انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی ممکن است؟ آپدیت ۱۴۰۳

بیماری کرونای جدید موسوم به کووید-۱۹ در اوایل دسامبر ۲۰۱۹ در استان هوبی چین شیوع یافت و هزاران نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشاند. با توجه به شیوع بالای ویروس کرونا در ابتدای سال ۲۰۲۰، می توان این سوال را مطرح کرد که آیا انتقال ویروس کرونا از طریق تماس جنسی امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال و راه های دیگر انتقال این بیماری در این مقاله از مجله اینترنتی داروخانه سبز مثبت با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

کرونا و رابطه جنسی

با توجه به اینکه این ویروس یکی از ویروس هایی است که از حیوان به انسان منتقل می شود، عده ای بر این باورند که مانند ایدز که از حیوان به انسان منتقل می شود، کرونا نیز از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است. همچنین امکان انتقال بسیاری از بیماری ها از طریق رابطه جنسی وجود دارد، بنابراین اگر این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که آیا واقعاً کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود جای تعجب نیست؟ برای بررسی نحوه انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی ابتدا باید اطلاعاتی در مورد راه های انتقال این بیماری به دست آوریم.

کرونا چگونه پخش و منتقل می شود؟

بیماری کرونا از طریق قطراتی که هنگام عطسه یا سرفه از بدن فرد آلوده خارج می شود، پخش می شود. این قطرات معمولاً سنگین هستند و بلافاصله روی زمین یا سطوح می نشینند. اگر این قطرات از طریق دستی که در تماس با سطح آلوده بوده است به دهان، بینی یا چشم فردی که در مجاورت است برسد، عفونت ایجاد می شود و در نتیجه فرد به ویروس کووید-۱۹ مبتلا می شود. ویروس کرونا همچنین می تواند از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه فرد مبتلا که در هوا پخش می شود، منتقل شود.

راه مقابله با ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به مردم توصیه می کند که از تماس نزدیک با افرادی که تب، سرفه، علائم تنفسی یا علائم دیگر مانند اسهال و استفراغ دارند، خودداری کنند. یعنی باید حداقل یک متر از بیمار مبتلا به این علائم فاصله داشته باشید و از دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن این افراد خودداری کنید.

آیا امکان انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی وجود دارد؟

حال با دانستن توصیه های سازمان بهداشت جهانی می توان به این سوال پاسخ داد. ویروس کرونا ممکن است مانند ایدز از طریق مایع منی منتقل نشود، اما به دلیل تماس دو نفر و احتمال ابتلای یک نفر، انتقال ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی نیز امکان پذیر است.

به عبارت ساده تر، می توان گفت که ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی و ترشحاتی مانند مایع منی منتقل نمی شود، اما فاصله نزدیک ۲ نفر در حین رابطه جنسی و اعمالی مانند بغل کردن و بوسیدن باعث می شود که ویروس به راحتی از فرد مبتلا به شریک جنسی او باید منتقل شود. بنابراین کاملاً بدیهی به نظر می رسد که اگر فردی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا باشد، حتماً باید از آمیزش خودداری کند تا این بیماری به شریک جنسی خود منتقل نشود.

اگر همسرتان علائمی مانند تب بالا، سرفه شدید و ناراحتی تنفسی دارد، بهتر است از همه اعضای خانواده دوری کنید و همه اعضا با ماسک، دستکش و محافظ کامل با او در تماس باشند. تا زمانی که مطمئن نشدید همسرتان بر بیماری کرونا پیروز شده است، از هرگونه تماس و روابط جنسی با او خودداری کنید.

آیا امکان انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی وجود دارد؟

علم ویروس کرونا

علائم ویروس کرونا تقریباً ۸۰ درصد شبیه به بیماری سارس است و از طریق سرفه و عطسه به دیگران منتقل می شود. این ویروس در ابتدا علائمی مانند تب بالا، گلودرد، سرفه، تنگی نفس و اسهال ایجاد می کند و در مراحل بعدی و پیشرفته بیماری باعث ذات الریه و نارسایی کلیه می شود که در نهایت منجر به مرگ می شود. البته لازم به ذکر است که به دلیل جهش ویروس کرونا، علائم و نشانه های این بیماری هر روز تغییر می کند و هر روز با علائم جدیدی مواجه می شویم. به عنوان مثال، در ابتدای کشف این بیماری، از دست دادن حس چشایی و بویایی از علائم کرونا محسوب نمی شد، اما اکنون گفته می شود که تقریبا نیمی از مبتلایان به این ویروس دچار از دست دادن بویایی و چشایی می شوند.

حقیقت این است که دانشمندان به دلیل ماهیت نوظهور این ویروس اطلاعات کاملی در اختیار ندارند، اما خوشبختانه هر روز با انجام تحقیقات بیشتر اطلاعات بیشتری به دست می آید، البته بسیاری از آنها هنوز به تحقیقات پیشرفته تری نیاز دارند. ابتدا گفته می شد که این بیماری کمتر کودکان را مبتلا می کند، اما اکنون تایید شده است که کرونا سن ابتلای افراد را نمی داند. پس از شیوع کرونا، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند همچنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند. اما اینکه در رابطه جنسی به دلیل مجاورت دو نفر با یکدیگر، احتمال انتقال ویروس کرونا بسیار افزایش می یابد، سوالی است که دانشمندان از ابتدا مطرح کرده اند و همچنان بر همین عقیده هستند.

پیشرفت بیماری چگونه است؟

بیماری کرونا به دلیل شباهت آن به سایر بیماری ها مانند آنفولانزا به راحتی قابل تشخیص نیست. کرونا را می‌توان با استفاده از نمونه‌های مخاطی از بینی و گلو، خون یا انواع دیگر آزمایش‌ها مانند اسکن ریه تشخیص داد. در بهترین حالت، انتظار می رود علائم پس از چند روز ناپدید شوند. با این حال، اگر ویروس کرونا وارد سیستم تنفسی (نای و ریه) شود، به ویژه در افراد مسن یا افراد مبتلا به بیماری های همراه، سیستم ایمنی را ضعیف کرده و منجر به ذات الریه می شود.

اگر فکر می کنید ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده اید، اما علائم شما هنوز شدید نیست، با انجام آزمایش آنلاین کرونا، می توانید راهنمایی های لازم را دریافت کرده و در صورت لزوم به مرکز درمانی مراجعه کنید.

آیا امکان انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی وجود دارد؟

ویروس چقدر سریع پخش می شود؟

با وجود مطالعات فراوان، میزان انتشار این ویروس هنوز با دقت مشخص نیست. در چین، افراد بیمار از اوایل ژانویه بیماری را از فردی به فرد دیگر منتقل می کنند. شواهد اولیه نشان می‌دهد که این ویروس مانند سایر انواع ویروس کرونا از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده منتقل می‌شود و زمانی که فرد مبتلا عطسه یا سرفه می‌کند، به همین دلیل انتقال ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی نیز تایید شده است.

اکنون مشخص شده است که افراد آلوده به این ویروس می توانند ویروس را حتی قبل از بروز علائم به دیگران منتقل کنند. بر اساس محاسبات محققان سازمان جهانی بهداشت، هر بیمار به طور متوسط ​​۱٫۴ تا ۲٫۵ نفر را مبتلا می کند. بر اساس تخمین های سایر تیم های تحقیقاتی، هر بیمار به طور متوسط ​​می تواند ۲-۳ نفر را مبتلا کند.

آخرین کلمه

اگرچه انتقال ویروس کووید-۱۹ بیشتر از طریق ذرات ریز تنفسی است، اما انتقال ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی نیز امکان پذیر است، زیرا در رابطه جنسی، تماس نزدیک بین دو نفر و در نتیجه به دلیل بوسیدن و بغل کردن وجود دارد. این ویروس به راحتی منتقل می شود حتی در برخی موارد فردی که ناقل بودن خود را نمی داند (در مورد ویروس کرونا) می تواند به راحتی شریک جنسی خود را به این ویروس مبتلا کند. اگر حتی کوچکترین علائم این بیماری را در بدن خود احساس می کنید، توصیه می شود نه تنها از رابطه جنسی خودداری کنید، بلکه از هرگونه تماس نزدیک بدون ماسک و دستکش با افراد دیگر خودداری کنید.

ادامه مطلب  زگیل تناسلی در مردان آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *