برای تقویت اسپرم چه باید بکنیم؟ آپدیت ۱۴۰۳

به طور کلی از هر ۶ زوج در دنیا یک زوج با مشکلات ناباروری مواجه می شوند که ۲ مورد از این مشکلات مربوط به ناباروری همسر است. کاهش تعداد اسپرم ها و تحرک و کیفیت آنها یکی از علل ناباروری در مردان است. اگرچه درمان مشکل ناباروری همیشه آسان نیست، اما راه حل های تقویت کننده اسپرم وجود دارد که قطعا در بهبود باروری مردان موثر است.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ناباروری در مردان

وقتی مرد قدرت باردار شدن همسرش را نداشته باشد با ناباروری مواجه می شود. کیفیت اسپرم نقش مهمی در باروری مردان دارد. برخی از مشکلات ناباروری مردان به شرح زیر است:

  • فقدان میل جنسی
  • اختلال در نعوظ
  • تعداد کم اسپرم
  • تحرک کم اسپرم
  • سطوح پایین تستوسترون

اختلالات اسپرم در مردان می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی، بروز برخی بیماری ها و سبک زندگی ناسالم رخ دهد. با استفاده از برخی محلول ها می توان به تقویت اسپرم و در نتیجه بهبود باروری کمک کرد. از قرص های تقویت کننده جنسی نیز می توان استفاده کرد.

مشکلات ناباروری

راهکارهایی برای تقویت اسپرم

برای بارداری فقط یک تخمک و یک اسپرم لازم است. پس چرا می گوییم تعداد اسپرم برای باروری موثر است؟ به طور خلاصه در پاسخ به این سوال می توان گفت که احتمال بارداری موفق با تعداد زیاد اسپرم ها و حرکت صحیح آنها افزایش می یابد. هر چه تعداد اسپرم در مایع منی مرد بیشتر باشد، احتمال بارور شدن تخمک در او بیشتر می شود، به همین دلیل تعداد اسپرم بسیار مهم است.

منی طبیعی یک مرد معمولاً حاوی ۴۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون اسپرم در میلی متر است. زمانی که تعداد اسپرم بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون در میلی متر باشد، آنگاه احتمال ناتوانی در لقاح افزایش می یابد زیرا تعداد آنها مناسب نیست. برای تقویت اسپرم، راه حل های زیر را امتحان کنید:

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

یک رژیم غذایی سالم

استفاده از منابع غذایی سالم و مفید برای تمام گروه های سنی توصیه می شود. افرادی که مشکلات اسپرمی مانند تعداد کم اسپرم یا تحرک کم دارند بهتر است از غذاهای فرآوری شده کمتر در رژیم غذایی خود استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد مردانی که از ماهی، غلات، میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، کمتر در معرض مشکلات سلامت اسپرم قرار دارند.

سویا حاوی استروژن گیاهی است و با اختلال در هورمون تستوسترون و کاهش تولید اسپرم می تواند بر باروری مردان تأثیر منفی بگذارد. بهتر است از غذاهای کنسرو شده که حاوی فرم مصنوعی استروژن هستند خودداری کنید.

یک رژیم غذایی سالم

تناسب اندام

اگر مردی اضافه وزن دارد، کاهش وزن یکی از موثرترین راه ها برای افزایش تعداد اسپرم است. کاهش وزن باعث بهبود حجم، غلظت و تحرک اسپرم می شود. اگر اضافه وزن دارید، حتی یک کاهش وزن کم می تواند در این زمینه موثر باشد. برای کاهش وزن بهترین راه حل این است که ابتدا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا با ارائه یک رژیم غذایی سالم و ورزش به شما در این زمینه کاملا کمک کند.

ورزش

حتی اگر نیازی به کاهش وزن ندارید، باز هم به فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم برای افزایش تعداد اسپرم نیاز دارید. نتایج یک مطالعه از یک منبع موثق نشان داد که وزنه برداری و ورزش در فضای باز نسبت به سایر ورزش ها می تواند برای سلامت و تقویت اسپرم مفیدتر باشد.

فعالیت های بدنی شدید، مانند دوچرخه سواری و کوهنوردی، می تواند تعداد اسپرم و کیفیت اسپرم را کاهش دهد، بنابراین از ورزش هایی که فشار زیادی به شما وارد می کنند اجتناب کنید.

قرص های تقویت کننده اسپرم

در کنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، مصرف قرص های تقویت کننده اسپرم نیز می تواند بسیار موثر باشد. برخی از قرص های موجود در داروخانه ها حاوی ترکیبات کاملا گیاهی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی در بهبود باروری موثر بوده و می توان از آنها به خوبی استفاده کرد.

مولتی ویتامین ها

بهترین راه برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در بدن، مصرف منابع غذایی سالم و مفید است. اما اگر به دلایلی با کمبود ویتامین مواجه هستید بهتر است با مصرف مکمل های غذایی این کمبود را جبران کنید. برای خرید مولتی ویتامین برای آقایان می توانید به داروخانه مراجعه کنید یا از داروخانه های آنلاین خرید کنید.

مولتی ویتامین ها

برخی ویتامین ها از جمله ویتامین C، E و D و همچنین کوآنزیم Q10 و امگا ۳ برای سلامت اسپرم بسیار مهم هستند. مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C می تواند غلظت و تحرک اسپرم ها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد، اما بر افزایش تعداد آنها تأثیری ندارد. وقتی اسپرم بتواند با قدرت بهتر حرکت کند، احتمال لقاح افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد که مشکلات ناباروری در مردانی که مقدار مورد نیاز ویتامین D را در بدن خود دارند کمتر از سایرین است. اما برای تایید صحت این موضوع به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

سیگار و الکل را کنار بگذارید

تعداد کم اسپرم و ناتوانی در حرکت صحیح با سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و مصرف الکل مرتبط است. اگر فکر می کنید که ترک سیگار یا الکل برای شما بسیار سخت یا حتی غیرممکن است، از پزشک خود در این زمینه کمک بخواهید تا راه حل های عملی و مناسب را پیشنهاد کند.

از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی خودداری کنید

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی با کاهش تعداد و سلامت اسپرم مرتبط است. برخی از این مواد شیمیایی به شرح زیر است:

  • من رهبری می کنم
  • پول جیوه
  • آفت کش ها
  • رنگ اسپری
  • استایرن و استون

تحقیقات نشان می دهد که زندگی در مناطق صنعتی و دارای آلودگی شدید هوا، احتمال ناباروری مربوط به مشکلات اسپرم را افزایش می دهد. برای تقویت اسپرم بهتر است از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ذکر شده خودداری کنید و تا حد امکان در مناطقی باشید که هوای آلوده زیاد است.

لباس زیر مناسب

نتایج برخی مطالعات نشان می دهد که پوشیدن لباس زیر مناسب برای رشد اسپرم سالم بسیار مهم است. نگه داشتن اسپرم در دمای مناسب و جریان هوا به بیضه ها می تواند در افزایش تعداد اسپرم موثر باشد. اگرچه این تحقیق کامل نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما به طور کلی توصیه می شود که مردان به جای پوشیدن لباس زیر تنگ از شورت های گشاد و گشاد استفاده کنند.

لباس زیر مناسب برای تقویت اسپرم

باروری مردان از نظر اسپرم از ۳ جنبه قابل بررسی است: سلامت اسپرم، کمیت یا غلظت اسپرم و حجم اسپرم (تعداد). نتایج برخی یافته ها از منابع معتبر نشان می دهد که کیفیت اسپرم در مردان به طور کلی کاهش می یابد. علت این مشکل هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما سبک زندگی نامناسب و رژیم غذایی ناسالم مهم ترین عوامل موثر بر کیفیت اسپرم هستند.

پزشکان توصیه می کنند که اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده باردار نشدند، هر دو برای معاینه به پزشک مراجعه کنند، اما لازم نیست قبل از آن به پزشک مراجعه کنند. افرادی که مشاغل حساسی دارند و در معرض عواملی هستند که سلامت اسپرم را تهدید می کند، باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنند.

آخرین کلمه

تعداد کم اسپرم و تحرک کم از عوامل ناباروری است. در این مقاله به راهکارهایی برای تقویت اسپرم پرداخته ایم. اگر قصد بارداری و بچه دار شدن دارید، باید بدانید که سلامت اسپرم در این زمینه بسیار مهم است به حدی که حتی اگر بخواهید با روش IVF باردار شوید، باز هم تعداد اسپرم شما مهم تلقی می شود. ممکن است برای رسیدن به هدف نهایی خود نیاز به ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی خود داشته باشید. توصیه می کنیم نظر پزشک خود را در این زمینه جویا شوید.

ادامه مطلب  راه های پیشگیری از انحراف جنسی نوجوانان آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به عفونت واژن مبتلا باشید آپدیت ۱۴۰۳

واژن یکی از قسمت های حساس بدن زن است که معمولاً به تعادل میکروبی بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *