آیا ژل بهداشتی بانوان عوارض دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳

همه ما از چیزهای زیادی مانند صابون، شامپو، دستمال کاغذی و غیره برای حفظ بهداشت شخصی خود استفاده می کنیم. اما آیا به همان اندازه که به تمیز کردن دست و صورت خود فکر می کنید به بهداشت ناحیه تناسلی نیز فکر می کنید؟ شما به عنوان یک زن از چه چیزی برای شستشوی ناحیه تناسلی خود استفاده می کنید؟ فقط آب صابون و آب؟ آیا تجربه استفاده از ژل بهداشتی زنانه را دارید؟ آیا استفاده از این ژل بی خطر است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را دریافت کنید. در عین حال عوارض ژل بهداشتی زنانه را نیز توضیح خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ژل بهداشتی زنانه چیست؟

اگرچه امروزه در تمامی داروخانه ها برندهای مختلفی از ژل های بهداشتی زنانه برای فروش وجود دارد، اما هنوز بسیاری از افراد نمی دانند ژل بهداشتی زنانه چیست و چه کاربردهایی دارد. ژل بهداشتی زنانه دارویی است که برای حذف ناخالصی های ناحیه واژن در خانم ها استفاده می شود. این ژل انواع مختلفی دارد و به صورت جداگانه برای دختران، خانم ها و خانم های یائسه فرموله شده است. این ژل خاصیت شوینده دارد و می تواند در پیشگیری از عفونت موثر باشد اما استفاده از آن هیچ خاصیت درمانی برای درمان عفونت های واژن و رحم ندارد.

خرید ژل بهداشتی زنانه

مزایای استفاده از ژل بهداشتی زنانه

قبل از اینکه به عوارض ژل بهداشتی زنانه بپردازیم، اجازه دهید شما را با فواید این فرآورده آشنا کنیم. برای حفظ سلامت ناحیه واژن ۲ نکته را باید در نظر گرفت: اول اینکه PH ناحیه تناسلی از نظر اسیدی یا قلیایی مناسب باشد و دوم اینکه تعادل باکتری در ناحیه تناسلی در وضعیت مطلوب باشد. . PH ناحیه تناسلی با توجه به سن افراد و سیکل قاعدگی آنها متفاوت است. به همین دلیل گفتیم که آب واژن برای سنین مختلف جداگانه تهیه می شود.

قبل از بلوغ، PH واژن ۷، در سنین باروری بین ۳٫۸ تا ۴٫۴ و در یائسگی می تواند ۴٫۵ تا ۵ یا ۶٫۵ تا ۷ باشد، بسته به اینکه فرد تحت درمان جایگزینی هورمون باشد یا خیر.

در واژن، جمعیت باکتری ها بسته به مرحله چرخه قاعدگی تغییر می کند. به طور طبیعی باکتری های مفیدی در ناحیه واژن وجود دارد که میزان و تعادل آن ها نباید به هم بخورد. اگر این باکتری ها به هر دلیلی از بین بروند، احتمال عفونت افزایش می یابد. هنگامی که اسیدیته واژن مختل می شود، فرد ممکن است علائمی مانند ترشح غیر طبیعی، بوی بد، خارش و سوزش ادرار را تجربه کند. ژل بهداشتی زنانه به pH و باکتری های مفید در ناحیه تناسلی کمک می کند تا ایده آل باشند.

عوارض ژل بهداشتی زنانه

دوش های واژینال، با وجود تمام فواید مفیدی که دارند، می توانند عوارض جانبی نیز داشته باشند. این عوارض معمولاً تنها در صورتی رخ می دهند که فرد از این آماده سازی ها بیش از حد معمول و استاندارد استفاده کند. کارشناسان توصیه می کنند که ژل بهداشتی زنانه بیش از ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده نشود. در غیر این صورت، عوارض جانبی زیر محتمل است:

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

باکتری های مفید ناحیه تناسلی را از بین ببرید

هرگز نباید به طور مداوم و روزانه یا چند بار در روز از شستشوی واژینال استفاده کنید. در این صورت این محصول می تواند تاثیر معکوس بر بدن شما داشته باشد و به جای کمک به حفظ باکتری های مفید ناحیه تناسلی، آنها را از بین ببرد. از بین رفتن باکتری های محافظ در ناحیه واژن، احتمال عفونت را افزایش می دهد.

افزایش احتمال عفونت

اگر بیش از حد توصیه شده از شوینده واژینال استفاده کنید، ممکن است عارضه جانبی دیگری از ژل بهداشتی زنانه را تجربه کنید که عفونت است. زیرا همانطور که گفته شد باکتری های مفید از بین رفته و محیط برای جذب عوامل بیماری زا مناسب تر می شود.

علائم عفونت واژن

خشکی و خارش ناحیه تناسلی

ناحیه واژن در تمام سنین باید رطوبت لازم را داشته باشد. شستشوی زیاد این ناحیه منجر به خشک شدن بیش از حد آن می شود. به همین ترتیب، اگر دست ها یا صورت خود را بیش از حد بشویید، دچار خشکی می شوید. خشکی معمولا با خارش یا حتی سوزش همراه است. بنابراین با توجه به توصیه های قبلی، فقط ۲ تا ۳ بار در هفته از یک آماده سازی واژینال استفاده کنید و هرگز فکر نکنید که استفاده بیشتر از این دارو باعث تمیزی و بهداشت بیشتر شما می شود.

تغییر در PH واژن

یکی دیگر از عوارض ژل بهداشتی زنانه در صورت استفاده زیاد، تغییر PH واژن خواهد بود. این ناحیه نباید خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی باشد و البته مقدار pH در سنین مختلف متفاوت است. زمانی که سطح اسیدیته در ناحیه واژن از حد طبیعی خارج شود، احتمال عفونت افزایش می یابد. به طور کلی، محیط واژن باید اسیدی باشد، نه قلیایی. بنابراین استفاده از صابون برای شستشوی ناحیه تناسلی توصیه نمی شود زیرا باعث قلیایی شدن محیط می شود.

نحوه استفاده از ژل بهداشتی زنانه

نحوه استفاده از ژل پاک کننده واژن به شرح زیر است:

  • دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید.
  • ناحیه واژن را با مقداری آب ولرم مرطوب کنید.
  • مقدار مناسبی از ژل را روی کف دست مالیده و سپس آن را به ناحیه تناسلی بمالید.
  • پس از کف کردن ۱ دقیقه صبر کنید و سپس ناحیه تناسلی را با آب بشویید.
  • ناحیه تناسلی را خشک کنید تا رطوبت محیط مستعد رشد میکروارگانیسم های مضر نباشد.

فقط قسمت بیرونی واژن را بشویید نه داخل آن

ساختار واژن یک کانال کشسان و عضلانی است که پوششی نرم و انعطاف پذیر دارد. واژن رحم را به دنیای خارج متصل می کند. قسمت های بیرونی واژن را فرج می نامند. اصلی ترین اندام تناسلی زنان که در بالای مجرای ادرار قرار دارد، کلیتوریس است. لب های واژن در دو طرف فرج وجود دارد. فقط باید قسمت خارجی واژن خود را با مواد شوینده واژینال بشویید و اجازه ندهید مواد شوینده داخل آن نفوذ کند.

نحوه استفاده از آماده سازی واژینال

استفاده از ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری

آیا عوارض ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری رخ می دهد؟ باید بگوییم که در دوران بارداری به راحتی می توانید از یک آماده سازی واژینال استفاده کنید. اما توجه به یک نکته ضروری است و آن اینکه در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، مخاط واژن دستخوش تغییراتی می شود و حساسیت بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. بنابراین باید از شوینده ای استفاده کنید که کیفیت بالایی داشته باشد و PH واژن را به هم نزند. در این دوره رعایت دستورات پزشک بسیار مهم است. در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک خود دوش واژینال را انتخاب نکنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مقاله: آیا استفاده از ژل بهداشتی زنانه در دوران بارداری خطرناک است؟ خواندن

آخرین کلمه

در این مقاله عوارض ژل بهداشتی زنانه را توضیح داده ایم. این ژل کاربرد درمانی ندارد و فقط برای شستشو قابل استفاده است. جلوگیری از عفونت ناحیه تناسلی، حفظ رطوبت طبیعی ناحیه تناسلی، از بین بردن بوی نامطبوع واژن، حفظ pH طبیعی ناحیه تناسلی و همچنین خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی از جمله مزایای استفاده از شوینده واژینال است. . عوارض جانبی که در این مقاله به آن اشاره کردیم تنها در صورت استفاده بیش از حد از این محصول ممکن است رخ دهد.

ادامه مطلب  کدام تیپ زگیل تناسلی خطرناک است و باعث سرطان می شود؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

بهترین روش درمان عفونت واژن کدام است؟ آپدیت ۱۴۰۳

اهمیت درمان عفونت واژن از دو جنبه قابل بررسی است. از نظر سلامتی، عفونت واژن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *