کدام تیپ زگیل تناسلی خطرناک است و باعث سرطان می شود؟ آپدیت ۱۴۰۳

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نوعی عفونت مقاربتی است که شیوع آن هر ساله در جوامع مختلف از جمله ایران در حال افزایش است. در ایران آمار دقیقی از مبتلایان به HPV نداریم، اما برخی مطالعات نشان می دهد که میانگین ابتلا به این ویروس در کشور ما از میانگین خاورمیانه و جهان بالاتر است. البته میزان شیوع در کشورهای دیگر نیز بالاست. بنابراین گفته می شود که در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از ۱۰۰ نوع مختلف HPV وجود دارد که برخی از آنها خطرناک و برخی از آنها کمتر خطرناک هستند. در این مقاله از زگیل های تناسلی خطرناک می گوییم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

انواع زگیل تناسلی

پیشنهاد ما این است که اگر علائم زگیل تناسلی را دارید یا مشکوک به HPV هستید، برای انجام آزمایشات بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. با تعیین نوع دقیق آن، پزشک می تواند مراحل دقیق درمان را مشخص کند. برخی از انواع HPV خود به خود و بدون نیاز به درمان خاصی از بین می روند. در حالی که برخی دیگر خطرناک هستند و حتی می توانند منجر به سرطان شوند. در اینجا به انواع زگیل تناسلی که بیشتر از سایرین شایع هستند اشاره می کنیم:

انواع کم خطر HPV

HPV 6 و HPV 11 انواع کم خطر زگیل تناسلی هستند. تقریبا ۹۰ درصد زگیل های تناسلی به این دو نوع تقسیم می شوند و زگیل تناسلی خطرناک نیست. البته HPV 11 می تواند تغییراتی در دهانه رحم ایجاد کند. زگیل تناسلی به صورت برآمدگی های گل کلم مانند در ناحیه تناسلی ظاهر می شود و معمولاً زمانی ظاهر می شود که فرد با شریکی که چندین هفته یا ماه پیش به این ویروس آلوده شده بود رابطه جنسی داشته باشد. واکسن HPV می تواند به جلوگیری از HPV 6 کمک کند و محافظت در برابر HPV 11 را فراهم کند. درمان زگیل تناسلی به نوع آن بستگی دارد.

زگیل ناحیه تناسلی

آزمایشات بالینی نشان داده است که واکسن گارداسیل ۸۹ تا ۹۹ درصد از این دو نوع کم خطر زگیل تناسلی محافظت می کند. حفاظت غیر ۱۰۰ درصدی این واکسن بیشتر در گروه سنی ۹ تا ۲۶ سال مشاهده شد. توصیه می شود که واکسن زگیل تناسلی قبل از شروع فعالیت جنسی در سنین پایین تزریق شود، زیرا این واکسن نمی تواند در برابر زگیل تناسلی که فرد قبلاً به آن مبتلا شده است ایمنی ایجاد کند. اگر به HPV 6 یا HPV 11 آلوده شده اید، پزشک داروهایی مانند قرص های زگیل تناسلی یا پمادهایی مانند آلدارا یا پودوفیلوتوکسین را تجویز می کند که داروهای موضعی هستند که به حذف زگیل تناسلی کمک می کنند.

در مجموع ۱۲ نوع زگیل تناسلی کم خطر شامل انواع ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۳، ۵۴، ۶۱، ۷۲، ۷۳ و ۸۱ وجود دارد. اگرچه این نوع زگیل تناسلی کم در نظر گرفته می شود. -خطر، می توانند تغییراتی در دهانه رحم ایجاد کنند.

انواع خطرناک زگیل تناسلی

انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ در گروه پرخطر زگیل تناسلی قرار دارند. به طور کلی به انواع زگیل تناسلی که می توانند منجر به سرطان شوند، پرخطر می گویند. HPV 16 شایع ترین نوع HPV پرخطر است که معمولاً علائم قابل توجهی ندارد. حتی اگر باعث تغییراتی در دهانه رحم شود. ۵۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم مربوط به این نوع زگیل تناسلی است.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

یکی دیگر از انواع پرخطر زگیل تناسلی HPV 18 است که مانند HPV 16 معمولاً علائم خاصی ایجاد نمی کند. ۷۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم را می توان به این نوع زگیل تناسلی مرتبط دانست. واکسن گارداسیل می تواند در برابر چندین نوع زگیل تناسلی از جمله انواع ۱۶ و ۱۸ محافظت کند. همچنین برای پیشگیری بهتر، بهتر است راه های انتقال زگیل تناسلی را نیز بدانید.

زگیل تناسلی خطرناک

چگونه بفهمیم زگیل تناسلی خطرناک داریم؟

HPV را می توان با آزمایش پاپ اسمیر در زنان تشخیص داد. این آزمایش معمولا برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می شود. آزمایش HPV فقط برای زنان در دسترس است و اگر فردی به ویروس زگیل تناسلی مبتلا باشد، می تواند مشخص کند که زگیل تناسلی خطرناک است یا کم خطر. آزمایش HPV به عنوان یک غربالگری معمول برای زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی شود، زیرا در این سن اکثر زنان دارای انواع HPV هستند که نیاز به درمان خاصی ندارند و خود به خود برطرف می شوند.

اگر آزمایش پاپ اسمیر نشان داد که شما مبتلا به HPV هستید، به این معنی نیست که سرطان دهانه رحم دارید، بلکه اگر درمان نشود در آینده احتمال ابتلای شما به سرطان دهانه رحم بیشتر است.

تشخیص ویروس HPV در مردان

زگیل تناسلی می تواند برای مردان و زنان خطرناک باشد. هیچ آزمایشی برای مردان برای تشخیص HPV که باعث سرطان می شود وجود ندارد. البته نوعی آزمایش مقعدی وجود دارد که در آن پزشک سلول‌های اطراف مقعد را برمی‌دارد و آنها را در آزمایشگاه بررسی می‌کند. در بسیاری از موارد با توجه به علائم باید مشخص شود که زگیل تناسلی خطرناک است یا کم خطر.

واکسن گارداسیل

علائم زگیل تناسلی

متأسفانه زگیل تناسلی در بیشتر موارد هیچ علامتی ندارد مگر اینکه روی پوست ظاهر شود. در این حالت، مردان ممکن است برآمدگی های غیرعادی را در مقعد، آلت تناسلی یا بیضه ها ببینند. در زنان، این برجستگی ها احتمالا در اطراف واژن یا مقعد دیده می شوند. زگیل تناسلی می تواند کوچک، بزرگ، صاف یا گل کلم باشد. اگر از درمان غفلت کنید، وضعیت بدتر می شود و تعداد زگیل ها افزایش می یابد.

نکاتی برای پیشگیری از HPV یا زگیل تناسلی

بهترین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی خطرناک و انواع دیگر زگیل ها تزریق واکسن گارداسیل است. این واکسن در ۱۵ سالگی باید ۳ بار و در عرض شش ماه تزریق شود. اگر متوجه شدید که زگیل تناسلی دارید، باید از رابطه جنسی با شریک جنسی خود اجتناب کنید.

راه های پیشگیری از HPV

بهتر است هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود، اما مراقب باشید که HPV از طریق تماس پوستی منتقل شود، نه ترشحات و مایعات بدن. کاندوم فقط می تواند خطر عفونت HPV را کاهش دهد. اگر خانم هستید از سن ۲۱ سالگی باید هر سال آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید تا در صورت ابتلا به HPV درمان لازم را انجام دهید.

کدام نوع HPV خطرناک است؟

همانطور که گفته شد، HPV 16 و HPV 18 انواع خطرناک زگیل تناسلی هستند که می توانند منجر به سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان های مرتبط با ناحیه تناسلی شوند. زگیل تناسلی باید با توجه به نوع آن درمان شود. بنابراین در صورت مشاهده علائم مشکوک مرتبط با این بیماری، سریعاً به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

ادامه مطلب  علت درد هنگام رابطه جنسی و راه های درمان آن آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *