از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ آپدیت ۱۴۰۳

طبق آمار می توان گفت که HPV شایع ترین عفونتی است که از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. اگرچه برخی از انواع عفونت های HPV تناسلی هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند، برخی از انواع دیگر می توانند آنقدر خطرناک باشند که حتی منجر به سرطان شوند. در مجموع، بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV وجود دارد که بیش از ۴۰ نوع آن از طریق جنسی قابل انتقال است. برای تشخیص HPV لازم است با علائم زگیل تناسلی بیشتر آشنا شوید تا بتوانید اقدامات درمانی لازم را انجام دهید و از قرص های درمان زگیل تناسلی کمک بگیرید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوست به پوست بین افراد منتقل می شود. همانطور که گفته شد، برخی از انواع این ویروس از طریق رابطه جنسی قابل انتقال هستند و از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. اگر این ویروس درمان نشود، در آینده می تواند به ۶ نوع سرطان تبدیل شود، بنابراین باید اطلاعات کافی در مورد پیشگیری و درمان آن داشته باشید. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، واکسن HPV برای پیشگیری از این بیماری به کودکان ۱۱ تا ۱۲ ساله تزریق می شود. اما در کشورهایی که واکسیناسیون جهانی نیست، آشنایی با علائم زگیل تناسلی اهمیت بیشتری دارد، زیرا با مشاهده اولین علائم می توان به دنبال درمان بود.

HPV

علائم زگیل تناسلی

عفونت HPV در بیشتر مواقع مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند و هیچ علامتی ندارد. در ۹۰ درصد موارد زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود و نیازی به درمان نیست. با این حال، از آنجایی که ویروس HPV در این مدت به طور فعال در بدن وجود دارد، می تواند بدون اینکه متوجه شود از یک فرد آلوده به فرد دیگر منتقل شود. در مواردی که ویروس HPV به خودی خود از بین نرود، مشکلات سلامتی جدی ایجاد می شود و منجر به بیماری هایی مانند سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های دستگاه تناسلی می شود. باید مراقب باشید که داشتن زگیل تناسلی ناشی از HPV به معنای ابتلا به سرطان نیست.

سرطان های مرتبط با HPV اغلب تا زمانی که سرطان گسترش نیافته هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. انجام معاینات و غربالگری های منظم به همه کمک می کند تا مشکلات بهداشتی مرتبط با HPV را زود تشخیص دهند و شانس بیشتری برای بهبودی داشته باشند. علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان کمی با یکدیگر متفاوت است. با این حال، زگیل تناسلی در مردان و زنان یکسان نیست. گاهی اوقات هیچ علامتی برای زگیل تناسلی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی در مردان

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

زگیل تناسلی HPV

علائم اولیه زگیل تناسلی

HPV به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می شود. اگر HPV کم خطر دارید، زگیل می تواند روی دهانه رحم ایجاد شود و باعث تحریک و درد شود. علاوه بر این، این زگیل ها امکان خونریزی نیز دارند. اما HPV پرخطر معمولاً بدون علائم اولیه رخ می دهد. با این حال، اگر ویروس برای سال ها در بدن باقی بماند، سلول های آلوده می توانند تغییر کنند و شروع به تقسیم و گسترش کنند.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان

در مورد علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان توضیحات لازم را ارائه کرده ایم، حال این سوال پیش می آید که چگونه HPV را به طور قطعی تشخیص دهیم. در ایالات متحده، صرف نظر از سن شروع فعالیت جنسی، به همه زنان توصیه می شود اولین آزمایش پاپ اسمیر خود را در سن ۲۱ سالگی انجام دهند. در کشور ما اکثر متخصصان توصیه می کنند که این آزمایش بعد از اولین عمل جنسی انجام شود. انجام منظم پاپ اسمیر به شناسایی سلول های غیر طبیعی در زنان کمک می کند و تشخیص سرطان رحم را آسان تر می کند.

اینکه هر چند وقت یکبار باید پاپ اسمیر انجام شود به سن و شرایط هر فرد بستگی دارد، اما به طور کلی گفته می شود که تست پاپ اسمیر باید هر ۳ سال یکبار انجام شود یا هر ۵ سال یک بار تست HPV انجام شود. اما فواصل زمانی بین معاینات لازم باید توسط متخصص زنان مشخص شود. لازم به ذکر است که FDA در حال حاضر هیچ آزمایشی را برای تشخیص HPV در مردان تایید نکرده است که بتوان از آن استفاده کرد.

درمان زگیل تناسلی

در مواردی که HPV خود به خود از بین نمی رود، لازم است اقدامات درمانی انجام شود. زگیل تناسلی را می توان با مصرف دارو، سوزاندن با جریان الکتریکی، لیزر درمانی یا انجماد با نیتروژن مایع از بین برد، اما گاهی اوقات زگیل ها فقط از نظر ظاهری تا زمانی که ویروس به کار خود ادامه می دهد ناپدید می شوند که در این حالت امکان پذیر است.زگیل ظاهر می شود. از نو. متاسفانه باید بگوییم که در حال حاضر روش قطعی برای درمان HPV وجود ندارد، بنابراین بهترین راه پیشگیری از این بیماری است.

پیشگیری از زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می تواند از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده، از جمله مقاربت مقعدی و واژن، استفاده از ابزارهای جنسی مشترک، و رابطه جنسی دهانی منتقل شود، بنابراین استفاده از کاندوم و رابطه جنسی محافظت شده ساده ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی است. البته در صورت امکان تزریق واکسن HPV برای همه افراد توصیه می شود.

درمان خانگی HPV

در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی در خود لازم است برای تعیین نوع زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنید تا از خطرناک بودن یا نبودن آن مطمئن باشید. علاوه بر درمان دارویی، می توان از درمان خانگی نیز استفاده کرد:

  • استفاده از روغن درخت چای
  • استفاده از چای سبز
  • مصرف سیر
  • از سرکه سیب استفاده کنید
  • مصرف اسید فولیک و ویتامین B12
  • استفاده از آلوئه ورا

در طب سنتی از محصولات ذکر شده در بالا برای درمان HPV نیز استفاده می شود. علاوه بر این، تغییر سبک زندگی و گنجاندن مقدار کافی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی برای درمان توصیه می شود.

بیماری هایی که با HPV اشتباه گرفته می شوند

زگیل تناسلی را می توان با بسیاری از مشکلات پوستی مشابه اشتباه گرفت. گاهی اوقات پزشک با یک معاینه ساده می تواند تشخیص دهد که فرد مبتلا به زگیل تناسلی یا بیماری دیگری است. اما در برخی موارد، روند تشخیص آسان نیست. هر یک از شرایط زیر می تواند علائمی مشابه زگیل تناسلی داشته باشد:

  • تب خال ناحیه تناسلی
  • زگیل ناحیه تناسلی
  • سیرینگوما در ناحیه تناسلی
  • کراتوز سبورئیک
  • خال در ناحیه تناسلی
  • پاپول های مرواریدی
  • برچسب های پوستی

برای اطلاعات بیشتر مقاله: چه چیزهایی با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شود را پیشنهاد می کنیم؟ ادامه مطلب

عکس زگیل تناسلی در مردان و زنان

در بسیاری از موارد، زگیل تناسلی در زنان در ناحیه واژن قرار دارد:

واژن

و همچنین می تواند در ناحیه مقعد باشد:

HPV مقعدی

زگیل تناسلی در مردان می تواند هم روی آلت تناسلی و هم روی مقعد باشد:

زگیل تناسلی در مردان، علائم زگیل تناسلی

HPV همچنین می تواند در دهان ایجاد شود:

زگیل تناسلی در دهان

انواع خطرناک ویروس HPV

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، ویروس HPV انواع مختلف و بیش از ۱۰۰ نوع دارد. انواع پرخطر زگیل تناسلی شامل انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ می باشد. HPV-16 یکی از خطرناک ترین انواع زگیل تناسلی محسوب می شود. زگیل تناسلی که عامل بسیاری از انواع سرطان دهانه رحم است.

رایج ترین انواع زگیل تناسلی که کم خطر در نظر گرفته می شوند HPV 6 و HPV 11 هستند که در بسیاری از موارد شبیه گل کلم هستند. بسیاری از انواع زگیل تناسلی با واکسن گارداسیل قابل پیشگیری هستند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید: کدام نوع زگیل تناسلی خطرناک است و باعث سرطان می شود؟ ادامه مطلب

درمان دارویی زگیل تناسلی زنانه

همانطور که گفته شد، هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد. اکثر عفونت های HPV مشکلی ایجاد نمی کنند و در عرض ۲ سال کاملا ناپدید می شوند. اگر ویروس HPV باعث ایجاد زگیل یا تغییراتی در دهانه رحم شود، نیاز به درمان دارد. برای درمان زگیل تناسلی در مراحل اولیه عفونت، حتی می توانید از داروهای بدون نسخه مانند کپسول پاورفیت یا کپسول شیتاکه استفاده کنید. این نوع داروها معمولا با تقویت سیستم ایمنی با زگیل تناسلی مبارزه می کنند. اما در صورت نیاز به درمان های جدی تری می توان از روش های زیر استفاده کرد:

محلول موضعی پودوفیلین

این دارو به صورت موضعی استفاده می شود و در صورت وجود علائم زگیل تناسلی استفاده می شود. استفاده از پودوفیلین می تواند به اندازه روش های دیگری که در زیر به آنها اشاره می کنیم موثر باشد. در پزشکی به صورت سوسپانسیون از ۱۰% تا ۲۵% و ژل از ۲% تا ۴% تولید می شود.

سرما درمانی

در این روش از سرما درمانی و تکنیک انجماد با گاز نیتروژن برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده می شود. در ابتدای درمان ممکن است عوارضی مانند درد یا تاول ایجاد شود که کم کم برطرف می شود.

درمان زگیل تناسلی توسط لیر

در این روش لیزر مستقیماً ضایعات مرتبط با زگیل تناسلی را هدف قرار می دهد. لیزر به عمق زگیل تناسلی نفوذ می کند و امکان حذف ضایعات را فراهم می کند.

جراحی زگیل تناسلی

در صورتی که فرد به روش های فوق پاسخ ندهد یا اندازه زگیل تناسلی بیش از حد بزرگ باشد، استفاده از روش های جراحی مانند الکتروسرجری (کوتریزاسیون) یا رادیوسرجری (جراحی RF) ضروری است.

درمان زگیل تناسلی در مردان

مردان نیز در صورت داشتن علائم زگیل تناسلی می توانند به پزشک مراجعه کنند و از همان درمانی که در قسمت بالا ذکر شد برای زنان استفاده کنند. میزان عفونت HPV در مردان دارای سیستم ایمنی ضعیف (مانند مبتلایان به ایدز) و همچنین در مردانی که رابطه جنسی مقعدی دارند بیشتر است.

اگر HPV درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی ممکن است ناپدید شود، ثابت بماند یا اندازه و تعداد آن افزایش یابد. با گذشت زمان، همه زگیل ها معمولاً بدون درمان ناپدید می شوند.

درمان دائمی زگیل تناسلی بدون بازگشت؟

هیچ یک از درمان های مورد استفاده برای HPV نمی تواند ویروس را به طور کامل از بین ببرد، بنابراین ممکن است نتواند به طور کامل از تکثیر سلول های تشکیل دهنده زگیل تناسلی جلوگیری کند. در واقع این سیستم ایمنی بدن است که در نهایت باید به گونه ای عمل کند که رشد زگیل تناسلی را متوقف کند. درمان مورد استفاده برای HPV به ۳ دلیل انجام می شود: برای از بین بردن ظاهر ناخوشایند، کاهش شانس انتقال به شریک جنسی و کمک به سیستم ایمنی از بین بردن زگیل ها.

آیا علائم زگیل تناسلی دردناک، سوزش و خارش دارد؟

معمولا HPV علائم آزاردهنده ای در فرد ایجاد نمی کند، اما در برخی موارد درد، سوزش، خارش یا حتی خونریزی خفیف مشاهده می شود. با مشاهده علائم زگیل تناسلی، باید برای تشخیص نوع HPV به پزشک مراجعه کنید. اگر فردی چنین علائمی را تجربه کند، احتمالا ماه ها پیش به ویروس HPV مبتلا شده و از آن اطلاعی نداشته است.

آخرین کلمه

زگیل تناسلی می تواند هم در زنان و هم در مردان ایجاد شود. در بیشتر موارد، عفونت HPV خود به خود از بین می رود، اما در برخی موارد، اگر به موقع درمان نشود، می تواند منجر به بیماری های خطرناکی مانند سرطان دهانه رحم شود. علائم زگیل تناسلی می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود که تشخیص آن باید به پزشک متخصص سپرده شود. خانم هایی که زگیل تناسلی دارند، پس از انجام درمان های اولیه، هر ۳ تا ۶ ماه یکبار طبق تجویز پزشک، آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند تا هرگونه تغییر در ساختار دهانه رحم به موقع تشخیص داده و درمان شود.

ادامه مطلب  کدام ویتامین باعث ناباروری می شود؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *