اثرات دیابت بر رابطه جنسی

اثرات دیابت بر رابطه جنسی

کاهش لذت جنسی یکی از شایع‌ترین اثرات دیابت بر رابطه جنسی است. این کاهش لذت می‌تواند نشئت گرفته از مشکلات نعوظ و یا دیگر مشکلات جنسی باشد و به مرور فرد را با کاهش اعتماد به نفس و مشکلاتی همچون افسردگی و اضطراب رو به رو کند. برای رفع این مشکل نخست باید بیماری را کنترل کرده و سپس اثر دیابت بر رابطه جنسی کاهش داد. در ادامه قصد داریم نکات مفیدی را در این باره با شما به اشتراک بگذاریم.

دیابت و رابطه جنسی

به نقل از دکتر گویا افراد مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل نگرانی در مورد بیماری خود یا سایر مشکلات، احساس استرس یا اضطراب کنند. افزایش استرس و اضطراب نیز می‌تواند تأثیر منفی بر رابطه جنسی داشته و باعث شود فرد کمتر مایل به رابطه جنسی داشته باشد یا در حین رابطه جنسی لذت کمتری احساس کند.

مشکلات ارتباطی با شریک زندگی نیز می‌تواند یکی از تأثیرات دیابت بر رابطه جنسی باشد. افراد مبتلا به دیابت اغلب در مورد مشکلات جنسی با شریک زندگی خود صحبت نمی‌کنند. این عدم ارتباط می‌تواند منجر به سوء تفاهم و مشکلات بیشتری در زندگی شود. اثرات دیابت بر رابطه جنسی به روش‌های مختلفی بروز می‌کند که برخی از این تأثیرات شامل موارد زیر است:

  • کاهش لذت جنسی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • افزایش استرس و اضطراب
  • مشکلات ارتباطی با شریک زندگی

لازم به ذکر است درمان این مشکل تنها در حوزه تخصص یک پزشک متخصص بوده و بهتر است قبل از هرگونه اقدام با بهترین دکتر زنان در تهران در این باره صحبت کنید.

تاثیر بیماری دیابت بر رابطه ی جنسی زنان

مشکلات جنسی در زنان مبتلا به دیابت نیز بسیار شایع است. برخی از مشکلات جنسی که ممکن است در زنان دیابتی رخ دهد عبارتند از:

  • کاهش میل جنسی
  • خشکی واژن
  • مشکلات ارگاسم
  • درد هنگام مقاربت

دیابت می‌تواند به دلایل مختلفی باعث مشکلات جنسی در زنان شود. یکی از دلایل اصلی آسیب عصبی است. دیابت اعصابی که به اندام‌های تناسلی می‌روند را دچار اختلال کرده و باعث شود اندام‌های تناسلی به تحریک جنسی به درستی پاسخ ندهند. دیابت همچنین می‌تواند باعث بیماری عروقی در خانم‌ها نیز شود. این بیماری‌ها جریان خون به اندام‌های تناسلی را کاهش داده و مشکلات برانگیختگی و ارگاسم را در پی خواهند داشت.

ادامه مطلب  مراحل تولید پیچ و مهره به چه صورت است؟

تاثیر بیماری دیابت بر رابطه ی جنسی مردان

شایع‌ترین مشکل جنسی در مردان مبتلا به دیابت، اختلال نعوظ است. اختلال نعوظ به معنای ناتوانی در رسیدن یا حفظ نعوظ کافی برای رابطه جنسی شناخته می‌شود و در مردان مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ شایع است. دیابت می‌تواند به دلایل مختلفی باعث اختلال نعوظ شود. یکی از دلایل اصلی آسیب عصبی است. دیابت به اعصابی که به آلت تناسلی می‌روند آسیب وارد کرده و این مسئله باعث می‌شود که آلت تناسلی به تحریک جنسی به درستی پاسخ ندهد.

دیابت همچنین موجب بیماری عروقی خواهد شد و این مسئله به معنای آسیب به رگ‌های خونی است. رگ‌های خونی سالم برای رساندن خون به آلت تناسلی و نعوظ ضروری هستند و ابتلا به بیماری‌های عروقی می‌تواند جریان خون به آلت تناسلی را کاهش دهد و در نهایت باعث اختلال نعوظ شود. سایر مشکلات جنسی که ممکن است در مردان مبتلا به دیابت رخ دهد عبارتند از:

  • کاهش میل جنسی
  • مشکلات انزال، مانند انزال زودرس یا انزال پس‌رونده
  • درد هنگام مقاربت

چگونه می‌توان از اثرات دیابت بر رابطه جنسی جلوگیری کرد؟

کنترل قند خون یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از اثرات دیابت بر رابطه جنسی است و این کار به کاهش آسیب عصبی و بیماری عروقی نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر کنترل قند خون، ورزش منظم، تغذیه سالم و ترک سیگار نیز می‌تواند به کاهش اثرات دیابت بر رابطه جنسی کمک کند.

درمان مشکلات جنسی بیماران دیابتی

برای آنکه بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای درمان مشکلات جنسی ناشی از دیابت اقدام کنید، لازم است نکات به خصوصی همچون موارد زیر را مد نظر داشته باشید تا مشکلات شما جدی‌تر نشده و روز به روز احوالتان بهتر شود.

کنترل قند خون برای جلوگیری از اثرات دیابت بر رابطه جنسی

کنترل قند خون به این معنی است که سطح قند خون شما در محدوده هدف خود باقی بماند و محدوده هدف برای افراد مبتلا به دیابت متفاوت است. به طور کلی، هدف این است که قند خون شما قبل از غذا زیر ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و بعد از غذا زیر ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر قرار گیرد. برای کنترل قند خون خود، باید با پزشک خود در مورد برنامه درمانی مناسب صحبت کنید. این برنامه درمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رژیم غذایی سالم
  • ورزش منظم
  • داروهای دیابت
ادامه مطلب  تجهیزات مقاومت زمین (ارتینگ)

کاهش اثرات دیابت بر رابطه جنسی با ورزش منظم

ورزش منظم به کاهش قند خون، بهبود گردش خون و کاهش استرس کمک می‌کند. همه این عوامل می‌تواند در بهبود عملکرد جنسی نیز موثر باشد. پس هدف این است که حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط داشته باشید.

تغذیه سالم و درمان ناتوانی جسمی افراد دیابتی

تغذیه سالم به کنترل قند خون و بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کند. یک رژیم غذایی سالم باید شامل موارد زیر است:

  • میوه‌ها و سبزیجات
  • غلات کامل
  • پروتئین بدون چربی
  • لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی

ترک سیگار و درمان مشکلات جنسی بیماران دیابتی

اگر سیگار می‌کشید، ترک سیگار بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامت خود، بهبود قند خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بهبود عملکرد جنسی انجام دهید.

از بین بردن تاثیرات دیابت بر رابطه جنسی با مشاوره جنسی

مشاوره جنسی می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا در مورد مشکلات جنسی خود صحبت کنید و راهکارهایی برای بهبود رابطه جنسی خود پیدا کنید. این راهکارها عبارتند از:

  • در مورد مشکلات جنسی خود اطلاعات کسب می‌کنید.
  • راه‌های ارتباطی موثر با شریک زندگی خود را یاد خواهید گرفت.
  • تکنیک‌های جدیدی را برای بهبود رابطه جنسی خود امتحان می‌کنید.

درمان ناتوانی جسمی مردان دیابتی

ازدواج با مرد دیابتی و یا خانم مبتلا به دیابت ممکن است مشکلاتی را در رابطه جنسی به دنبال داشته باشد. در اینجا چند نکته برای بهبود ناتوانی جسمی در مردان دیابتی آورده شده است که اگر این نکات را رعایت کنید، می‌توانید شانس خود را برای بهبود ناتوانی جسمی خود افزایش دهید:

  • کنترل قند خون با روش‌هایی خانگی و یا دارویی
  • ورزش منظم
  • کاهش وزن
  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف الکل
  • استفاده از مکمل‌های ویتامینی و معدنی همچون ویتامین D، منیزیم و روی

blank

روش مقابله با مشکلات دیابتی و رابطه جنسی

در کنار درمان دارویی، می‌توانید از درمان‌های غیردارویی نیز برای بهبود مشکلات جنسی خود استفاده کنید. برخی از درمان‌های غیردارویی مورد استفاده برای درمان مشکلات جنسی در بیماران دیابتی عبارتند از:

تکنیک‌های آرامش‌بخش: تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند تنفس عمیق، یوگا یا مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. این عوامل می‌تواند بر عملکرد جنسی تأثیر منفی بگذارد.

ادامه مطلب  تأثیر مصرف زینک پلاس در تقویت مو

مشاوره جنسی: مشاوره جنسی به شما و شریک زندگی‌تان کمک می‌کند تا در مورد مشکلات جنسی خود صحبت کنید و راه‌هایی برای بهبود رابطه جنسی خود پیدا کنید.

تغییرات در سبک زندگی: تغییراتی در سبک زندگی مانند کاهش وزن، ترک سیگار و کاهش مصرف الکل نیز می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی کمک کند.

اگر شما یا شریک زندگی‌تان با مشکلات جنسی ناشی از دیابت دست و پنجه نرم می‌کنید، صحبت با پزشک یا مشاور جنسی می‌تواند مفید باشد. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا علت مشکلات جنسی خود را شناسایی کنید و راهکارهای درمانی مناسب را پیدا کنید.

بهترین داروی درمان عدم نعوظ دیابتی

در برخی موارد، درمان دارویی می‌تواند به درمان مشکلات جنسی در بیماران دیابتی کمک کند. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان مشکلات جنسی در بیماران دیابتی عبارتند از:

  • داروهای اختلال نعوظ (ED) مانند ویاگرا، سیالیس و تادالافیل
  • داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام و سرترالین
  • داروهای تحریک‌کننده جنسی مانند آداپتوژن‌ها

blank

داروی گیاهی برای نعوظ افراد دیابتی

داروهای گیاهی مختلفی برای درمان ED در افراد مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار گرفته‌اند که برخی از این داروها عبارتند از:

جینسینگ قرمز کره‌ای: جینسینگ قرمز کره‌ای یک گیاه دارویی قوی است که به بهبود گردش خون و تقویت عملکرد جنسی کمک می‌کند.

آشواگاندا: آشواگاندا یک گیاه دارویی موثر برای کاهش استرس و اضطراب به شمار می‌آید و به درمان اثرات دیابت بر رابطه جنسی کمک می‌کند.

شرنگا: شرنگا به افزایش میل جنسی و بهبود عملکرد جنسی کمک می‌کند.

زنجبیل: زنجبیل یک گیاه دارویی است که به بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک می‌کند.

خار مریم: خار مریم یک گیاه دارویی مفید برای محافظت از سلول‌های عصبی و عروق خونی شناخته می‌شود.

آیا دیابت باعث ایجاد درد در رابطه جنسی می‌شود؟

بله؛ ممکن است این مسئله در زوجین دیده شود، اما مشکلی شایع نیست و تمام زوجین در صورت ابتلا به دیابت در هنگام رابطه جنسی آن را تجربه نمی‌کنند.

دیابت چگونه بر رابطه جنسی مردان و زنان اثر می‌گذارد؟

ابتلا به دیابت علاوه بر آسیب به اعصاب ممکن است موجب درگیری با بیماری‌های عروقی نیز بشود. از این رو فرد به بیماری‌هایی همچون استرس افسردگی و یا اختلال در رابطه جنسی رو به رو خواهد شد.

حتما ببینید

اصولی ترین نکات و روش های تربیت کودک و نقش پدر و مادر در موفقیت فرزندانشان

اصولی ترین نکات و روش های تربیت کودک و نقش پدر و مادر در موفقیت فرزندانشان

  تربیت کودکان یکی از مسائل اساسی و مهم در زندگی هر پدر و مادری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *