آیا کم خونی مانع بارداری می شود؟ آپدیت ۱۴۰۳

کم خونی انواع مختلفی دارد که کمبود آهن یکی از مهمترین آنهاست. این وضعیت اغلب با علائمی مانند رنگ پریدگی، ریزش مو، خستگی و بی حالی همراه است و در موارد شدید می تواند خطرناک تلقی شود. کم خونی در دوران بارداری نیز اثرات نامطلوبی بر روی مادر و جنین خواهد داشت، اما آیا این مشکل می تواند برای باردار شدن مشکل ایجاد کند؟ کم خونی و بارداری موضوعی است که در این مقاله به تفصیل به آن می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

انواع کم خونی

کم خونی وضعیتی است که در آن بدن گلبول های قرمز کافی برای رساندن اکسیژن کافی به بافت های مختلف بدن ندارد. کم خونی می تواند موقت یا طولانی مدت باشد و از خفیف تا شدید متغیر باشد. این عارضه انواع مختلفی دارد که هر کدام ممکن است دلایل خاص خود را داشته باشند. انواع کم خونی را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • کم‌خونی آپلاستیک
  • نارسایی کمبود آهن
  • کم خونی داسی شکل
  • تالاسمی
  • کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

در اینجا عمدتاً منظور نوعی کم خونی است که مربوط به کمبود آهن در بدن است و اغلب برای درمان آن قرص آهن تجویز می شود.

انواع کم خونی

کم خونی و بارداری

اگر برای باردار شدن تلاش کرده اید و شکست خورده اید، ممکن است علت این مشکل به کم خونی شما مربوط باشد و حتی از این وضعیت آگاه نباشید. در ایران بیش از ¼ زنان در سنین باروری با مشکل کم خونی مواجه هستند. سطح پایین آهن در خون می تواند یکی از دلایل ناباروری باشد. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا کم خونی با بارداری تداخل دارد یا خیر، می توان گفت: بله; بیایید به دلایل این امر نگاه کنیم.

دلایل تاثیر کم خونی بر ناباروری زنان

مطالعه ای که در یک مجله معتبر منتشر شد نشان داد زنانی که آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند ممکن است تخمک گذاری مناسبی نداشته باشند. بر اساس این مطالعه، زمانی که سطح آهن در بدن بسیار کمتر از حد طبیعی باشد، تخمک گذاری ضعیف رخ می دهد که باعث کاهش ۶۰ درصدی باروری می شود.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

وقتی آهن کافی در بدن وجود نداشته باشد، رشد گلبول های قرمز خون مهار می شود. اگر تعداد گلبول های قرمز کافی نباشد، سطح هموگلوبین بدن نیز کاهش می یابد و در نتیجه اکسیژن کمتری به بافت های بدن از جمله تخمدان ها و رحم می رسد. بدیهی است که اکسیژن رسانی ناکافی به اندام های درگیر در تولید مثل می تواند باعث کاهش کیفیت تخمک ها و اختلال در بارداری شود. از این نظر کم خونی و بارداری می توانند با یکدیگر مرتبط باشند و منجر به ناباروری شوند.

قبل از اقدام برای باردار شدن، ممکن است لازم باشد پس از مشورت با پزشک از مکمل های قبل از بارداری استفاده کنید.

درمان کم خونی قبل از بارداری

همه پزشکان و متخصصان توصیه می کنند که هر خانمی که قصد بارداری دارد قبل از اقدام با پزشک متخصص زنان مشورت کند و سلامت خود را بررسی کند. ممکن است برای جبران کمبود مواد مغذی در بدن، نیاز به پیروی از یک رژیم غذایی خاص یا مصرف مکمل های غذایی خاص داشته باشید. با توجه به عوارض جانبی که قرص آهن می تواند ایجاد کند، هرگز نباید خودسرانه مصرف آن را قطع کنید زیرا در این صورت عوارض بدتری برای فرد مبتلا به کم خونی ایجاد می شود. قرص فیفول یکی از قرص هایی است که معمولا قبل از بارداری یا در دوران بارداری برای جلوگیری از کم خونی تجویز می شود. برای آشنایی بیشتر با این قرص، می توانید مقاله ما با عنوان عوارض جانبی قرص فیفول را مطالعه کنید.

اسید فولیک نیز از دیگر قرص هایی است که معمولا به زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می شود و در درمان نوعی از کم خونی نیز موثر است. مراقب باشید در صورت استفاده از قرص کلسیم، آن را همزمان با قرص آهن مصرف نکنید زیرا این دو ماده معدنی می توانند در جذب یکدیگر اختلال ایجاد کنند. برای جذب بهتر آهن در بدن بهتر است از منابع ویتامین C در کنار مصرف آن استفاده شود، زیرا این ویتامین جذب آهن را در بدن بهبود می بخشد. گوشت قرمز، لوبیا، عدس، تخم کدو تنبل و کینوا از بهترین منابع طبیعی آهن هستند.

خطر کم خونی در دوران بارداری

عوارض کم خونی در دوران بارداری

کم خونی و بارداری تاثیر مستقیمی روی هم دارند. حتی اگر فردی با وجود کم خونی موفق به باردار شدن شود، این ناقل می تواند برای او مشکل ایجاد کند. کمبود گلبول‌های قرمز خون که حامل اکسیژن هستند تأثیر نامطلوبی بر رشد جنین می‌گذارد و در صورت اختلال در رشد جفت، احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. کم خونی همچنین احتمال خونریزی شدید بعد از زایمان را افزایش می دهد و منجر به از دست دادن خون بیشتر می شود. عوارض کم خونی در زنانی که به دلیل تغذیه نامناسب، برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها با کمبود آهن در بدن خود مواجه هستند و یا در زنانی که متوالی زایمان کرده اند و بدنشان ضعیف شده است، بیشتر دیده می شود.

آیا کم خونی مردان بر بارداری تاثیر می گذارد؟

ما ارتباط بین کم خونی و بارداری در زنان را بررسی کرده ایم، اما آیا ابتلا به کم خونی در مردان نیز می تواند منجر به اختلال بارداری شود؟ بله، اگر سطح آهن در بدن مرد ناکافی باشد، اکسیژن رسانی به بافت های بدن انجام نمی شود و مستقیماً باعث اختلال در عدم باروری می شود. کمبود آهن باعث می شود مردان دچار ناتوانی جنسی و حتی در موارد شدید در نعوظ دچار مشکل شوند. بنابراین واضح است که درمان کم خونی در مردان باید جدی گرفته شود و به آن توجه شود.

آخرین کلمه

در این مقاله سعی شده است رابطه کم خونی و بارداری بررسی شود. با توجه به آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که قبل از هر اقدامی برای باردار شدن باید میزان آهن در بدن توسط پزشک به طور دقیق اندازه گیری شود تا این بیماری فقر آهن درمان شود. کم خونی در صورت عدم درمان می تواند باردار شدن را غیرممکن کند. اگر با وجود کم خونی باردار شوید، ممکن است سلامت شما و جنینتان در خطر باشد.

ادامه مطلب  وظیفه هورمون تستوسترون در بدن چیست؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *