غده هیپوفیز را مهار می کند و منجر به اختلالات جنسی در مردان می شود که به آن کم کاری غدد جنسی یا ناباروری می گویند. از طرفی بیضه ها محل تولید اسپرم هستند. تولید اسپرم توسط بیضه ها تحت تاثیر هورمونی به نام FSH است که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود. هورمون تستوسترون و هر داروی دیگری که دارای خواص تستوسترون باشد به شدت از ترشح هورمون FSH از غده هیپوفیز جلوگیری می کند. یکی از تاثیرات بسیار خطرناک مصرف مکمل های بدنسازی بر عقیمی، کوچک شدن بیضه ها است. در این مردان بیضه ها تقریباً از بین رفته و تولید اسپرم به صفر می رسد و مردان باروری خود را از دست می دهند. متاسفانه در این مرحله نمی توان کمک قابل توجهی به بیمار کرد اما اگر در مراحل اولیه به پزشک متخصص مراجعه شود تا حد زیادی می توان از افتادگی بیضه جلوگیری کرد.

تاثیر مصرف مکمل های بدنسازی بر عقیمی و ناباروری

یک نکته آخر

بیماران آینده نگر باید همه شرایط پزشکی خود را با پزشک خود در میان بگذارند، زیرا این داروها و مکمل ها ممکن است علاوه بر اثرات مکمل های بدنسازی بر ناباروری و کبد یا کلیه، سایر اندام ها را نیز تحت تاثیر قرار دهند و ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند. قبل از مصرف هر مکمل یا دارویی که وعده افزایش انرژی، بهبود میل جنسی یا افزایش توده عضلانی را می دهد، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که خطرات باروری مرتبط با استفاده از آنها را درک می کنید. مطمئناً گزینه‌های طبیعی و مطمئن‌تری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند به روشی سالم‌تر به اهداف خود برسید.

ادامه مطلب  آنچه مردان باید در مورد نیاز زنان به نوازش بدانند آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *