آیا ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان با هم فرق دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳

ژل بهداشتی زنانه در واقع یک ژل شستشوی واژینال می باشد و مخصوص بهداشت دستگاه تناسلی بانوان تهیه شده است. واژن به طور طبیعی دارای سیستمی است که خود را تمیز می کند، اما برای ناحیه خارجی آن بهتر است از یک شوینده مناسب استفاده کنید. اگر برای خرید ژل بهداشتی زنانه به داروخانه مراجعه کنید، قطعا خواهید دید که این محصول در برندهای مختلف تولید می شود و گاهی برای گروه های سنی مختلف تقسیم بندی می شود. به زبان ساده می توان گفت ۳ نوع پاک کننده واژن در بازار وجود دارد: ژل بهداشتی برای باکره ها، زنان و زنان یائسه. اما تفاوت آنها چیست؟ تفاوت ژل بهداشتی زنانه و دخترانه چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

آیا واژن باید شسته شود؟

واژن ورودی بدن شماست. آناتومی واژن به گونه ای است که قسمت بیرونی آن فرج نامیده می شود. فرج شامل نواحی زیر است:

  • کلیتوریس
  • هود کلیتورال
  • لابیای داخلی و خارجی (لابیا)

داخل واژن را نباید شست، اما فرج را باید شست. داخل واژن قابلیت شستشو و تمیز شدن را دارد و با ترشحات طبیعی خود آلودگی ها را از بین می برد. واژن حاوی بسیاری از باکتری های خوب و مفید است که به تعادل pH واژن کمک می کند و آن را کمی اسیدی نگه می دارد. PH اسیدی از عفونت باکتری های بد و مضر به واژن جلوگیری می کند.

ژل بهداشتی

انواع ژل های بهداشتی زنانه

همانطور که در مقدمه ذکر شد، ژل بهداشتی زنانه در چندین نوع مختلف برای سنین مختلف فرموله شده است. برای درک بهتر تفاوت ژل بهداشتی زنانه و دخترانه بهتر است با ویژگی های انواع ژل های بهداشتی بیشتر آشنا شوید. ابتدا باید بدانید که محیط واژن به طور طبیعی اسیدی است. pH اسیدی یا قلیایی بودن محیط را نشان می دهد. PH کمتر از ۷ خاصیت اسیدی و PH بالاتر از ۷ خاصیت قلیایی (پایه) دارد. به موارد زیر توجه کنید:

  • PH ناحیه تناسلی زن بین ۳٫۸ تا ۴٫۵ است.
  • در سنین باروری، PH واژن باید ۴٫۵ یا کمتر باشد.
  • PH واژن در دوران یائسگی به بیش از ۴٫۵ می رسد.
  • قبل از بلوغ، pH واژن بالاتر از ۴٫۵ است.

اغلب توصیه می شود از ژل ۲ تا ۳ بار در هفته برای جلوگیری از عوارض جانبی استفاده کنید.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

تفاوت ژل بهداشتی زنانه و دخترانه

تفاوت ژل های بهداشتی زنانه و دخترانه در اسیدیته (PH) آنها است. بنابراین PH این ژل برای زنان مجردی که ازدواج نکرده اند و رابطه جنسی ندارند کمی کمتر است و در نتیجه محیط اسیدی تر است. در حالی که ژل بهداشتی زنان در سنین باروری مقدار PH کمی بالاتر دارد. اما به طور کلی باید گفت که این تفاوت در میزان اسیدیته چندان زیاد نیست و می توان این دو محصول را به جای هم استفاده کرد.

تفاوت ژل بهداشتی برای دختران، خانم ها و خانم های یائسه

گفتیم که تفاوت ژل های بهداشتی زنانه با ژل های بهداشتی دخترانه چندان قابل توجه نیست و PH ژل های بهداشتی دخترانه فقط کمی کمتر است. اما بین ژل بهداشتی برای دختران و زنان و پاک کننده واژن برای زنان یائسه تفاوت بیشتری وجود دارد. در دوران یائسگی تغییرات هورمونی قابل توجهی در بدن ایجاد می شود و در نتیجه این تغییرات ترشحات واژن تغییر می کند و PH از ۴٫۵ بالاتر می رود. در دوران یائسگی، واژن خشک تر و بافت آن نازک می شود. به همین دلیل است که ژل بهداشتی زنان یائسه از اسیدیته بالاتر از ۴٫۵ استفاده می کند و فرمول ژل کاملاً متفاوت است.

برای آشنایی با بهترین ژل بهداشتی برای زنان یائسه کلیک کنید.

ژل پاک کننده واژن

آیا باکره ها می توانند از ژل بهداشتی زنانه استفاده کنند؟

با توجه به گفته شده؛ بله زنانی که هنوز ازدواج نکرده اند می توانند از ژل بهداشتی زنانه استفاده کنند زیرا مقدار pH تفاوت زیادی ندارد. با این حال می توانید از برندهایی استفاده کنید که دختران و زنان را از هم جدا می کنند و برای هر کدام محصولی با فرمول خاصی تولید می کنند.

چرا صابون برای شستن ناحیه تناسلی مناسب نیست؟

شستن واژن با صابون تعادل باکتریایی ناحیه تناسلی را به هم می زند زیرا صابون قلیایی است و محیط اسیدی واژن را مختل می کند. هنگامی که PH این ناحیه به هم بخورد، بدن در معرض واژینوز باکتریایی، عفونت قارچی و سایر عوامل بیماری زا قرار می گیرد. پس هرگز برای شستن ناحیه تناسلی از صابون استفاده نکنید.

علائم نقض pH واژن

تفاوت ژل بهداشتی زنانه و بکر را توضیح دادیم و شما را با pH طبیعی واژن آشنا کردیم. در صورت مشاهده علائم زیر، ممکن است PH واژن در بدن شما مختل شود:

  • بوی نامطبوع واژن (ممکن است بوی ماهی بدهد)
  • افزایش ترشحات واژن
  • تغییر رنگ ترشحات واژن
  • خارش در ناحیه تناسلی
  • اسیدهای معده

اگر علائم فوق شدید باشد، این نشانه عفونت است، اما اگر فقط ترشحات طبیعی و طبیعی واژن دارید که بوی چندان نامطبوعی ندارند، شاید بتوانید به تنهایی با کمک ژل بهداشتی زنانه مشکل را حل کنید. اما اگر علائم بیش از اینها باشد، باید برای درمان عفونت به متخصص زنان مراجعه کنید. توجه داشته باشید که ژل بهداشتی زنانه تاثیری در درمان عفونت ندارد و فقط برای شستشو استفاده می شود.

نتیجه

تفاوت بین ژل بهداشتی زنانه و باکره زیاد نیست و می توانید به جای یکدیگر از این دو محصول برای پاکسازی واژن استفاده کنید اما برای خانم های یائسه این تفاوت بیشتر است زیرا در دوران یائسگی به دلیل تغییرات شدید هورمونی pH ناحیه تناسلی به بیش از ۴٫۵ می رسد. اما اغلب توصیه می شود که هر فرد با توجه به سن خود، ژل بهداشتی را از داروخانه خریداری کند. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از یک آماده سازی واژینال نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است با از بین بردن باکتری های خوب در ناحیه تناسلی همراه باشد و مضر باشد. بنابراین از این آماده سازی زیاد استفاده نکنید.

ادامه مطلب  وظیفه هورمون تستوسترون در بدن چیست؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به عفونت واژن مبتلا باشید آپدیت ۱۴۰۳

واژن یکی از قسمت های حساس بدن زن است که معمولاً به تعادل میکروبی بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *