برای درمان بوی واژن چه کنیم؟ آپدیت ۱۴۰۳

واژن هر زنی بوی منحصر به فرد خود را دارد، اما اگر این بوی قوی باشد، معمولاً نشان دهنده یک مشکل جدی مانند عفونت است. بوی واژن می تواند در طول دوره قاعدگی، بارداری یا یائسگی متفاوت باشد. همچنین ممکن است پس از مقاربت یا ورزش شدید بوی بدتری پیدا کند. در هر صورت، اگر بوی نامطبوعی را تجربه کردید که از ناحیه تناسلی خود غیرمعمول است، باید گزینه های درمانی را در نظر بگیرید. درمان بوی واژن موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

آنچه در این مقاله می خوانیم

علائم مربوط به بوی واژن

بوی موقت واژن کاملا طبیعی است و اغلب خود به خود از بین می رود. اگر علائم دیگری وجود نداشته باشد این بو طبیعی تلقی می شود. می توانید از ژل شستشوی واژینال استفاده کنید تا این بوی نامطبوع به نظر نرسد. اما اگر بوی نامطبوع واژن ثابت است و با سوزش، خارش و ترشحات غیر معمول همراه است، بهتر است برای معاینه واژینال به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال عفونت زیاد است.

علائم عفونت واژن

علل بوی بد واژن

برخی شرایط و اختلالات می توانند تعادل باکتریایی در ناحیه واژن را تغییر دهند و منجر به بوی غیرعادی شوند. این تخلفات شامل موارد زیر است:

مولتی سانوستول پلاس زینک
بهترین مولتی ویتامین برای کودکان
قیمت: ۱۶۵۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۱۲۹۰۰۰ تومان
مولتی سانوستول پلاس زینک
بهترین مولتی ویتامین برای کودکان
قیمت اصلی: ۱۶۵۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۱۲۹۰۰۰ تومان
  • واژینوز باکتریایی یک عفونت شایع در ناحیه تناسلی است که باعث ایجاد بوی بد می شود.
  • یائسگی: در دوران یائسگی، سطح استروژن در بدن کاهش می یابد و منجر به تغییراتی در محیط واژن می شود. این تغییرات می تواند رشد باکتری های مضر را تشویق کند و باعث ترشحات بدبو شود.
  • عفونت های مقاربتی: بیماری های مقاربتی می توانند علت بوی بد واژن باشند.
  • عفونت های دستگاه ادراری: کم آبی و عفونت در سیستم ادراری می تواند باعث بوی ادرار شود که بر بوی واژن نیز تأثیر می گذارد.

رژیم غذایی نامناسب، بهداشت نامناسب، تعریق زیاد و تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می تواند از دیگر عوامل ایجاد بوی نامطبوع در ناحیه واژن در زنان باشد.

درمان بوی بد واژن

برای بهبود بوی واژن، می توانید از درمان های پزشکی و درمان های خانگی کمک بگیرید. بهتر است پزشک تعیین کند که کدام درمان برای شما بهترین است:

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

قرص هایی برای از بین بردن بوی واژن

در بسیاری از موارد، عفونت عامل بوی بد واژن است. اگر عفونتی مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس دارید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هایی مانند:

  • کلیندامایسین (کلئوسین)
  • قرص مترونیدازول (Flagyl)
  • تینیدازول (تینداماکس)

برای تجویز باید تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین نرود، از رابطه جنسی خودداری کنید. این دوره زمانی می تواند حدود ۲ هفته طول بکشد.

درمان های خانگی برای بوی بد واژن

برای درمان بوی بد واژن نیز می توان از محلول های زیر استفاده کرد:

استفاده از مکمل های پروبیوتیک

برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از قرص های پروبیوتیک و همچنین غذاهای حاوی این ماده (مانند ماست) می تواند به حفظ تعادل pH واژن کمک کرده و به تسریع بهبودی پس از عفونت کمک کند. تحقیق بیشتری در این حوزه موردنیاز است.

حذف غذاهای تند از رژیم غذایی می تواند در از بین بردن بوی واژن موثر باشد.

درمان بوی واژن با ژل بهداشتی زنانه

ژل شستشوی واژن کمکی به رفع عفونت نمی کند، اما می تواند بوی نامطبوع واژن را از بین ببرد. این آماده سازی در حفظ فلور طبیعی بدن موثر بوده و از ایجاد عوامل بیماری زا و باکتری در ناحیه تناسلی جلوگیری می کند. هنگام استفاده از این محصول باید مراقب باشید، زیرا استفاده زیاد از آن نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند PH ناحیه تناسلی را مختل کرده و باعث اختلال شود. استفاده از یک آماده سازی واژینال ۲-۳ بار در هفته کافی است.

سرکه سیب برای بهبود بوی تناسلی

دوش آب گرم مکرر و حمام آب گرم می تواند PH طبیعی ناحیه تناسلی را مختل کند. وقتی به حمام می روید، ۱ یا ۲ فنجان سرکه سیب را داخل سینک حمام بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه در آن بنشینید. سرکه اسیدی است و به طور طبیعی می تواند باکتری های مضر را کاهش دهد.

پماد واژینال برای بوی واژن

کرم ها و پمادهای درمان بوی واژن بهتر است توسط پزشک تجویز شود. اگر علت بوی نامطبوع عفونت باشد، ممکن است پماد کلوتریمازول توصیه شود. می توانید از پمادهای گیاهی مانند کرم واژینال لکورکس نیز استفاده کنید. مرطوب کننده واژن دکتر وولف نیز بیشتر برای بهبود خشکی واژن استفاده می شود، اما از آنجایی که به حفظ PH طبیعی واژن کمک می کند، احتمالاً در از بین بردن بو موثر است، به خصوص اگر این بو ناشی از تغییرات هورمونی در دوران یائسگی باشد.

من دارم میرم دکتر

رعایت بهداشت دستگاه تناسلی

به طور منظم حمام کنید و ناحیه تناسلی و بین پاهای خود را روزانه تمیز کنید. از صابون ها و ژل های معطر بدن برای این منظور استفاده نکنید زیرا باعث تحریک و خشکی، سوزش و خارش به مرور زمان می شوند. داخل واژن نیازی به تمیز کردن ندارد اما قسمت بیرونی آن با ژل بهداشتی قابل شستشو است. حمام کردن پوست مرده، عرق و هرگونه آلودگی را از ناحیه تناسلی پاک می کند.

لباس زیر خود را مرتباً عوض کنید

اگر معمولاً از شورت ساتن، ابریشم یا پلی استر استفاده می کنید، این عادت را کنار بگذارید و لباس زیر ۱۰۰% نخی یا پنبه ای بپوشید. لباس زیر نخی به پوست اجازه تنفس می دهد و عرق و مایعات به راحتی از بدن خارج می شوند. توجه داشته باشید که رطوبت بیش از حد می تواند سطح طبیعی باکتری ها را در بدن مختل کند و عاملی برای عفونت در نظر گرفته شود.

چرا واژن بوی پیاز می دهد؟

برخی از زنان بوی اندام تناسلی خود را به بوی پیاز تشبیه می کنند. علت این بو می تواند برداشتن نشده تامپون از واژن، رژیم غذایی نامناسب حاوی غذاهای تند، عدم رعایت بهداشت، تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری یا یائسگی و همچنین عفونت باکتریایی یا قارچی واژن باشد.

درمان بوی واژن با سیر

برای درمان بوی بد واژن یکی از درمان های خانگی استفاده از سیر است. برای این کار می توانید یک حبه سیر را از وسط نصف کنید و با نخ آویزان کنید و داخل واژن قرار دهید. بهتر است سیر را یک شب تا صبح بگذارید تا اثر بهتری داشته باشد. اما این احتمال را نیز در نظر بگیرید که سیر می تواند باعث واکنش های آلرژیک در ناحیه تناسلی شود. بنابراین انجام این کار توصیه نمی شود.

درمان سیر

با راه حل های ساده از بوی بد واژن جلوگیری کنید

به طور کلی، با رعایت برخی نکات می توانید بوی خفیف واژن را کنترل کنید:

  • برای جلوگیری از تجمع رطوبت و افزایش جریان هوا، لباس زیر نخی گشاد بپوشید.
  • بلافاصله بعد از ورزش عوض کنید و دوش بگیرید.
  • ناحیه تناسلی را هفته ای ۲ تا ۳ بار با آب گرم و محلول شستشوی واژن بشویید.
  • از خوردن غذاهای تند یا غذاهایی که فکر می کنید باعث افزایش شدت بو می شود خودداری کنید.
  • پس از ادرار کردن، از جلو به عقب بشویید تا از انتشار باکتری از مقعد به ناحیه تناسلی جلوگیری کنید.
  • هنگام رابطه جنسی از کاندوم برای جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی استفاده کنید.
  • از شستن واژن با صابون خودداری کنید.

آخرین کلمه

برای درمان بوی بد واژن ابتدا باید علت آن مشخص شود. اگر بوی ملایم به نظر می رسد، ممکن است کاملا طبیعی باشد. اما اگر علائم عفونت مانند ترشحات غیر معمول نیز مشاهده شد، در این صورت باید به پزشک مراجعه کرده و از درمان دارویی بهره ببرید. در این مقاله راه حل های دیگری از جمله درمان های خانگی برای از بین بردن بوی بد ناحیه تناسلی را به شما ارائه کرده ایم.

ادامه مطلب  راه های افزایش طول اندام تناسلی با طب سنتی آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به عفونت واژن مبتلا باشید آپدیت ۱۴۰۳

واژن یکی از قسمت های حساس بدن زن است که معمولاً به تعادل میکروبی بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *