استفاده از ژل بهداشتی بانوان در دوران بارداری خطر دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳

هنگامی که یک زن باردار می شود، رعایت بهداشت برای جلوگیری از هر نوع عفونت اهمیت دو چندان می یابد. در این میان باید بهداشت دستگاه تناسلی را نیز در نظر گرفت تا محیط برای رشد عوامل بیماری زا آماده نشود. در این زمینه یکی از مهم ترین سوالات زنان باردار این است که آیا مجاز به استفاده از ژل بهداشتی در دوران بارداری هستند یا خیر؟ ژل یا محلول بهداشتی زنانه برای شستشوی واژن برای حفظ سلامت ناحیه تناسلی زنان، حفظ فلور طبیعی بدن استفاده می شود و در رفع بوی نامطبوع ناحیه تناسلی موثر است. اما در دوران بارداری چطور؟ میشه استفاده کرد؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

بارداری چه تاثیری بر سلامت واژن دارد؟

در دوران بارداری، تغییرات در سطح هورمون ها و افزایش جریان خون در بدن باعث افزایش ترشحات واژن می شود. بیشتر این ترشحات بی بو هستند و در صورت خشک شدن مایل به زرد به نظر می رسند. اگر ترشحات بوی بدی داشته باشد و رنگی غیر از زرد داشته باشد، ممکن است به معنای یک مشکل جدی باشد و باید برای آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

بارداری

چرا بهداشت دستگاه تناسلی در دوران بارداری مهم است؟

ژل شستشوی واژن انواع مختلفی دارد. بهترین ژل بهداشتی برای زنان یائسه کاملاً با زنان در سنین باروری یا باکره متفاوت است. قبل از توضیح استفاده از ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری، ابتدا اهمیت رعایت بهداشت در این دوران خاص را توضیح می دهیم. واژن به عنوان یک کانال زایمان در دوران بارداری منبسط شده و راه را برای عفونت باز می کند. عفونت های رایجی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • عفونت های قارچی در سه ماهه دوم بارداری بسیار شایع است و باعث ترشحات سفید رنگ واژن، بوی بد و خارش می شود. چنین عفونت هایی زمانی اتفاق می افتد که تعادل مخمر و اسید در واژن به هم بخورد. این نوع عفونت ها خطرناک نیستند و به راحتی قابل درمان هستند.
  • واژینوز باکتریایی یکی دیگر از عفونت های واژن است که در اثر عدم تعادل لاکتوباسیل های خوب و باکتری های بد ایجاد می شود. ترشحات مرتبط با این مشکل ممکن است رقیق و دارای بوی ماهی باشند. این ترشحات می تواند سفید، سبز یا خاکستری و خارش دار باشد.

استفاده از ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری

برای حفظ سلامت ناحیه تناسلی در دوران بارداری، بهتر است از یک آماده سازی واژینال بدون عطر برای شستن قسمت بیرونی واژن استفاده کنید. به خصوص در این دوران استفاده از صابون یا دوش واژینال به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا این نوع آماده سازی ها باکتری های مفید ناحیه تناسلی را از بین می برند و خطر عفونت را افزایش می دهند. روش استفاده از ژل پاک کننده واژن این است که فقط در قسمت بیرونی آن استفاده شود. داخل واژن بر اساس مکانیزمی کار می کند که به طور طبیعی خود را تمیز می کند.

بهترین محصول برای شستشوی واژن در دوران بارداری ژل بهداشتی زنانه است اما مراقب باشید که از آن معطر استفاده نکنید.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

شستشوی واژن

آیا ژل پاک کننده واژن در دوران بارداری بی خطر است؟

آره؛ تا زمانی که انتخاب درستی داشته باشید، استفاده از ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری کاملا بی خطر است. ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری نباید حاوی عطرها و مواد شیمیایی قوی باشد زیرا همانطور که توضیح دادیم پوست را تحریک می کند و تعادل pH واژن را تحت تاثیر قرار می دهد. اما اگر ژل بهداشتی مرغوب و ساخت برند معتبر باشد، هرگونه سوزش موجود برطرف می شود و احتمالاً در صورت وجود بوی نامطبوع در واژن نیز رفع می شود.

دوش های واژینال معمولا حاوی اسید لاکتیک هستند و به حفظ تعادل pH کمک می کنند که باید بین ۳٫۵ تا ۴٫۵ باشد. برخی از مواد طبیعی مانند روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی می توانند در جلوگیری از خارش و تحریک موثر باشند. مطمئن شوید ژلی که خریداری می کنید فاقد پارابن است.

در دوران بارداری از ژل بهداشتی بدون پارابن استفاده کنید

پارابن یکی از پرمصرف ترین مواد نگهدارنده است که در بسیاری از شامپوها، خمیردندان ها و سایر شوینده ها استفاده می شود. پارابن در ۸۵ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

یک مطالعه نشان داد که مادران باردار با سطوح بالای پارابن در بدن خود در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس قرار دارند و نوزادان آنها احتمالاً وزن کمتری در هنگام تولد دارند.

بر این اساس هنگام خرید ژل بهداشتی زنانه دقت کنید که حاوی پارابن، مواد صابون و الکل نباشد. آیا تفاوت ژل بهداشتی زنانه و دخترانه را می دانید؟

نکاتی برای حفظ سلامت واژن در دوران بارداری

انتخاب و استفاده از ژل برای بهداشت زنانه در دوران بارداری باید با دقت انجام شود. برای حفظ سلامت واژن به نکات زیر توجه کنید:

  • برای شستشوی ناحیه تناسلی از صابون، دوش واژینال و سایر مواد معطر استفاده نکنید.
  • واژن را از جلو به عقب بشویید و آب بریزید.
  • لباس زیر تنگ و غیر نخی نپوشید.
  • فراموش نکنید که بعد از استفاده از توالت، خود را خشک کنید.
  • آب کافی بنوشید.
  • از ژل بهداشتی زنانه فقط ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید. نه هر روز.
  • هر روز لباس زیر خود را عوض کنید.
  • اگر ترشحات غیر معمول دارید به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر این ترشحات با سوزش و خارش همراه باشد.
  • غذاهای سالم بخورید.
  • از شریک زندگی خود بخواهید که ناحیه تناسلی خود را تمیز نگه دارد تا خطر عفونت در حین رابطه جنسی کاهش یابد.

چند بار باید از ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری استفاده کرد؟

به طور کلی استفاده از شستشوی واژینال بعد از هر توالت توصیه نمی شود. اگرچه برخی از این نوع محصولات برچسب مصرف روزانه دارند، اما به طور کلی توصیه می شود بیش از ۲ تا ۳ بار در هفته از آنها استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از شستشوی واژن باعث از بین رفتن باکتری های مفید فعال در واژن می شود.

ژل بهداشتی زنانه

عوارض ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری

استفاده از ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری، اگر بیش از حد باشد، با عوارض زیر همراه است:

  • از بین رفتن باکتری های مفید در ناحیه واژن
  • افزایش احتمال عفونت
  • تحریک و خارش پوست
  • تغییرات در فلور طبیعی واژن

اما اگر زیاده روی نکنید و انتخاب آگاهانه و با توجه به موارد مشخص شده باشد مشکلی پیش نمی آید.

چگونه از ژل پاک کننده واژن استفاده کنیم؟

از آنجایی که ابتدا باید ژل را روی دستان خود بمالید، بهداشت دست نیز مهم است. بنابراین ابتدا باید دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس ناحیه تناسلی را کمی با آب مرطوب کنید. مقدار مناسبی از ژل را در کف دست خود بریزید و به ناحیه تناسلی بمالید. صبر کنید تا ژل کف کند، سپس ناحیه آسیب دیده را با کمی آب بشویید. حتما بعد از شستشوی کامل واژن را خشک کنید، زیرا محیط مرطوب فضا را مستعد رشد باکتری ها و قارچ ها می کند.

بهترین برند ژل بهداشتی برای زنان در دوران بارداری

گفتیم استفاده از ژل بهداشتی در دوران بارداری در صورتی مجاز است که این ژل حاوی ترکیبات معطر و مواد نگهدارنده مانند پارابن و رنگ های مصنوعی نباشد. برای این منظور می توانید از: ژل شستشوی ملایم زنانه سفورل، ژل بهداشتی زنانه اوسرین، ژل بهداشتی سانوسان برای زنان باردار یا ژل بهداشتی فیروزه برای بارداری و شیردهی استفاده کنید.

آخرین کلمه

اگر باردار هستید استفاده از ژل بهداشتی در دوران بارداری تنها در صورتی مجاز و بی خطر است که حاوی مواد نگهدارنده مانند پارابن و خوشبو کننده نباشد و ثانیاً در مصرف آن زیاده روی نشود. برای احتیاط بیشتر، توصیه می کنیم قبل از استفاده از شوینده واژینال در این دوره با پزشک خود مشورت کنید.

ادامه مطلب  تغذیه مناسب برای تقویت اسپرم آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به عفونت واژن مبتلا باشید آپدیت ۱۴۰۳

واژن یکی از قسمت های حساس بدن زن است که معمولاً به تعادل میکروبی بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *